Berta Sándor

Uber vezetők őrizetben a párizsi taxisok randalírozása miatt

Nagyon erős a francia taxislobbi: engedélyt csak kihalásos alapon lehet kapni és senki másnak nem engedik a személyszállítást.

Nem múlt el következmények nélkül a néhány nappal ezelőtti franciaországi taxisblokád. Mint ismeretes, június 25-én határozatlan idejű országos blokádba kezdtek a francia taxisok, akik az Uber közösségi utazásmegosztó szolgáltatás ellen tiltakoztak, mert szerintük az Uber tisztességtelen versenyben veszi el a bejegyzett taxisoktól a munkát. A platform az európai uniós tagállamban tavaly február óta érhető el, de idén januárban a taxisok nyomására betiltották. A tiltás alkotmányosságát vitatja az amerikai cég, s a törvényt az alkotmánytanácsnál megtámadta, ami jogilag felfüggesztette a tiltást.

A kormány ígéretei után a taxisok többsége feloldotta az útblokádokat, igaz, voltak még szórványos akciók. "Az Ubert meg kell szüntetni és törvénytelennek kell nyilvánítani, le kell foglalni a gépkocsikat" - jelentette ki Francois Hollande államfő. Ugyanakkor jelezte, hogy "az állam maga nem tudja elvenni a járműveket, azt bírósági döntésnek kell engedélyeznie". Korábban pedig Bernard Cazeneuve belügyminiszter azt mondta, hogy az Uber "törvénytelen szolgáltatás, be kell zárni". Ígéretet tett arra, hogy a "tetten ért" ubereseknek a rendőrség le fogja foglalni ezentúl a járműveit.


Az ügynek lett folytatása, ugyanis a francia rendőrség ahelyett, hogy az autókat borogató taxisokat tartóztatta volna le, őrizetbe vette és kihallgatta az Uber két magas rangú menedzserét. A két személy egyike Pierre-Dimitri Gore-Coty, az Uber nyugat-európai ügyvezetője, míg a másik Thibaut Simphal, a cég franciaországi vezetője. Az igazságügyi minisztérium egyik szóvivője közölte, hogy az intézkedésekre a folyamatban lévő nyomozásokkal kapcsolatban került sor.

A társaság a francia sajtóorgánumoknak megerősítette, hogy a két menedzsert valóban a folyamatban lévő nyomozással kapcsolatban hallgatták ki. Az Uber mindenben együttműködik a hatóságokkal és szeretné elkerülni a lehetséges félreértéseket. Ugyanakkor a cég azt is leszögezte, hogy egészen addig lesz elérhető Franciaországban a szolgáltatása, amíg az ügyben végleges jogerős bírósági ítélet nem születik.


A francia hatóságok már tavaly október óta nyomoznak az Uber ellen, a gyanú pedig az, hogy a vállalat a megfelelő engedélyek nélkül folytat taxis tevékenységet. A rendszerhez csatlakozó (hivatásos vagy akár nem hivatásos) autósok és leendő utasaik okostelefonra letölthető alkalmazáson keresztül, közvetlenül találhatnak egymásra, és a viteldíj rendezése is a rendszeren keresztül történik. Emiatt felmerült az illegális foglalkoztatás ás a személyes adatok jogellenes módon való feldolgozásának gyanúja is. A helyi rendőrség ezzel kapcsolatban elektronikus dokumentumokat akart lefoglalni és márciusban át is kutatta az Uber párizsi irodáit. Az akció során a nyomozók dokumentumokat és számítógépeket foglaltak le.

Az Uber szerint jelenleg 400 ezer felhasználójuk van elsősorban olyan helyeken, ahol kevés a taxi. Franciaországban a kiadható taxiengedélyek számát az állam szabályozza, amely az elmúlt ötven évben alig változott, 55 ezer az egész országban. Az engedély városoktól függően egy kisebb lakás árába, 150-250 ezer euróba (47-78 millió forintba) kerül, és 250 órás képzést ír elő a sofőröknek. Egy még 2014-ben elfogadott törvény szerint - amelynek nevében eljárás indult az Uber ellen - a nem regisztrált sofőrök egy év börtönbüntetéssel és 15 ezer eurós pénzbüntetéssel sújthatók, jogosítványuk felfüggeszthető, a gépkocsijuk pedig lefoglalható. Az Uber ez ellen a törvény ellen az Európai Bizottságnál élt panasszal.

Itthon az új taxisrendeletet pénteken fogadták el, e szerint Magyarországon gyakorlatilag csak a taxisok Uberezhetnek. Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) parlamenti államtitkára szerint a kormány az új rendelet elfogadásával nem tiltotta be az Ubert, a rendelet azt határozza meg, hogy milyen feltételek mellett lehet taxis tevékenységet végezni. "A kormány nem kíván innovatív megoldásokat megakadályozni", az Uber egy infokommunikációs szervezési tevékenység, infokommunikációs szolgáltatás, amely nem tiltott, "ha azt az előírt jogosítványokkal rendelkező taxisok veszik igénybe, akkor az szívük joga" - fogalmazott. Vagyis a taxisok, a szolgáltatást nyújtók eldöntik, hogy hajlandóak-e ezért az infokommunikációs szolgáltatásért az Ubernek díjat fizetni - fűzte hozzá. A rendelet nem vonatkozik majd a telekocsikra, azaz a Wundercar örülhet.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • ostoros #36
    Egyébként jót írtál, egyet értek, csak ahhoz először meg kellene szűnni gyarmatnak lenni. Kínában is próbál nyomulni az uber, de ott le is fogják másolni, és senkinek sem tud majd ugatni mert a kínai hatóságok kiröhögik.
  • ostoros #35
    'Miért mi gátolja meg az Európai embert abban, hogy csináljon ugyanilyen szolgáltatást?"
    A licensz. Meg a szabadalmak, meg egyebek. Most még csak bizonyos kétoldalú egyezmények gátolják ezt. De még erősítik ezt a politikusok. Majd a TTIP szépen megkúrja őket amikor életbe lép, ha megpróbálják.
    Utoljára szerkesztette: ostoros, 2015.07.02. 14:25:47
  • bdzsana #34
    Miért mi gátolja meg az Európai embert abban, hogy csináljon ugyanilyen szolgáltatást?
    Az elején mindig tarol akié az ötlet, de ha sikeres az üzleti modell szépen lassan elkezdik másolni, bizonyos országokban akár állami támogatással is és a piac majd elkezd lassan fragmentálódni.
    Az nem megoldás, hogy ha valaki jön egy ötlettel, ami a taxisokat kivéve mindenkinek jó, akkor űzzük ki, nehogy véletlenül a gonosz kapitalista amerikába menjen a pénz. Csinálni kell ugyanilyet. B.szogatni kell a kormányt hogy támogassa a kezdeményezést, mert az embereknek ez egy jó alternatíva. És kész, nem fog amerikába menni a pénz.
  • ostoros #33
    Pont ez az, te szerinted olyan jó dolog a tőke koncentráció? Van egy csomó Európai ember, de nem baj, menjen csak az egész pénz az USA-ba, igaz? Jobb az úgy, nem?
  • UUUU #32
    Mert a taxisoknak nem folyik a zsebébe? Vagy úgy gondolod ma nincsenek taxitársaságok, akiknek a zsebébe ne folyna pénz? Vagy szerinted nem fizetnek a szakszervezeteknek és a vezetőiknek ma sem ? A taxistársadalom tele van amúgy is férgekkel, azokkal akik annak idején kiszorították törvénytelenül a többi taxist a drosztokról, tudjuk hogyan.
    Utoljára szerkesztette: UUUU, 2015.07.02. 05:52:06
  • ostoros #31
    Igen, de ezek sem jobbak. Most majd a csomó taxis helyett egy nagy cég zsebébe folyik a pénz.
  • halgatyó #30
    Itt páran felvetették, hogy ugye az Uber "ellehetetleníti a taxisokat" meghogy adót csal, meghogy vannak szbályok...
    Csak egyet kérek: hasonlítsuk össze az Uber tevékenységét a drááágalátos off-shore "lovagok" teljesítményével! Úgy a szabályok szempontjából (jaaa, persze ők magasabban vannak a ranglétrán, ezért ők hozzák a szabályokat... így könnyű "szabályosnak" lenni) és érdemes összehasonlítani az offshore-tevékenység által okozott KÁROK NAGYSÁGÁT is a hozzájuk képest ovodás kispályás Uberesekével, vagy akár a károk által érintett emberek számát.
    Csak emlékeztetőül: az offshore rendszer legnagyobb kártétele nem is az adócsalás (bár az is nagyságrendekkel haladja meg az Uber álmait) hanem a rablóprivatizáció során ellopott vagyonok eltüntetése. Példaképp csak Magyarországról ugye 246 milliárd dollárt rebesgetnek.
    Ennek tükrében kell látni ezt az egész überkedést.
  • halgatyó #29
    A francia taxisok megérdemlik, hogy a muszlimok vegyék őket kezelésbe.
    Előbb-utóbb ez is bekövetkezik. Remélhetőleg.
    Meg a politikusaik is. Micsoda politikus az, amelyik a taxis banditáknak lefekszik szétrakott lábbal?
  • Tetsuo #28
    Egy (ál)demokratikus jogállamban, kapitalizmussal erre nincs lehetőség. Ez kb. olyan, hogy legyen világbéke.
  • UUUU #27
    Szerintem meg a piócákat kellene eltávolitani mindenhonnan és akkor nem lenne az, hogy önös érdekekből támogatnak bárkit vagy bármit. Teszem azt kezdhetnék azzal, hogy ne mindenhol csak azt nézzék, hogyan és miként lehet lesápolni bármilyen szolgáltatást vagy egyéb gazdasági tevékenységet, amivel a többszörösére növekedik a végső ár a felhasználok számára, mint a taxinál is.