Berta Sándor
Akadályozzák a piaci versenyt az amerikai IT-óriások?
Az amerikai igazságügyi minisztérium eljárást indított az egész világgazdaságot meghatározó informatikai cégek ellen.
Bár a szaktárca nem nevezte meg konkrétan az Amazont, a Facebookot és a Google-t, de a közleményében említett területekből - webes keresés, közösségi média, online kiskereskedelem - egyértelműen kiderül, hogy mely vállalatokat vádolja azzal, hogy a magatartásukkal akadályozták és jelenleg is akadályozzák a piaci verseny kibontakozását. Ugyan az igazságügyi minisztérium a közleményében nem említette meg az Apple-t és a Microsoftot, de ez a két óriáscég sem ülhet nyugodtan a babérjain.
A szaktárca hangsúlyozta, hogy ki akarja vizsgálni a fogyasztók és a vállalkozások részéről az elmúlt években felmerült aggodalmakat. A leglényegesebb kérdés, amelyet tisztázni kell, hogy az érintett társaságok miként szerezték meg a piaci hatalmukat, s vajon a magatartásukkal lefékezték-e az innovációkat és kárt okoztak-e a fogyasztóknak.
Június elején már kiderült, hogy az amerikai igazságügyi minisztérium és a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) egyaránt versenyjogi vizsgálatot akar indítani a Google és az Amazon ellen. Az eljárások középpontjában a webes konszern reklám- és keresési gyakorlata, valamint a kereskedelmi vállalatnak a kiskereskedelemre gyakorolt befolyása állnak. Emellett eldőlt, hogy az FTC a Facebook ellen is vizsgálatot indít. Június végén pedig Makan Delrahim, az amerikai igazságügyi minisztérium versenyhivatalának vezetője kiemelte, hogy az alacsony áraik és az ingyenes termékeik semmiképpen sem fogják megóvni az érintett cégeket a további vizsgálatoktól. Delrahim olyan történelmi példákat elevenített fel, amelyek főszereplői szintén monopolhelyzetben lévő vállalatok voltak, majd feldarabolták azokat. A példaként említett vállalkozások között volt a Standard Oil és az AT&T is.
Bár a szaktárca nem nevezte meg konkrétan az Amazont, a Facebookot és a Google-t, de a közleményében említett területekből - webes keresés, közösségi média, online kiskereskedelem - egyértelműen kiderül, hogy mely vállalatokat vádolja azzal, hogy a magatartásukkal akadályozták és jelenleg is akadályozzák a piaci verseny kibontakozását. Ugyan az igazságügyi minisztérium a közleményében nem említette meg az Apple-t és a Microsoftot, de ez a két óriáscég sem ülhet nyugodtan a babérjain.
A szaktárca hangsúlyozta, hogy ki akarja vizsgálni a fogyasztók és a vállalkozások részéről az elmúlt években felmerült aggodalmakat. A leglényegesebb kérdés, amelyet tisztázni kell, hogy az érintett társaságok miként szerezték meg a piaci hatalmukat, s vajon a magatartásukkal lefékezték-e az innovációkat és kárt okoztak-e a fogyasztóknak.
Június elején már kiderült, hogy az amerikai igazságügyi minisztérium és a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) egyaránt versenyjogi vizsgálatot akar indítani a Google és az Amazon ellen. Az eljárások középpontjában a webes konszern reklám- és keresési gyakorlata, valamint a kereskedelmi vállalatnak a kiskereskedelemre gyakorolt befolyása állnak. Emellett eldőlt, hogy az FTC a Facebook ellen is vizsgálatot indít. Június végén pedig Makan Delrahim, az amerikai igazságügyi minisztérium versenyhivatalának vezetője kiemelte, hogy az alacsony áraik és az ingyenes termékeik semmiképpen sem fogják megóvni az érintett cégeket a további vizsgálatoktól. Delrahim olyan történelmi példákat elevenített fel, amelyek főszereplői szintén monopolhelyzetben lévő vállalatok voltak, majd feldarabolták azokat. A példaként említett vállalkozások között volt a Standard Oil és az AT&T is.