Berta Sándor
Megszületett a virtuális asztalitenisz
A különleges sportot a chemnitzi Műszaki Egyetem kutatói hozták létre. A játék során a felhasználók egy teljesen hagyományos asztaliteniszütőt tartanak a kezükben és így játszanak a számítógéppel.
Magára a játékra számítógép által animált környezetben kerül sor. Így például modellezve van a labda is, de a hálót és az asztalt is egy nagy kivetítőn jelenítik meg. A játékos az asztaliteniszütőn kívül csak egy 3D-s szemüveget visel. Amint azt Stephan Rusdorf, az egyetem grafikus adatfeldolgozó és megjelenítési részlegének munkatársa elmondta, két teljesen átlagos számítógép segítségével jelenítik meg a virtuális játékteret, méghozzá olyan tökéletesen, hogy azt az emberi szem valódi környezetként fogadja el. Az ily módon kapott felvételeket végül két készülék és egy tükör segítségével rávetítik egy négyszer három méteres akrilüveglapra.
Rusdorf elmondása szerint eddig már sok profi és amatőr asztaliteniszező tesztelte a virtuális játékot és a többségük nagyon elégedett volt a játékélménnyel és a megjelenítéssel. Sőt már például a Német Asztalitenisz Szövetség is jelezte, hogy érdekelné több ilyen rendszer.
Dr. Guido Brunnett és Stephan Rusdorf bemutató közben
A mérkőzés során fényvisszaverő golyókat használnak, amelyekről összesen négy infrakamera készít képeket. Ezeket a golyókat az ütőn, illetve a 3D-s szemüvegen helyezik el. Az így kapott felvételek segítségével pontosan megállapítható a játékos és az asztaliteniszütő pontos pozíciója. A rendszert egy Dolby Surround hangszórószett egészíti ki, biztosítva a tökéletes akusztikai élményt. A tapasztalatok szerint könnyen nyomon követhető a labda pattogása vagy az ütések hangja.
Az informatikus azt is elmondta, hogy a virtuális játék során ugyanazok a fizikai törvényszerűségek érvényesek, mint a valóságban, így például a labdát ugyanúgy el lehet ütni vagy nyesni a háló fölött, mint ahogy teszik azt egy valódi meccsen a játékosok.
A jövőben a chemnitzi kutatók különböző játékállásokat akarnak majd lemodellezni a 3D-s játéktérben. Például lehetővé válna, hogy a játékosok a különböző technikákat gyorsabban sajátítsák el, vagy kipróbálhassanak speciális helyzeteket, ütéstipusokat. Ezen kívül tervezik azt is, hogy szimulálni fogják a virtuális labda nekiütődését a valódi ütőnek, tehát a felhasználók ugyanúgy érzik majd a rezgéseket, mint amikor egy igazi asztaliteniszütőnek ütődik egy igazi labda.
Magára a játékra számítógép által animált környezetben kerül sor. Így például modellezve van a labda is, de a hálót és az asztalt is egy nagy kivetítőn jelenítik meg. A játékos az asztaliteniszütőn kívül csak egy 3D-s szemüveget visel. Amint azt Stephan Rusdorf, az egyetem grafikus adatfeldolgozó és megjelenítési részlegének munkatársa elmondta, két teljesen átlagos számítógép segítségével jelenítik meg a virtuális játékteret, méghozzá olyan tökéletesen, hogy azt az emberi szem valódi környezetként fogadja el. Az ily módon kapott felvételeket végül két készülék és egy tükör segítségével rávetítik egy négyszer három méteres akrilüveglapra.
Rusdorf elmondása szerint eddig már sok profi és amatőr asztaliteniszező tesztelte a virtuális játékot és a többségük nagyon elégedett volt a játékélménnyel és a megjelenítéssel. Sőt már például a Német Asztalitenisz Szövetség is jelezte, hogy érdekelné több ilyen rendszer.
Dr. Guido Brunnett és Stephan Rusdorf bemutató közben
A mérkőzés során fényvisszaverő golyókat használnak, amelyekről összesen négy infrakamera készít képeket. Ezeket a golyókat az ütőn, illetve a 3D-s szemüvegen helyezik el. Az így kapott felvételek segítségével pontosan megállapítható a játékos és az asztaliteniszütő pontos pozíciója. A rendszert egy Dolby Surround hangszórószett egészíti ki, biztosítva a tökéletes akusztikai élményt. A tapasztalatok szerint könnyen nyomon követhető a labda pattogása vagy az ütések hangja.
Az informatikus azt is elmondta, hogy a virtuális játék során ugyanazok a fizikai törvényszerűségek érvényesek, mint a valóságban, így például a labdát ugyanúgy el lehet ütni vagy nyesni a háló fölött, mint ahogy teszik azt egy valódi meccsen a játékosok.
A jövőben a chemnitzi kutatók különböző játékállásokat akarnak majd lemodellezni a 3D-s játéktérben. Például lehetővé válna, hogy a játékosok a különböző technikákat gyorsabban sajátítsák el, vagy kipróbálhassanak speciális helyzeteket, ütéstipusokat. Ezen kívül tervezik azt is, hogy szimulálni fogják a virtuális labda nekiütődését a valódi ütőnek, tehát a felhasználók ugyanúgy érzik majd a rezgéseket, mint amikor egy igazi asztaliteniszütőnek ütődik egy igazi labda.