Berta Sándor

Mindent megtesz a kizárólagos tintahasználatért a HP

A nyomtatóik azért olcsók, mert a hozzájuk szükséges kellék drága.

Az ügy előzményei 2016-ig nyúlnak vissza, amikor a HP letiltotta a harmadik féltől származó kellékeket és a nyomtatóinak fimware-jeibe beprogramozott egy lejárati dátumot. Ez utóbbinak köszönhetően, ha valaki egy harmadik féltől származó tintapatront használt a tintasugaras nyomtatójában, akkor 2016. szeptember 13. után olyan hibajelzést kapott, amely szerint az adott tintapatron hibás és tovább nem használható. Az ügyben az Amerikai Egyesült Államokban jogi eljárás indult, amely 2018 szeptemberében megegyezéssel zárult és a társaságnak kártérítést, illetve perköltséget kellett fizetnie. Tavaly szeptemberben pedig a Euroconsumers európai fogyasztóvédelmi szervezet jutott peren kívüli egyezségre a Hewlett-Packarddal.

Most újabb ügyfelek fenyegetőznek csoportos kereset benyújtásával. A felhasználók több évtizede már nem csupán a gyári tintapatronokat és a tonereket választhatják a nyomtatóikhoz, hanem utántöltött termékeket is, amelyek sokkal olcsóbbak, igaz, a minőségük bizonyos esetekben megkérdőjelezhető. A nyomtatók olcsók, miközben a tintapatronok és a tonerek viszonylag drágák, a felhasználók pedig - érthetően - próbálnak takarékoskodni. Az olcsó készülékek arra ösztönzik az embereket, hogy vásárolják meg azokat, de azt gyakran elfelejtik közölni, hogy mennyibe kerül a kompatibilis tintapatron vagy toner.

A márkán kívüli nyomtatótartozékokkal való üzlet olyan, mint egy dróton való egyensúlyozás a magasban. Az ilyen kiegészítőket gyártó vállalkozásoknak kínosan ügyelniük kell arra, hogy termékeik illeszkedjenek a nyomtatókhoz, ugyanakkor ne sértsenek meg semmilyen szabadalmat. Az ügyvédek ezért ugyanolyan fontosak ezekben a vállalatokban, mint a fejlesztőmérnökök. Ezzel szemben a nyomtatógyártók igyekeznek megvédeni vásárlói hűségüket - többek között olyan észszerű szolgáltatásokkal, mint a patronok újrahasznosítása: a még használható patronokat újratöltik és kedvezőbb feltételekkel kínálják.

A Hewlett-Packard által alkalmazott gyakorlat a társaság "dinamikus biztonság" nevű koncepcióján alapul. A készülékek szoftvere ellenőrzi, hogy a felhasznált tinta- vagy tonerkazetták saját gyártásúak-e. Amennyiben ez a helyzet, akkor azok a nyomtatóban maradhatnak, még akkor is, ha újratöltött példányokról van szó. E célból a HP tintapatronok házában apró chipek vannak, amelyekkel legitim tartozékként azonosítják magukat. Amennyiben nem igazolják a dolgot, akkor a firmware leállítja a működést és a kijelzőn elmagyarázza a folyamatot. A 2016 előtt gyártott eszközök esetében állítólag van mód a harmadik fél kizárásának megkerülésére, például a régebbi firmware újratelepítésével. A gyártó szervizoldalai azonban rámutatnak, hogy a jövőbeni frissítések az ilyen kiskapukat is betömhetik.

A frusztrált vásárlók már megpróbálták felvenni a harcot a Hewlett-Packard ellen csoportos keresetekkel az Amerikai Egyesült Államokban, Ausztráliában és Olaszországban. Vannak olyan professzionális felhasználók, akik már megvásároltak egy nagyobb tonerkészletet, amely a frissítés után értéktelenné válik. Ennek tükrében felmerült a kérdés, hogy vajon jogszerű-e a HP politikája? A gyártó minőségbiztosítási intézkedésként adja el a konkurencia kizárását, de ez egy túlságosan átlátszó érv. Nyilvánvalóan a vásárlói hűségről van szó kényszerítő eszközökkel. De a vásárlónak kell eldöntenie, hogy a következő nyomtatóvásárláskor belemegy-e ebbe. Vannak gyártók, akik liberálisabbak a gyakorlatukban, ezért sok felhasználó egy másik márkanévvel ellátott modell mellett dönt.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • dyra #15
    Annó volt egy penge fotónyomtatóm. Nem sajnáltam a lovét eredeti HP patron, eredeti HP fotópapír. Csak fotókat nyomtattam. Nagyon ritkán 1 - 1 oldal dokumentum. Na 1100 lap környékén megmurdált. Szervizben közölték olcsóbb újat venni mint amennyiből ők javítják. Jó én meg azóta a fotóimat kinyomtatom pénzért erre szakosodott céggel és csá. Ezekkel a csesződésekkel sikeresen elérték, hogy már tényleg csak az nyomtat otthon akinek nagyon kell.
  • HubaBuba #14
    HP? Én hülye HP lasert ajánlottam ismerősnek, 900 oldal és 366 nap után hardver error, nem ismeri fel semmi, 20ezer Ft ment a kukába.
    Lomtalanításkor kuka mellől (!) elhoztam neki egy megsárgult xerox phasert, tonert cseréltem és azóta is megy...
  • Balu777 #13
    A HP anno kb. 25-30 éve a minőség etalonja volt, de mára nálam az erősen elkerülendő kategória vagy 10 éve. Igaz nem csak ők kavarnak a tonerekkel és patronokkal, de sok egyéb gond is van velük. A szoftveres támogatás egy 5-10 éves eszköznél egy új géphez sokszor szinte lehetetlen feladat, vagy új nyomtatót régi op rendszerre illeszteni. A web oldaluk is botrány és olyan apróságokkal szívatnak, hogy pl. csak az indiai oldalról letöltött driverrel megy pl. a scanner egy multifunkcióson és hasonlóak. Számomra már tök mindegy mit kavarnak, nagy ívben kerülöm a HP-t és azóta az ügyfeleknél sincs macera.
  • kvp #12
    "Na, valóban azért vettem Epsont (110 000 Ft), mert külön cserélheted a festékporos kazettát és a rásütőhengert, és ezért olcsóbb lett volna??????"

    Erdemes egy total cost of ownership szamitast vegezni a vasarlas elott. Ebben benne van a keszulek ara, a tervezett elettartam, az esetleges javitasi koltseg a garanciaidon tul es a tervezett festekmennyiseg. (ujfajta nyomtatoknal esetleg a drm-es papir ara is)

    A fentiek alapjan lehet kivalasztani a neten elerheto osszehasonlito adatok alapjan az adott felhasznalasra legjobb ar/ertek aranyu nyomtatot. Meglepo, de sok egyszer eldobhato kinai utangyartott nyomtato letezik, amihez fillerekert lehet festeket venni tobb noname gyartotol es regi, minden altal tamogatott markas nyomtatok driver-eivel mennek. (belejuk lehet rakni a markas drm-es anyagokat is, de minek) Pl. az epson kompatibilis kinai cuccok szoktak egesz olcsoak es megis mukodokepesek lenni. Javitas helyett pedig tobbnyire vesz az ember egy ujat, mert meg igy is olcsobb mint egy markasat javittatni. Annyi a gaz, hogy nemhogy magyar, de tobbnyire meg angol hasznalati utasitas sincs hozzajuk. (google translate vagy meg kell nezni az eredeti markas nyomtato doksijat a neten)
  • wraithLord #11
    Nekem nem tűnt fel, hogy a többi nyomtató gyártó ne azt csinálná, hogy ha meg akarod venni a nyomtatóba az összes patront/tonert, akkor az többe fog kerülni, mint maga a nyomtató. Legalábbis ha kis otthoni vagy kis irodai nyomtatót vesz az ember.

    Ezzel azt is elérik a nyomtatógyártók, hogy több lesz az e-szemét, mert sokszor egyszerűbb/olcsóbb a patron/toner (esetleg egyéb alkatrész) helyett a nyomtatót cserélni.

    Nem is vettem már legalább 10 éve nyomtatót, és nem nagyon szoktam nyomtatni. Ha valamit mégis kell, munkahelyen van pár és párfajta lézernyomtató. Mondjuk tintasugaras az nincs.
  • Csaba161 #10
    Na, valóban azért vettem Epsont (110 000 Ft), mert külön cserélheted a festékporos kazettát és a rásütőhengert, és ezért olcsóbb lett volna??????
    Na, kiderült, hogy csak a festékkazetta darabja 80 000 Ft, így a négy kazetta kb. 300 000 Ft lett volna (a fekete kicsit olcsóbb) és ehhez a típushoz nem találtam sehol utángyártott kazettát.
    Úgyhogy vettem egy újabb printert...
  • t_robert #9
    a canon vagy a EPSON és a többi nagyobb nyomtató gyártó cég is ezt a modellt követi már vagy 25-30 éve. Gyakorlatban a legtöbb főleg olcsóbb otthoni nyomtatok esetében átlagosan 2-3 alkalommal kerül kicserélésre a kellék anyagok. . Vagyis 2-3 adag kellékanyagon be kell hozni a profitot és a nyomtató árát. ezért is drága. Ráadásul marhára nem mindegy technológia. Van ahol komplex toner egységet kell cserélni egyben fényhengerrel, fixáló egységgel, korona szállal és egyebek. máshol meg alapvetően festéket kel bele rakni a nyomtatóba és csak 30-40 ezer laponként kell cserélni a többi részt. a HP például az első megoldást követi. Nála egyben mindent kell drágán kicserélni. Máshol, ahol elapvetően festéket kell cserélni olcsóbb lesz a fajlagos költség. De ugyan ez jellemző a tintasugaras nyomtatókra is. a HP esetében egybe van épitve a nyomtató fej és a festék tartály. az Epson esetében például külön lehet cserélni a fejet és a festéket.
  • t_robert #8
    ez azért függ a lapra kerülő festék mennyiségtől is. Ők mikor lapszámot számolnak két féle gyári standard nyomatot használnak. (fény másolok beállításához is azt használják) Az egyik 5%-os telítettséggel számolja az A4-es lapot a másik meg 8%-os telítetségű próba lap. Ha te olyan oldalakat nyomtatsz, ami nagyobb fedettségi aránnyal dolgozik átlagosan, akkor igen jelentősen eltérhet a megadott és a ténylegesn kinyomtatott lapok száma.
  • t_robert #7
    Azért jártunk mi is úgy, hogy kifogyott a HP kisebb szines lézernyomtató festéke. volt egy kisebb mechanikai hiba is a nyomtatóban. Vagyis a 4 toner cseréje és a javitás belekerült volna több, mint 100 ezer forintba. Aztán árultak egy igen hasonló minolta nyomtatót adtak kellékanyaggal alig 60-70 ezer körül. (régi kis teljesitmányű nyomtató volt úgy 15 éve.) tényleg teljesen megegyeztek a müszaki praméterek még ugyan úgy is nézett ki. inkább vettünk egy másikat a HP nyomtató helyett....
  • Ellaberin #6
    Azért járna egy kis dádá a saját tonereik sz.rságai miatt is - hiába veszek eredetit közelében sincs a jelzett kinyomtatható lapnak a mennyisége a becsültéhez képest.

    Lehet, hogy szerintük ez a járható út, de amikor már a toner ára egyenlő a nyomtatóéval, akkor hamar születik meg az a döntés, hogy leváltásra kerüljön.
    Persze az otthoni vagy kisebb cég felhasználására gondolok, nagyobb cégek már eleve szolgáltatást vesznek, szerződött árakon és nem igen érdekli őket, hogy a szerződött fél hogyan és mit szerez be.