Berta Sándor
Kínában bevezették a játékok cenzúrázását
Kínában a jövőben egyetlen számítástechnikai játékot sem adhatnak ki cenzúra nélkül. A döntés meghozatalában igen csak nagy szerep jutott a Hearts of Iron vagyis a Vasszívek című terméknek, ami voltaképpen egy második világháborús szimulációs és stratégiai játék.
A háborús játékokban a kínai fegyveres erők általában nem tűnnek fel valami jó színben. Ráadásul mivel a legtöbb producer Tibetet és Kína néhány többi részét független államnak tartja, nem lehet csodálkozni azon, hogy a kommunista államban betelt a pohár. A Vasszívek azért lett szálka a kínai vezetők és hatóságok szemében, mert Kínát Tibet és néhány más terület, így például Tajvan nélkül ábrázolja. Ez pedig éppen elég volt ahhoz, hogy betiltsák a játékot. Ám várhatóan nem ez lesz az utolsó cenzúrázott játék a kommunista országban.
A Vasszívekben a Xinhua hírügynökség jelentése szerint "meghamisították a történelmet", amely "veszélyezteti Kína szuverenitását és területi integritását". A Paradox Entertainment által kiadott játékban Tibet, Mandzsúria és a Xinjiang régió mint független terület, Tajvan pedig mint japán gyarmat van ábrázolva. A kínai weboldalakon a továbbiakban nem terjeszthető a játék, azokat az internet-kávézókat pedig, ahol eddig lehetett játszani ezzel a játékkal komoly pénzbüntetés vagy akár a bezárás veszélye is fenyegeti. A Hearts of Iron egyébként már nem az első játék, amit Kínában támadtak és úgymond feketelistára került.
Korábban a Project IGI2: Covert Strike jutott hasonló sorsra. Eltűnt a polcokról, mert a kínai vezetőknek és hatóságoknak nem tetszett, ahogyan az országot és a fegyveres erőket ábrázolták a játékban. Azonban ennyi nem elég most már, a kínai kormány ugyanis egy olyan bizottságot akar létrehozni, amely felügyeli a játékokat és amely a jövőben eldönti egy adott digitális termékről, hogy veszélyezteti-e a nemzetbiztonságot vagy sem. A kínai kulturális minisztérium hivatalos állásfoglalása szerint mindez azt jelenti, hogy: "Azok az online játékok, amelyek veszélyeztetik a kínai állam biztonságát, meggyalázzák a kínai nemzet becsületét, szétrombolják a szociális békét be lesznek tiltva."
A kínai kereskedőknek és forgalmazóknak szeptember elsejéig van idejük bevizsgáltatni az árujukat. Aki a felszólításnak nem tesz eleget, azt megbüntetik. Azonnali hatállyal minden olyan játék, amelyet Kínában online játszhatnak vagy az országba importálnak, a bizottság által meg lesz vizsgálva.
Az nem ismert, hogy hány játékot árulnak jelenleg a kommunista államban, ám a világhálón körülbelül 140 különböző terméket árulnak. Ezek nyolcvan százalékát külföldön készítik. A hatóságok ugyanakkor visszaélnek azzal, hogy a legtöbb kínai felhasználó éppen kénytelen internet-kávézókból szörfölni és lebonyolítani az elektronikus levelezését. A kínai állam tehát lassan, de biztosan minden terület fölött átveszi a hatalmat és az ellenőrzést...
A háborús játékokban a kínai fegyveres erők általában nem tűnnek fel valami jó színben. Ráadásul mivel a legtöbb producer Tibetet és Kína néhány többi részét független államnak tartja, nem lehet csodálkozni azon, hogy a kommunista államban betelt a pohár. A Vasszívek azért lett szálka a kínai vezetők és hatóságok szemében, mert Kínát Tibet és néhány más terület, így például Tajvan nélkül ábrázolja. Ez pedig éppen elég volt ahhoz, hogy betiltsák a játékot. Ám várhatóan nem ez lesz az utolsó cenzúrázott játék a kommunista országban.
A Vasszívekben a Xinhua hírügynökség jelentése szerint "meghamisították a történelmet", amely "veszélyezteti Kína szuverenitását és területi integritását". A Paradox Entertainment által kiadott játékban Tibet, Mandzsúria és a Xinjiang régió mint független terület, Tajvan pedig mint japán gyarmat van ábrázolva. A kínai weboldalakon a továbbiakban nem terjeszthető a játék, azokat az internet-kávézókat pedig, ahol eddig lehetett játszani ezzel a játékkal komoly pénzbüntetés vagy akár a bezárás veszélye is fenyegeti. A Hearts of Iron egyébként már nem az első játék, amit Kínában támadtak és úgymond feketelistára került.
Korábban a Project IGI2: Covert Strike jutott hasonló sorsra. Eltűnt a polcokról, mert a kínai vezetőknek és hatóságoknak nem tetszett, ahogyan az országot és a fegyveres erőket ábrázolták a játékban. Azonban ennyi nem elég most már, a kínai kormány ugyanis egy olyan bizottságot akar létrehozni, amely felügyeli a játékokat és amely a jövőben eldönti egy adott digitális termékről, hogy veszélyezteti-e a nemzetbiztonságot vagy sem. A kínai kulturális minisztérium hivatalos állásfoglalása szerint mindez azt jelenti, hogy: "Azok az online játékok, amelyek veszélyeztetik a kínai állam biztonságát, meggyalázzák a kínai nemzet becsületét, szétrombolják a szociális békét be lesznek tiltva."
A kínai kereskedőknek és forgalmazóknak szeptember elsejéig van idejük bevizsgáltatni az árujukat. Aki a felszólításnak nem tesz eleget, azt megbüntetik. Azonnali hatállyal minden olyan játék, amelyet Kínában online játszhatnak vagy az országba importálnak, a bizottság által meg lesz vizsgálva.
Az nem ismert, hogy hány játékot árulnak jelenleg a kommunista államban, ám a világhálón körülbelül 140 különböző terméket árulnak. Ezek nyolcvan százalékát külföldön készítik. A hatóságok ugyanakkor visszaélnek azzal, hogy a legtöbb kínai felhasználó éppen kénytelen internet-kávézókból szörfölni és lebonyolítani az elektronikus levelezését. A kínai állam tehát lassan, de biztosan minden terület fölött átveszi a hatalmat és az ellenőrzést...