Berta Sándor
A bankok vetélytársaivá válnak az IT-óriások
A pénzintézetek nem igazán voltak felkészülve arra, hogy mi történik, ha az Apple, a Facebook vagy a Google belép a piacra.
A bankok közül sok nem a digitális csatornák kiépítésével foglalkozik, hanem a hagyományos értékekre, például a bankfiókokban lévő személyes kapcsolattartásra, törekszik. A Fraunhofer Társaság által megkérdezettek 70 százaléka mondta azt, hogy különböző módon akar kapcsolatba lépni a pénzintézetével és a használt kommunikációs csatornától (bankfiók, online, mobil) függetlenül jó szolgáltatást szeretne kapni.
Claus-Peter Praeg szakértő úgy nyilatkozott, hogy a bankok többsége rosszul készült fel a digitális fenyegetésekre. Egyrészt hiányzott náluk a megfelelő stratégia, mert az illetékesek nem ismerik ki magukat ebben a témában vagy azt hiszik, hogy elég egy online bankolási oldal és egy mobil alkalmazás. Másrészt pedig a vezetők annyira az operatív üzlettel vannak elfoglalva, hogy egyszerűen más dolgokat tartanak fontosnak. Mindezek miatt csak idő kérdése volt, hogy mikor jelenik meg a területen a Facebook és az Apple. Utóbbi szeptember elején mutatta be a Pay nevű szolgáltatást, amit alig egy hónap után már több mint 500 pénzintézet támogatott.
Praeg szerint a bankoknak önálló egységeket kellene alapítaniuk, amiket ki kellene ragadni a hagyományos struktúrából és így innovatív szolgáltatásokat fejleszthetnének ki. Ezen az úton indult el az Erste Bank, amely két évvel ezelőtt megalapította az Erste Hubot, majd a saját BeeOne nevű startupot. A Hub saját alkalmazások és új pénzügyi termékek, illetve szolgáltatások létrehozását teszi lehetővé, míg az s Lab nevű közösségi platformon a fejlesztési folyamatokba bevonják a felhasználókat és az ügyfeleket is.
Peter Bosek, az Erste Bank vezetője hangsúlyozta, hogy az a legnagyobb kockázat, hogy a Google, a Facebook és az Apple megjelennek ezen a piacon a saját eszközeikkel és az intelligens alkalmazásaikkal, illetve interfészeikkel, eközben pedig a bankok gyakorlatilag infrastruktúra-szolgáltatókká válnak. Számukra és az egész ágazat számára az a legfontosabb, hogy kapcsolatban maradjanak az ügyfeleikkel, mind a fiókokon, mind a digitális csatornákon keresztül. Az ügyfélnek pedig csupán az a lényeg, hogy a pénzintézetét minél egyszerűbben elérje.
Az Accenture tanácsadó cég szerint 2020-ig a hagyományos bankok hozamaik több mint 30 százalékát elveszíthetik és ezeket az új piaci szereplők szerezhetik meg. Francisco Gonzalez, a BBVA spanyol nagybank vezetője közölte, hogy a Google, a Facebook, az Amazon és más nagy informatikai cégek belátható időn belül komoly változásokat fognak hozni a pénzügyi szektorban. Azok a bankok, amelyek nem készülnek fel erre a helyzetre és az új vetélytársakra, gyakorlatilag megszűnhetnek. A pénzintézetek számára a legnagyobb konkurenciát a különleges alkalmazások jelentik, amelyek segítségével bárki otthonról könnyen és gyorsan intézheti a pénzügyeit.
A bankok közül sok nem a digitális csatornák kiépítésével foglalkozik, hanem a hagyományos értékekre, például a bankfiókokban lévő személyes kapcsolattartásra, törekszik. A Fraunhofer Társaság által megkérdezettek 70 százaléka mondta azt, hogy különböző módon akar kapcsolatba lépni a pénzintézetével és a használt kommunikációs csatornától (bankfiók, online, mobil) függetlenül jó szolgáltatást szeretne kapni.
Claus-Peter Praeg szakértő úgy nyilatkozott, hogy a bankok többsége rosszul készült fel a digitális fenyegetésekre. Egyrészt hiányzott náluk a megfelelő stratégia, mert az illetékesek nem ismerik ki magukat ebben a témában vagy azt hiszik, hogy elég egy online bankolási oldal és egy mobil alkalmazás. Másrészt pedig a vezetők annyira az operatív üzlettel vannak elfoglalva, hogy egyszerűen más dolgokat tartanak fontosnak. Mindezek miatt csak idő kérdése volt, hogy mikor jelenik meg a területen a Facebook és az Apple. Utóbbi szeptember elején mutatta be a Pay nevű szolgáltatást, amit alig egy hónap után már több mint 500 pénzintézet támogatott.
Praeg szerint a bankoknak önálló egységeket kellene alapítaniuk, amiket ki kellene ragadni a hagyományos struktúrából és így innovatív szolgáltatásokat fejleszthetnének ki. Ezen az úton indult el az Erste Bank, amely két évvel ezelőtt megalapította az Erste Hubot, majd a saját BeeOne nevű startupot. A Hub saját alkalmazások és új pénzügyi termékek, illetve szolgáltatások létrehozását teszi lehetővé, míg az s Lab nevű közösségi platformon a fejlesztési folyamatokba bevonják a felhasználókat és az ügyfeleket is.
Peter Bosek, az Erste Bank vezetője hangsúlyozta, hogy az a legnagyobb kockázat, hogy a Google, a Facebook és az Apple megjelennek ezen a piacon a saját eszközeikkel és az intelligens alkalmazásaikkal, illetve interfészeikkel, eközben pedig a bankok gyakorlatilag infrastruktúra-szolgáltatókká válnak. Számukra és az egész ágazat számára az a legfontosabb, hogy kapcsolatban maradjanak az ügyfeleikkel, mind a fiókokon, mind a digitális csatornákon keresztül. Az ügyfélnek pedig csupán az a lényeg, hogy a pénzintézetét minél egyszerűbben elérje.
Az Accenture tanácsadó cég szerint 2020-ig a hagyományos bankok hozamaik több mint 30 százalékát elveszíthetik és ezeket az új piaci szereplők szerezhetik meg. Francisco Gonzalez, a BBVA spanyol nagybank vezetője közölte, hogy a Google, a Facebook, az Amazon és más nagy informatikai cégek belátható időn belül komoly változásokat fognak hozni a pénzügyi szektorban. Azok a bankok, amelyek nem készülnek fel erre a helyzetre és az új vetélytársakra, gyakorlatilag megszűnhetnek. A pénzintézetek számára a legnagyobb konkurenciát a különleges alkalmazások jelentik, amelyek segítségével bárki otthonról könnyen és gyorsan intézheti a pénzügyeit.