Berta Sándor
Teljesen megváltoztatja a fogyasztást a Z generáció
A kereskedőknek és a gyártóknak egy új fogyasztói típusra kell beállniuk.
Philipp Riederle csupán 24 éves, mégis az 1995 és 2010 között született Z generáció tagjának és szakértőjének számít. A Z generáció tagjainak többsége Brazíliában, Kínában, Indiában, Indonéziában és az Amerikai Egyesült Államokban él, közülük Indiában például közel 400 millióan. Ezek a fiatalok teszik ki a világ lakosságának kereken 30 százalékát, így érthető, hogy a vásárlóerejük meghatározónak számít. Becslések alapján néhány éven belül a fogyasztási javakkal kapcsolatos kiadások közel fele fűződik majd a Z generáció tagjaihoz. Ezért sem hagyhatják őket figyelmen kívül a gyártók és a kereskedők.
Riederle hangsúlyozta, hogy a legtöbb vállalat ma már pontosan tisztában van azzal, hogy számára a Z generáció elengedhetetlen, de gyakran még nem tudják, hogy miként kezeljék a tagjait. A fiatalember csak az idén 80-100 társaságnak ad tanácsot a kérdésben. A partnerei között vannak kisebb vállalkozások, de olyan óriások is, mint a Siemens és az Otto csoport. Az első és legfontosabb dolog, hogy a piac szereplői megértsék, hogy Riederle és a többi fiatal az internetes cégekkel (Google, Facebook stb.) együtt nőtt fel, közülük sokaknak már gyerekként a kezükben volt a telefonjuk és a házi feladataikat a Wikipédia segítségével oldották meg. Mindez tükröződik a vásárlási szokásaikban is.
A tapasztalataikat a korosztályuk tagjaival osztják meg, influenszerektől kérnek és kapnak tanácsokat, s lehetőleg gyorsan és egyszerűen akarnak vásárolni. Ráadásul lehetőségük van arra, hogy a vásárlás előtt különböző forrásokból tájékozódjanak. Kényelmes és igényes vevők, akiknek a gondolkodását az jellemzi, hogy minek menjenek el egy boltba és kérjenek tanácsot az eladótól, ha 5 perc Google-kereséssel ugyanazt az eredményt érhetik el. Az okostelefon számukra elengedhetetlen, nem érdekli őket a luxus és a státusz, ehelyett a tapasztalatokat és az élményeket részesítik előnyben. Az egyes márkák vagy bizonyos termékek kiválasztásakor a stílusra, a megjelenésre és a tartósságra figyelnek.
A hitelesség és a szociális felelősség komoly szerepet játszik a Z generáció tagjainak életében, s ez befolyással van a szupermarketekben való vásárlási szokásaikra is. Nem a hagyományos gyorsételeket keresik és eszik, hanem az egyszerű, könnyen elkészíthető, egészséges, friss és minőségi ételeket. E fiatalok fogyasztókká válása nagyobb hatású lesz, mint a digitalizálás.
Achim Berg, a McKinsey partnere szerint a generációváltás hasonló fontosságú, mint a technológiai áttörés. A holnap fogyasztóiról és munkatársairól van szó, azokról az emberekről, akik a következő 10, 20 évet fogják meghatározni. E felhasználókat a klasszikus reklámokkal már alig lehet meggyőzni az új termékek és márkák megvásárlásról. A barátok utalásai és ajánlásai, a közösségi média, a blogok, az influenszerek viszont központi szerepet játszanak a vásárlási döntésekben. Ez nem is csoda, hiszen ez az első generáció, amely nem tudja elképzelni az életét az Instagram, a WhatsApp vagy a YouTube nélkül.
Birgit Langebartels három fiú édesanyja és a Rheingold piackutató intézet számára mérte fel a Z generációt. Ő úgy vélte: e fiatalok legfontosabb jellemzője az, hogy azt hiszik, hogy kontrollálhatják a világot maguk körül és erre a legjobb eszköz az okostelefon, amelyet mindenhatónak hisznek. Amennyiben valaki azzal konfrontálja őket, hogy elveszíthetik a készüléket, akkor azt szinte úgy élik meg, mint ha az egyik testrészüket veszítenék el. Az unalom, a magány és a sikertelenség viszont a digitálisan hálózatba kötött világban tabutémáknak számítanak.
Az Adidas már az új munka- és irodakoncepcióinál is gondolt a Z generációra. A konszern a Herzogenaurach mellett lévő campusában az elmúlt években több millió eurót költött a legmodernebb irodák létrehozására. Kasper Rorsted, az Adidas vezetője néhány héttel ezelőtt nyitotta meg az új épületrészeket, ahol 2000 fiatal szakember kapott helyet. A társaságnál az átlagéletkor 31 év, s a legfontosabb ügyfelek a 14 és 19 év közötti korosztály tagjai közül kerülnek ki. Juliane Schramm, a cég menedzsere kiemelte, hogy a Z generáció nagyon erősen közösségben gondolkodik. E fiataloknak fontos, hogy másokkal közösen dolgozzanak egy cél elérésén. A szerzett tapasztalatokat az Adidas a saját dolgozóival kapcsolatban használja fel, s gyakori például, hogy az alkalmazottak közösen edzenek vagy vesznek részt sportrendezvényeken.
Philipp Riederle csupán 24 éves, mégis az 1995 és 2010 között született Z generáció tagjának és szakértőjének számít. A Z generáció tagjainak többsége Brazíliában, Kínában, Indiában, Indonéziában és az Amerikai Egyesült Államokban él, közülük Indiában például közel 400 millióan. Ezek a fiatalok teszik ki a világ lakosságának kereken 30 százalékát, így érthető, hogy a vásárlóerejük meghatározónak számít. Becslések alapján néhány éven belül a fogyasztási javakkal kapcsolatos kiadások közel fele fűződik majd a Z generáció tagjaihoz. Ezért sem hagyhatják őket figyelmen kívül a gyártók és a kereskedők.
Riederle hangsúlyozta, hogy a legtöbb vállalat ma már pontosan tisztában van azzal, hogy számára a Z generáció elengedhetetlen, de gyakran még nem tudják, hogy miként kezeljék a tagjait. A fiatalember csak az idén 80-100 társaságnak ad tanácsot a kérdésben. A partnerei között vannak kisebb vállalkozások, de olyan óriások is, mint a Siemens és az Otto csoport. Az első és legfontosabb dolog, hogy a piac szereplői megértsék, hogy Riederle és a többi fiatal az internetes cégekkel (Google, Facebook stb.) együtt nőtt fel, közülük sokaknak már gyerekként a kezükben volt a telefonjuk és a házi feladataikat a Wikipédia segítségével oldották meg. Mindez tükröződik a vásárlási szokásaikban is.
A tapasztalataikat a korosztályuk tagjaival osztják meg, influenszerektől kérnek és kapnak tanácsokat, s lehetőleg gyorsan és egyszerűen akarnak vásárolni. Ráadásul lehetőségük van arra, hogy a vásárlás előtt különböző forrásokból tájékozódjanak. Kényelmes és igényes vevők, akiknek a gondolkodását az jellemzi, hogy minek menjenek el egy boltba és kérjenek tanácsot az eladótól, ha 5 perc Google-kereséssel ugyanazt az eredményt érhetik el. Az okostelefon számukra elengedhetetlen, nem érdekli őket a luxus és a státusz, ehelyett a tapasztalatokat és az élményeket részesítik előnyben. Az egyes márkák vagy bizonyos termékek kiválasztásakor a stílusra, a megjelenésre és a tartósságra figyelnek.
A hitelesség és a szociális felelősség komoly szerepet játszik a Z generáció tagjainak életében, s ez befolyással van a szupermarketekben való vásárlási szokásaikra is. Nem a hagyományos gyorsételeket keresik és eszik, hanem az egyszerű, könnyen elkészíthető, egészséges, friss és minőségi ételeket. E fiatalok fogyasztókká válása nagyobb hatású lesz, mint a digitalizálás.
Achim Berg, a McKinsey partnere szerint a generációváltás hasonló fontosságú, mint a technológiai áttörés. A holnap fogyasztóiról és munkatársairól van szó, azokról az emberekről, akik a következő 10, 20 évet fogják meghatározni. E felhasználókat a klasszikus reklámokkal már alig lehet meggyőzni az új termékek és márkák megvásárlásról. A barátok utalásai és ajánlásai, a közösségi média, a blogok, az influenszerek viszont központi szerepet játszanak a vásárlási döntésekben. Ez nem is csoda, hiszen ez az első generáció, amely nem tudja elképzelni az életét az Instagram, a WhatsApp vagy a YouTube nélkül.
Birgit Langebartels három fiú édesanyja és a Rheingold piackutató intézet számára mérte fel a Z generációt. Ő úgy vélte: e fiatalok legfontosabb jellemzője az, hogy azt hiszik, hogy kontrollálhatják a világot maguk körül és erre a legjobb eszköz az okostelefon, amelyet mindenhatónak hisznek. Amennyiben valaki azzal konfrontálja őket, hogy elveszíthetik a készüléket, akkor azt szinte úgy élik meg, mint ha az egyik testrészüket veszítenék el. Az unalom, a magány és a sikertelenség viszont a digitálisan hálózatba kötött világban tabutémáknak számítanak.
Az Adidas már az új munka- és irodakoncepcióinál is gondolt a Z generációra. A konszern a Herzogenaurach mellett lévő campusában az elmúlt években több millió eurót költött a legmodernebb irodák létrehozására. Kasper Rorsted, az Adidas vezetője néhány héttel ezelőtt nyitotta meg az új épületrészeket, ahol 2000 fiatal szakember kapott helyet. A társaságnál az átlagéletkor 31 év, s a legfontosabb ügyfelek a 14 és 19 év közötti korosztály tagjai közül kerülnek ki. Juliane Schramm, a cég menedzsere kiemelte, hogy a Z generáció nagyon erősen közösségben gondolkodik. E fiataloknak fontos, hogy másokkal közösen dolgozzanak egy cél elérésén. A szerzett tapasztalatokat az Adidas a saját dolgozóival kapcsolatban használja fel, s gyakori például, hogy az alkalmazottak közösen edzenek vagy vesznek részt sportrendezvényeken.