Berta Sándor
Minden amerikai járatra kiterjeszthetik a laptoptilalmat
Ezeket csomagként kell majd feladni, de kérdés, ha a raktérben gyullad ki egy akkumulátor, az mennyivel lesz biztonságosabb.
Március végén írtunk arról, hogy az Amerikai Egyesült Államok Közlekedésbiztonsági Hivatala (TSA) legújabb tervezetének értelmében a jövőben 13 (jellemzően közel-keleti) ország esetében a beutazók nem vihetnek magukkal a repülőgépek fedélzetére laptopot, táblagépet, digitális kamerát, játékkonzolt és elektronikus könyvolvasót. Az utasok ezeket az eszközöket kizárólag poggyászként adhatják fel. Április végén kiderült, hogy a tilalmat a brit járatokra is kiterjeszthetik.
Most az európai biztonsági hatóságok képviselőitől kiszivárgott, hogy a tilalom a jövőben gyakorlatilag minden járatra és minden, mobiltelefonoknál nagyobb méretű elektronikus eszközre érvényes lehet. A tilalom ugyanakkor nem vonatkozna a mobiltelefonokra.
Az amerikai hatóságok attól tartanak, hogy a terroristák olyan módszereket fejleszthetnek ki, amelyek segítségével bombákat lehet elrejteni a laptopokban. Jelenleg ezeket a készülékeket a repülőgépek felszállása előtt átvilágítják a kézipoggyászokkal együtt. Ráadásul bizonyos körülmények között az utasoknak be is kell kapcsolniuk az eszközeiket és be kell mutatniuk egyes funkciókat. A belbiztonsági minisztérium megerősítette az információt, de hangsúlyozta, hogy az ügyben még nem született döntés. A szaktárca továbbra is megvizsgálja a biztonsági helyzetet és ha szükséges, változtatásokat fog eszközölni azért, hogy garantálja az utasok biztonságát.
A légitársaságok elutasították a laptoptilalmat. Többek között attól tartanak, hogy a túlmelegedő és kigyulladó lítium-ionos akkumulátorok esetei felderítetlenek maradnak, ha az eszközök a csomagtérben gyulladnak ki vagy robbannak fel. Az Amerikai Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatala (FAA) tavaly 33 olyan esetet dokumentált, amelyekben személyes elektronikus készülékek voltak érintve, köztük három laptop és két táblagép. Emellett már 2015-ben sor került az FAA vizsgálatára, amelyből kiderült, hogy a repülőgépek fedélzetén alkalmazott halonos tűzoltórendszerek hatástalanok az égő lítium-ionos akkumulátorok ellen.
Március végén írtunk arról, hogy az Amerikai Egyesült Államok Közlekedésbiztonsági Hivatala (TSA) legújabb tervezetének értelmében a jövőben 13 (jellemzően közel-keleti) ország esetében a beutazók nem vihetnek magukkal a repülőgépek fedélzetére laptopot, táblagépet, digitális kamerát, játékkonzolt és elektronikus könyvolvasót. Az utasok ezeket az eszközöket kizárólag poggyászként adhatják fel. Április végén kiderült, hogy a tilalmat a brit járatokra is kiterjeszthetik.
Most az európai biztonsági hatóságok képviselőitől kiszivárgott, hogy a tilalom a jövőben gyakorlatilag minden járatra és minden, mobiltelefonoknál nagyobb méretű elektronikus eszközre érvényes lehet. A tilalom ugyanakkor nem vonatkozna a mobiltelefonokra.
Az amerikai hatóságok attól tartanak, hogy a terroristák olyan módszereket fejleszthetnek ki, amelyek segítségével bombákat lehet elrejteni a laptopokban. Jelenleg ezeket a készülékeket a repülőgépek felszállása előtt átvilágítják a kézipoggyászokkal együtt. Ráadásul bizonyos körülmények között az utasoknak be is kell kapcsolniuk az eszközeiket és be kell mutatniuk egyes funkciókat. A belbiztonsági minisztérium megerősítette az információt, de hangsúlyozta, hogy az ügyben még nem született döntés. A szaktárca továbbra is megvizsgálja a biztonsági helyzetet és ha szükséges, változtatásokat fog eszközölni azért, hogy garantálja az utasok biztonságát.
A légitársaságok elutasították a laptoptilalmat. Többek között attól tartanak, hogy a túlmelegedő és kigyulladó lítium-ionos akkumulátorok esetei felderítetlenek maradnak, ha az eszközök a csomagtérben gyulladnak ki vagy robbannak fel. Az Amerikai Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatala (FAA) tavaly 33 olyan esetet dokumentált, amelyekben személyes elektronikus készülékek voltak érintve, köztük három laptop és két táblagép. Emellett már 2015-ben sor került az FAA vizsgálatára, amelyből kiderült, hogy a repülőgépek fedélzetén alkalmazott halonos tűzoltórendszerek hatástalanok az égő lítium-ionos akkumulátorok ellen.