Berta Sándor
Sikertörténet lett a Smartbow
A haszonállattartók számára intelligens megoldást kínáló startupot felvásárolták és egyre többen alkalmazzák a termékét.
A 2009-ben alapított Smartbow rendszere lehetővé teszi minden állat tevékenységének valós idejű felismerését és nyomon követését, méghozzá a lokalizálásnak és a fülben elhelyezett egységnek köszönhetően. Az utóbbi modul továbbítja az istállóban és a külső részeken elhelyezett vevőkön keresztül a különböző tevékenységekkel (evés, ivás, fekvés, mozgás stb.) kapcsolatos adatokat a helyi szervernek. Így akár egy nagy csordában is gyorsan meg lehet találni egy-egy állatot és ha például egy tehén beteg lesz vagy megsérül, akkor az aktivitás képe a különböző specifikus minták alapján megváltozik. A szokásostól eltérő viselkedést az algoritmusok automatikusan felismerik és azonnal riadóztatják a gazdát. Ezáltal időben felismerhetők például a fertőzések és megakadályozható, hogy átterjedjen az egész csordára.
A Smartbow eddig több mint 100 000 fülegységet helyezett el teheneken. Ausztria mellett a Baltikum és a Közel-Kelet országaiban is gyorsan népszerűvé vált a megoldás, legutóbb pedig Oroszországban ültettek be 5000 állatba chipet. A jelenleg közel 60 embert foglalkoztató startupot megvásárolta a Pfizer amerikai gyógyszerkonszern tulajdonában lévő Zoetis vállalat, amelynek a bevétele legutóbb 5,3 milliárd dollár volt. Wolfgang Auer, a Smartbow alapítója és vezérigazgatója az üzletet megerősítette, de részleteket nem árult el. Így azt sem lehet tudni, hogy az agrárvállalkozás mennyiért kelt el. A Smartbow bevétele 2017-ben 7 millió euró volt.
A felvásárlás ellenére sem álltak le a fejlesztések, jelenleg a szakemberek egy öntanuló rendszer megalkotásán dolgoznak, amely képes lesz minden egészségügyi információt szállítani az állatokról. Auer és a legfontosabb segítője, Michael Iwersen állatorvos már négy éve dolgoznak a szenzortechnológia továbbfejlesztésén és a folyamatban nagy szerepet szánnak a mesterséges intelligenciának. A cél az, hogy az állatok jól érezzék magukat, ennek hátterében nem csupán az állatok szeretete áll, hanem gazdasági okok is. Iwersen ugyanis rámutatott, hogy minden egészségügyi probléma befolyásolja a tejtermelést. A szakértők azonnal értesülnek a táblagépeiken arról, ha valami probléma merül fel. Így egy gazda azonnal megtudja, ha az adott állatnak emésztési nehézségei, anyagcsere-betegsége vagy bendő acidózisa van.
A jövőbeli cél az, hogy a fülmodul elérhető legyen juhok, kecskék és más állatok számára is. A gazdálkodók meggyőzése ugyanakkor közel sem egyszerű folyamat. Egy fülegység 5000 euróba kerül és tehenenként évente négy euró a terméktámogatás. Az adatok a gazdák tulajdonát képezik.
A 2009-ben alapított Smartbow rendszere lehetővé teszi minden állat tevékenységének valós idejű felismerését és nyomon követését, méghozzá a lokalizálásnak és a fülben elhelyezett egységnek köszönhetően. Az utóbbi modul továbbítja az istállóban és a külső részeken elhelyezett vevőkön keresztül a különböző tevékenységekkel (evés, ivás, fekvés, mozgás stb.) kapcsolatos adatokat a helyi szervernek. Így akár egy nagy csordában is gyorsan meg lehet találni egy-egy állatot és ha például egy tehén beteg lesz vagy megsérül, akkor az aktivitás képe a különböző specifikus minták alapján megváltozik. A szokásostól eltérő viselkedést az algoritmusok automatikusan felismerik és azonnal riadóztatják a gazdát. Ezáltal időben felismerhetők például a fertőzések és megakadályozható, hogy átterjedjen az egész csordára.
A Smartbow eddig több mint 100 000 fülegységet helyezett el teheneken. Ausztria mellett a Baltikum és a Közel-Kelet országaiban is gyorsan népszerűvé vált a megoldás, legutóbb pedig Oroszországban ültettek be 5000 állatba chipet. A jelenleg közel 60 embert foglalkoztató startupot megvásárolta a Pfizer amerikai gyógyszerkonszern tulajdonában lévő Zoetis vállalat, amelynek a bevétele legutóbb 5,3 milliárd dollár volt. Wolfgang Auer, a Smartbow alapítója és vezérigazgatója az üzletet megerősítette, de részleteket nem árult el. Így azt sem lehet tudni, hogy az agrárvállalkozás mennyiért kelt el. A Smartbow bevétele 2017-ben 7 millió euró volt.
A felvásárlás ellenére sem álltak le a fejlesztések, jelenleg a szakemberek egy öntanuló rendszer megalkotásán dolgoznak, amely képes lesz minden egészségügyi információt szállítani az állatokról. Auer és a legfontosabb segítője, Michael Iwersen állatorvos már négy éve dolgoznak a szenzortechnológia továbbfejlesztésén és a folyamatban nagy szerepet szánnak a mesterséges intelligenciának. A cél az, hogy az állatok jól érezzék magukat, ennek hátterében nem csupán az állatok szeretete áll, hanem gazdasági okok is. Iwersen ugyanis rámutatott, hogy minden egészségügyi probléma befolyásolja a tejtermelést. A szakértők azonnal értesülnek a táblagépeiken arról, ha valami probléma merül fel. Így egy gazda azonnal megtudja, ha az adott állatnak emésztési nehézségei, anyagcsere-betegsége vagy bendő acidózisa van.
A jövőbeli cél az, hogy a fülmodul elérhető legyen juhok, kecskék és más állatok számára is. A gazdálkodók meggyőzése ugyanakkor közel sem egyszerű folyamat. Egy fülegység 5000 euróba kerül és tehenenként évente négy euró a terméktámogatás. Az adatok a gazdák tulajdonát képezik.