Berta Sándor
A csomagszállítással kacérkodik az Amazon és az Uber
Mindkét vállalat szeretné bővíteni tevékenységi körét, csak míg az Uber a taxisokból, addig az Amazon ügyfeleiből csinálna futárt.
Az Uber szeretné bővíteni partnerei táborát, de első kísérlete nem járt sikerrel. A The Wall Street Journal értesülései alapján a fuvarszervező cég képviselői megkeresték az Apple és a Starbucks vezetőit, s felajánlották nekik, hogy logisztikai szolgáltatást nyújtanának. A felvázolt elképzelés az volt, hogy amikor az Uber sofőrjei nem utasokat visznek el valahova, akkor a két cég ügyfelei által megrendelt kisebb árucikkeket szállítanák ki. Bennfentesek közölték, hogy az Apple és a Starbucks menedzserei meghallgatták, de elutasították az ajánlatot.
Az Amazon szintén hasonló koncepcióval kísérletezik a csomagszállítás területén. A cég azt találta ki, hogy egy alkalmazás segítségével minden ügyfeléből futár lehet, azaz mindez gyakorlatilag megegyezik az Uber által a személyszállítás területén alkalmazott megoldással. A kifejlesztendő szoftvernek köszönhetően a társaság az olyan csomagszállító szolgáltatások vetélytársává szeretne válni, mint a DHL vagy a Hermes. Az On My Way nevű projektben szerephez jutnának az elképzelést támogató üzletek is, amelyek pénzt kapnának az együttműködésért cserébe.
A problémát leginkább a jogi kérdések jelentik, például hogy egy magánszemély, aki 1 órára futárrá válik, az jogosult-e csomagok kiszállítására vagy hogy egy lopás vagy kár esetén ki felel a sérült, eltűnt csomagokért. Amíg ezek az alapvető kérdések nincsenek tisztázva, addig a projekt inkább csak egy kísérlet marad. A logisztikai vállalkozások egyébként is előnyben vannak jelenleg az óriáscéggel szemben, ugyanis olcsóbban tudják kínálni ajánlataikat. A fő kérdés az, hogy az Amazon mennyire gondolja komolyan ezt az ötletet. A vállalat egyelőre nem kommentálta a The Wall Street Journal értesülését.
Az Ubert sem tántorították el az első nemleges válaszok, s többek között megkeresték az Eat24 ételrendelési szolgáltatást és a GrubHub nevű céget is, de e tárgyalásokkal kapcsolatban még nem szivárgott ki semmi. Jason Droege, az Uber menedzsere ugyanakkor sietett leszögezni, hogy mindenképpen kitartanak az elképzeléseik mellett.
Az Ubernek már jelenleg is több mint 200 000 sofőrje van és egyre inkább úgy tűnik, hogy nem csupán embereket, hanem árucikkeket is szállítana, így nemcsak a személyszállítási piacon lenne jelen hanem a logisztika területén is. Erre utalt már az a májusi hír is, miszerint a vállalat csomagszállító szolgáltatást tesztel. Az Uber Merchant Delivery nevű program iránt érdeklődött többek között a Cohen’s Fashion Optical, a Hugo Boss, a Neiman Marcus, a Louis Vuitton és a Tiffany’s. A cég összesen 400 kereskedővel folytat egyeztetéseket. Az UberFresh már most is elérhető az élelmiszerek szállítására, míg az UberEats különböző ételeket szállít ki.
Az Amazon májusban a Prime Now szolgáltatása keretében azt ígérte, hogy a megrendelt termékeket a rendelés leadásától számított egy órán belül megkapják a felhasználók. New Yorkban ezt nagyon nehéz lett volna teljesíteni, ezért a társaság a futárokat metróra ültette.
Az Uber szeretné bővíteni partnerei táborát, de első kísérlete nem járt sikerrel. A The Wall Street Journal értesülései alapján a fuvarszervező cég képviselői megkeresték az Apple és a Starbucks vezetőit, s felajánlották nekik, hogy logisztikai szolgáltatást nyújtanának. A felvázolt elképzelés az volt, hogy amikor az Uber sofőrjei nem utasokat visznek el valahova, akkor a két cég ügyfelei által megrendelt kisebb árucikkeket szállítanák ki. Bennfentesek közölték, hogy az Apple és a Starbucks menedzserei meghallgatták, de elutasították az ajánlatot.
Az Amazon szintén hasonló koncepcióval kísérletezik a csomagszállítás területén. A cég azt találta ki, hogy egy alkalmazás segítségével minden ügyfeléből futár lehet, azaz mindez gyakorlatilag megegyezik az Uber által a személyszállítás területén alkalmazott megoldással. A kifejlesztendő szoftvernek köszönhetően a társaság az olyan csomagszállító szolgáltatások vetélytársává szeretne válni, mint a DHL vagy a Hermes. Az On My Way nevű projektben szerephez jutnának az elképzelést támogató üzletek is, amelyek pénzt kapnának az együttműködésért cserébe.
A problémát leginkább a jogi kérdések jelentik, például hogy egy magánszemély, aki 1 órára futárrá válik, az jogosult-e csomagok kiszállítására vagy hogy egy lopás vagy kár esetén ki felel a sérült, eltűnt csomagokért. Amíg ezek az alapvető kérdések nincsenek tisztázva, addig a projekt inkább csak egy kísérlet marad. A logisztikai vállalkozások egyébként is előnyben vannak jelenleg az óriáscéggel szemben, ugyanis olcsóbban tudják kínálni ajánlataikat. A fő kérdés az, hogy az Amazon mennyire gondolja komolyan ezt az ötletet. A vállalat egyelőre nem kommentálta a The Wall Street Journal értesülését.
Az Ubert sem tántorították el az első nemleges válaszok, s többek között megkeresték az Eat24 ételrendelési szolgáltatást és a GrubHub nevű céget is, de e tárgyalásokkal kapcsolatban még nem szivárgott ki semmi. Jason Droege, az Uber menedzsere ugyanakkor sietett leszögezni, hogy mindenképpen kitartanak az elképzeléseik mellett.
Az Ubernek már jelenleg is több mint 200 000 sofőrje van és egyre inkább úgy tűnik, hogy nem csupán embereket, hanem árucikkeket is szállítana, így nemcsak a személyszállítási piacon lenne jelen hanem a logisztika területén is. Erre utalt már az a májusi hír is, miszerint a vállalat csomagszállító szolgáltatást tesztel. Az Uber Merchant Delivery nevű program iránt érdeklődött többek között a Cohen’s Fashion Optical, a Hugo Boss, a Neiman Marcus, a Louis Vuitton és a Tiffany’s. A cég összesen 400 kereskedővel folytat egyeztetéseket. Az UberFresh már most is elérhető az élelmiszerek szállítására, míg az UberEats különböző ételeket szállít ki.
Az Amazon májusban a Prime Now szolgáltatása keretében azt ígérte, hogy a megrendelt termékeket a rendelés leadásától számított egy órán belül megkapják a felhasználók. New Yorkban ezt nagyon nehéz lett volna teljesíteni, ezért a társaság a futárokat metróra ültette.