Berta Sándor
Egyre nagyobb a káosz az audioformátumok között
A zenei ipar Európa legnagyobb szakmai rendezvényére, a Popkomm fesztiválra készül Berlinben. Így talán nem véletlen, hogy pont most éri a legtöbb kritika a zenei kiadók online eladási-letöltési stratégiáját.
A zenei ipar legnagyobb kritikusává az elmúlt napokban egy jelentős személyiség vált, akinek a szavaira még a kiadóvezetőknek is érdemes odafigyelniük. A szóban forgó úriember pedig nem más, mint Karlheinz Brandenburg, az MP3 audioformátum kifejlesztője. A szakember úgy véli, hogy a jelenlegi egyre terjedő formátumkáosz csak lassítja a zenei piac fejlődését és egyúttal felelős a csökkenő zenei eladásokért is. A felhasználók ugyanis egyszerűen elvesznek a sok audioformátum között és a digitális másolásvédelmi eljárások (DRM) tengerében, ráadásul az utóbbiak miatt senki nem lehet biztos abban, hogy az adott fájlt az ő készüléke lejátssza-e.
Brandenburg egyszerűen érthetetlennek tartja, hogy miért van szükség arra, hogy minden cégnek külön formátuma és megoldása legyen. Elég csak az Apple-re (AAC és Fairplay-DRM), a RealNetworksre (AAc és a Helix-DRM), a Sonyra (ATRAC3) és a Microsoftra (Windows Media) gondolni. Ezeknek a cégeknek mindegyike az adott dalokat csak a saját formátumában teszi hozzáférhetővé, ráadásul ezeket a dalokat általában csak a vállalatok saját lejátszókészülékeiben lehet lejátszani.
Az mp3 atyja már korábban óva intette a vállalatokat attól, hogy formátumok tucatjaival árasszák el a piacot, mert ezzel csak magukra haragítják az embereket, és a felhasználókat akaratlanul is felbőszítik és a fájlcserélő hálózatok karjaiba üldözik. Hiszen ezeken a rendszereken az összes zenei fájl általában mp3 formátumban elérhető, amely nem másolásvédett és amit gyakorlatilag bármilyen zenei lejátszókészüléken le lehet játszani. Brandenburg úgy véli, minden bizonnyal a profitéhség miatt nem hallgattak rá a kiadók. Ráadásul a formátumkáosz miatt ki sem lehet számítani, hogy egy adott tárolókapacitású merevlemezen mennyi zeneszám fér el. Mindenesetre a kiadók közül egy sem kívánt reagálni a szakember által elmondottakra, és talán legbelül a zenei ipar vezetői is tudják már, hogy nem valószínű, hogy van menekvés ebből a helyzetből.
A zenei ipar legnagyobb kritikusává az elmúlt napokban egy jelentős személyiség vált, akinek a szavaira még a kiadóvezetőknek is érdemes odafigyelniük. A szóban forgó úriember pedig nem más, mint Karlheinz Brandenburg, az MP3 audioformátum kifejlesztője. A szakember úgy véli, hogy a jelenlegi egyre terjedő formátumkáosz csak lassítja a zenei piac fejlődését és egyúttal felelős a csökkenő zenei eladásokért is. A felhasználók ugyanis egyszerűen elvesznek a sok audioformátum között és a digitális másolásvédelmi eljárások (DRM) tengerében, ráadásul az utóbbiak miatt senki nem lehet biztos abban, hogy az adott fájlt az ő készüléke lejátssza-e.
Brandenburg egyszerűen érthetetlennek tartja, hogy miért van szükség arra, hogy minden cégnek külön formátuma és megoldása legyen. Elég csak az Apple-re (AAC és Fairplay-DRM), a RealNetworksre (AAc és a Helix-DRM), a Sonyra (ATRAC3) és a Microsoftra (Windows Media) gondolni. Ezeknek a cégeknek mindegyike az adott dalokat csak a saját formátumában teszi hozzáférhetővé, ráadásul ezeket a dalokat általában csak a vállalatok saját lejátszókészülékeiben lehet lejátszani.
Az mp3 atyja már korábban óva intette a vállalatokat attól, hogy formátumok tucatjaival árasszák el a piacot, mert ezzel csak magukra haragítják az embereket, és a felhasználókat akaratlanul is felbőszítik és a fájlcserélő hálózatok karjaiba üldözik. Hiszen ezeken a rendszereken az összes zenei fájl általában mp3 formátumban elérhető, amely nem másolásvédett és amit gyakorlatilag bármilyen zenei lejátszókészüléken le lehet játszani. Brandenburg úgy véli, minden bizonnyal a profitéhség miatt nem hallgattak rá a kiadók. Ráadásul a formátumkáosz miatt ki sem lehet számítani, hogy egy adott tárolókapacitású merevlemezen mennyi zeneszám fér el. Mindenesetre a kiadók közül egy sem kívánt reagálni a szakember által elmondottakra, és talán legbelül a zenei ipar vezetői is tudják már, hogy nem valószínű, hogy van menekvés ebből a helyzetből.