Berta Sándor
Uber vezetők őrizetben a párizsi taxisok randalírozása miatt
Nagyon erős a francia taxislobbi: engedélyt csak kihalásos alapon lehet kapni és senki másnak nem engedik a személyszállítást.
Nem múlt el következmények nélkül a néhány nappal ezelőtti franciaországi taxisblokád. Mint ismeretes, június 25-én határozatlan idejű országos blokádba kezdtek a francia taxisok, akik az Uber közösségi utazásmegosztó szolgáltatás ellen tiltakoztak, mert szerintük az Uber tisztességtelen versenyben veszi el a bejegyzett taxisoktól a munkát. A platform az európai uniós tagállamban tavaly február óta érhető el, de idén januárban a taxisok nyomására betiltották. A tiltás alkotmányosságát vitatja az amerikai cég, s a törvényt az alkotmánytanácsnál megtámadta, ami jogilag felfüggesztette a tiltást.
A kormány ígéretei után a taxisok többsége feloldotta az útblokádokat, igaz, voltak még szórványos akciók. "Az Ubert meg kell szüntetni és törvénytelennek kell nyilvánítani, le kell foglalni a gépkocsikat" - jelentette ki Francois Hollande államfő. Ugyanakkor jelezte, hogy "az állam maga nem tudja elvenni a járműveket, azt bírósági döntésnek kell engedélyeznie". Korábban pedig Bernard Cazeneuve belügyminiszter azt mondta, hogy az Uber "törvénytelen szolgáltatás, be kell zárni". Ígéretet tett arra, hogy a "tetten ért" ubereseknek a rendőrség le fogja foglalni ezentúl a járműveit.
Az ügynek lett folytatása, ugyanis a francia rendőrség ahelyett, hogy az autókat borogató taxisokat tartóztatta volna le, őrizetbe vette és kihallgatta az Uber két magas rangú menedzserét. A két személy egyike Pierre-Dimitri Gore-Coty, az Uber nyugat-európai ügyvezetője, míg a másik Thibaut Simphal, a cég franciaországi vezetője. Az igazságügyi minisztérium egyik szóvivője közölte, hogy az intézkedésekre a folyamatban lévő nyomozásokkal kapcsolatban került sor.
A társaság a francia sajtóorgánumoknak megerősítette, hogy a két menedzsert valóban a folyamatban lévő nyomozással kapcsolatban hallgatták ki. Az Uber mindenben együttműködik a hatóságokkal és szeretné elkerülni a lehetséges félreértéseket. Ugyanakkor a cég azt is leszögezte, hogy egészen addig lesz elérhető Franciaországban a szolgáltatása, amíg az ügyben végleges jogerős bírósági ítélet nem születik.
A francia hatóságok már tavaly október óta nyomoznak az Uber ellen, a gyanú pedig az, hogy a vállalat a megfelelő engedélyek nélkül folytat taxis tevékenységet. A rendszerhez csatlakozó (hivatásos vagy akár nem hivatásos) autósok és leendő utasaik okostelefonra letölthető alkalmazáson keresztül, közvetlenül találhatnak egymásra, és a viteldíj rendezése is a rendszeren keresztül történik. Emiatt felmerült az illegális foglalkoztatás ás a személyes adatok jogellenes módon való feldolgozásának gyanúja is. A helyi rendőrség ezzel kapcsolatban elektronikus dokumentumokat akart lefoglalni és márciusban át is kutatta az Uber párizsi irodáit. Az akció során a nyomozók dokumentumokat és számítógépeket foglaltak le.
Az Uber szerint jelenleg 400 ezer felhasználójuk van elsősorban olyan helyeken, ahol kevés a taxi. Franciaországban a kiadható taxiengedélyek számát az állam szabályozza, amely az elmúlt ötven évben alig változott, 55 ezer az egész országban. Az engedély városoktól függően egy kisebb lakás árába, 150-250 ezer euróba (47-78 millió forintba) kerül, és 250 órás képzést ír elő a sofőröknek. Egy még 2014-ben elfogadott törvény szerint - amelynek nevében eljárás indult az Uber ellen - a nem regisztrált sofőrök egy év börtönbüntetéssel és 15 ezer eurós pénzbüntetéssel sújthatók, jogosítványuk felfüggeszthető, a gépkocsijuk pedig lefoglalható. Az Uber ez ellen a törvény ellen az Európai Bizottságnál élt panasszal.
Itthon az új taxisrendeletet pénteken fogadták el, e szerint Magyarországon gyakorlatilag csak a taxisok Uberezhetnek. Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) parlamenti államtitkára szerint a kormány az új rendelet elfogadásával nem tiltotta be az Ubert, a rendelet azt határozza meg, hogy milyen feltételek mellett lehet taxis tevékenységet végezni. "A kormány nem kíván innovatív megoldásokat megakadályozni", az Uber egy infokommunikációs szervezési tevékenység, infokommunikációs szolgáltatás, amely nem tiltott, "ha azt az előírt jogosítványokkal rendelkező taxisok veszik igénybe, akkor az szívük joga" - fogalmazott. Vagyis a taxisok, a szolgáltatást nyújtók eldöntik, hogy hajlandóak-e ezért az infokommunikációs szolgáltatásért az Ubernek díjat fizetni - fűzte hozzá. A rendelet nem vonatkozik majd a telekocsikra, azaz a Wundercar örülhet.
Nem múlt el következmények nélkül a néhány nappal ezelőtti franciaországi taxisblokád. Mint ismeretes, június 25-én határozatlan idejű országos blokádba kezdtek a francia taxisok, akik az Uber közösségi utazásmegosztó szolgáltatás ellen tiltakoztak, mert szerintük az Uber tisztességtelen versenyben veszi el a bejegyzett taxisoktól a munkát. A platform az európai uniós tagállamban tavaly február óta érhető el, de idén januárban a taxisok nyomására betiltották. A tiltás alkotmányosságát vitatja az amerikai cég, s a törvényt az alkotmánytanácsnál megtámadta, ami jogilag felfüggesztette a tiltást.
A kormány ígéretei után a taxisok többsége feloldotta az útblokádokat, igaz, voltak még szórványos akciók. "Az Ubert meg kell szüntetni és törvénytelennek kell nyilvánítani, le kell foglalni a gépkocsikat" - jelentette ki Francois Hollande államfő. Ugyanakkor jelezte, hogy "az állam maga nem tudja elvenni a járműveket, azt bírósági döntésnek kell engedélyeznie". Korábban pedig Bernard Cazeneuve belügyminiszter azt mondta, hogy az Uber "törvénytelen szolgáltatás, be kell zárni". Ígéretet tett arra, hogy a "tetten ért" ubereseknek a rendőrség le fogja foglalni ezentúl a járműveit.
Az ügynek lett folytatása, ugyanis a francia rendőrség ahelyett, hogy az autókat borogató taxisokat tartóztatta volna le, őrizetbe vette és kihallgatta az Uber két magas rangú menedzserét. A két személy egyike Pierre-Dimitri Gore-Coty, az Uber nyugat-európai ügyvezetője, míg a másik Thibaut Simphal, a cég franciaországi vezetője. Az igazságügyi minisztérium egyik szóvivője közölte, hogy az intézkedésekre a folyamatban lévő nyomozásokkal kapcsolatban került sor.
A társaság a francia sajtóorgánumoknak megerősítette, hogy a két menedzsert valóban a folyamatban lévő nyomozással kapcsolatban hallgatták ki. Az Uber mindenben együttműködik a hatóságokkal és szeretné elkerülni a lehetséges félreértéseket. Ugyanakkor a cég azt is leszögezte, hogy egészen addig lesz elérhető Franciaországban a szolgáltatása, amíg az ügyben végleges jogerős bírósági ítélet nem születik.
A francia hatóságok már tavaly október óta nyomoznak az Uber ellen, a gyanú pedig az, hogy a vállalat a megfelelő engedélyek nélkül folytat taxis tevékenységet. A rendszerhez csatlakozó (hivatásos vagy akár nem hivatásos) autósok és leendő utasaik okostelefonra letölthető alkalmazáson keresztül, közvetlenül találhatnak egymásra, és a viteldíj rendezése is a rendszeren keresztül történik. Emiatt felmerült az illegális foglalkoztatás ás a személyes adatok jogellenes módon való feldolgozásának gyanúja is. A helyi rendőrség ezzel kapcsolatban elektronikus dokumentumokat akart lefoglalni és márciusban át is kutatta az Uber párizsi irodáit. Az akció során a nyomozók dokumentumokat és számítógépeket foglaltak le.
Az Uber szerint jelenleg 400 ezer felhasználójuk van elsősorban olyan helyeken, ahol kevés a taxi. Franciaországban a kiadható taxiengedélyek számát az állam szabályozza, amely az elmúlt ötven évben alig változott, 55 ezer az egész országban. Az engedély városoktól függően egy kisebb lakás árába, 150-250 ezer euróba (47-78 millió forintba) kerül, és 250 órás képzést ír elő a sofőröknek. Egy még 2014-ben elfogadott törvény szerint - amelynek nevében eljárás indult az Uber ellen - a nem regisztrált sofőrök egy év börtönbüntetéssel és 15 ezer eurós pénzbüntetéssel sújthatók, jogosítványuk felfüggeszthető, a gépkocsijuk pedig lefoglalható. Az Uber ez ellen a törvény ellen az Európai Bizottságnál élt panasszal.
Itthon az új taxisrendeletet pénteken fogadták el, e szerint Magyarországon gyakorlatilag csak a taxisok Uberezhetnek. Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) parlamenti államtitkára szerint a kormány az új rendelet elfogadásával nem tiltotta be az Ubert, a rendelet azt határozza meg, hogy milyen feltételek mellett lehet taxis tevékenységet végezni. "A kormány nem kíván innovatív megoldásokat megakadályozni", az Uber egy infokommunikációs szervezési tevékenység, infokommunikációs szolgáltatás, amely nem tiltott, "ha azt az előírt jogosítványokkal rendelkező taxisok veszik igénybe, akkor az szívük joga" - fogalmazott. Vagyis a taxisok, a szolgáltatást nyújtók eldöntik, hogy hajlandóak-e ezért az infokommunikációs szolgáltatásért az Ubernek díjat fizetni - fűzte hozzá. A rendelet nem vonatkozik majd a telekocsikra, azaz a Wundercar örülhet.