SG.hu

Nagy késéssel lépett be az Apple a VR-piacra

Síszemüvegre hasonlító készülékük a vállalathoz méltón a legfelső szegmenst célozza. Különálló akkumulátorral rendelkezik, és szemmel, kézzel vagy hanggal vezérelhető.

Az Apple az éves WWDC 2023 konferenciáján lerántotta a leplet a Vision Próról, a régóta pletykált kiterjesztett valóság (augmented reality, AR) headsetjéről. Ez az Apple eddigi legambiciózusabb terméke, évek óta készül, és tele van olyan technológiával, amely megindokolhatja az egekbe szökő árcédulát. A kiterjesztett valóság headset "zökkenőmentesen" ötvözi a valós és a digitális világot. "Ez az első olyan Apple-termék, amelyen keresztül nézel, nem pedig ránézel" - mondta Tim Cook vezérigazgató a készülékről, amely úgy néz ki, mint egy síszemüveg. Használata közben nem vagyunk elszigetelve a körülöttünk lévő emberektől, mert egy tárcsával válthatunk a kiterjesztett és a teljes virtuális valóság között, előbbinél pedig az EyeSight nevű rendszer kirakja a szemünket a külső kijelzőre. Ennek hatására a headset átlátszónak tűnik - legalábbis az előre felvett videókon. Hogy ez a gyakorlatban mennyire működik, azt persze még nem tudjuk.


A headset üveg előlappal és alumínium kerettel rendelkezik, benne öt érzékelő és 12 kamera van. Az eszköz passthrough videót használ, amely lehetővé teszi, hogy a valós világot színesben lássuk, amelybe 3D-s objektumokat lehet kivetíteni. Az Apple közlése szerint a kijelző példátlanul éles, mindkét szem elé egy 4K kijelző került, a benne lévő számítógépet pedig ventilátorral hűtik, amely a fejhallgatón keresztül szívja be a levegőt. A rendszer egy M2-t használ, de egy új, R1 nevű chipet is tartalmaz. A szemüvegesek a Zeiss egyedi optikai betéteinek örülhetnek, amelyek mágnesesen rögzülnek a lencsékhez. A headset maszkja (amelyet az Apple "Light Seal"-nek nevez) és pántja (amely a "Head Band" nevet kapta) szövetbélésű és moduláris, hajlítható, hogy jól illeszkedjen a különböző arcformákhoz és fejméretekhez. A pánt bordázott és szorossága a fej hátsó részén állítható. Cserélhető, különböző méretek és stílusok készülnek belőle.

A Vision Pro belsejében lévő IR-kamerák a szemet, míg a váz külső oldalán lévő, lefelé néző kamerák a kezet követik. Egy harmadik érzékelőcsoport - lidar-érzékelők - valós időben érzékeli a felhasználó körüli tárgyakat és követi azok helyzetét. Az összes érzékelő az R1-be küldi a jeleket, egy új, Apple által kifejlesztett chipbe, amelyet úgy terveztek, hogy "kiküszöbölje a késleltetést", és "a szempillantásnál nyolcszor gyorsabban" (ez a cég közleményének szövege) továbbítsa a képeket a headset kijelzőjére. Külső akkumulátorral rendelkezik, amely akár két órán át is bírja, az összeköttetés egy hajlékony textilborítású kábelen keresztül történik. A headset támogatja a Bluetooth-kiegészítőket, köztük a Magic Keyboardot és a Magic Trackpadet, és lehetővé teszi a Mac csatlakoztatását a headseten belüli használatra.


A mai bejelentés azonban sokkal többről szólt, mint a hardver bemutatása. A Vision Pro mellett az Apple egy teljesen új operációs rendszert, a visionOS-t és egy sor olyan alkalmazást is bemutatott, amelyek az operációs rendszeren - és így a Vision Pro-n is - elérhetőek lesznek a megjelenéskor. A visionOS-t az Apple úgy jellemzi, mint "az első olyan operációs rendszert, amelyet az alapoktól kezdve a térbeli számítástechnikára terveztek" - a "térbeli számítástechnika" az Apple által az AR és a virtuális valóság élményekre használt kifejezés.

A háromdimenziós felhasználói felületen az alkalmazások különböző méretarányokban jelenhetnek meg egymás mellett. A felület dinamikusan reagál a természetes fényre, árnyékokat vetve segít kommunikálni a méretarányokat és a távolságot. Az appok ikonjainak sorait rájuk pillantva böngészhetjük, a kiválasztáshoz koppintani kell, görgetni pedig pöccintéssel tudunk. Hangutasításokkal is működik, és Apple szerint "több százezer ismerős iPhone- és iPad-alkalmazás" lesz rajta jelen. Már bevezetéskor használható lesz rajta az Adobe Lightroom, a Microsoft Office és más nagy fejlesztők alkalmazásai, köztük a natívan futó Unity programok. Legalább egy iOS-sztár is átkerül a visionOS-re, a FaceTime. Ehhez a virtuális avatárunk az arcunk szkennelésével jön létre, melyeket a Teams, a Webex és a Zoom is támogatni fog. De lesz orvosi szoftver az anatómiai renderek megtekintésére és egy mérnöki alkalmazás a fizikai jelenségek, például a légáramlás megjelenítésére valós tárgyakon. Ezeket egy vadonatúj alkalmazásboltból tölthetjük majd le, több mint 100 Apple Arcade cím társaságában már "az első napon".


A készülék ára 3499 dollárról indul, ami lényegesen drágább, mint amennyit még a legpesszimistább pletykák is sugalltak. A jövő év elején jelenik meg, először az amerikai piacon, majd az év folyamán további országokba is eljut. Az elsődleges versenytársa valószínűleg a Meta lesz, amely viszonylagos sikert aratott a játékokra összpontosító Quest 2 készülékkel, de az általános célú Quest Pro inkább vegyes fogadtatásban részesült.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • uwu2020 #8
    Ütős reklámja van az tény, simán lehet hogy sikeres lesz. Továbbra is az a véleményem, hogy az AR/VR a jövő része lesz, és ezek nyomán metaverzumok lesznek weboldlak helyett. Szerintem nem jut a 3D tv sorsára, ahogy azt sokan várják, azért annyira azon se lepődnék meg, de szerintem arra van nagyobb esély, hogy kiforrottá és széleskörűvé válik, csak az még asok idő. Nyilván most drága, meg még mindig kezdetlegesnek érzem helyenként, főleg a felhasználás lehetősége ami még szűknek tűnik, de a technológia csúcsa mindig ilyen.
  • wraithLord #7
    Persze ettől még az Apple cuccok jók, (ha olykor nem is szépek :D), ezt nem vitatom.
  • wraithLord #5
    Igen, mindenki évekig szerencsétlenkedik az új technológiákkal, az Apple addig figyel, levonja belőle a tanulságot, és kijön az ultimate megoldásával. De ha mindenki ezt csinálná, akkor nem lenne semmi.

    Kicsit ilyen kínai style, hogy megvárod, amíg megcsinálják, utána lenyúlod, javítod az addigra már nyilvánvaló hibáit/hiányosságait, és tadaam, felfedezted a spanyolviaszt.
  • Macropus Rufus #5
    Gondolom ezt mind úgy írod, hogy aktív használója vagy valamelyik vr eszköznek. A gesztus vezérlést már az oculus 1-ben megoldották, és ugye nem vagy köteles kábellel összekötni az eszközt a géppel, az csak egy lehetőség. Viszont így a géped teljesítményét használja a rendszer a vr eszköz csak megjelenítő. Egy pc teljesítményével meg nem tud versenyezni egy stand alone rendszer. Am. 5m a kábel, nem hinném, hogy ez bárkinek is gondot okozz. Vélhetően a te lakásodban sincs annyi szabad hely, hogy ezt kihasználd. Ha viszont ez kevés, akkor stand alone módban 10m x 10m a játéktér. Ennyit tud az apple? Ami az önállóságot illeti, szted az oculus az, hogyan működik? És akkor lehetne még sorolni a többi vr eszközt ami nem annyira populáris mint az oculus vagy a htc, de reggelire megeszik az apple cuccát. Az apple egy dolgot tud jól csinálni, a marketinget. A több éves fejlesztéseket is eladja úgy, mind ha ők alkották volna meg. És ugye sokan felülnek ennek…
  • M2 #4
    Talán azért van ez így, mert valamiért csak az Apple tudja megcsinálni ezeket a dolgokat mindenki által használhatóra. A szemkövetés és a gesztusvezérlés megint olyan dolog, ami másoknak nem sikerült. Ahogy az önállóan és jól működő eszköz összehozása sem. A pécére kábellel rákötött szánalmas próbálkozásokat meg hagyjuk is, azokból soha nem lesz elterjedt tömegtermék! Volt rá húsz évük. Lejárt.
  • kvp #3
    https://en.wikipedia.org/wiki/Apple_Vision_Pro

    Adatok:
    - 2x 23 megapixel azaz kb. ket 6K-s oled mikro kijelzo van benne
    - 20-40 msec-es kesleltetes kameras AR eseten, plusz alap a nativ VR tamogatas
    - 2 oras uzemido kulso aksival vagy vezetekes tappal barmennyi, nagyobb aksi is keszitheto hozza ha szukseg lesz ra
    - szoftver: visionOS (iOS alapu) https://developer.apple.com/visionos/

    Ha bevalik, akkor par ev mulva mar mindenki ugy fog emlekezni, hogy az Apple volt az elso ceg, ami AR/VR headset-eket adott ki, mint ahogy az iphone elotti smartphone-okat is szinte mindenki elfelejtette mostanra. Szoftvert majd portolnak ra, de alapvetoen munkara keszult, nem jatekra. Ami jatek most megy iOS-en (iphone, ipad), az ezen is tud menni.
  • Cat #2
    Én ezen nem aggódnék, mert csak jövőre lesz kapható. Szerintem direkt nem közöltek adatokat, mert csomó dolgon még alakítanak. Meg az Apple termékeit technikai jellemzőket, számokat tekintve általában lenyomja a konkurencia.

    (Egyébként a szemenkénti felbontás benne van, 4K.)
    Utoljára szerkesztette: Cat, 2023.06.06. 14:49:35
  • Macropus Rufus #1
    na ebből cikkből mit tudtam meg? Az árat. Kb.
    Mennyi szemenként a felbontása? Hány Hz-es a kijelzője, meddig bírja az aksi, stb...
    Semmit.
    Hang: a 360 fokos térhangzást már az Oculus 1 is tudta. Én azt hittem, hogy a fejpántból jön a hang de vélhetően a frekikkel játszik a cuccos. Kontroller nélküli irányítás is van már az Oculus 1-ben vagy 2 éve. AR/VR meg van a Pro-ban (és már az Oculus 3-ban is). Igazából nem sok újdonság van az Apple cuccába. A Pro is scanneli az arcodat és a mimikádat hozzá rendeli az avatarodhoz. Nézi a testedet is. Már a Oculus 1 is kamerákkal tájékozódott, stb...
    Ami szintén nem derült ki, hogy milyen lesz a program ellátottsága. Az Oculus VR cucc kapásból három program bolthoz fér hozzá: a sajátjához, a Rift-éhez és a Steam-hez. Az Oculus link segítségével a gépemhez tudom kötni és már is játszhatok bármilyen pc-s vr programmal. Ez tudja e az Apple? Ez sem derült ki a cikkből.