Berta Sándor

Nem a véleményekre vadászik a Facebook

Egyre nagyobb a politikai nyomás a közösségi portálon az álhírek szűrésére, de könnyen a cenzúrázás csapdájába eshet.

"Már decemberben voltak erőfeszítéseink az Amerikai Egyesült Államokban az álhírek kiszűrésére. Ott számos független szolgáltatóval fogtunk össze, amelyek tényellenőrzésre specializálták magukat. Ez az eljárás biztosíthatja, hogy a felhasználóink további információkhoz juthassanak, ha egy vitatott cikket akarnak megosztani. Nekünk az a fontos, hogy az álhírek valóban akként legyenek azonosítva. Az USA-n kívül Németország az első állam, amelyben ezt a stratégiát alkalmazzuk és azt tervezzük, hogy később más országokra is kiterjesztjük ezt a rendszert." - jelentette ki Dan Rose, a Facebook partnerkapcsolatokért és platformmarketingért felelős alelnöke.

"Nagyon fontos, hogy ne mi ellenőrizzük az információkat, ezért van szükség a független partnerekre, mint harmadik félre, akik specialistának számítanak ezen a területen. Ez számunkra a helyes út. Nagyon sokan beszélnek az oldalon a közelgő német választásokról, ami nem csoda, hiszen a Facebook fontos politikai vitaplatform is. A politikusok pedig arra használják a közösségi honlapot, hogy eljuttassák a választóikhoz az üzeneteiket. Mi ezt üdvözöljük, hiszen az emberek napjainkban a korábbinál sokkal közvetlenebb és gyorsabb módon léphetnek kapcsolatba a politikusokkal. S, ha egy történetről beigazolódik, hogy hamis - például valaki azt állítja, hogy egy ismert személy meghalt, de valójában életben van -, akkor azt akarjuk, hogy a Facebook-tagok tájékoztatva legyenek erről a tényről, mielőtt egy ilyen történetet megosztanak. S, hogy világossá tegyük: nem a véleményekre vadászunk." - szögezte le az alelnök.


A Facebook számára nagyon kényelmes, hogy csupán technológiai platformként tekint magára, de mióta választásokat befolyásolnak általa, tovább nem tartható

A menedzser hozzátette, hogy mindegyik partnerüknek alá kell írnia egy nemzetközileg érvényes tényellenőrzési magatartási kódexet, amelyet a független amerikai Poynter Intézet fogalmazott meg. Szeretnének minél több partnert megnyerni az együttműködéshez; az USA-ban már számos partnerük van, a jövőben Németországban is elkezdhetik a teszteket a Correctiv segítségével. Dan Rose kiemelte, hogy mindig is voltak például olyan szabályaik, amelyek tiltották a gyűlöletbeszédet, s nem engedélyezik a meztelenségét, a pornográfiát és az erőszak dicsőítő bemutatását sem. Az álhírek esetében a minősítéseket nem ők végzik el, de azt sem szabják meg, hogy mi engedélyezett és mi nem. Csupán arról van szó, hogy kiegészítő információkkal lássák el a felhasználókat.

"Globális irányelveink vannak, amelyek a különböző országokban egyaránt érvényesek. Amennyiben valaki egy gyűlöletbeszédet tartalmazó bejegyzést jelent, akkor azt töröljük, ha valóban sérti az előírásainkat. Ugyanez a helyzet az illegális tartalmakkal is. Tárgyalunk a politikai döntéshozókkal és a pártok digitális szakértőivel, valamint a fontosabb minisztériumokkal, a nem kormányzati szervezetekkel és a különböző szövetségekkel is" - hangsúlyozta a Facebook partnerkapcsolatokért és platformmarketingért felelős alelnöke.

Sheryl Sandberg, az amerikai vállalkozás ügyvezető igazgatója a Bild című lapban elmondta, hogy a jogsértő tartalmakat bejelentésre törlik, de minden egyéb gond "társadalmi kihívás", amellyel csak a politikával és a civil társadalommal együttműködve lehet megbirkózni. "Nem a Facebook fogja eldönteni a német szövetségi parlamenti (Bundestag-) választást - húzta alá az igazgató, hozzátéve, hogy "mi technológiát fejlesztünk, amely lehetővé teszi az embereknek, hogy megosszanak tartalmakat, de nem írunk és nem szerkesztünk cikkeket. Nem mi akarjuk eldönteni, hogy mi az igazság, és ezt nem is várják el tőlünk, ezért együtt kell működnünk külső partnerekkel, szakértőkkel."


Németországban a Correctiv nevű tényellenőrző szervezet fogja vizsgálni és adott esetben megjelölni a hamisként bejelentett posztokat

Az interneten mutatkozó álhírterjesztés, lejáratás és gyűlölködés a német belpolitika egyik fontos témája. A kormány törvényben kívánja rögzíteni a közösségi portálok kötelezettségeit. A még formálódó tervek szerint a portálok üzemeltetőinek 24 órán belül törülniük kell a felhasználók által bejelentett sértő, gyűlölködő vagy hamis tartalmakat, különben pénzbüntetést kapnak. Ennek mértékéről még nem döntöttek, de mindenképpen úgy határozzák majd meg az összeget, hogy "fájjon" az üzemeltetőknek - nyilatkozott egy lapinterjúban Volker Kauder, a kormányzó jobbközép CDU/CSU Bundestag-frakciójának vezetője. Aláhúzta, hogy nem cenzúráról van szó, hanem arról, hogy az online közegben is mindenki védekezni tudjon a rágalmazás ellen.

Angela Merkel kancellár tavaly november végén a Bundestagban egy beszédében kiemelte, hogy az internet és a digitalizáció révén a véleményformálás teljesen másként történik, mint 25 éve, egyre nagyobb szerepe van az olyan kevéssé ellenőrzött vagy szándékosan hamis tartalmaknak, amelyeket nem a szakmai szabályok keretei között működő újságírás hoz létre. A politikának meg kell tanulnia kezelni a többi között az álhírportálok és a manipulációra kifejlesztett, algoritmusok által vezérelt "véleményerősítő" eljárások és "trollok" révén kialakult új környezetet, és szükség esetén szabályoznia is kell - fejtette ki Angela Merkel, hangsúlyozva az interneten mutatkozó gyűlölködéssel szembeni fellépés fontosságát.

A fenti vita az amerikai elnökválasztás után lángolt fel, miután a Facebookot számos politikus vádolta meg ilyen információk terjesztésével. A portál válaszul jelezte, hogy tényellenőrzőkkel együttműködve fellép az ilyen információk ellen. A konszern partnere az Amerikai Egyesült Államokban többek között az ABC News, az Associated Press, a PolitiFact, míg Németországban a Correctiv nevű központ. Az álhírek tavaly november óta egy szoftvernek köszönhetően könnyen kiszűrhetők.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Skylake #1
    Minden hírgyűjtő, híraggregáló vállalkozás vagy szervezet esetében, annak piaci méretétől és beágyazottságával megegyező mértékben kénytelen és szükséges olyan mechanizmusokat üzemeltetni, amelyek a hírtartalmak válogatását, értékelését és szelektálását biztosítja. Tetszik- nem tetszik, a Facebook népének, ez aztán igazán ilyen médium e tekintetben, vonatkoznak rá ezek a törvényszerűségek, hiába akar mást eladni a nagyközönségnek ez a lófejű aspergeres barom. Minden folytatódhat úgy, sőt jobban, de kicsit másképpen e médiumban is, hiszen a fogyasztók itt maguk, tökéletesen profilírozva építik fel saját vélemény és szűrési univerzumukat. Ez aztán az igazán előnyös! Nyilván a gazdasági és politikai propaganda régi fajta, klasszikus, top-down nyomatása nem fog működni, ahogy ez a klasszikus médiumok esetében, például egy csodás kelet-európai országban jelenleg is megfigyelhető. Helyette mindenkinek lehet személyre kalibrált hangvételű híreket és reklámokat közölni, pontosan olyan finom hangvételi és tartalmi kalibrációkkal, amelyek hatására nagyobb eséllyel vásárol, vagy nagyobb eséllyel x-el megfelelő helyre, amikor eljátszák nekik a "választás" nevű ingyencirkuszt. Ennyi a történet, szeressük a Fészt még jobban!