SG.hu
Nagy késéssel lépett be az Apple a VR-piacra
Síszemüvegre hasonlító készülékük a vállalathoz méltón a legfelső szegmenst célozza. Különálló akkumulátorral rendelkezik, és szemmel, kézzel vagy hanggal vezérelhető.
Az Apple az éves WWDC 2023 konferenciáján lerántotta a leplet a Vision Próról, a régóta pletykált kiterjesztett valóság (augmented reality, AR) headsetjéről. Ez az Apple eddigi legambiciózusabb terméke, évek óta készül, és tele van olyan technológiával, amely megindokolhatja az egekbe szökő árcédulát. A kiterjesztett valóság headset "zökkenőmentesen" ötvözi a valós és a digitális világot. "Ez az első olyan Apple-termék, amelyen keresztül nézel, nem pedig ránézel" - mondta Tim Cook vezérigazgató a készülékről, amely úgy néz ki, mint egy síszemüveg. Használata közben nem vagyunk elszigetelve a körülöttünk lévő emberektől, mert egy tárcsával válthatunk a kiterjesztett és a teljes virtuális valóság között, előbbinél pedig az EyeSight nevű rendszer kirakja a szemünket a külső kijelzőre. Ennek hatására a headset átlátszónak tűnik - legalábbis az előre felvett videókon. Hogy ez a gyakorlatban mennyire működik, azt persze még nem tudjuk.
A headset üveg előlappal és alumínium kerettel rendelkezik, benne öt érzékelő és 12 kamera van. Az eszköz passthrough videót használ, amely lehetővé teszi, hogy a valós világot színesben lássuk, amelybe 3D-s objektumokat lehet kivetíteni. Az Apple közlése szerint a kijelző példátlanul éles, mindkét szem elé egy 4K kijelző került, a benne lévő számítógépet pedig ventilátorral hűtik, amely a fejhallgatón keresztül szívja be a levegőt. A rendszer egy M2-t használ, de egy új, R1 nevű chipet is tartalmaz. A szemüvegesek a Zeiss egyedi optikai betéteinek örülhetnek, amelyek mágnesesen rögzülnek a lencsékhez. A headset maszkja (amelyet az Apple "Light Seal"-nek nevez) és pántja (amely a "Head Band" nevet kapta) szövetbélésű és moduláris, hajlítható, hogy jól illeszkedjen a különböző arcformákhoz és fejméretekhez. A pánt bordázott és szorossága a fej hátsó részén állítható. Cserélhető, különböző méretek és stílusok készülnek belőle.
A Vision Pro belsejében lévő IR-kamerák a szemet, míg a váz külső oldalán lévő, lefelé néző kamerák a kezet követik. Egy harmadik érzékelőcsoport - lidar-érzékelők - valós időben érzékeli a felhasználó körüli tárgyakat és követi azok helyzetét. Az összes érzékelő az R1-be küldi a jeleket, egy új, Apple által kifejlesztett chipbe, amelyet úgy terveztek, hogy "kiküszöbölje a késleltetést", és "a szempillantásnál nyolcszor gyorsabban" (ez a cég közleményének szövege) továbbítsa a képeket a headset kijelzőjére. Külső akkumulátorral rendelkezik, amely akár két órán át is bírja, az összeköttetés egy hajlékony textilborítású kábelen keresztül történik. A headset támogatja a Bluetooth-kiegészítőket, köztük a Magic Keyboardot és a Magic Trackpadet, és lehetővé teszi a Mac csatlakoztatását a headseten belüli használatra.
A mai bejelentés azonban sokkal többről szólt, mint a hardver bemutatása. A Vision Pro mellett az Apple egy teljesen új operációs rendszert, a visionOS-t és egy sor olyan alkalmazást is bemutatott, amelyek az operációs rendszeren - és így a Vision Pro-n is - elérhetőek lesznek a megjelenéskor. A visionOS-t az Apple úgy jellemzi, mint "az első olyan operációs rendszert, amelyet az alapoktól kezdve a térbeli számítástechnikára terveztek" - a "térbeli számítástechnika" az Apple által az AR és a virtuális valóság élményekre használt kifejezés.
A háromdimenziós felhasználói felületen az alkalmazások különböző méretarányokban jelenhetnek meg egymás mellett. A felület dinamikusan reagál a természetes fényre, árnyékokat vetve segít kommunikálni a méretarányokat és a távolságot. Az appok ikonjainak sorait rájuk pillantva böngészhetjük, a kiválasztáshoz koppintani kell, görgetni pedig pöccintéssel tudunk. Hangutasításokkal is működik, és Apple szerint "több százezer ismerős iPhone- és iPad-alkalmazás" lesz rajta jelen. Már bevezetéskor használható lesz rajta az Adobe Lightroom, a Microsoft Office és más nagy fejlesztők alkalmazásai, köztük a natívan futó Unity programok. Legalább egy iOS-sztár is átkerül a visionOS-re, a FaceTime. Ehhez a virtuális avatárunk az arcunk szkennelésével jön létre, melyeket a Teams, a Webex és a Zoom is támogatni fog. De lesz orvosi szoftver az anatómiai renderek megtekintésére és egy mérnöki alkalmazás a fizikai jelenségek, például a légáramlás megjelenítésére valós tárgyakon. Ezeket egy vadonatúj alkalmazásboltból tölthetjük majd le, több mint 100 Apple Arcade cím társaságában már "az első napon".
A készülék ára 3499 dollárról indul, ami lényegesen drágább, mint amennyit még a legpesszimistább pletykák is sugalltak. A jövő év elején jelenik meg, először az amerikai piacon, majd az év folyamán további országokba is eljut. Az elsődleges versenytársa valószínűleg a Meta lesz, amely viszonylagos sikert aratott a játékokra összpontosító Quest 2 készülékkel, de az általános célú Quest Pro inkább vegyes fogadtatásban részesült.
Az Apple az éves WWDC 2023 konferenciáján lerántotta a leplet a Vision Próról, a régóta pletykált kiterjesztett valóság (augmented reality, AR) headsetjéről. Ez az Apple eddigi legambiciózusabb terméke, évek óta készül, és tele van olyan technológiával, amely megindokolhatja az egekbe szökő árcédulát. A kiterjesztett valóság headset "zökkenőmentesen" ötvözi a valós és a digitális világot. "Ez az első olyan Apple-termék, amelyen keresztül nézel, nem pedig ránézel" - mondta Tim Cook vezérigazgató a készülékről, amely úgy néz ki, mint egy síszemüveg. Használata közben nem vagyunk elszigetelve a körülöttünk lévő emberektől, mert egy tárcsával válthatunk a kiterjesztett és a teljes virtuális valóság között, előbbinél pedig az EyeSight nevű rendszer kirakja a szemünket a külső kijelzőre. Ennek hatására a headset átlátszónak tűnik - legalábbis az előre felvett videókon. Hogy ez a gyakorlatban mennyire működik, azt persze még nem tudjuk.
A headset üveg előlappal és alumínium kerettel rendelkezik, benne öt érzékelő és 12 kamera van. Az eszköz passthrough videót használ, amely lehetővé teszi, hogy a valós világot színesben lássuk, amelybe 3D-s objektumokat lehet kivetíteni. Az Apple közlése szerint a kijelző példátlanul éles, mindkét szem elé egy 4K kijelző került, a benne lévő számítógépet pedig ventilátorral hűtik, amely a fejhallgatón keresztül szívja be a levegőt. A rendszer egy M2-t használ, de egy új, R1 nevű chipet is tartalmaz. A szemüvegesek a Zeiss egyedi optikai betéteinek örülhetnek, amelyek mágnesesen rögzülnek a lencsékhez. A headset maszkja (amelyet az Apple "Light Seal"-nek nevez) és pántja (amely a "Head Band" nevet kapta) szövetbélésű és moduláris, hajlítható, hogy jól illeszkedjen a különböző arcformákhoz és fejméretekhez. A pánt bordázott és szorossága a fej hátsó részén állítható. Cserélhető, különböző méretek és stílusok készülnek belőle.
A Vision Pro belsejében lévő IR-kamerák a szemet, míg a váz külső oldalán lévő, lefelé néző kamerák a kezet követik. Egy harmadik érzékelőcsoport - lidar-érzékelők - valós időben érzékeli a felhasználó körüli tárgyakat és követi azok helyzetét. Az összes érzékelő az R1-be küldi a jeleket, egy új, Apple által kifejlesztett chipbe, amelyet úgy terveztek, hogy "kiküszöbölje a késleltetést", és "a szempillantásnál nyolcszor gyorsabban" (ez a cég közleményének szövege) továbbítsa a képeket a headset kijelzőjére. Külső akkumulátorral rendelkezik, amely akár két órán át is bírja, az összeköttetés egy hajlékony textilborítású kábelen keresztül történik. A headset támogatja a Bluetooth-kiegészítőket, köztük a Magic Keyboardot és a Magic Trackpadet, és lehetővé teszi a Mac csatlakoztatását a headseten belüli használatra.
A mai bejelentés azonban sokkal többről szólt, mint a hardver bemutatása. A Vision Pro mellett az Apple egy teljesen új operációs rendszert, a visionOS-t és egy sor olyan alkalmazást is bemutatott, amelyek az operációs rendszeren - és így a Vision Pro-n is - elérhetőek lesznek a megjelenéskor. A visionOS-t az Apple úgy jellemzi, mint "az első olyan operációs rendszert, amelyet az alapoktól kezdve a térbeli számítástechnikára terveztek" - a "térbeli számítástechnika" az Apple által az AR és a virtuális valóság élményekre használt kifejezés.
A háromdimenziós felhasználói felületen az alkalmazások különböző méretarányokban jelenhetnek meg egymás mellett. A felület dinamikusan reagál a természetes fényre, árnyékokat vetve segít kommunikálni a méretarányokat és a távolságot. Az appok ikonjainak sorait rájuk pillantva böngészhetjük, a kiválasztáshoz koppintani kell, görgetni pedig pöccintéssel tudunk. Hangutasításokkal is működik, és Apple szerint "több százezer ismerős iPhone- és iPad-alkalmazás" lesz rajta jelen. Már bevezetéskor használható lesz rajta az Adobe Lightroom, a Microsoft Office és más nagy fejlesztők alkalmazásai, köztük a natívan futó Unity programok. Legalább egy iOS-sztár is átkerül a visionOS-re, a FaceTime. Ehhez a virtuális avatárunk az arcunk szkennelésével jön létre, melyeket a Teams, a Webex és a Zoom is támogatni fog. De lesz orvosi szoftver az anatómiai renderek megtekintésére és egy mérnöki alkalmazás a fizikai jelenségek, például a légáramlás megjelenítésére valós tárgyakon. Ezeket egy vadonatúj alkalmazásboltból tölthetjük majd le, több mint 100 Apple Arcade cím társaságában már "az első napon".
A készülék ára 3499 dollárról indul, ami lényegesen drágább, mint amennyit még a legpesszimistább pletykák is sugalltak. A jövő év elején jelenik meg, először az amerikai piacon, majd az év folyamán további országokba is eljut. Az elsődleges versenytársa valószínűleg a Meta lesz, amely viszonylagos sikert aratott a játékokra összpontosító Quest 2 készülékkel, de az általános célú Quest Pro inkább vegyes fogadtatásban részesült.