Berta Sándor
Brit vizsgálat indult a Facebook és a Google ellen
A szigetországban a piaci pozícióval való visszaélést vetik a két cég szemére.
A brit versenyfelügyelet eljárást indított a Facebook és a Google ellen. Az üggyel kapcsolatban nyilvánosságra hozott dokumentumban a két óriáscéghez kapcsolódó leányvállalatok (YouTube, Instagram) neve is szerepel. A hivatalos vizsgálatok elindításáig és egy esetleges elmarasztaló döntésig ugyanakkor még sok idő telhet el.
A két társaságot elsősorban azzal vádolja a hivatal, hogy meghatározó szerepet töltenek be a reklámpiacon és visszaélnek ezzel. A brit internetezők a teljes online idejük egyharmadát töltik olyan oldalak vagy alkalmazások használatával, amelyek a két konszernhez kapcsolódnak. Éppen ezért a digitális hirdetési bevételek jelentős része is a két amerikai IT-óriáscéghez vándorol. A Facebook elsősorban a képi reklámok piacát uralja, míg a Google a keresőkben elhelyezett ajánlatok területén tölt be gyakorlatilag megkerülhetetlen pozíciót. Egyébként az összes reklámbevétel több mint fele kerül a digitális vállalatok büdzséjébe.
A brit versenyfelügyelet álláspontja alapján különösen az aggasztó, hogy a hirdetési piacon betöltött meghatározó pozíció ötvöződik azzal, hogy a két társaság nem teszi lehetővé megfelelő módon a felhasználók számára a személyes adataik ellenőrzését. Megvizsgálnák, hogy az embereknek milyen mértékben van hozzáférésük a személyes információkhoz és mennyire tudják, hogy melyik adataikat használják fel és értékelik ki. A hivatal nagyon veszélyesnek tartja azt, hogy a két vállalat növekvő piaci részesedése és hatalma korlátozza a versenyt, s megnehezíti a lehetséges új piaci szereplők számára az adott területeken való megjelenést.
A jelentés nem zárta ki, hogy egy elmarasztaló döntés esetén az internetezők nagyobb ellenőrzési jogokat kaphatnak az információik felhasználásával kapcsolatban és átláthatóbbá válhatnak a reklámüzletek. A versenyfelügyelet munkatársai nem zárták ki az érintett óriáscégek feldarabolásának lehetőségét sem. Az érintett vállalatok július végéig reagálhatnak a megfogalmazott felvetésekre, majd 2020 január elejéig elkészülnek a brit versenyfelügyelet első ajánlásai. A hivatal a vizsgálati eredményeket jövő nyáron fogja nyilvánosságra hozni és a további lépések azoktól függenek majd.
A brit versenyfelügyelet eljárást indított a Facebook és a Google ellen. Az üggyel kapcsolatban nyilvánosságra hozott dokumentumban a két óriáscéghez kapcsolódó leányvállalatok (YouTube, Instagram) neve is szerepel. A hivatalos vizsgálatok elindításáig és egy esetleges elmarasztaló döntésig ugyanakkor még sok idő telhet el.
A két társaságot elsősorban azzal vádolja a hivatal, hogy meghatározó szerepet töltenek be a reklámpiacon és visszaélnek ezzel. A brit internetezők a teljes online idejük egyharmadát töltik olyan oldalak vagy alkalmazások használatával, amelyek a két konszernhez kapcsolódnak. Éppen ezért a digitális hirdetési bevételek jelentős része is a két amerikai IT-óriáscéghez vándorol. A Facebook elsősorban a képi reklámok piacát uralja, míg a Google a keresőkben elhelyezett ajánlatok területén tölt be gyakorlatilag megkerülhetetlen pozíciót. Egyébként az összes reklámbevétel több mint fele kerül a digitális vállalatok büdzséjébe.
A brit versenyfelügyelet álláspontja alapján különösen az aggasztó, hogy a hirdetési piacon betöltött meghatározó pozíció ötvöződik azzal, hogy a két társaság nem teszi lehetővé megfelelő módon a felhasználók számára a személyes adataik ellenőrzését. Megvizsgálnák, hogy az embereknek milyen mértékben van hozzáférésük a személyes információkhoz és mennyire tudják, hogy melyik adataikat használják fel és értékelik ki. A hivatal nagyon veszélyesnek tartja azt, hogy a két vállalat növekvő piaci részesedése és hatalma korlátozza a versenyt, s megnehezíti a lehetséges új piaci szereplők számára az adott területeken való megjelenést.
A jelentés nem zárta ki, hogy egy elmarasztaló döntés esetén az internetezők nagyobb ellenőrzési jogokat kaphatnak az információik felhasználásával kapcsolatban és átláthatóbbá válhatnak a reklámüzletek. A versenyfelügyelet munkatársai nem zárták ki az érintett óriáscégek feldarabolásának lehetőségét sem. Az érintett vállalatok július végéig reagálhatnak a megfogalmazott felvetésekre, majd 2020 január elejéig elkészülnek a brit versenyfelügyelet első ajánlásai. A hivatal a vizsgálati eredményeket jövő nyáron fogja nyilvánosságra hozni és a további lépések azoktól függenek majd.