Berta Sándor
Egyre közelebb vagyunk a pilóta nélküli repüléshez
A robotautók után jöhetnek a részben vagy teljesen az automatika által vezérelt légi járművek.
Tom Enders, az Airbus első embere szerint az autók után nem sokára a repülőgépeknél is megjelenik az automatizált önálló közlekedés, mert a repülésben a legnagyobb hibaforrás továbbra is az ember. A légi baleseteknél feltárt hibák 90 százaléka emberi tényezőkre vezethető vissza. A menedzser úgy véli, hogy az önállóan közlekedő repülőgépek biztonságosabbak lesznek, azonban ezeket a járműveket sokan nem igazán tudják majd elfogadni. Tény viszont, hogy a repülőgép-balesetek száma folyamatosan csökken, a repülés már most is nagyon biztonságos, azonban ez még csak a kezdet.
Enders kifejtette, hogy műszaki szempontból az önálló repülés könnyebben megvalósítható, mint az automatizált közúti közlekedés, még akkor is, ha a fejlesztés az utóbbi területén sokkal gyorsabban fog lezajlani. Azonban az embereknek meg kell mutatni, hogy a pilóta nélküli repülés még biztonságosabb is. A szakember hozzátette, hogy mindenképpen környezetbarát megoldások kellenek majd.
A konszern brémai üzemében már 2015-ben olyan repülőgép-alkatrészek készítésével kísérleteztek, amelyek 3D-nyomtatóval is legyárthatók. A gyártó a jövőben drónnal ellenőrzi az elkészült repülőgépeit és nemrég mutatta be a moduláris repülő koncepcióját.
Tom Enders, az Airbus első embere szerint az autók után nem sokára a repülőgépeknél is megjelenik az automatizált önálló közlekedés, mert a repülésben a legnagyobb hibaforrás továbbra is az ember. A légi baleseteknél feltárt hibák 90 százaléka emberi tényezőkre vezethető vissza. A menedzser úgy véli, hogy az önállóan közlekedő repülőgépek biztonságosabbak lesznek, azonban ezeket a járműveket sokan nem igazán tudják majd elfogadni. Tény viszont, hogy a repülőgép-balesetek száma folyamatosan csökken, a repülés már most is nagyon biztonságos, azonban ez még csak a kezdet.
Enders kifejtette, hogy műszaki szempontból az önálló repülés könnyebben megvalósítható, mint az automatizált közúti közlekedés, még akkor is, ha a fejlesztés az utóbbi területén sokkal gyorsabban fog lezajlani. Azonban az embereknek meg kell mutatni, hogy a pilóta nélküli repülés még biztonságosabb is. A szakember hozzátette, hogy mindenképpen környezetbarát megoldások kellenek majd.
A konszern brémai üzemében már 2015-ben olyan repülőgép-alkatrészek készítésével kísérleteztek, amelyek 3D-nyomtatóval is legyárthatók. A gyártó a jövőben drónnal ellenőrzi az elkészült repülőgépeit és nemrég mutatta be a moduláris repülő koncepcióját.