Berta Sándor
Alapvető változásokat hoz az EU új pénzügyi irányelve
A legfontosabb újdonság, hogy a banki adatok más vállalkozások számára is elérhetők lesznek.
Február közepén vált ismertté, hogy 2018-tól életbe lép az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2015/2366 (Payment Service Directive 2 - PSD 2) irányelve, amely az eddigieknél sokkal szigorúbb szabályozást és azonosítási eljárások bevezetését írja elő az online banki szolgáltatások üzemeltetői számára. Most pedig fény derült az új szabályozás részleteire is.
Egyes szakértők a pénzügyi fizetés mérföldköveihez (hitelkártyák megjelenése az 1950-es években, digitális átutalások bevezetése az ezredfordulón stb.) hasonlítják a PSD2 irányelvet, amely alapvetően megváltoztathatja annak módját, ahogy a bankok ügyfelei fizetnek. A PSD által eredményezett legnagyobb változás az lesz, hogy megszűnik a bankok folyószámla-adatokhoz való hozzáféréssel kapcsolatos monopóliuma. Aki a jövőben tudni fogja, hogy mennyi pénzük van az ügyfeleknek és azt mire költik, az könnyen számos további szolgáltatást kínálhat majd nekik, legyen szó hitelajánlatokról, építési kölcsönökről, biztosításokról vagy értékpapírokról.
A jövőben a pénzintézetek kötelesek lehetővé tenni a hozzáférést például a pénzügyi startupok számára az ügyfeleik személyes adataihoz és folyószámláihoz. Az Európai Unióban több mint egymilliárd folyószámlát érintenek a változások. A PSD legnagyobb nyertesei a különböző pénzügyi startupok és alkalmazások lehetnek, például azok, amelyek lehetővé teszik az emberek számára, hogy egyetlen pillantásra áttekinthessék a bankszámlájukkal kapcsolatos összes költséget, de egyszerűbbé válhat az új ügyfelek szerzése is. Tehát míg jelenleg csak az adott bank saját szoftverével mobilbankolhatunk, akkor is, ha azt rossznak tartjuk, a jövőben - ha engedélyezzük - más cég mobilbanki szoftverével is intézhetjük ügyeinket.
A bankok ugyanakkor egyáltalán nincsenek elragadtatva az ötlettől és érthetetlennek tartják azt, hogy harmadik fél törvényi alapon hozzáférhet az infrastruktúrájukhoz. Amennyiben a pénzintézetek passzívan reagálnak a folyamatra, akkor az nagyon sokba fog nekik kerülni. A bankok ügyfeleinek viszont nem kell visszaélésektől tartaniuk, mert csak azok kaphatják meg az információikat, akiknek ezt kifejezetten engedélyezik.
Február közepén vált ismertté, hogy 2018-tól életbe lép az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2015/2366 (Payment Service Directive 2 - PSD 2) irányelve, amely az eddigieknél sokkal szigorúbb szabályozást és azonosítási eljárások bevezetését írja elő az online banki szolgáltatások üzemeltetői számára. Most pedig fény derült az új szabályozás részleteire is.
Egyes szakértők a pénzügyi fizetés mérföldköveihez (hitelkártyák megjelenése az 1950-es években, digitális átutalások bevezetése az ezredfordulón stb.) hasonlítják a PSD2 irányelvet, amely alapvetően megváltoztathatja annak módját, ahogy a bankok ügyfelei fizetnek. A PSD által eredményezett legnagyobb változás az lesz, hogy megszűnik a bankok folyószámla-adatokhoz való hozzáféréssel kapcsolatos monopóliuma. Aki a jövőben tudni fogja, hogy mennyi pénzük van az ügyfeleknek és azt mire költik, az könnyen számos további szolgáltatást kínálhat majd nekik, legyen szó hitelajánlatokról, építési kölcsönökről, biztosításokról vagy értékpapírokról.
A jövőben a pénzintézetek kötelesek lehetővé tenni a hozzáférést például a pénzügyi startupok számára az ügyfeleik személyes adataihoz és folyószámláihoz. Az Európai Unióban több mint egymilliárd folyószámlát érintenek a változások. A PSD legnagyobb nyertesei a különböző pénzügyi startupok és alkalmazások lehetnek, például azok, amelyek lehetővé teszik az emberek számára, hogy egyetlen pillantásra áttekinthessék a bankszámlájukkal kapcsolatos összes költséget, de egyszerűbbé válhat az új ügyfelek szerzése is. Tehát míg jelenleg csak az adott bank saját szoftverével mobilbankolhatunk, akkor is, ha azt rossznak tartjuk, a jövőben - ha engedélyezzük - más cég mobilbanki szoftverével is intézhetjük ügyeinket.
A bankok ugyanakkor egyáltalán nincsenek elragadtatva az ötlettől és érthetetlennek tartják azt, hogy harmadik fél törvényi alapon hozzáférhet az infrastruktúrájukhoz. Amennyiben a pénzintézetek passzívan reagálnak a folyamatra, akkor az nagyon sokba fog nekik kerülni. A bankok ügyfeleinek viszont nem kell visszaélésektől tartaniuk, mert csak azok kaphatják meg az információikat, akiknek ezt kifejezetten engedélyezik.