Budai Péter

Nikon újdonságok

Itt az ősz, lassan kezdetét veszi a nagy karácsonyi bevásárlási láz. Így hát a Nikon sem maradhatott ki a nagyok közül, hogy egy kisebb rakás digitális fényképezőgéppel ne árasszon el minket.

A Nikon ultrakompakt fényképezőgépeinek sorába illeszthető az új Coolpix S3-as modell. Elődjétől, a nem túl régen bevezetett S2-től csupán külalakban tér el némileg, valamint felbontásában, hiszen az S3 ezen a téren 6 megapixelre képes. Az S3 esetén is 3x-os optikai zoomot, hang nélküli, 640x480 pixeles, 15 fps sebességű videót, közel két tucat témamódot, 2,5” méretű LCD kijelzőt, 12 MB belső memóriát és SD kártya támogatást kapunk. A Nikon Coolpix S3 a hónap végén kerül a boltokba, elődjénél alacsonyabb, 360 euró körüli nyitóáron. Fehér, mattfekete és ezüst színekben lesz kapható.

Klikk ide! Klikk ide!
Klikk a képre a nagyobb változathoz

Egy új széria első modellje a Collpix termékcsaládon belül az L1. A főként kezdő felhasználóknak szánt fényképezőgép, az átlagos kiskompaktok zoomátfogása fölé licitál, hiszen 5x optikai zoomal rendelkezik (38-190 mm ekvivalens). Legnagyobb felbontása 6 megapixel, a készíthető videók mérete pedig maximálisan 640x480 képpont, bár ebben a felbontásban csak 15 fps sebességet használhatunk. 30 fps sebességű videóhoz le kell mennünk 320x480 pixeles felbontásra. A videó mellé hang is rögzíthető.

Az L1 többnyire automata funkciókat kínál, de 18-féle témamódja és a Nikon legújabb fejlesztési elég széleskörű használatot biztosítanak számára. Ilyen a beépített, utólagos vörös szem eltávolítás, a gyenge fényviszonyok között hasznos D-lighting, valamint az arcfelismerő autofókusz. A gép hátlapján egy – szinte már átlagos méretűnek nevezhető – 2,5”-os LCD monitort helyeztek el. A beépített 10 MB memóriát SS kártyával egészíthetjük ki. A Coolpix L1 megjelenésére a hónap végéig kell várnunk, bevezető ára pedig 300 euró körül alakul majd.

Klikk ide! Klikk ide!
Klikk a képre a nagyobb változathoz

A fent bemutatott S3-mal ugyan vérrokonságban van az S4, de egy egészen új dizájnról van szó esetében. A Nikon nagy sikerű Coolpix 950/995/4500 szériájának nyomdokán haladó fényképezőgép magában egyesíti a kis méretet, a praktikus elforgatható vázon alapuló használhatóságot a nagy zoomátfogással. 6 megapixeles maximált felbontása mellé 10x optikai zoomot kapunk, mely 38-380 mm-nek megfelelő kisfilmes látószöget biztosít, a teljes tartományban állandó, F3,5 fényerő mellett.

Ez esetben is számtalan témamódot, 2,5” képátlójú LCD-t, Face-Priority AF és D-Lighting funkciókat kapunk. Videófelbontásból 640x480 lehet a maximum, 15 fps mellett. Az AE-BSS funkció egy képsorozat egyes fotóit kiértékelve a legjobb expozíciójút menti kártyára. A fotók és videók SD kártyára, vagy a beépített 13,5 MB belső memóriába menthetők. A gép 2 db AA méretű akkumulátorról vagy elemről üzemel, a gyári csomag része egy akkutöltő is. Megjelenése a többiekhez hasonlóan szeptember végére esedékes, 400 eurós bevezető áron.

Klikk ide! Klikk ide!
Klikk ide! Klikk ide!
Klikk a képre a nagyobb változathoz

Szintén új szériát képvisel a Nikon Coolpix P1 és P2 géppár is. Érdekességük, hogy mindkettőben beépített WiFi támogatást találunk, így vezeték nélkül oldható meg például a számítógép és fényképezőgép közötti kapcsolat, vagy a nyomtatás.

A kép „P” ezen felül nagyjából a korábbi Coolpix kompakt széria irányvonalát és kialakítását követi. A P1-ben 8 megapixeles, míg a P2-ben 5 megapixeles CCD képérzékelő dolgozik. Optikájuk 3,5x zoomátfogású (36-126 mm ekvivalens). A rögzíthető videók legnagyobb mérete 640x480 képpont, 15 fps sebesség mellett, de sajnos hang nélkül. Viszont fekete-fehér és szépia színmódot is használhatunk a videóknál, valamint rendelkezésünkre áll az elektronikus vibráció csökkentés (e-VR) is.

Klikk ide! Klikk ide!
Klikk ide! Klikk ide!
Klikk a képre a nagyobb változathoz

Ez alkalommal sem kell hiányolnunk a BSS, D-lighting vagy Face-Priority funkciókat. A kísérletező kedvűek a rekesz előválasztás móddal kísérletezhetnek, mely 10 lépéses beállíthatóságot tesz lehetővé 1/3 fényérték lépésekben, míg az automatikában bízók a 16 -féle témamóddal próbálkozhatnak. A 2,5” méretű LCD monitor a fentiek után már szinte alapkövetelmény, mint ahogy a beépített memória és az SD kártya támogatás is. Előbbiből a P1-ben 32 MB-ot, a P2-ben pedig 16 MB-ot találunk. Mindkét géphez saját lítium-ion akkumulátor jár, mellyel 180-190 fénykép készíthető egyhuzamban. A csomag része az akkumulátorhoz való töltő is.

A Nikon Coolpix S1 és S2 szeptember végén kerül a boltok polcaira, 430 és 330 eurós nyitóáron.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Nagypapi #11
    Objektív
    Az előbb nem említettem, hogy D50 a gép, amihez az obi kellene!
  • Nagypapi #10
    Sziasztok!
    Mindenki véleményére kíváncsi vagyok, milyen objektívet vennétek, ami általános célra és spes. sportfotózásra is alkalmas. Nem szeretnék cserélgetni, s a Sigma 18-200, vagy Sigma 28-300, ami közül választanék.
    Melyiket, és miért azt válasszam, vagy mondjatok mást, ami kb ilyen árban van (100.000 bruttó)
  • SOCKET 911 #9
    OK, szűr zajt a canon is biztosan, azt, hogy mennyire nem tudom gyakorlati ember vagyok, de ne mond azt, hogy a Minolta 7D-nek nincs viaszosabb képe, mint a saját kategóriájában a 20D-nek, pedig nagyobb és ksiebb pixel sűrűségű a benne lévő szenzor, ha szűr zajt a Canon, ha nem, akkor is élesebb és képi hibáktól mentesebb képe van, mint az ominózus Sony-nak, amit, ha télleg szűrnek a D70-ben akkor az még jobban gáz, mert zajtalanabb és részletsebb képe van a 20D-nek ISO 200-on, mint a D70-nek, az, hogy a D70 200-ról indul ne is vegyük ide... Szerintem. Hangsúlyozom, nem sokat kattingatok .jpg-ben.
    A D50 képe azért idegesít, mert olyan képe van ISO200-on, mint, ha olajos üvegen kersztül nézném.
    Igen, elő lehetett hozni pár éve a Canonokból is ezeket, de az akkor volt, ez pedig most van, a szűrésnek, pedig nincs köze a szenzorhoz.
    Én meg azt mondom ne akarja feleslegesen frissítésre bírni a Nikon a vevőit, és ne akarjon 4x belerakni egy szenzort egy gépbe, vagy annak legyen értelme ( D70s-nek nem sok volt, ellentétben a 60D 10D 300D sorozattal ) és a nem számottevő különbségre való rámutatás nem szőrszálhasogatás, hanem átlag emberek által nem látható apró hiányosságok mindenki számára láthatóvá való felnagyítása.

    Nem véletlenül mondtam, hogy az alsó és közép ár-kategóriára gondolok, mert az új profi Nikonban, ( D2X ) már az új 12 megás Sony CMOS szenzor van, aminek elég jó képe van a nagy sűrűség ellenére, és érkezik az új 10 megás is úgyhogy reméljük én is elkussolhatok, mert a Nikon és társainak nem kell szegény ICX 413-at tovább hajtaniuk, hanem kapnak új, modern moiré és színeszaj-mentes cuccot :)
    Éjjjjenek a júzerek sokáig!!
  • Lateralus #8
    "A zajkérdés a szenzoron múlik az, hogy utána azt mennyire szűrik az is egy dolog, azt könynen észreveszed, ha volt már kezedben Minolta tudod miről van szó"

    Volt a kezemben, de ttől függetlenül is észre lehet venni. Például a Canon DSLR-ek képein.

    "...a D70 nél pedig nem szűr zajt a Nikon, vagy csak nem vettem észre"

    Nem vetted észre :)

    "a D50 felháborított..."

    Miért? Nincs ilyen géped és nem akarsz venni, elégedett vagy a Canonnal.
    Akkor prekoncepciók alapján miért idegesít más gép vélt teljesítménye? A Canon vételt akarod igazolni magad előtt?

    "A moiré tipikusan a Sony CCD hibája"

    Nem. Mivel Minoltán kívül olyan Canon is volt a kezemben, amelyik szintén csinálta CMOS és CCD érzékelővel egyaránt. DSLR-ről beszélek persze.
    Bizonyos esetekben mindenképpen kialakul. Szűrni lehet. A szűrés eredménye lágyabb kép. A Canon erősebben szűri az újabb gépeiben. A régebbiekben gyakran jelentkezett neki is, de élesebb képeket is csináltak.

    "A Canon szerintem nem szűr zajt..."

    De bizony szűr, mégpedig már az érzékelőn belül, aztán szoftveresen is. Sőt a korábbi RAW formátumainál is van enyhe zajszűrés. Pedig az "nyers" adat.

    "...sokkal jobb képük van, mint a közép és alsó kategóriás Nikonoknak"

    Én meg azt mondom, hogy nincs köztük számottevő különbség. Mindkettő nagyon zajtalan képet ad, ami magas érzékenységen is jó eredményt ad. A végeredmény a kép tekintetében pedig teljesen mindegy, hogy melyiket használod. Különféle teszteket olvasgatni nem egészséges, mert frusztrál :) Az a dolguk, hogy hibát találjanak. A Nikon a valóban fellépő moiré ellenére is kiváló képminőséget ad, a Canon pedig a látható lágyásga ellenére szintén. A továbbiak kimerítik a előre megfontolt szőrszálhasogatás bűnét.

    De megnyugodhatnak azok, akik még mindig azt hiszik, hogy ez az egész a CCD meg a CMOS és különféle feldolgozási bűvésztrükkökön múlik:
    Szinte biztos, hogy a Nikon már érzékelővel jön ki legközelebb, mert a Sony áttért CMOS-ra.
    (Nem a moiré, hanem a csökkenő gyártásköltségek és a kisebb fogyasztása miatt :)
  • SOCKET 911 #7
    A zajkérdés a szenzoron múlik az, hogy utána azt mennyire szűrik az is egy dolog, azt könynen észreveszed, ha volt már kezedben Minolta tudod miről van szó, a D70 nél pedig nem szűr zajt a Nikon, vagy csak nem vettem észre, de szerintem csak ha aktiválod a zajszűrést, akkor a D50 felháborított, mert semmi különbség nincs ha kikapcsolod, csak a hotpixeles cselt lehet kikapcsolni... A moiré tipikusan a Sony CCD hibája, amit nem tudnak szűrni, csak eltussolni.
    A Canon szerintem nem szűr zajt, max ha aktiválod és 1mp-nél hosszabban exponálsz, de rawban tolom, úgyhogy nincs nagy tapasztalatom, de ha igaz, amit mondassz, akkor vagy tényleg jobbak a Canon szenzorok, mert sokkal jobb képük van, mint a közép és alsó kategóriás Nikonoknak, vagy a Canon valójában egy szoftvercég, ami mellesleg gyárt valami gépet a szuper szoftverei alá.
    Ezek az obik, pedig többet bírnak, mint a mai szenzorok szóval nem az obi a szűk kersztmetszet, ha csak steril felbontást nézünk, a szoftver meg csak elrontani tud a felbontáson növelni azt nem, max élesíteni, erre gondolsz?
    Más nincs, egyik rossz tulajdonsága sem kiemelkedő, csak a moiré, de ha tényleg szoftverkérdés ( nem az ) akkor még haragszom is a gyártókra, akik erre a szenzorra építik gépeiket, mert 3 generáció alatt sem voltak képesek ráoptimalizálni a szoftvereiket, mert minegyik gyártóbál ( Nikon, Minolta, Pentax ) ugyan azok a hibák jelennek meg:(
    És én sem vagyok elfogult, győzzön a jobb! ;)
  • Lateralus #6
    A zajkérdés szoftverkérdés, a moiré kérdés szoftverkérdés. A felbontás optika és szoftverkérdés. Annyira lesz a kép zajtalan, amennyit szűrnek rajta (lásd Canon DSLR-ek lágy képei). Ezek szerint a Canon is csal, mert szarrá szűri a képeit. Látszik is. Nikon kevésbé zajszűr a D70-nél, D50-nél erősebben. A Minolta ugyanezzel a szenzorral zajtalanabb a Canonnál.
    Mioré az az AA szűrőtől függ. A Nikonban ez gyengébb a Canonban erősebb. Régebbi Canon gépek is moiréztak (D30, 1D) A 10D-nél is előhozható ez a jelenség.
    A felbontás az optikafüggő elsősorban. Majd ha ugyanazzal az optikával tesztelik, akkor egymás mellé tehetjük.

    Más rossz tulajdonság?
    Semmivel sem rosszabb a régi Sony szenzor mondjuk egy 300D-10D Canon CMOS-nál. Az idő már tényleg eljárt felette.

    És Canon DSLR-t használok, ha esetleg elfogultnak tűnnék :)
  • SOCKET 911 #5
    Remélem, mert ha igen, az azt jelentené, hogy egy szereplőssé válna a digit-tükörreflexes piac, mert a Canon új szenzorai körberöhögik azt a Sony-t. ami már akkor sem volt a mennyországban... Nézz meg egy tesztet; magas színes zaj, alacsony felbontás amit a moiré tesz abszolút elviselhetetlenné, nem véletlen, hogy csal a tesztekben, a zajszűréssel a Nikon a D50-el, a D70s-ben is ugyan az van, mint a D70-D50-ben, de nem is ez a bajom hiszen az EOS-300D-ben is ugyan az volt, mint a 10D-ben, hanem az, hogy már azok szenzorok is jobbak voltak, mint A Sony ICX 413...
    A Pentax a D(*) sorozatában és a Minolta Maxxum 7 és 5 D-ben azért használja, mert nem gyárt senki nekik, ők pedig nem rendelkeznek semmijen tapasztalattal és gyártókapacitással, a Canon gondolom meg nem ad, vagy csak drágán.
    De nagyon remélem, hogy igazat mondassz és előkerül egy új szenzor valahonnan.
  • Lateralus #4
    Biztos nem ugyanaz lesz a D200-ban, mint 4 éves elődjében.
    Amúgy az a szenzor nagyon jó, nem véletlenül használja több más gyártó is.
  • SOCKET 911 #3
    A D70 és D100 nem profi gépek, de a D70 utódai már megvannak D50 és D70s név alatt, arra viszot kíváncsi vagyok, honnan fog szerezni a Nikon egy új szenzort a D200-hoz mert ha megint belerakja azt a gayi Sony-t amiről már 4 szer lehúzta a bőrt ( D100 D70 D50 D70s ) akkor nagyon ki fogják röhögni velem az élen...
    A cikkhez: tökörreflexes gépet nem szoktak ajándékba adni, ha valaki azt vesz az komojan gondolja és vesz magának ojan márkájút amijen készlete már van vagy amijet szeretne.
  • rgranc #2
    Azokat (a D200-ról legalábbis határozottan állítják többen) várhatóan novemberben jelentik majd be...