SG.hu

A vártnál gyengébben indultak az iPhone 16 eladások

Az Apple az új mesterséges intelligencia funkciók miatt arra számított, hogy az iPhone 16 nagy siker lesz. Az előértékesítés eredményei azonban arra utalnak, hogy a korai reakció visszafogottabb, mint azt a társaság remélte.

Az Apple-nek nagy szüksége volt az iPhone 16-ra, hogy az évek óta lanyha telefon-értékesítések után növelni tudja táborát. Már régen elmúltak azok az évek, amikor a hűséges rajongók minden kiadásnál sorban álltak, hogy lecseréljék készüléküket, és a vállalat nem adott a fogyasztóknak elég indokot a frissítésre azóta, hogy az iPhone 12-nél megjelent az 5G-kapcsolat. A cég most abban reménykedik, hogy az új szoftveres funkciókból álló, mesterséges intelligenciát átszövő csomag nagy sikert arat majd. De a nagyszabású bevezető kampány ellenére sem egyértelmű, hogy az Apple sikeresen meg tudja-e még szólítani a fogyasztókat.

Ming-Chi Kuo, a TF International Securities elemzőjének blogbejegyzése szerint az Apple mindössze 37 millió darabot értékesített az iPhone 16 értékesítésének első hétvégéjén, ami több mint 12%-os csökkenést jelent a tavalyi év azonos időszakához képest. Különösen a magasabb árfekvésű iPhone 16 Pro készülékek iránti kereslet esett vissza jelentősen az iPhone 15 bevezetéséhez képest. Egy héttel az előértékesítések megkezdése után Dan Ives, a Wedbush elemzője az eladásokat Kuo becslésénél csak kevéssel magasabbra, nagyjából 40 millió darabra becsülte. A CFRA Research technológiai elemzője, Angelo Zino szintén azt mondta, hogy az első hétvége éves összehasonlításban csökkenésre utal.

De az előértékesítési szezonban vásárolt készülékek számánál is inkább kell aggódnia az Apple-nek amiatt, hogy az iPhone 16-os termékcsaládon belül a fogyasztók mely telefonokat választják, mivel a standard készülékek frissítései sok tekintetben a Pro modellekhez hasonlóak. Elemzők szerint úgy tűnik, hogy az alacsonyabb árú iPhone 16 és iPhone 16 Plus készülékek iránt nagyobb volt a kereslet, mint a Pro és Pro Max modellek iránt, ami hatással lehet az átlagos eladási árra és a teljes modellcsalád értékesítési bevételére.


Kuo szerint az első hétvégén az Apple 9,8 millió iPhone 16 Pro és 17,1 millió iPhone 16 Pro Max készüléket értékesített, ami 27%-kal, illetve 16%-kal kevesebb, mint egy évvel korábban. Összehasonlításképpen a normál iPhone 16 és a Plus eladásai némileg emelkedtek az iPhone 15-höz képest. Zino szerint az a probléma, hogy az alap iPhone modellek egyszerűen túl jók. "Tekintettel arra, hogy ez nagyrészt egy szoftverfrissítési ciklus, az az aggodalmam, hogy az alacsonyabb árú iPhone 16-osok eladásai vannak többségben a magasabb árú készülékekkel szemben” - mondta Zino. "Ha megnézzük az alapkészülékeket, akkor azok nagyszerű újításokat kaptak a kamerák és a processzorok tekintetében”.

Kuo arról is beszámolt, hogy az iPhone 16 Pro modellek szállítási ideje rövidebb - az iPhone 16 Pro esetében 1-2 hét az első hétvége során -, szemben az iPhone 15-tel, amelynél a vásárlók 3-4 hetet vártak a készülékekre. Utalt arra, hogy az iPhone-gyártó sokat hangoztatott "Apple Intelligence" funkciói még nem is elérhetőek a készülékeken - ezek béta verziója az iOS 18.1-gyel együtt jön majd -, valamint arra, hogy a vállalat folyamatosan megnövekedett versennyel küzd Kínában. "Meg kell várni, hogy a következő néhány negyedévben az MI előnyei átszivárogjanak a fogyasztói bázison”, hogy a fogyasztók érzékeljék az új technológia értékét, mondta Zino.

Az előértékesítési adatok azt jelezhetik, hogy az integrált MI-funkciók ígérete önmagában nem elég ahhoz, hogy az Apple kilábaljon az iPhone-gödörből. A társaság fizikailag már nem sokat tud javítani a készülék kameráján vagy a kijelzőn, és a szoftverfrissítések - amelyekkel kapcsolatban sok fogyasztó már most is bizonytalan - nehezebben adhatók el. Elemzők szerint pedig a legelkötelezettebb Apple-rajongók kivételével a legtöbb vásárló valószínűleg nem érti, hogy az MI-funkciók miért érnének meg egy frissítést.

Az biztos, hogy még korai az iPhone 16-ot temetni, és azóta, hogy a készülékek a boltok polcaira is felkerültek, meglendültek az eladások. Ráadásul az elemzők által az előértékesítések becslésére használt mérések nem feltétlenül mondanak el mindent. Sokan az átfutási időt - vagyis a vásárlók rendelése és a készülék leszállítása közötti késedelmet - a kereslet kulcsfontosságú mutatójának tekintik. A logika e mögött az, hogy minél többen rendelnek iPhone-t, annál hosszabb lesz a várakozási idő. Az átfutási idő rövidebb az iPhone 16 esetében, mint tavaly volt, de ez a Canalys elemzője, Lex Chiew szerint valójában pozitív jele annak, hogy az Apple javított az ellátási láncán, így több telefont tud gyártani. Zino hozzátette, hogy az Apple a bevezetés előtt nagy mennyiséget tárolhatott, tekintettel arra a nyomásra, hogy az iPhone 16-tal egy nagy frissítési ciklust kell végrehajtania. Egy másik pozitív jel: Mike Sievert, a T-Mobile vezérigazgatója az előértékesítés első hete után elmondta, hogy több iPhone 16-ost adtak el, mint tavaly iPhone 15-öt.

Az Apple a jövő hónapban esedékes eredménybeszámolóig nem oszt meg részleteket az iPhone-eladási számokról, és még akkor is csak hét napnyi előértékesítést és 10 napnyi normál értékesítést tartalmaznak majd az adatok. A legtöbb elemző azonban továbbra is arra számít, hogy az iPhone 16 az esetleges lassú kezdés ellenére is győztesnek bizonyul az elkövetkező hónapokban, különösen az év mindent eldöntő utolsó három hónapjában. "Minden az ünnepi negyedévről szól. Véleményünk szerint az iPhone 16-tal egy új szuperciklus kezdődik” - mondta Ives.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Nabateus #6
    :) Van benne valami.

    Csak egy fokkal kevesbe vicces, mint amikor kijottek a VisionPro-val. Mire jo? Pass, majd a userek kitalaljak.
  • Andrevv #5
    Nem tudom más hogy van vele, de amikor valamit AI-val akarnak eladni, inkább passzolom. Az nekem egy negatív dolog és kerülöm amíg csak lehet. Szinte kizárólag csak rosszat hallani róla, hülyeségeket mond, félrevezeti az embereket, hazugságokat generálnak vele, emberek munkája kerül veszélybe stb.
  • FICEK9 #4
    Ez az emberiség szégyene hogy ilyen dolgokra ennyien ilyen rengeteg pénzt és energiát áldoznak még mindig, amikor sokkal fontosabb dolgokra kellene/lehetne használni a technológiát :(
  • kvp #3
    Teljesen mindegy, hogy az embereknek tetszik-e vagy sem. A regi keszulek a legtobb normal felhasznalo kezeben idovel el fognak kopni es akkor megszokasbol megveszik a legujabb termeket, ha kell nekik, ha nem. Itt csak arrol van szo, hogy sikerul-e tovabb novelni a profitot vagy sem.
  • Sequoyah #2
    Ha az AI funkcioktol varjak az eladast, de ugy adjak el hogy az AI funkciok nem is mukodnek, akkor nem tudom hogy mit vartak:D

    Eloszor talan adjak ki a 18.1-et az AI funkciokkal, hogy lassak az emberek a valosagban is, aztan lehet rola beszelni, hogy milyenek az eladasok.
  • RJoco #1
    Ilyen buta intelligenciával ellátott telóért én sem rohannék. Sőt, inkább elkerülném.
    Majd, ha ténylegesen megalkotják az EMI-t, akkor az érdekelni fog engem is. Addig meg had vakuljanak csak a parasztok!