Berta Sándor
Okoseszközök - amikor nem kell látni az innovációt
A Google próbál átláthatóbbá válni és ehhez elengedhetetlen az, hogy a felhasználók bízzanak benne és a termékeiben.
Rishi Chandra a Google Nest részlegét vezeti, ezáltal minden olyan eszköz fejlesztése hozzátartozik, amelyek segítségével az óriáscég be akar kerülni a felhasználók lakásaiba. A cél annak elérése, hogy az emberek a jövőben okoshangszórókkal és okoskijelzőkkel irányítsák az otthonaikat. Jelenleg ugyanakkor még nincs megteremtve az okosotthon-készülékekből és a beszédasszisztensekből származó adatok felhasználásának jogi alapja.
"Természetesen senki sem mondja azt, hogy szeretnék egy mikrofont a nappalimba. Az emberek csak akkor vásárolnak intelligens tárgyakat, ha azok valóban segítenek nekik. Az okoslámpák és az okostermosztátok segítenek az áram megtakarításában, az okoskamerák a ház őrzésében, míg az okoshangszórók minden további hálózatba kötött objektum vezérlésében. Ezek azok a termékek, amelyek többletértékeket kínálnak és egyszerűbbé teszik a mindennapokat. Azonban egyetlen termék sem sikeres csak azért, mert egy vállalat mindenáron értékesíteni akarja azt. Végül ugyanis mindig az ügyfelek döntik el, hogy mit vásárolnak."
"Sokan szkeptikusak. Még a feleségem is azt kérdezte, hogy mire kellenének ezek az okosdolgok. Végül kisebb mindennapi esetek győzték meg: amikor például jó éjszakát kívánunk az okoshangszórónknak, akkor minden lámpa elsötétül. Vagy minden fényforrást automatikusan vezérelhetünk, akkor is, ha nem vagyunk otthon. Ez elriasztja a betörőket. S ha visszatérünk a nyaralásból, akkor már a repülőtéren bekapcsolhatjuk egy alkalmazás segítségével a fűtést. A technika nem csupán játék, hanem könnyebbé teszi az életet" - jelentette ki a menedzser.
Rishi Chandra hozzátette, hogy meg akarnak bizonyosodni arról, hogy mindenki tudja, miként működnek a termékeik. A céljuk az, hogy a felhasználók mindig tudatosan kommunikáljanak az általuk kínált eszközökkel és észlelniük kell, hogy mikor rögzít egy készülék valamit. Mindenkinek tisztában kell lennie azzal, hogy mi történik. Akár egy nagymamának is értenie kell, hogy mi adatokat gyűjtünk. Az adatok azért is fontosak, mert a Google Asszisztens annál jobban működik, minél személyesebb."
"Ahhoz, hogy a program valóban segíteni tudjon, először értenie kell az összefüggéseket, az érdekeket és azt, hogy mik az emberek kedvenc dolgai. De eközben az ellenőrzés az embereknél marad: ők dönthetik el, hogy a szolgáltatás mely információkat gyűjtse és mennyi ideig tárolja. Immár az is beállítható, hogy az adatok egy bizonyos idő után automatikusan törlődjenek. Annak, aki a Google egyik termékét állítja a hálószobába, meg kell bíznia benne. Bizalom nélkül a legjobb termékek is értéktelenek. Ezért is fontos a számukra, hogy teljesen átláthatók legyenek és elmagyarázzák, hogy mit jegyeznek fel és értékelnek ki.
"Nem gondolom, hogy - az okostelefonok, az okosórák, az okoshangszórók és az okoskijelzők után - ki kellene találni egy új termékkategóriát. Inkább ezeknek a meglévő készülékeknek kell még jobbá válniuk. Az igazi innováció azonban az, hogy a technika zökkenőmentesen működik. A hangszórók, a fűtési rendszerek, a biztonsági kamerák, a csengők és a kávéfőzők a háttérben kommunikálnak anélkül, hogy a felhasználóknak azon kellene gondolkodniuk, hogy az egész hogyan történik. Az igazi forradalomra a háttérben kerül sor, a technika pedig feltűnés nélkül integrálódik a mindennapokba. Senki sem látja az innovációt és azzal tovább nem is kell senkinek sem foglalkoznia. A lényeg: ahhoz, hogy az embereket meggyőzhessük, világossá kell tennünk a számukra, hogy a termékeink segíthetnek nekik egyszerűbbé tenni a mindennapjaikat" - szögezte le a Google Nest részlegének vezetője.
Rishi Chandra a Google Nest részlegét vezeti, ezáltal minden olyan eszköz fejlesztése hozzátartozik, amelyek segítségével az óriáscég be akar kerülni a felhasználók lakásaiba. A cél annak elérése, hogy az emberek a jövőben okoshangszórókkal és okoskijelzőkkel irányítsák az otthonaikat. Jelenleg ugyanakkor még nincs megteremtve az okosotthon-készülékekből és a beszédasszisztensekből származó adatok felhasználásának jogi alapja.
"Természetesen senki sem mondja azt, hogy szeretnék egy mikrofont a nappalimba. Az emberek csak akkor vásárolnak intelligens tárgyakat, ha azok valóban segítenek nekik. Az okoslámpák és az okostermosztátok segítenek az áram megtakarításában, az okoskamerák a ház őrzésében, míg az okoshangszórók minden további hálózatba kötött objektum vezérlésében. Ezek azok a termékek, amelyek többletértékeket kínálnak és egyszerűbbé teszik a mindennapokat. Azonban egyetlen termék sem sikeres csak azért, mert egy vállalat mindenáron értékesíteni akarja azt. Végül ugyanis mindig az ügyfelek döntik el, hogy mit vásárolnak."
"Sokan szkeptikusak. Még a feleségem is azt kérdezte, hogy mire kellenének ezek az okosdolgok. Végül kisebb mindennapi esetek győzték meg: amikor például jó éjszakát kívánunk az okoshangszórónknak, akkor minden lámpa elsötétül. Vagy minden fényforrást automatikusan vezérelhetünk, akkor is, ha nem vagyunk otthon. Ez elriasztja a betörőket. S ha visszatérünk a nyaralásból, akkor már a repülőtéren bekapcsolhatjuk egy alkalmazás segítségével a fűtést. A technika nem csupán játék, hanem könnyebbé teszi az életet" - jelentette ki a menedzser.
Rishi Chandra hozzátette, hogy meg akarnak bizonyosodni arról, hogy mindenki tudja, miként működnek a termékeik. A céljuk az, hogy a felhasználók mindig tudatosan kommunikáljanak az általuk kínált eszközökkel és észlelniük kell, hogy mikor rögzít egy készülék valamit. Mindenkinek tisztában kell lennie azzal, hogy mi történik. Akár egy nagymamának is értenie kell, hogy mi adatokat gyűjtünk. Az adatok azért is fontosak, mert a Google Asszisztens annál jobban működik, minél személyesebb."
"Ahhoz, hogy a program valóban segíteni tudjon, először értenie kell az összefüggéseket, az érdekeket és azt, hogy mik az emberek kedvenc dolgai. De eközben az ellenőrzés az embereknél marad: ők dönthetik el, hogy a szolgáltatás mely információkat gyűjtse és mennyi ideig tárolja. Immár az is beállítható, hogy az adatok egy bizonyos idő után automatikusan törlődjenek. Annak, aki a Google egyik termékét állítja a hálószobába, meg kell bíznia benne. Bizalom nélkül a legjobb termékek is értéktelenek. Ezért is fontos a számukra, hogy teljesen átláthatók legyenek és elmagyarázzák, hogy mit jegyeznek fel és értékelnek ki.
"Nem gondolom, hogy - az okostelefonok, az okosórák, az okoshangszórók és az okoskijelzők után - ki kellene találni egy új termékkategóriát. Inkább ezeknek a meglévő készülékeknek kell még jobbá válniuk. Az igazi innováció azonban az, hogy a technika zökkenőmentesen működik. A hangszórók, a fűtési rendszerek, a biztonsági kamerák, a csengők és a kávéfőzők a háttérben kommunikálnak anélkül, hogy a felhasználóknak azon kellene gondolkodniuk, hogy az egész hogyan történik. Az igazi forradalomra a háttérben kerül sor, a technika pedig feltűnés nélkül integrálódik a mindennapokba. Senki sem látja az innovációt és azzal tovább nem is kell senkinek sem foglalkoznia. A lényeg: ahhoz, hogy az embereket meggyőzhessük, világossá kell tennünk a számukra, hogy a termékeink segíthetnek nekik egyszerűbbé tenni a mindennapjaikat" - szögezte le a Google Nest részlegének vezetője.