Gyurkity Péter
Februárban mutatkozik be a PlayStation 3 processzora
Az IBM, a Sony, és a Toshiba - a Cell processzor fejlesztői - közös közleményt adtak ki, miszerint a chip részletes bemutatójára a február 6-án kezdődő International Solid State Circuits Conference (ISSCC) nevű rendezvényen kerítenek sort.
Az IBM és a Sony ezzel egy időben bejelentette, hogy a konferencia megnyitójára elkészül az első Cell alapú munkaállomás is, amely lehetővé teszi, hogy a PlayStation 3 megjelenésére váró szoftverfejlesztők munkához lássanak - a várva-várt konzol ugyanis szintén ezen a processzoron alapul. A munkaállomás prototípusát jelenleg is tesztelik, de a megnyitóra már egy véglegesnek mondható példánnyal érkeznek majd.
A közlemény szerint a Cell egy 64 bites, POWER-alapú, "többmagos rendszer", amely a következő generációs számítógépek és szórakoztatóelektronikai eszközök erőforrása lesz. A felépítésnek köszönhetően mindegyik mag - társaitól függetlenül - saját operációs rendszert futtathat. A partnercégek kihangsúlyozták, hogy a Cell nemcsak a többmagos felépítést, hanem a több szálon futó vezérlést - multi-threading - is megvalósítja, bár arra nem tértek ki, hogy ez a processzormagok közötti, vagy az egy magon belüli vezérlésre értendő. Az IBM és a Sony közleménye a memóriára, valamint a buszrendszerre is kitért, de a jelenleg is kapható Power-PC processzorok, illetve az IBM eddigi teljesítménye alapján ezen a téren nem várható nagyobb meglepetés.
Nagyobb érdeklődés övezi azonban a beépített biztonsági, és teljesítménynövelő funkciókat: a két cég nem bocsátkozott részletekbe, de úgy tűnik, hogy a processzor egy a VIA PadLock technológiájához hasonló véletlenszám-generátort, és egy AltiVec SIMD egységet is tartalmaz majd. Egyesek szerint a Cell egy SpeedStephez hasonló energiatakarékos funkciót is támogatni fog, de a gyártók erről sem voltak hajlandók nyilatkozni. A gyártástechnológiáról viszont igen, és leszögezték, hogy a korábbi állításokkal ellentétben a processzor nem 65, hanem 90 nanométeres csíkszélességgel készül.
Az IBM és a Sony ezzel egy időben bejelentette, hogy a konferencia megnyitójára elkészül az első Cell alapú munkaállomás is, amely lehetővé teszi, hogy a PlayStation 3 megjelenésére váró szoftverfejlesztők munkához lássanak - a várva-várt konzol ugyanis szintén ezen a processzoron alapul. A munkaállomás prototípusát jelenleg is tesztelik, de a megnyitóra már egy véglegesnek mondható példánnyal érkeznek majd.
A közlemény szerint a Cell egy 64 bites, POWER-alapú, "többmagos rendszer", amely a következő generációs számítógépek és szórakoztatóelektronikai eszközök erőforrása lesz. A felépítésnek köszönhetően mindegyik mag - társaitól függetlenül - saját operációs rendszert futtathat. A partnercégek kihangsúlyozták, hogy a Cell nemcsak a többmagos felépítést, hanem a több szálon futó vezérlést - multi-threading - is megvalósítja, bár arra nem tértek ki, hogy ez a processzormagok közötti, vagy az egy magon belüli vezérlésre értendő. Az IBM és a Sony közleménye a memóriára, valamint a buszrendszerre is kitért, de a jelenleg is kapható Power-PC processzorok, illetve az IBM eddigi teljesítménye alapján ezen a téren nem várható nagyobb meglepetés.
Nagyobb érdeklődés övezi azonban a beépített biztonsági, és teljesítménynövelő funkciókat: a két cég nem bocsátkozott részletekbe, de úgy tűnik, hogy a processzor egy a VIA PadLock technológiájához hasonló véletlenszám-generátort, és egy AltiVec SIMD egységet is tartalmaz majd. Egyesek szerint a Cell egy SpeedStephez hasonló energiatakarékos funkciót is támogatni fog, de a gyártók erről sem voltak hajlandók nyilatkozni. A gyártástechnológiáról viszont igen, és leszögezték, hogy a korábbi állításokkal ellentétben a processzor nem 65, hanem 90 nanométeres csíkszélességgel készül.