SG.hu
Az EU orosz propaganda terjesztésével vádolja Elon Muskot
Az EU szerint az X (Twitter) nem is próbálta meg lassítani a dezinformáció internetes terjedését, és ezzel Elon Musk vállalata jelentős szerepet játszott abban, hogy az Ukrajnával kapcsolatos orosz propaganda több emberhez jutott el, mint a háború kitörése előtt - derül ki az Európai Uniót irányító Európai Bizottság tanulmányából.
A szabadon letölthető 74 oldalas kutatás megállapította, hogy annak ellenére, hogy a legnagyobb közösségi médiavállalatok - köztük a Meta - önként vállalták, hogy fellépnek az orosz propaganda ellen, addig a Twitteren az Ukrajnával kapcsolatos orosz dezinformáció virágzott. Az elmúlt egy évet áttekintő tanulmány szerint ha a pár napja hatályba lépett digitális szolgáltatásokról szóló EU-törvény korábban születik meg, a dezinformáció és a gyűlöletbeszéd korlátlan terjedésének twitteres engedélyezése megsértette volna azt. "2022 folyamán a Kreml-közeli közösségi média fiókok közönsége és elérhetősége Európa-szerte jelentősen megnőtt. A Kreml-közeli fiókok elérése és befolyása 2023 első felében tovább nőtt, különösen a Twitter biztonsági előírásainak lebontása miatt" - állapította meg a tanulmány.
Az EU sokkal agresszívebb szabályozási megközelítést alkalmaz a kormányok által támogatott dezinformációval szemben, mint az Egyesült Államok. A digitális szolgáltatásokról szóló törvény előírja a legnagyobb közösségi médiavállalatok számára, hogy értékeljék a hamis információk kockázatát, állítsák le a legrosszabbak algoritmusok általi erősítését, és vessék alá őket moderátori ellenőrzésnek. Az orosz állami médiával szembeni európai szankciók arra késztették a YouTube-ot és más platformokat, hogy betiltsák az RT-t, a korábban Russia Today néven ismert orosz hírcsatornát, amely egykor az egyik legnézettebb csatorna volt.
A tanulmány bizonyíték arra, hogy szükség volt a törvényre; Thierry Breton uniós biztos már májusban arra figyelmeztette a Muskot, hogy van mit tennie, hogy elkerülje a DSA alapján kiszabható potenciálisan súlyos bírságokat. A kutatást a Reset nonprofit elemzőcsoport végezte, amely a digitális platformok nagyobb felügyeletét szorgalmazza. A Reset a vállalatok által tárolt adatokhoz való teljes hozzáférés hiányában - ezeket az adatokat az új törvény értelmében most már hozzáférhetővé kell tenni - nyilvános információkra támaszkodott, például arra, hogy a problémás tartalom hány interakciót váltott ki olyan emberekből, akik nem követték az azt közzétevő fiókot.
Persze nem az X az egyetlen platform, amely sikertelen volt az orosz propaganda terjedésének megállításában, az Instagram, a Telegram és a Facebook is kritikát kapott. "Abszolút számokban kifejezve továbbra is a Kreml-barát fiókok érik el a legnagyobb közönséget a Meta platformjain. A Kreml által támogatott fiókok közönségének mérete több, mint háromszorosára nőtt a Telegramon. A felhasználói értesítési rendszerek több közép- és kelet-európai nyelven végzett ismételt tesztjei során megállapítottuk, hogy egyik platform sem alkalmazta következetesen a szolgáltatási feltételeit". - írja a tanulmány. Felix Kartte, a Reset vezető tanácsadója kiemelte, hogy a számtalan propagandakampányban általános volt a gyűlöletbeszéd, erősítették a szélsőségeseket és potenciálisan befolyásolták a jövő évi európai választásokat.
Az orosz propagandisták Orbán Viktor mondatait is terjesztették
A kutatók szerint a törvény és a közösségi médiavállalatok nem voltak felkészülve egy olyan típusú teljes információs háborúra, mint amilyet Oroszország az állami tulajdonú hivatalos fiókok, hozzájuk kapcsolódó fiókok és mások között zajlik. Az orosz érdekeltségek Telegram-csatornákon hangolták össze az önkéntesek által végrehajtott akciókat, például egyidejűleg rakták ki a posztokat, hogy manipulálják a népszerű tartalmakat erősítő algoritmusokat. Tömegesen hamisan vádoltak meg Ukrajna-párti fiókokat a platform szabályainak megsértésével, hogy azokat felfüggesszék, míg másokat fenyegetésekkel félemlítettek meg. A propagandisták egyik kulcsfontosságú technikája az volt, hogy először a kisebb forgalmú, nem szabályozott helyeken tettek közzé üzeneteket, majd ezeket a bejegyzéseket népszerűbb csatornákon elhelyezett linkekkel népszerűsítették.
"Egyetlen közösségi média platform sem vezetett be olyan irányelveket, amelyek az összes vagy akár a legtöbb Kreml által működtetett fiókkal foglalkoznának" - írták. "Emellett a platformok alapvetően figyelmen kívül hagyták a platformok közötti összehangolt kampányokat". Bár a vizsgálat fő időszaka 2022 volt, "a Kreml-párti fiókok elérhetősége 2023 januárja és májusa között nőtt, és az átlagos elkötelezettség 22 százalékkal emelkedett az online platformokon" - állapította meg a Reset. "Ez a megnövekedett elérés azonban nagyrészt a Twitternek köszönhető, ahol az elkötelezettség 36 százalékkal nőtt, miután Elon Musk vezérigazgató úgy döntött, hogy feloldja a Kreml által támogatott fiókokra vonatkozó korlátozásokat, azzal érvelve, hogy 'minden hír bizonyos fokig propaganda'."
Musk 2022 júniusában kivonta közösségi médiaplatformját a dezinformáció elleni küzdelemre vonatkozó, széles körben elterjedt önkéntes magatartási kódexből, enyhített a tartalmi szabályokon, valamint csökkentette a moderátorok létszámát. Musk tulajdonlása alatt a vállalat levetette az RT és más, Kreml által ellenőrzött fiókokhoz csatolt, államilag támogatott médiát jelölő címkéket. A propagandisták fizettek a platform kékellenőrző hitelesítési programjáért is, hogy a posztjaik jobban feltűnjenek.
A szabadon letölthető 74 oldalas kutatás megállapította, hogy annak ellenére, hogy a legnagyobb közösségi médiavállalatok - köztük a Meta - önként vállalták, hogy fellépnek az orosz propaganda ellen, addig a Twitteren az Ukrajnával kapcsolatos orosz dezinformáció virágzott. Az elmúlt egy évet áttekintő tanulmány szerint ha a pár napja hatályba lépett digitális szolgáltatásokról szóló EU-törvény korábban születik meg, a dezinformáció és a gyűlöletbeszéd korlátlan terjedésének twitteres engedélyezése megsértette volna azt. "2022 folyamán a Kreml-közeli közösségi média fiókok közönsége és elérhetősége Európa-szerte jelentősen megnőtt. A Kreml-közeli fiókok elérése és befolyása 2023 első felében tovább nőtt, különösen a Twitter biztonsági előírásainak lebontása miatt" - állapította meg a tanulmány.
Az EU sokkal agresszívebb szabályozási megközelítést alkalmaz a kormányok által támogatott dezinformációval szemben, mint az Egyesült Államok. A digitális szolgáltatásokról szóló törvény előírja a legnagyobb közösségi médiavállalatok számára, hogy értékeljék a hamis információk kockázatát, állítsák le a legrosszabbak algoritmusok általi erősítését, és vessék alá őket moderátori ellenőrzésnek. Az orosz állami médiával szembeni európai szankciók arra késztették a YouTube-ot és más platformokat, hogy betiltsák az RT-t, a korábban Russia Today néven ismert orosz hírcsatornát, amely egykor az egyik legnézettebb csatorna volt.
A tanulmány bizonyíték arra, hogy szükség volt a törvényre; Thierry Breton uniós biztos már májusban arra figyelmeztette a Muskot, hogy van mit tennie, hogy elkerülje a DSA alapján kiszabható potenciálisan súlyos bírságokat. A kutatást a Reset nonprofit elemzőcsoport végezte, amely a digitális platformok nagyobb felügyeletét szorgalmazza. A Reset a vállalatok által tárolt adatokhoz való teljes hozzáférés hiányában - ezeket az adatokat az új törvény értelmében most már hozzáférhetővé kell tenni - nyilvános információkra támaszkodott, például arra, hogy a problémás tartalom hány interakciót váltott ki olyan emberekből, akik nem követték az azt közzétevő fiókot.
Persze nem az X az egyetlen platform, amely sikertelen volt az orosz propaganda terjedésének megállításában, az Instagram, a Telegram és a Facebook is kritikát kapott. "Abszolút számokban kifejezve továbbra is a Kreml-barát fiókok érik el a legnagyobb közönséget a Meta platformjain. A Kreml által támogatott fiókok közönségének mérete több, mint háromszorosára nőtt a Telegramon. A felhasználói értesítési rendszerek több közép- és kelet-európai nyelven végzett ismételt tesztjei során megállapítottuk, hogy egyik platform sem alkalmazta következetesen a szolgáltatási feltételeit". - írja a tanulmány. Felix Kartte, a Reset vezető tanácsadója kiemelte, hogy a számtalan propagandakampányban általános volt a gyűlöletbeszéd, erősítették a szélsőségeseket és potenciálisan befolyásolták a jövő évi európai választásokat.
Az orosz propagandisták Orbán Viktor mondatait is terjesztették
A kutatók szerint a törvény és a közösségi médiavállalatok nem voltak felkészülve egy olyan típusú teljes információs háborúra, mint amilyet Oroszország az állami tulajdonú hivatalos fiókok, hozzájuk kapcsolódó fiókok és mások között zajlik. Az orosz érdekeltségek Telegram-csatornákon hangolták össze az önkéntesek által végrehajtott akciókat, például egyidejűleg rakták ki a posztokat, hogy manipulálják a népszerű tartalmakat erősítő algoritmusokat. Tömegesen hamisan vádoltak meg Ukrajna-párti fiókokat a platform szabályainak megsértésével, hogy azokat felfüggesszék, míg másokat fenyegetésekkel félemlítettek meg. A propagandisták egyik kulcsfontosságú technikája az volt, hogy először a kisebb forgalmú, nem szabályozott helyeken tettek közzé üzeneteket, majd ezeket a bejegyzéseket népszerűbb csatornákon elhelyezett linkekkel népszerűsítették.
"Egyetlen közösségi média platform sem vezetett be olyan irányelveket, amelyek az összes vagy akár a legtöbb Kreml által működtetett fiókkal foglalkoznának" - írták. "Emellett a platformok alapvetően figyelmen kívül hagyták a platformok közötti összehangolt kampányokat". Bár a vizsgálat fő időszaka 2022 volt, "a Kreml-párti fiókok elérhetősége 2023 januárja és májusa között nőtt, és az átlagos elkötelezettség 22 százalékkal emelkedett az online platformokon" - állapította meg a Reset. "Ez a megnövekedett elérés azonban nagyrészt a Twitternek köszönhető, ahol az elkötelezettség 36 százalékkal nőtt, miután Elon Musk vezérigazgató úgy döntött, hogy feloldja a Kreml által támogatott fiókokra vonatkozó korlátozásokat, azzal érvelve, hogy 'minden hír bizonyos fokig propaganda'."
Musk 2022 júniusában kivonta közösségi médiaplatformját a dezinformáció elleni küzdelemre vonatkozó, széles körben elterjedt önkéntes magatartási kódexből, enyhített a tartalmi szabályokon, valamint csökkentette a moderátorok létszámát. Musk tulajdonlása alatt a vállalat levetette az RT és más, Kreml által ellenőrzött fiókokhoz csatolt, államilag támogatott médiát jelölő címkéket. A propagandisták fizettek a platform kékellenőrző hitelesítési programjáért is, hogy a posztjaik jobban feltűnjenek.