Berta Sándor
Veszélyesek lehetnek a bankokra az IT-óriások
A pénzintézetek előszeretettel működnek együtt a technológiai cégekkel, ami hozhat előnyöket számukra, de azok könnyen a nyakukra nőhetnek.
Brazíliában már most is lehetőség van pénzügyi üzletek megkötésére a Facebook okostelefonos alkalmazásán keresztül. A Banco Bradesco például lehetővé teszi az ügyfeleinek, hogy a közösségi portál programját használva intézzék a mindennapi banki ügyeiket. A pénzintézet a potenciális új ügyfelek megtalálásához megkapja a platform adatelemzéseit. Az Amerikai Egyesült Államokban a Capital One és a Liberty Mutual pénzügyi cégek ügyfelei az Amazon Alexa rendszeren keresztül kérdezhetik le a folyószámláikat, fizethetik be a közműdíjakat és ellenőrizhetik a tranzakcióikat.
Ez csupán két példa az IT-óriások és a pénzügyi vállalkozások kooperációjára, de a Világgazdasági Fórum nagy veszélyeket lát a bankok jövője szempontjából ezekben az együttműködésekben. A szervezet tanulmánya szerint nem a kis innovatív startupok jelentik a legnagyobb veszélyt a hagyományos bankokra nézve, hanem az olyan nagy IT-vállalatok, mint az Apple, a Google vagy a Facebook, amelyek már ma is a pénzintézetek partnereinek számítanak.
Jesse McWaters, a Világgazdasági Fórum diszruptív (romboló) pénzügyi innovációkért felelős projektvezetője kijelentette, hogy a bankok és a nagy technológiai társaságok között partneri kapcsolatok hamarosan már nem lesznek mindkét fél számára előnyösek. Sok pénzintézet a legfontosabb stratégiai képességei tekintetében már túlzottan a tech vállalatokra támaszkodik, cserébe azonban az IT-óriások csak az éppen zajló üzleteiket tudják felkínálni, mást nem.
A jelentés rámutat annak a lehetséges kockázataira, ha az IT-cégek maguk is pénzügyi szolgáltatásokat kínálnak majd. A hátrányok egyaránt érinteni fogják a bankokat, az ügyfeleket és a pénzügyi felügyeleteket. Az első lépést az Amazon, az Apple, a Google vagy a Facebook már megtették, hiszen közülük több is kínál pénzügyi szolgáltatásokat. Ezek a vállalatok a hatalmas adatbázisaiknak és az erős márkanevüknek köszönhetően kiválaszthatják, hogy hol akarnak megjelenni a piacon.
A felhasználók számára ezek a lépések közel sem előnyösek, hiszen a cégek által eddig is figyelmesen gondozott profiljuk adatai közé bekerülnek a pénzügyi helyzetükkel kapcsolatos információk is. A pénzügyi felügyeletek pedig egyre nehezebben tudják majd felismerni és megakadályozni a piaci versenyt sértő magatartást és az ügyfelek személyes adataival való visszaéléseket. Súlyosbítja a helyzetet, hogy a digitális újdonságokat Amerikában, Európában és Ázsiában eltérő módon szabályozzák. Mindez csökkenti annak a lehetőségét, hogy reagálni lehessen a jövőbeli pénzügyi krízisekre.
Már 2013 augusztusában írtunk arról, hogy a banki hitelbírálatnál a közösségi adatok is számíthatnak, s egy személy hitelképességének megállapításakor a pénzintézetek már a Facebookot és más közösségi portálokat is figyelik. 2014-ben az is ismertté vált, hogy drágább lehet majd a hitel Facebook-profil nélkül. Akinek nem lesz profilja valamelyik közösségi portálon, az idővel könnyen hátrányba kerülhet a banki kérelmek esetén. 2015-ben kiderült, hogy a bankok a jövőben a közösségi platform tagjainak hitelképességét akár az adott személyek baráti köre alapján is értékelhetik. A pénzügyi szektor már 2014-ben az internetes óriáscégek további térnyerésétől tartott és a pénzintézetek nem igazán voltak felkészülve arra, hogy mi történik, ha az Apple, a Facebook vagy a Google belép a piacra.
Brazíliában már most is lehetőség van pénzügyi üzletek megkötésére a Facebook okostelefonos alkalmazásán keresztül. A Banco Bradesco például lehetővé teszi az ügyfeleinek, hogy a közösségi portál programját használva intézzék a mindennapi banki ügyeiket. A pénzintézet a potenciális új ügyfelek megtalálásához megkapja a platform adatelemzéseit. Az Amerikai Egyesült Államokban a Capital One és a Liberty Mutual pénzügyi cégek ügyfelei az Amazon Alexa rendszeren keresztül kérdezhetik le a folyószámláikat, fizethetik be a közműdíjakat és ellenőrizhetik a tranzakcióikat.
Ez csupán két példa az IT-óriások és a pénzügyi vállalkozások kooperációjára, de a Világgazdasági Fórum nagy veszélyeket lát a bankok jövője szempontjából ezekben az együttműködésekben. A szervezet tanulmánya szerint nem a kis innovatív startupok jelentik a legnagyobb veszélyt a hagyományos bankokra nézve, hanem az olyan nagy IT-vállalatok, mint az Apple, a Google vagy a Facebook, amelyek már ma is a pénzintézetek partnereinek számítanak.
Jesse McWaters, a Világgazdasági Fórum diszruptív (romboló) pénzügyi innovációkért felelős projektvezetője kijelentette, hogy a bankok és a nagy technológiai társaságok között partneri kapcsolatok hamarosan már nem lesznek mindkét fél számára előnyösek. Sok pénzintézet a legfontosabb stratégiai képességei tekintetében már túlzottan a tech vállalatokra támaszkodik, cserébe azonban az IT-óriások csak az éppen zajló üzleteiket tudják felkínálni, mást nem.
A jelentés rámutat annak a lehetséges kockázataira, ha az IT-cégek maguk is pénzügyi szolgáltatásokat kínálnak majd. A hátrányok egyaránt érinteni fogják a bankokat, az ügyfeleket és a pénzügyi felügyeleteket. Az első lépést az Amazon, az Apple, a Google vagy a Facebook már megtették, hiszen közülük több is kínál pénzügyi szolgáltatásokat. Ezek a vállalatok a hatalmas adatbázisaiknak és az erős márkanevüknek köszönhetően kiválaszthatják, hogy hol akarnak megjelenni a piacon.
A felhasználók számára ezek a lépések közel sem előnyösek, hiszen a cégek által eddig is figyelmesen gondozott profiljuk adatai közé bekerülnek a pénzügyi helyzetükkel kapcsolatos információk is. A pénzügyi felügyeletek pedig egyre nehezebben tudják majd felismerni és megakadályozni a piaci versenyt sértő magatartást és az ügyfelek személyes adataival való visszaéléseket. Súlyosbítja a helyzetet, hogy a digitális újdonságokat Amerikában, Európában és Ázsiában eltérő módon szabályozzák. Mindez csökkenti annak a lehetőségét, hogy reagálni lehessen a jövőbeli pénzügyi krízisekre.
Már 2013 augusztusában írtunk arról, hogy a banki hitelbírálatnál a közösségi adatok is számíthatnak, s egy személy hitelképességének megállapításakor a pénzintézetek már a Facebookot és más közösségi portálokat is figyelik. 2014-ben az is ismertté vált, hogy drágább lehet majd a hitel Facebook-profil nélkül. Akinek nem lesz profilja valamelyik közösségi portálon, az idővel könnyen hátrányba kerülhet a banki kérelmek esetén. 2015-ben kiderült, hogy a bankok a jövőben a közösségi platform tagjainak hitelképességét akár az adott személyek baráti köre alapján is értékelhetik. A pénzügyi szektor már 2014-ben az internetes óriáscégek további térnyerésétől tartott és a pénzintézetek nem igazán voltak felkészülve arra, hogy mi történik, ha az Apple, a Facebook vagy a Google belép a piacra.