Gyurkity Péter
Az ikermagos chipekre optimalizálja meghajtóit az Nvidia
Az Nvidia egyik tisztviselője megerősítette, hogy a vállalat az eddiginél jobban ki szeretné használni a nemrég megjelent ikermagos, illetve a jövőben megjelenő többmagos processzorok előnyeit, mégpedig grafikus kártya meghajtóinak optimalizálásával.
A The Tech Report cikke Ben de Waal, az Nvidia GPU szoftverrészlegének alelnökére hivatkozik, aki egy interjúban arról beszélt, hogy a vállalat többszálas verziót készít a GeForce grafikus kártyákhoz használt ForceWare meghajtókból. Az alelnök szerint az ikermagos chipek, illetve a többprocesszoros PC-k előnyeinek kihasználásával 5-30 százalék között tudnák növelni a 3D-s játékok alatti teljesítményt, ami mindenképpen jelentős eredmény lenne számukra.
Ezt többek között a vertex számítások jobb elosztásával lehetne elérni, ugyanis a proceszorhoz átirányított számításokat több szálon, párhuzamosan lehetne elvégeztetni, így jelentős mértékben lerövidülne az ehhez szükséges idő, és a processzor jóval nagyobb segítségére lehetne az időnként kissé túlterhelt grafikus chipnek. Arra a kérdésre, hogy az Nvidia meghajtói ezt eddig miért nem használták ki, de Waal azt válaszolta, hogy ez az operációs rendszer korlátaiba ütközik, és csak hosszas fejlesztői munkával tudták megkerülni ezen korlátokat.
Ami az útitervet illeti, az alelnök erről is szolgált némi információval, és többek között azt is elárulta, hogy az Nvidia tulajdonosoknak még várniuk kell egy darabig az új meghajtóra. Elmondása szerint a ForceWare szoftver soron következő, 75-ös verziója az SLI, illetve a 64 bites Windows területén jelent majd előrelépést, míg a többszálas üzemmódot, illetve az ikermagos processzorokat is kihasználó meghajtó valószínűleg 80-as verziószámmal jelenik majd meg. Ennek pontos megjelenési dátuma azonban még nem világos, és könnyen előfordulhat, hogy akár több hónapot is várnunk kell rá.
Ez persze korántsem jelent óriási problémát: az Intel április közepén, míg az AMD némi késéssel, a május végén tette elérhetővé ikermagos processzorait, amelyek még egyáltalán nem terjedtek el a piacon. Nagyon korai stádiumban vagyunk tehát, de mindenképpen biztató jel, hogy az Nvidia már most igyekszik kihasználni az új processzorok nyújtotta előnyöket. Remélhetőleg nem fog újra bekövetkezni az a szégyenletes állapot, ami a 64 bites chipek megjelenésekor vált nyilvánvalóvá, hogy tudni illik nem igazán áll rendelkezésre a megfelelő szoftveres háttér, és igen kevés alkalmazás használja ki a technológia előnyeit.
Ugyan a többszálas üzemmódot kihasználó meghajtók a kifejezetten ikermagos rendszerekre fejlesztett játékok megjelenésével némileg veszíthetnek fényükből, de jó tudni, hogy a grafikus kártya gyártók is megteszik a magukét, és igyekeznek még vonzóbbá tenni a platformot.
A The Tech Report cikke Ben de Waal, az Nvidia GPU szoftverrészlegének alelnökére hivatkozik, aki egy interjúban arról beszélt, hogy a vállalat többszálas verziót készít a GeForce grafikus kártyákhoz használt ForceWare meghajtókból. Az alelnök szerint az ikermagos chipek, illetve a többprocesszoros PC-k előnyeinek kihasználásával 5-30 százalék között tudnák növelni a 3D-s játékok alatti teljesítményt, ami mindenképpen jelentős eredmény lenne számukra.
Ezt többek között a vertex számítások jobb elosztásával lehetne elérni, ugyanis a proceszorhoz átirányított számításokat több szálon, párhuzamosan lehetne elvégeztetni, így jelentős mértékben lerövidülne az ehhez szükséges idő, és a processzor jóval nagyobb segítségére lehetne az időnként kissé túlterhelt grafikus chipnek. Arra a kérdésre, hogy az Nvidia meghajtói ezt eddig miért nem használták ki, de Waal azt válaszolta, hogy ez az operációs rendszer korlátaiba ütközik, és csak hosszas fejlesztői munkával tudták megkerülni ezen korlátokat.
Ami az útitervet illeti, az alelnök erről is szolgált némi információval, és többek között azt is elárulta, hogy az Nvidia tulajdonosoknak még várniuk kell egy darabig az új meghajtóra. Elmondása szerint a ForceWare szoftver soron következő, 75-ös verziója az SLI, illetve a 64 bites Windows területén jelent majd előrelépést, míg a többszálas üzemmódot, illetve az ikermagos processzorokat is kihasználó meghajtó valószínűleg 80-as verziószámmal jelenik majd meg. Ennek pontos megjelenési dátuma azonban még nem világos, és könnyen előfordulhat, hogy akár több hónapot is várnunk kell rá.
Ez persze korántsem jelent óriási problémát: az Intel április közepén, míg az AMD némi késéssel, a május végén tette elérhetővé ikermagos processzorait, amelyek még egyáltalán nem terjedtek el a piacon. Nagyon korai stádiumban vagyunk tehát, de mindenképpen biztató jel, hogy az Nvidia már most igyekszik kihasználni az új processzorok nyújtotta előnyöket. Remélhetőleg nem fog újra bekövetkezni az a szégyenletes állapot, ami a 64 bites chipek megjelenésekor vált nyilvánvalóvá, hogy tudni illik nem igazán áll rendelkezésre a megfelelő szoftveres háttér, és igen kevés alkalmazás használja ki a technológia előnyeit.
Ugyan a többszálas üzemmódot kihasználó meghajtók a kifejezetten ikermagos rendszerekre fejlesztett játékok megjelenésével némileg veszíthetnek fényükből, de jó tudni, hogy a grafikus kártya gyártók is megteszik a magukét, és igyekeznek még vonzóbbá tenni a platformot.