Berta Sándor
Kihívást jelent Japánban az otthoni munkavégzés
A szigetország technológiai nagyhatalomnak számít, mégis nehezen birkózik meg a homeoffice-helyzettel.
A japán kormány arra kérte a munkavállalókat, hogy a koronavírus-járvány miatt lehetőleg otthonról dolgozzanak, azonban ez - bármilyen furcsának is tűnhet a szigetország esetében - komoly technikai akadályokba ütközött. A legnagyobb japán társaságok - például a Toyota Motor Corp. vagy a Sony - rendelkeznek otthoni munkavégzési irányelvekkel. A problémák a kis- és közepes vállalkozásoknál vannak és azok teszik a japán gazdaság 70 százalékát.
Az országban számos irodában előnyben részesítik a faxokat az e-mailek helyett - Nyugat-Európából nézve nagyon meglepő, hogy a helyi háztartások egyharmada fel van szerelve faxkészülékekkel. Cserébe viszont hiányoznak a gyors internetelérések. A műszaki akadályokhoz társult még a nem mindennapi cégkultúra, amely gyakran a régről származó kommunikáción és munkalépéseken alapul.
Yuri Tazawa, a Telework Management nevű japán vállalat vezetője elmondta, hogy az otthoni munkavégzés nem csak a műszaki hiányosságok miatt hiúsult meg, hanem azért is, mert sok alkalmazottnak nincs például konkrét munkahelyi profilja és nem voltak világosan meghatározott feladataik sem. Ezek az emberek eddig ugyanis csapatokban dolgoztak és a munkaadóik elvárták tőlük, hogy folyamatosan kommunikáljanak egymással. A megoldást az jelentheti, hogy az érintettek - számítógép hiányában - bevonják a mobiltelefonjaikat a munkavégzésbe, míg az állandó kommunikációt a Zoom nevű videokonferencia-szolgáltatás helyettesítheti.
Nicholas Benes, a BDTI nevű vezetőképző intézet első embere rámutatott továbbá, hogy a távmunka azt is jelenti, hogy a menedzsereknek jobban meg kell bízniuk az alkalmazottaikban és hagyniuk kell, hogy azok több döntést hozzanak meg, mert a főnököktől való engedélykérések e-mailen vagy Skype-on keresztül túl hosszú ideig tartanának. Egy irodai dolgozó, Futoshi Takami kifejtette, hogy arra vár, hogy online képzésben vehessen részt. Április közepéig bejárhatott a munkahelyére és bár most már otthonról dolgozhat, de nem igazán tudja, hogy mit várnak el tőle. Így most arra fogja kihasználni ezt az időszakot, hogy elgondolkozzon azon, hogy valójában mivel akar foglalkozni.
A japán kormány arra kérte a munkavállalókat, hogy a koronavírus-járvány miatt lehetőleg otthonról dolgozzanak, azonban ez - bármilyen furcsának is tűnhet a szigetország esetében - komoly technikai akadályokba ütközött. A legnagyobb japán társaságok - például a Toyota Motor Corp. vagy a Sony - rendelkeznek otthoni munkavégzési irányelvekkel. A problémák a kis- és közepes vállalkozásoknál vannak és azok teszik a japán gazdaság 70 százalékát.
Az országban számos irodában előnyben részesítik a faxokat az e-mailek helyett - Nyugat-Európából nézve nagyon meglepő, hogy a helyi háztartások egyharmada fel van szerelve faxkészülékekkel. Cserébe viszont hiányoznak a gyors internetelérések. A műszaki akadályokhoz társult még a nem mindennapi cégkultúra, amely gyakran a régről származó kommunikáción és munkalépéseken alapul.
Yuri Tazawa, a Telework Management nevű japán vállalat vezetője elmondta, hogy az otthoni munkavégzés nem csak a műszaki hiányosságok miatt hiúsult meg, hanem azért is, mert sok alkalmazottnak nincs például konkrét munkahelyi profilja és nem voltak világosan meghatározott feladataik sem. Ezek az emberek eddig ugyanis csapatokban dolgoztak és a munkaadóik elvárták tőlük, hogy folyamatosan kommunikáljanak egymással. A megoldást az jelentheti, hogy az érintettek - számítógép hiányában - bevonják a mobiltelefonjaikat a munkavégzésbe, míg az állandó kommunikációt a Zoom nevű videokonferencia-szolgáltatás helyettesítheti.
Nicholas Benes, a BDTI nevű vezetőképző intézet első embere rámutatott továbbá, hogy a távmunka azt is jelenti, hogy a menedzsereknek jobban meg kell bízniuk az alkalmazottaikban és hagyniuk kell, hogy azok több döntést hozzanak meg, mert a főnököktől való engedélykérések e-mailen vagy Skype-on keresztül túl hosszú ideig tartanának. Egy irodai dolgozó, Futoshi Takami kifejtette, hogy arra vár, hogy online képzésben vehessen részt. Április közepéig bejárhatott a munkahelyére és bár most már otthonról dolgozhat, de nem igazán tudja, hogy mit várnak el tőle. Így most arra fogja kihasználni ezt az időszakot, hogy elgondolkozzon azon, hogy valójában mivel akar foglalkozni.