SG.hu
Az Apple épp most ölte meg a közösségi alkalmazásokat?
Néhány alkalmazásgyártó aggódik, hogy az iPhone kapcsolatmegosztási engedélyeinek finom módosítása megnehezítheti számukra a versenyhez szükséges gyors növekedést.
Idén, amikor az Apple bejelentette mobil operációs rendszerének legújabb verzióját, az iOS 18-at, a legtöbb figyelmet az új mesterséges intelligencia funkciók sora kapta. De az iOS 18-ban van egy kevésbé hangoztatott változás, egy olyan funkció finomítása, amely lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy megosszák a névjegyzéküket különböző alkalmazásokkal. A "kapcsolatszinkronizálás" - ahogyan a funkciót egyes fejlesztők nevezik - az elmúlt két évtizedben kritikus szerepet játszott számos közösségi és üzenetküldő alkalmazás növekedésében.
Az olyan alkalmazások, mint az Instagram, a WhatsApp és a Snapchat így tudtak megvetni a lábukat, mivel iPhone-felhasználók millióit gyorsan összekapcsolták a már ismert emberekkel, és más felhasználókat javasoltak nekik, akiket követhetnek. Ez a korai lendület segített beindítani vírusos növekedésüket, és az App Store listák élére repítette őket. Most néhány fejlesztő aggódik, hogy nehezen tudnak majd új alkalmazásokat indítani. Nikita Bier, egy startup-alapító és tanácsadó, aki több, fiatalokat célzó alkalmazást készített, az iOS 18 módosítását „világvégének” nevezte, és úgy véli, hogy az új, barátokra épülő közösségi alkalmazások „már induláskor elpusztulhatnak”.
Ez talán egy kicsit túlzás, de tagadhatatlan, hogy nehéz helyzetben van az a fejlesztő, aki manapság új közösségi alkalmazást próbál létrehozni. Az iOS 18-ban szereplő kapcsolatmegosztási változások kétségtelenül megnehezítik a kezdő alkalmazások számára az áttörést. Egy olyan világban pedig, ahol a kisebb alkalmazásoknak nehezebb érvényesülniük, az olyan óriások, mint a Facebook és az Instagram - amelyek már most is rendelkeznek hálózati hatásokkal, és nem kell engedélyt kérniük a meglévő felhasználóktól, hogy továbbra is gyűjtsék a kapcsolataikat - nyilvánvalóan előnyben részesülnek.
Ugyanakkor az Apple álláspontja szerint az, hogy a felhasználóknak nagyobb kontrollt adnak a megosztott kapcsolatok felett, jót tesz az adatvédelemnek. Szerintük azok az alkalmazások, amelyek a teljes kontaktlista átadását kérik a felhasználóktól hátborzongatóak és tolakodóak lehetnek. A dráma leginkább az, hogy ez megmutatja, az Apple-hez hasonló kapuőrök milyen erősek lettek, és hogy termékeik legapróbb változtatásai is drámai hullámokat verhetnek a technológiai ipar többi részén. Azt is szemlélteti, hogy milyen kompromisszumokkal küzdenek a technológiai vállalatok és a szabályozó hatóságok, amikor a verseny előmozdítása mellett a magánélet védelmét is igyekeznek biztosítani.
Az iOS-eszközökön évek óta úgy működik a kapcsolatmegosztás, hogy egy alkalmazás egy „adathozzáférési felszólításnak” nevezett üzenetet jeleníthet meg, amelyben hozzáférést kér a felhasználó kapcsolataihoz. Ha a felhasználó beleegyezik, az alkalmazás fejlesztője megkapja az adott felhasználó címjegyzékében szereplő összes névjegyet, valamint a felhasználó névjegykártyáin tárolt egyéb információkat, például telefonszámokat és e-mail címeket. Az alkalmazásfejlesztők ezután felhasználhatják ezeket az információkat a felhasználó közösségi gráfjának kialakításához, vagy javasolhatnak más fiókokat, amelyeket a felhasználó követhet.
Az iOS 18-ban azonban azok a felhasználók, akik beleegyeznek abba, hogy egy alkalmazás hozzáférjen a névjegyeikhez, egy második üzenetet kapnak, amelyben kiválaszthatják, hogy mely névjegyeiket osszák meg. A felhasználók dönthetnek úgy, hogy csak egy maroknyi névjegyet osztanak meg, egyesével kiválasztva őket, ahelyett, hogy a teljes címjegyzéküket átadnák. Az Apple indoklása ezekre a változtatásokra egyszerű: a felhasználóknak nem szabad mindent vagy semmit választaniuk. Sok felhasználónak több száz vagy több ezer névjegye van az iPhone-ján, köztük olyanok is, amelyeket inkább nem osztana meg. Például az orvosa, a volt barátnője, vagy egy régi osztálytársa, akivel nem akarja ismét felvenni a kapcsolatot. Az iOS már évek óta lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy az alkalmazásoknak szelektív hozzáférést adjanak a fényképeikhez; miért ne lehetne ugyanezt az elvet alkalmazni a kontaktjaikra is?
Az Apple azt is világossá tette, hogy nem gondolja, hogy az iOS 18 módosításai ártanának az alkalmazásfejlesztőknek. Sőt, a vállalat elmondása szerint a fejlesztők akár fellendülést is tapasztalhatnak a névjegyek megosztásában, ha azok a felhasználók, akik korábban elutasították volna a névjegyek megosztását, most megoszthatják csak azokat a névjegyeket, amelyeket szeretnének. Az alkalmazásfejlesztők szerint ez hamis érv. Bier szerint a startupoktól származó adatok azt mutatják, hogy az iOS 18 módosításainak életbe lépése óta jelentősen csökkent a kapcsolatok megosztása, és hogy egyes alkalmazások esetében a 10 vagy annál kevesebb kontaktot megosztó felhasználók száma akár 25 százalékkal is megnőtt. Más fejlesztők saját alkalmazásaikban hasonló csökkenést tapasztaltak.
A kapcsolattartás 25 százalékos csökkenése nem tűnik nagy változásnak. A közösségi alkalmazások esetében azonban az új felhasználók és barátaik gyors összekapcsolásának képessége jelentheti a különbséget siker és kudarc között. A Facebook például a kezdeti időkben felfedezte, hogy ha a felhasználók a fiók regisztrációját követő 10 napon belül hét barátot adtak hozzá, nagyobb valószínűséggel maradtak felhasználók, mint azok, akik nem tették ezt meg. "Kritikus fontosságú a sűrűség kialakítása egy korai fázisban lévő alkalmazásnál” - mondta Bier. „Az emberek nem várnak egy hétig arra, hogy az összes barátjuk regisztráljon.”
Néhány fejlesztő arra is rámutatott, hogy az iOS 18 módosításai nem vonatkoznak az Apple saját szolgáltatásaira. Az iMessage-nek például nem kell engedélyt kérnie a felhasználók kapcsolataihoz való hozzáféréshez, ahogyan azt a WhatsApp, a Signal, a WeChat és más harmadik féltől származó üzenetküldő alkalmazások teszik. Ezt alapvetően versenyellenesnek tartják - egyértelmű példája annak a fajta önreferenciának, amelyet a trösztellenes szabályozók más kontextusban már kifogásoltak. Természetesen az iPhone-felhasználók továbbra is feltölthetik teljes címjegyzéküket, ha úgy döntenek. És az Android továbbra is megköveteli a felhasználóktól, hogy mindent vagy semmit válasszanak.
Joggal feltételezhető, hogy az emberek a második választóképernyő miatt kevesebb névjegyet osztanak meg. Bier szerint az eredmény az lehet, hogy a barátokra épülő közösségi alkalmazásokat egyszerűen felváltják majd az olyan alkalmazások, mint a TikTok, amelyek a felhasználóknak aszerint mutatnak tartalmat, hogy mit szeretnek, nem pedig az alapján, hogy kivel állnak kapcsolatban, vagy az MI társas alkalmazások, amelyek egyáltalán nem igényelnek embert. "Már most is elég őrültnek kell lenni ahhoz, hogy valaki barát-alapú közösségi alkalmazást csináljon” - mondta. "Így már szinte lehetetlen lesz.”
Idén, amikor az Apple bejelentette mobil operációs rendszerének legújabb verzióját, az iOS 18-at, a legtöbb figyelmet az új mesterséges intelligencia funkciók sora kapta. De az iOS 18-ban van egy kevésbé hangoztatott változás, egy olyan funkció finomítása, amely lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy megosszák a névjegyzéküket különböző alkalmazásokkal. A "kapcsolatszinkronizálás" - ahogyan a funkciót egyes fejlesztők nevezik - az elmúlt két évtizedben kritikus szerepet játszott számos közösségi és üzenetküldő alkalmazás növekedésében.
Az olyan alkalmazások, mint az Instagram, a WhatsApp és a Snapchat így tudtak megvetni a lábukat, mivel iPhone-felhasználók millióit gyorsan összekapcsolták a már ismert emberekkel, és más felhasználókat javasoltak nekik, akiket követhetnek. Ez a korai lendület segített beindítani vírusos növekedésüket, és az App Store listák élére repítette őket. Most néhány fejlesztő aggódik, hogy nehezen tudnak majd új alkalmazásokat indítani. Nikita Bier, egy startup-alapító és tanácsadó, aki több, fiatalokat célzó alkalmazást készített, az iOS 18 módosítását „világvégének” nevezte, és úgy véli, hogy az új, barátokra épülő közösségi alkalmazások „már induláskor elpusztulhatnak”.
Ez talán egy kicsit túlzás, de tagadhatatlan, hogy nehéz helyzetben van az a fejlesztő, aki manapság új közösségi alkalmazást próbál létrehozni. Az iOS 18-ban szereplő kapcsolatmegosztási változások kétségtelenül megnehezítik a kezdő alkalmazások számára az áttörést. Egy olyan világban pedig, ahol a kisebb alkalmazásoknak nehezebb érvényesülniük, az olyan óriások, mint a Facebook és az Instagram - amelyek már most is rendelkeznek hálózati hatásokkal, és nem kell engedélyt kérniük a meglévő felhasználóktól, hogy továbbra is gyűjtsék a kapcsolataikat - nyilvánvalóan előnyben részesülnek.
Ugyanakkor az Apple álláspontja szerint az, hogy a felhasználóknak nagyobb kontrollt adnak a megosztott kapcsolatok felett, jót tesz az adatvédelemnek. Szerintük azok az alkalmazások, amelyek a teljes kontaktlista átadását kérik a felhasználóktól hátborzongatóak és tolakodóak lehetnek. A dráma leginkább az, hogy ez megmutatja, az Apple-hez hasonló kapuőrök milyen erősek lettek, és hogy termékeik legapróbb változtatásai is drámai hullámokat verhetnek a technológiai ipar többi részén. Azt is szemlélteti, hogy milyen kompromisszumokkal küzdenek a technológiai vállalatok és a szabályozó hatóságok, amikor a verseny előmozdítása mellett a magánélet védelmét is igyekeznek biztosítani.
Az iOS-eszközökön évek óta úgy működik a kapcsolatmegosztás, hogy egy alkalmazás egy „adathozzáférési felszólításnak” nevezett üzenetet jeleníthet meg, amelyben hozzáférést kér a felhasználó kapcsolataihoz. Ha a felhasználó beleegyezik, az alkalmazás fejlesztője megkapja az adott felhasználó címjegyzékében szereplő összes névjegyet, valamint a felhasználó névjegykártyáin tárolt egyéb információkat, például telefonszámokat és e-mail címeket. Az alkalmazásfejlesztők ezután felhasználhatják ezeket az információkat a felhasználó közösségi gráfjának kialakításához, vagy javasolhatnak más fiókokat, amelyeket a felhasználó követhet.
Az iOS 18-ban azonban azok a felhasználók, akik beleegyeznek abba, hogy egy alkalmazás hozzáférjen a névjegyeikhez, egy második üzenetet kapnak, amelyben kiválaszthatják, hogy mely névjegyeiket osszák meg. A felhasználók dönthetnek úgy, hogy csak egy maroknyi névjegyet osztanak meg, egyesével kiválasztva őket, ahelyett, hogy a teljes címjegyzéküket átadnák. Az Apple indoklása ezekre a változtatásokra egyszerű: a felhasználóknak nem szabad mindent vagy semmit választaniuk. Sok felhasználónak több száz vagy több ezer névjegye van az iPhone-ján, köztük olyanok is, amelyeket inkább nem osztana meg. Például az orvosa, a volt barátnője, vagy egy régi osztálytársa, akivel nem akarja ismét felvenni a kapcsolatot. Az iOS már évek óta lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy az alkalmazásoknak szelektív hozzáférést adjanak a fényképeikhez; miért ne lehetne ugyanezt az elvet alkalmazni a kontaktjaikra is?
Az Apple azt is világossá tette, hogy nem gondolja, hogy az iOS 18 módosításai ártanának az alkalmazásfejlesztőknek. Sőt, a vállalat elmondása szerint a fejlesztők akár fellendülést is tapasztalhatnak a névjegyek megosztásában, ha azok a felhasználók, akik korábban elutasították volna a névjegyek megosztását, most megoszthatják csak azokat a névjegyeket, amelyeket szeretnének. Az alkalmazásfejlesztők szerint ez hamis érv. Bier szerint a startupoktól származó adatok azt mutatják, hogy az iOS 18 módosításainak életbe lépése óta jelentősen csökkent a kapcsolatok megosztása, és hogy egyes alkalmazások esetében a 10 vagy annál kevesebb kontaktot megosztó felhasználók száma akár 25 százalékkal is megnőtt. Más fejlesztők saját alkalmazásaikban hasonló csökkenést tapasztaltak.
A kapcsolattartás 25 százalékos csökkenése nem tűnik nagy változásnak. A közösségi alkalmazások esetében azonban az új felhasználók és barátaik gyors összekapcsolásának képessége jelentheti a különbséget siker és kudarc között. A Facebook például a kezdeti időkben felfedezte, hogy ha a felhasználók a fiók regisztrációját követő 10 napon belül hét barátot adtak hozzá, nagyobb valószínűséggel maradtak felhasználók, mint azok, akik nem tették ezt meg. "Kritikus fontosságú a sűrűség kialakítása egy korai fázisban lévő alkalmazásnál” - mondta Bier. „Az emberek nem várnak egy hétig arra, hogy az összes barátjuk regisztráljon.”
Néhány fejlesztő arra is rámutatott, hogy az iOS 18 módosításai nem vonatkoznak az Apple saját szolgáltatásaira. Az iMessage-nek például nem kell engedélyt kérnie a felhasználók kapcsolataihoz való hozzáféréshez, ahogyan azt a WhatsApp, a Signal, a WeChat és más harmadik féltől származó üzenetküldő alkalmazások teszik. Ezt alapvetően versenyellenesnek tartják - egyértelmű példája annak a fajta önreferenciának, amelyet a trösztellenes szabályozók más kontextusban már kifogásoltak. Természetesen az iPhone-felhasználók továbbra is feltölthetik teljes címjegyzéküket, ha úgy döntenek. És az Android továbbra is megköveteli a felhasználóktól, hogy mindent vagy semmit válasszanak.
Joggal feltételezhető, hogy az emberek a második választóképernyő miatt kevesebb névjegyet osztanak meg. Bier szerint az eredmény az lehet, hogy a barátokra épülő közösségi alkalmazásokat egyszerűen felváltják majd az olyan alkalmazások, mint a TikTok, amelyek a felhasználóknak aszerint mutatnak tartalmat, hogy mit szeretnek, nem pedig az alapján, hogy kivel állnak kapcsolatban, vagy az MI társas alkalmazások, amelyek egyáltalán nem igényelnek embert. "Már most is elég őrültnek kell lenni ahhoz, hogy valaki barát-alapú közösségi alkalmazást csináljon” - mondta. "Így már szinte lehetetlen lesz.”