SG.hu
Az EU Parlamentje elfogadta a javításhoz való jogról szóló törvényt
Az Európai Parlament nagy többséggel támogatta a javításhoz való jogról szóló megerősített törvényt, és ezzel meghatározta álláspontját a 27 uniós tagállamot képviselő Tanáccsal folytatott tárgyalások előtt. A Parlament strasbourgi plenáris ülésén 590 igen szavazattal fogadták el a javítási jogot.
Az EU Bizottsága által először márciusban előterjesztett jogszabály célja, hogy támogassa az európai Green Deal célkitűzéseit a körforgásos gazdaság ösztönzőinek növelésével, például azzal, hogy a javítás vonzóbb lehetőség legyen a fogyasztók számára, mint a csere. Az intézményközi tárgyalások a Tanáccsal december 7-én kezdődnek. "Nagyon meglepett, hogy a plenáris ülés milyen széles többséggel fogadta el ezt a jelentést" - mondta René Repasi balközép törvényhozó, aki az ügy élére állt. Októberben a vezető Belső Piaci és Fogyasztóvédelmi Bizottság (IMCO) elfogadta a javításhoz való jogról szóló irányelvvel kapcsolatos álláspontját. A törvény amellett, hogy kedvező feltételeket biztosít a független javítási piac számára, és megakadályozza, hogy a gyártók aláássák a javítást, mint vonzó választási lehetőséget, az IMCO álláspontja a javításhoz való jog termékkategóriáját a kerékpárokra is kiterjesztette.
"Szükségünk van a javítás jogára. Amit jelenleg csinálunk, az egyszerűen nem fenntartható. Olyan piacgazdaságban élünk, ahol két év után a termékeket le kell cserélni. Európát egy paradigmaváltáshoz kell vezetnünk ebben a tekintetben" - mondta Repasi. Suncana Glavak (EPP), az ENVI (Környezetvédelmi, Közegészségügyi és Élelmiszer-biztonsági) Bizottság véleményének előadója hozzátette, hogy "a javítási kultúrát tudatosító kampányok révén kell erősíteni, mindenekelőtt nemzeti szinten". "Ezzel a javaslattal támogatjuk a fogyasztók, valamint a kis- és középvállalkozások jogait, és hozzájárulunk a javítási piac fejlődéséhez" - mondta Glavak.
A javítás választásának ösztönzése érdekében a Parlament további egy éves garanciális időszakot vezetett be a javított árukra, "miután a minimális garanciaidő letelt" - magyarázta Repasi -, valamint a javítás során a csere termék lehetőségét, ha a javítás túl sokáig tart. A Parlament továbbá olyan szabályt kíván alkotni, amely szerint a piaci hatóságok beavatkozhatnak a pótalkatrészek árának reális szintre való csökkentése érdekében. "A gyártókat kötelezni kell arra, hogy a pótalkatrészeket és a javítási információkat tisztességes áron adják át. Az Európai Parlament ezt helyesen ismerte fel" - mondta Holger Schwannecke, a Német Kézművesek és Kisvállalkozók Szövetségének főtitkára. Figyelmeztetett arra, hogy a vevőknek az eladókkal és a gyártókkal szembeni követelései nem eredményezhetik azt, hogy a szervizeket felelősségre vonják az elvégzett javításokért.
Annak biztosítása érdekében, hogy az okostelefonok operációs rendszerei a független javító által végzett javítás után is működjenek, a Parlament célja, hogy betiltsa a telefongyártók azon gyakorlatát, hogy zárt rendszert működtetnek, amely korlátozza az alternatív javítási szolgáltatásokhoz való hozzáférést. "A piac megnyitása a nagyvállalatok, például az Apple-hez hasonló nagyvállalatok megkérdőjelezhetetlen hatalmának végét jelenti" - nyilatkozta az IMCO elnöke és előadója, Anna Cavazzini (Zöldek/EFA). Az Apple az Apple készülékek szervizeléséhez és javításához való hozzáférés bővítése című dokumentumára hivatkozott, kiemelve, hogy az ügyfeleknek biztonságos és megbízható szervizeléshez és javításhoz kell hozzáférniük, amely nem veszélyezteti biztonságukat, magánéletüket vagy készülékük funkcionalitását.
A dokumentum azt az elképzelést is tükrözi, hogy a javítás nagyobb valószínűséggel történik helyesen, ha azt képzett, felkészült szakemberek végzik, akik a minőség és a biztonság érdekében kifejlesztett eredeti Apple-alkatrészeket és a javításhoz tervezett eszközöket használnak. Annak érdekében, hogy a fogyasztók valódi választási lehetőséget kapjanak, és a javítás megfizethető legyen, a Parlament álláspontja arra kívánja kötelezni a tagállamokat, hogy vezessenek be pénzügyi ösztönzőket a polgárok számára a javítás igénybevételére.
Bár a Tanács még nem fogadta el általános megközelítését, Repasi azt jósolta, hogy a jogorvoslati lehetőségek hierarchiájáról szóló cikk a jogi garanciális időszakon belül vitatott lesz a Tanáccsal folytatott tárgyalások során. "Ha a Tanács valóban végigviszi a hierarchia törlését, akkor a javítás ösztönzőinek listáját értelmesen ki kell bővítenünk" - tette hozzá Repasi. Egy másik vitás pont lehet a "jelentős kellemetlenség fogalma", amely lehetővé teszi a fogyasztó számára, hogy új cseretermék mellett döntsön, ha a javítás olcsóbb lenne, de hosszabb időt vesz igénybe.
A Bizottság javaslatával ellentétben a Parlament álláspontja a kötelező javítási formát is önkéntessé kívánja tenni. "A kisebb javítás így azt eredményezheti, hogy a javítóműhelyek valójában nem is akarnak javítást végeztetni az ilyen formanyomtatvány kezelése mögötti bürokrácia miatt" - magyarázta Repasi. "Ha a fogyasztóknak nincs jogi kötelezettsége arra, hogy változtassanak a viselkedésükön, akkor értelmes ösztönzőkkel kell rendelkeznünk" - tette hozzá.
Az EU Bizottsága által először márciusban előterjesztett jogszabály célja, hogy támogassa az európai Green Deal célkitűzéseit a körforgásos gazdaság ösztönzőinek növelésével, például azzal, hogy a javítás vonzóbb lehetőség legyen a fogyasztók számára, mint a csere. Az intézményközi tárgyalások a Tanáccsal december 7-én kezdődnek. "Nagyon meglepett, hogy a plenáris ülés milyen széles többséggel fogadta el ezt a jelentést" - mondta René Repasi balközép törvényhozó, aki az ügy élére állt. Októberben a vezető Belső Piaci és Fogyasztóvédelmi Bizottság (IMCO) elfogadta a javításhoz való jogról szóló irányelvvel kapcsolatos álláspontját. A törvény amellett, hogy kedvező feltételeket biztosít a független javítási piac számára, és megakadályozza, hogy a gyártók aláássák a javítást, mint vonzó választási lehetőséget, az IMCO álláspontja a javításhoz való jog termékkategóriáját a kerékpárokra is kiterjesztette.
"Szükségünk van a javítás jogára. Amit jelenleg csinálunk, az egyszerűen nem fenntartható. Olyan piacgazdaságban élünk, ahol két év után a termékeket le kell cserélni. Európát egy paradigmaváltáshoz kell vezetnünk ebben a tekintetben" - mondta Repasi. Suncana Glavak (EPP), az ENVI (Környezetvédelmi, Közegészségügyi és Élelmiszer-biztonsági) Bizottság véleményének előadója hozzátette, hogy "a javítási kultúrát tudatosító kampányok révén kell erősíteni, mindenekelőtt nemzeti szinten". "Ezzel a javaslattal támogatjuk a fogyasztók, valamint a kis- és középvállalkozások jogait, és hozzájárulunk a javítási piac fejlődéséhez" - mondta Glavak.
A javítás választásának ösztönzése érdekében a Parlament további egy éves garanciális időszakot vezetett be a javított árukra, "miután a minimális garanciaidő letelt" - magyarázta Repasi -, valamint a javítás során a csere termék lehetőségét, ha a javítás túl sokáig tart. A Parlament továbbá olyan szabályt kíván alkotni, amely szerint a piaci hatóságok beavatkozhatnak a pótalkatrészek árának reális szintre való csökkentése érdekében. "A gyártókat kötelezni kell arra, hogy a pótalkatrészeket és a javítási információkat tisztességes áron adják át. Az Európai Parlament ezt helyesen ismerte fel" - mondta Holger Schwannecke, a Német Kézművesek és Kisvállalkozók Szövetségének főtitkára. Figyelmeztetett arra, hogy a vevőknek az eladókkal és a gyártókkal szembeni követelései nem eredményezhetik azt, hogy a szervizeket felelősségre vonják az elvégzett javításokért.
Annak biztosítása érdekében, hogy az okostelefonok operációs rendszerei a független javító által végzett javítás után is működjenek, a Parlament célja, hogy betiltsa a telefongyártók azon gyakorlatát, hogy zárt rendszert működtetnek, amely korlátozza az alternatív javítási szolgáltatásokhoz való hozzáférést. "A piac megnyitása a nagyvállalatok, például az Apple-hez hasonló nagyvállalatok megkérdőjelezhetetlen hatalmának végét jelenti" - nyilatkozta az IMCO elnöke és előadója, Anna Cavazzini (Zöldek/EFA). Az Apple az Apple készülékek szervizeléséhez és javításához való hozzáférés bővítése című dokumentumára hivatkozott, kiemelve, hogy az ügyfeleknek biztonságos és megbízható szervizeléshez és javításhoz kell hozzáférniük, amely nem veszélyezteti biztonságukat, magánéletüket vagy készülékük funkcionalitását.
A dokumentum azt az elképzelést is tükrözi, hogy a javítás nagyobb valószínűséggel történik helyesen, ha azt képzett, felkészült szakemberek végzik, akik a minőség és a biztonság érdekében kifejlesztett eredeti Apple-alkatrészeket és a javításhoz tervezett eszközöket használnak. Annak érdekében, hogy a fogyasztók valódi választási lehetőséget kapjanak, és a javítás megfizethető legyen, a Parlament álláspontja arra kívánja kötelezni a tagállamokat, hogy vezessenek be pénzügyi ösztönzőket a polgárok számára a javítás igénybevételére.
Bár a Tanács még nem fogadta el általános megközelítését, Repasi azt jósolta, hogy a jogorvoslati lehetőségek hierarchiájáról szóló cikk a jogi garanciális időszakon belül vitatott lesz a Tanáccsal folytatott tárgyalások során. "Ha a Tanács valóban végigviszi a hierarchia törlését, akkor a javítás ösztönzőinek listáját értelmesen ki kell bővítenünk" - tette hozzá Repasi. Egy másik vitás pont lehet a "jelentős kellemetlenség fogalma", amely lehetővé teszi a fogyasztó számára, hogy új cseretermék mellett döntsön, ha a javítás olcsóbb lenne, de hosszabb időt vesz igénybe.
A Bizottság javaslatával ellentétben a Parlament álláspontja a kötelező javítási formát is önkéntessé kívánja tenni. "A kisebb javítás így azt eredményezheti, hogy a javítóműhelyek valójában nem is akarnak javítást végeztetni az ilyen formanyomtatvány kezelése mögötti bürokrácia miatt" - magyarázta Repasi. "Ha a fogyasztóknak nincs jogi kötelezettsége arra, hogy változtassanak a viselkedésükön, akkor értelmes ösztönzőkkel kell rendelkeznünk" - tette hozzá.