Berta Sándor

Pszichés zavarokat okoznak a chat és a számítógépes játékok

Egy egészségügyi szakember különböző vizsgálatok elvégzése után arra a következtetésre jutott, hogy az intenzív chatelés vagy a számítógépes játékok világába való elmélyülés akár átmeneti vagy maradandó pszichés zavarok okozója is lehet.

A virtuális és a valós világ közötti eltérések akár depresszióssá is tehetik a felhasználókat - állítja Dr. Bert te Wildt, a Hannoveri Egészségügyi Szakiskola Klinikai Pszichiátriai és Pszichoterápiai Részlegének vezetője. Véleménye szerint azok az emberek, akik chateléssel és számítógépes játékokkal töltik el a szabadidejüket, azoknak az életében egy idő után szinte észrevétlenül a virtuális világban bekövetkező események válnak a meghatározóvá. Ezáltal ezek a felhasználók a valós életből egyre inkább kivonják magukat és a valós élettel és annak történéseivel szemben gyakorlatilag teljesen érzéketlenné válnak. Ráadásul, amennyiben túl nagyok a különbségek a virtuális és a valós világ között, akkor a sokat játszó és chatelő személyek egy idő után már depressziósak is lehetnek.

Te Wildt úgy véli: különösen azokat érintheti keményen a virtuális világból a valós életbe való visszatérés, akik az előbbiben szinte hősként érzik magukat. Az ő esetükben a két világ közötti sok "ingázás" előbb-utóbb elkeseredettséghez, majd depresszióhoz vezethet. Sok ember a csalódottságát úgy "fejezi ki", hogy a valós életben agresszívvá válik és később ne riad vissza akár a komolyabb, vagy nagyon extrém valódi bűncselekmények elkövetésétől sem. Mindez azonban egyelőre tudományosan még nem bizonyítható.

Az internet által nyújtott anonimitás és a lehetőség, hogy gyakorlatilag bármely személy bárkivé válhat adott esetben nagyon komoly identitászavarok kialakulásához is vezethet. A szakember szerint tény, hogy szinte minden emberben van olyan vágy, hogy más valaki lehessen s más bőrébe bújhasson, azért, hogy kiélhesse a legkülönbözőbb karaktertulajdonságait is. A kérdés csak az, hogy az illető eredeti személyisége megváltozik-e és ha igen, ilyen mértékben?

Az orvos hipotézise szerint az internet és a számítógépes játékok nem hoznak létre új betegségeket, de felszínre hozzák és felerősítik az emberekben egyébként megbúvó pszichés rendellenességeket, zavarokat. A virtuális világban egy másik karakter bőrébe bújva pedig ezek a negatív tulajdonságok könnyen és hamar a felszínre törhetnek. A kérdés csak az, hogy az adott személy mennyire képes kontrollálni a virtuális énjét vagy énjeit? Dr. Bert te Wildt azért mindenkit megnyugtat: senkinek sem kell abbahagynia a chatelést vagy letörölnie a számítógépéről a játékokat, ám nem árt figyelni a szervezet reakcióira.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Jimmyke #35
    "A szakember szerint tény, hogy szinte minden emberben van olyan vágy, hogy más valaki lehessen s más bőrébe bújhasson, azért, hogy kiélhesse a legkülönbözőbb karaktertulajdonságait is. A kérdés csak az, hogy az illető eredeti személyisége megváltozik-e és ha igen, ilyen mértékben?"

    Ez jó! Én pl RPG fanatikus vagyok, és mindig jót cselekszem rossz karakter bőrébe még sohasem bújtam, mert egyszerűen idegen tőlem. Nem tudom mióta játszom "jófiút", de ez a személyiségemre kihat, és speciál pozitív irányba terel az RPG. Szóval ez a cikk úgy LOL ahogy van :D
  • Mice #34
    egyetlen dolog kivételével igazad van:"Miért van az, hogy az online közösségek,..." nézz meg egy korridor fórumot

    na ha valahol hát ott aztán nincs kontrol

    soxor körbenéz az ember és azt hiszi barbár sg-sek fórumoznak itt de ez nagyon viszonylagos ha másfelé is elnéz az ember

    bár tény és való, hogy azzal hogy csak a regizettek szólhatnak vhova hozzá azért javult szinvonal és legalább a magával semmit kezdeni nem tudó lusták nem járnak(kevesebben járnak ) ide
  • dez #33
    Visszatérhetünk erre, miután 13-tól 33 éves korodig játszottál ezekkel (és csak ezekkel) a játékokkal? Miközben napi 16 órában a semmiről beszélgettél tőmondatokban a chaten? ;)
  • Lacika 79 #32
    Hát ez valami kész. Szerintem az ilyen pszichomókusok már alapból zavartak, én legalábbis még egy normálissal sem találkoztam. Na az ő elméjüket talán megzavarja, az enyémet nem igazán. Max, mikor ilyen cikket olvasok. Ilyenkor előjön a pszihómókus nyaktegergetési vágyam. Miért nem tudnak normális dolgokkal foglalkozni? Azért mert nem kapnak elég lóvét, csak ha szerencsétlen gép előtt ülő emberkéket csesztetnek? Ehh!
  • Csabika 2004 #31
    szerintem meg amit mondtáál az hülyeség mert:
    13 vagyok és minden szart kipróbáltam pl:
    postal 2; bloodrayne; szóval a legvéresebbeket is és semmi bajom nincs és nem érzem ugy hogy ki kéne ugrani a tizediről mer supermannak képzelem magam vagy hogy kiáljak az autópályára és szétlőjek minden kocsit csak azé mer játszottam egy játékkal én nem akarom felégatni a szomszédomat aztán lerúgni a fejét-->postal 2
    tehát
  • Tetsuo #30
    Bennem erősödött a kleptománia s az aszexualitás :) (Irónia, ezekre pl tuti nem hat)
  • dez #29
    Tanulság: már megint más a cím (bulvárosan feltűnéskeltő), mint a tartalom.
  • dez #28
    Olvasd el még 1x...
  • Yfel #27
    hmmmmmm... erdekes cikk. Erre mit lehet mondani? Nekem ennek a tokeletes ellenkezoje volt a tapasztalatom, mert az internet es chat segitsegevel tudtam a baratnommel tartani a kapcsolatot amig kulon kellett elnunk (ket ev) (kb 7000km-re)... a kapcsolatunk jo maradt, mar negy eve, hogy osszehazasodtunk. Oktatasom eletronikaval kapcsolatos (alapjaban veve nem kezzel foghato), napi munkam CCD-k lelkivilagaval foglalkozik, termektamogatast nyujtok olyan problemakra amiket nagyreszt emberi szemmel lathatatlan dolgok okoznak, olyan eszkozokben amiknek a reszletes felepiteset csak bika mikroszkopok alatt lehet szemugyre venni, a mukodeset pedig meg ugy sem. Mindezek mellett kedvenc idotoltesem a szamitogepes jatekokkal valo szorakozas.

    Ha most erre idejon nekem egy ilyen idiota es megprobalja megmagyarazni miert vagyok hulye, lelovom
  • Frank99 #26
    nevetséges

    embere válogatja, hogy mi hogyan hat rá.
    egy biztos: a fejlődésben lévő gyermekeknek meg kell nézni mit engedünk (stratégia VS véres FPS)

    felnőttek +18 éven felüliek hadd döntsék el, hogy mi jó nekik.
    ha addig nem alakult ki az ÉN-ja, akkor utána már mindegy is....