Berta Sándor

Teljesen megváltoztatja a fogyasztást a Z generáció

A kereskedőknek és a gyártóknak egy új fogyasztói típusra kell beállniuk.

Philipp Riederle csupán 24 éves, mégis az 1995 és 2010 között született Z generáció tagjának és szakértőjének számít. A Z generáció tagjainak többsége Brazíliában, Kínában, Indiában, Indonéziában és az Amerikai Egyesült Államokban él, közülük Indiában például közel 400 millióan. Ezek a fiatalok teszik ki a világ lakosságának kereken 30 százalékát, így érthető, hogy a vásárlóerejük meghatározónak számít. Becslések alapján néhány éven belül a fogyasztási javakkal kapcsolatos kiadások közel fele fűződik majd a Z generáció tagjaihoz. Ezért sem hagyhatják őket figyelmen kívül a gyártók és a kereskedők.

Riederle hangsúlyozta, hogy a legtöbb vállalat ma már pontosan tisztában van azzal, hogy számára a Z generáció elengedhetetlen, de gyakran még nem tudják, hogy miként kezeljék a tagjait. A fiatalember csak az idén 80-100 társaságnak ad tanácsot a kérdésben. A partnerei között vannak kisebb vállalkozások, de olyan óriások is, mint a Siemens és az Otto csoport. Az első és legfontosabb dolog, hogy a piac szereplői megértsék, hogy Riederle és a többi fiatal az internetes cégekkel (Google, Facebook stb.) együtt nőtt fel, közülük sokaknak már gyerekként a kezükben volt a telefonjuk és a házi feladataikat a Wikipédia segítségével oldották meg. Mindez tükröződik a vásárlási szokásaikban is.

A tapasztalataikat a korosztályuk tagjaival osztják meg, influenszerektől kérnek és kapnak tanácsokat, s lehetőleg gyorsan és egyszerűen akarnak vásárolni. Ráadásul lehetőségük van arra, hogy a vásárlás előtt különböző forrásokból tájékozódjanak. Kényelmes és igényes vevők, akiknek a gondolkodását az jellemzi, hogy minek menjenek el egy boltba és kérjenek tanácsot az eladótól, ha 5 perc Google-kereséssel ugyanazt az eredményt érhetik el. Az okostelefon számukra elengedhetetlen, nem érdekli őket a luxus és a státusz, ehelyett a tapasztalatokat és az élményeket részesítik előnyben. Az egyes márkák vagy bizonyos termékek kiválasztásakor a stílusra, a megjelenésre és a tartósságra figyelnek.

A hitelesség és a szociális felelősség komoly szerepet játszik a Z generáció tagjainak életében, s ez befolyással van a szupermarketekben való vásárlási szokásaikra is. Nem a hagyományos gyorsételeket keresik és eszik, hanem az egyszerű, könnyen elkészíthető, egészséges, friss és minőségi ételeket. E fiatalok fogyasztókká válása nagyobb hatású lesz, mint a digitalizálás.

Achim Berg, a McKinsey partnere szerint a generációváltás hasonló fontosságú, mint a technológiai áttörés. A holnap fogyasztóiról és munkatársairól van szó, azokról az emberekről, akik a következő 10, 20 évet fogják meghatározni. E felhasználókat a klasszikus reklámokkal már alig lehet meggyőzni az új termékek és márkák megvásárlásról. A barátok utalásai és ajánlásai, a közösségi média, a blogok, az influenszerek viszont központi szerepet játszanak a vásárlási döntésekben. Ez nem is csoda, hiszen ez az első generáció, amely nem tudja elképzelni az életét az Instagram, a WhatsApp vagy a YouTube nélkül.

Birgit Langebartels három fiú édesanyja és a Rheingold piackutató intézet számára mérte fel a Z generációt. Ő úgy vélte: e fiatalok legfontosabb jellemzője az, hogy azt hiszik, hogy kontrollálhatják a világot maguk körül és erre a legjobb eszköz az okostelefon, amelyet mindenhatónak hisznek. Amennyiben valaki azzal konfrontálja őket, hogy elveszíthetik a készüléket, akkor azt szinte úgy élik meg, mint ha az egyik testrészüket veszítenék el. Az unalom, a magány és a sikertelenség viszont a digitálisan hálózatba kötött világban tabutémáknak számítanak.

Az Adidas már az új munka- és irodakoncepcióinál is gondolt a Z generációra. A konszern a Herzogenaurach mellett lévő campusában az elmúlt években több millió eurót költött a legmodernebb irodák létrehozására. Kasper Rorsted, az Adidas vezetője néhány héttel ezelőtt nyitotta meg az új épületrészeket, ahol 2000 fiatal szakember kapott helyet. A társaságnál az átlagéletkor 31 év, s a legfontosabb ügyfelek a 14 és 19 év közötti korosztály tagjai közül kerülnek ki. Juliane Schramm, a cég menedzsere kiemelte, hogy a Z generáció nagyon erősen közösségben gondolkodik. E fiataloknak fontos, hogy másokkal közösen dolgozzanak egy cél elérésén. A szerzett tapasztalatokat az Adidas a saját dolgozóival kapcsolatban használja fel, s gyakori például, hogy az alkalmazottak közösen edzenek vagy vesznek részt sportrendezvényeken.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • TokraFan #35
    Pontosan erről beszélek én is, ilyen a mentalitás! Orbánt nem tudom minek keverték ide, nekem eszembe se jutott a kérdés kapcsán.
  • fonak #34
    A magyarok ilyenek, főleg az idősebb korosztály (és ez spec nem a zorbán miatt van így), egyébként ez más ex szoci országokban is így van, Oroszországban meg pláne.
  • TokraFan #33
    Hinni a templomban szoktak az arra érzékenyek, tehát keversz valakivel! Egyébként sem világos, mit is szeretnél mondani?
  • Sir Cryalot #32
    False bravado nak hívják a nyugatos látszatmagaviztosságot könnyen letörik..
  • Sir Cryalot #31
    #30
    Íme az ember aki nem hisz a szaros palacsintában :DDDD
  • TokraFan #30
    Milyen propagandáról beszélsz? Eleve, itthon csak a fityesz tolja az agymosást már mindenhol, ami pont az ellenkezőjéről próbálja meggyőzni az embereket. És ez sikerül is azoknál, akik életükben nem jártak külföldön. Csak az van, hogy kimész külföldre, lehetőleg sok helyre és szépen ledöbbensz, hogy mennyire szar itthon minden...Nem a csilivili gazdagság miatt, hanem a hangulat miatt, az emberek miatt, a kultúra megléte miatt. Én erről beszélek, mert tapasztalom a gyakorlatban, nem csak olvasok róla és elképzelem. Jártam szinte minden kontinensen (kivéve Afrikát), rengeteg országban, több külöböző kultúrában, még Kínában is voltam, igaz, munka kapcsán, de azért volt időm kicsit elmerülni is. Mondjuk Kína pont nem az a hely, ahova elmennék életvitelszerűen, de számos más országba simán.

    Kösz, hogy meghazudtolsz, de a történet természetesen nem volt kamu. Nem kell ahhoz senkinek a fejébe belelátni, hogy megtapasztald a közhangulatot! Elég ránézni a befásult, besavanyodott, gőgös és dühös arcokra, elég, ha az utakon megtapasztalod a sok agresszív k*rvaanyázó, száguldozó suttyót, elég, ha bemész egy üzletbe és hozzád szól az átlag bunkó eladó, elég, ha bemész egy vendéglátóhelyre ahol azt érzed, még neked kéne megtisztelve érezned magad, hogy náluk vendékeskedhetsz!
    Jobb helyeken külföldön ebből szinte alig tapasztalsz valamit, illetve pont az ellenkezőjét látom. A barátom is ebből szűrte le amit mondott...Érezzük is mindannyian nap-mint-nap. Maximum az nem, aki a 4 fal között a fotelben éli le az életét, vagy egy kis faluban, ahol 5 ember éli a tökunalmas életét.
  • ostoros #29
    Ezt nem értem hogy jön ide. Egyébként leírtam, hogy ez egy folyamat. Az álszentség generációról generációra növekszik. Ma már nem látsz őszinte megnyilvánulást. Az emberek megtanultak jónak LÁTSZANI. Nyugaton már egy pár évtizeddel előrébb járnak ebben a játékban. Mi meg, ahogy lenni szokott, követünk mindent akár jó, akár nem.
  • ostoros #28
    Ez a valóság, amit a propagandával eláztatott agyad nem akar meglátni.

    Thaiföld az más. Nem is róluk beszéltem, ahogy te sem. Nem Thaiföldre megy ki dolgozni a magyar, ugye?

    Budapest megint más téma, én nem laknék azon a trágyadombon.

    Az utolsó bekezdésed pedig nyilvánvaló kamu. Nem látsz az emberek fejébe, ugyebár...
    A magyarok fejébe se, de elhiszed amit a buta agyadba sulykoltak a propagandával.
    Utoljára szerkesztette: ostoros, 2019.04.24. 01:03:36
  • TokraFan #27
    Ja, így szól a propaganda...A gyakorlat meg nem ez, persze nem a belvárosban kell szállást keresni. Továbbá, szinte senki nem megy ki egyedül. Vagy párban (férj, feleség), ahol mindkettő dolgozik és így már oszlanak a költségek, vagy munkatársak, akik szintén közösen bérelnek szállást (ez főleg azokra jellemző, akik csak átmenetileg, 1-3 évre mennek ki). Ezernyi megoldás van, és rohadtul megéri, nem véletlenül van itthon hiány a szakmunkásokból. Jelentős részük elhúzott melózni, okkal!

    "Mert magukban tartják a véleményüket,"

    Látom, te is csak a TV-ből "ismered" a külföldi viszonyokat. Jártam többször pl. Thaiföldön. Az átlag lakos ezerszer csóróbb mint egy random magyar. Sok halásznak az egyetlen vagyona a ladikja és a halászfelszerelése, de ezt úgy kell érteni, hogy a ladikban lakik az egész család is! Ennek ellenére, végigmész az utcán és csupa kedves arcot látsz! Mosolyognak, közvetlenek, segítőkészek (nyilván ott is van kivétel, általánosságban beszélek). Össze nem hasonlítható az itteni helyzettel. Görög barátaink érkeztek hozzánk 3 éve a meghívásomra. 2 hetet töltöttek el. Sokat beszélgettünk és azt mondták, nem értik, hogyan tudunk mi itt élni? A srác egy világlátott ember, (hálózat-biztonsági szakember egyébként), és azt mondta nekem, hogy ennyi búvalb*szott, besavanyodott, közömbös, dühös arcot még életében nem látott sehol egyrakáson, mint Budapest utcáin.

    "attól még nem szeretnek jobban"

    ??? Egy normális, intelligens, életvidám közegről beszélek, senki nem várja el, hogy vadidegenek szeressenek! Ráadásul a bunkó paraszt az szeret? Az pedig csak rosszindulatú feltételezés részedről, hogy nem őszinték amikor mosolyognak. Én tapasztalom, te csak elképzeled. Csupán kivetíted hited szerint, mert nehéz szembenézni azzal, hogy a magyar sajnos tetszik vagy sem, de egy írigy, gőgös, és végtelenül besavanyodott negatív nép.
    Utoljára szerkesztette: TokraFan, 2019.04.23. 23:37:02
  • TokraFan #26
    Miért, a régié nem az? ott van mindjárt az összes pap. Bort isznak, vizet prédikálnak és még öregek is általában... .