MTI
Taxisblokád Franciaországban az Uber ellen
Határozatlan idejű blokádba kezdtek a francia taxisok valamennyi szakszervezet felhívására: országszerte több ezer járművel lezárták a repülőtérre vezető utakat és a nagyvárosok legfőbb kereszteződéseit. A taxisok az Uber közösségi utazásmegosztó szolgáltatás ellen tiltakoznak, amelyet az év eleji betiltás ellenére egyre többen vesznek igénybe. A politikusok megértéssel fogadták a sztrájkolók megmozdulását.
Már kora reggel több száz taxi sorakozott fel a párizsi Roissy-Charles-De-Gaulle repülőtérre vezető utakon, és három terminál felé akadályozták az eljutást. A prefektúra azt kérte az utazóközönségtől, hogy lehetőleg a tömegközlekedési eszközökkel induljanak csak útnak, azaz metróval vagy a vasúti útvonalakon. A repülőteret délután már csak gyalogosan lehetett megközelíteni, a gépkocsival érkezőknek több kilométeres távolságban, egy útakadály előtt kellett letenniük a járműveket.
"Ha nem állítjátok meg az UberPopot, akkor mi fogjuk"
Párizsban a pályaudvarok felé vezető nagyobb útvonalakat is blokkolták. A rendőrség a párizsi körgyűrűn könnygázt is bevetett, hogy az egyik legforgalmasabb, nyugati kivezető utat felszabadítsa. A környéken petárdák is robbantak, a dühös taxisok szemetesek borogattak fel. Ugyanitt az egyik sofőr gépkocsija kerekeit leszerelte és azokat a sztrájkolók a rohamrendőrök elé dobták, hogy akadályozzák a beavatkozást, több taxis pedig két Uber-járművet is felgyújtott, nagy erőkkel vonultak ki a tűzoltók.
"Semmilyen erőszak nem elfogadható és segítjük a rendőri erőket abban, hogy azonosítani és büntetni tudják a rendbontókat" - mondta a BFM TV hírtelevízióban Yann Ricordel, az egyik legnagyobb taxitársaság, a Taxis bleus vezérigazgatója. Hozzátette: "Elszigetelt egyénekről van szó aközött az 55 ezer családanya és apa között, akik ma taxisofőrként dolgoznak Franciaországban". Toulouse-ban mintegy negyven taxi sorakozott fel a pályaudvar előtt és százan igyekeztek a repülőtérre vezető úton.
"Meg akarjuk akadályozni az Ubereseket, hogy klienseket vegyenek fel. Ez határozatlan idejű sztrájk. Addig maradunk itt, amíg a kormány nem dönt végre arról, hogy elérhetetlenné teszi az alkalmazást, amely tisztességtelen versenyt eredményez" - mondta Didier Gouzot, a toulouse-i taxisok szakszervezeti elnöke. Marseille-ben is a repülőteret, a pályaudvart és az autópályára vezető egyik alagutat torlaszolták el a taxisok, Lyonban az Uber regionális irodája körül 22 kilométeres dugót okoztak a taxisok. Országszerte mintegy harminc nagy útlezárást kezdeményezett a 3 ezer sztrájkoló.
A megmozdulást a politikai elit megértéssel fogadta. "Nem hagyhatjuk, hogy a taxisok a zavaros törvénykezés áldozataivá váljanak" - fogalmazott Claude Bartolone, a nemzetgyűlés kormánypárti elnöke. A legnagyobb ellenzéki párt, a jobbközép Köztársaságiak elítélték, hogy az Uber tisztességtelen eszközöket alkalmaz az árak leverésére. Az amerikai központú Uber már Európa sok országában jelen van, és munkamódszere számos helyütt éles tiltakozásokat váltott ki. A szolgáltatás Franciaországban 2014 február óta elérhető, de januárban betiltották. Bernard Cazeneuve belügyminiszter azt kérte a párizsi prefektustól, hogy külön rendeletben tiltsa be az alkalmazás tevékenységét. A sztrájkolók azt kérik, hogy a kormány tegye elérhetetlenné a szolgáltatást.
A szolgáltatás lényege, hogy a rendszeréhez csatlakozó (hivatásos vagy akár nem hivatásos) autósok és leendő utasaik okostelefonra letölthető alkalmazáson keresztül, közvetlenül találhatnak egymásra, és a viteldíj rendezése is a rendszeren keresztül történik. Az autósok közötti az ilyen jellegű kapcsolat megteremtése Franciaországban két év börtönbüntetéssel és 300 ezer eurós pénzbírsággal sújtható. A rendszeres ellenőrzések ellenére a felhasználók megkerülik a törvényt és egyre többen használják a szolgáltatást. Az Uber szerint jelenleg 400 ezer felhasználójuk van elsősorban olyan helyeken, ahol kevés a taxi.
Az elmúlt héten számos összetűzés történt a taxisok és a Uber sofőrjei között: Lyonban egy Uber-utast, Nizzában pedig egy sofőrt bántalmaztak súlyosan a taxisok, a gépkocsikat megrongálták. Az Uber a taxisok szerint tisztességtelen versenyben veszi el a bejegyzett taxisoktól a munkát, miután a szolgáltatást nyújtó sofőrökre nem vonatkoznak a taxisok esetében szigorú követelmények, azaz nem fizetnek járulékokat, adót, nincsen utasbiztosításuk és nem végezték el az államilag szabályozott taxis engedélyhez szükséges 250 órás képzést, amely 150-250 ezer (47 - 78 millió forintba) euróba kerül.
Már kora reggel több száz taxi sorakozott fel a párizsi Roissy-Charles-De-Gaulle repülőtérre vezető utakon, és három terminál felé akadályozták az eljutást. A prefektúra azt kérte az utazóközönségtől, hogy lehetőleg a tömegközlekedési eszközökkel induljanak csak útnak, azaz metróval vagy a vasúti útvonalakon. A repülőteret délután már csak gyalogosan lehetett megközelíteni, a gépkocsival érkezőknek több kilométeres távolságban, egy útakadály előtt kellett letenniük a járműveket.
"Ha nem állítjátok meg az UberPopot, akkor mi fogjuk"
Párizsban a pályaudvarok felé vezető nagyobb útvonalakat is blokkolták. A rendőrség a párizsi körgyűrűn könnygázt is bevetett, hogy az egyik legforgalmasabb, nyugati kivezető utat felszabadítsa. A környéken petárdák is robbantak, a dühös taxisok szemetesek borogattak fel. Ugyanitt az egyik sofőr gépkocsija kerekeit leszerelte és azokat a sztrájkolók a rohamrendőrök elé dobták, hogy akadályozzák a beavatkozást, több taxis pedig két Uber-járművet is felgyújtott, nagy erőkkel vonultak ki a tűzoltók.
"Semmilyen erőszak nem elfogadható és segítjük a rendőri erőket abban, hogy azonosítani és büntetni tudják a rendbontókat" - mondta a BFM TV hírtelevízióban Yann Ricordel, az egyik legnagyobb taxitársaság, a Taxis bleus vezérigazgatója. Hozzátette: "Elszigetelt egyénekről van szó aközött az 55 ezer családanya és apa között, akik ma taxisofőrként dolgoznak Franciaországban". Toulouse-ban mintegy negyven taxi sorakozott fel a pályaudvar előtt és százan igyekeztek a repülőtérre vezető úton.
"Meg akarjuk akadályozni az Ubereseket, hogy klienseket vegyenek fel. Ez határozatlan idejű sztrájk. Addig maradunk itt, amíg a kormány nem dönt végre arról, hogy elérhetetlenné teszi az alkalmazást, amely tisztességtelen versenyt eredményez" - mondta Didier Gouzot, a toulouse-i taxisok szakszervezeti elnöke. Marseille-ben is a repülőteret, a pályaudvart és az autópályára vezető egyik alagutat torlaszolták el a taxisok, Lyonban az Uber regionális irodája körül 22 kilométeres dugót okoztak a taxisok. Országszerte mintegy harminc nagy útlezárást kezdeményezett a 3 ezer sztrájkoló.
A megmozdulást a politikai elit megértéssel fogadta. "Nem hagyhatjuk, hogy a taxisok a zavaros törvénykezés áldozataivá váljanak" - fogalmazott Claude Bartolone, a nemzetgyűlés kormánypárti elnöke. A legnagyobb ellenzéki párt, a jobbközép Köztársaságiak elítélték, hogy az Uber tisztességtelen eszközöket alkalmaz az árak leverésére. Az amerikai központú Uber már Európa sok országában jelen van, és munkamódszere számos helyütt éles tiltakozásokat váltott ki. A szolgáltatás Franciaországban 2014 február óta elérhető, de januárban betiltották. Bernard Cazeneuve belügyminiszter azt kérte a párizsi prefektustól, hogy külön rendeletben tiltsa be az alkalmazás tevékenységét. A sztrájkolók azt kérik, hogy a kormány tegye elérhetetlenné a szolgáltatást.
A szolgáltatás lényege, hogy a rendszeréhez csatlakozó (hivatásos vagy akár nem hivatásos) autósok és leendő utasaik okostelefonra letölthető alkalmazáson keresztül, közvetlenül találhatnak egymásra, és a viteldíj rendezése is a rendszeren keresztül történik. Az autósok közötti az ilyen jellegű kapcsolat megteremtése Franciaországban két év börtönbüntetéssel és 300 ezer eurós pénzbírsággal sújtható. A rendszeres ellenőrzések ellenére a felhasználók megkerülik a törvényt és egyre többen használják a szolgáltatást. Az Uber szerint jelenleg 400 ezer felhasználójuk van elsősorban olyan helyeken, ahol kevés a taxi.
Az elmúlt héten számos összetűzés történt a taxisok és a Uber sofőrjei között: Lyonban egy Uber-utast, Nizzában pedig egy sofőrt bántalmaztak súlyosan a taxisok, a gépkocsikat megrongálták. Az Uber a taxisok szerint tisztességtelen versenyben veszi el a bejegyzett taxisoktól a munkát, miután a szolgáltatást nyújtó sofőrökre nem vonatkoznak a taxisok esetében szigorú követelmények, azaz nem fizetnek járulékokat, adót, nincsen utasbiztosításuk és nem végezték el az államilag szabályozott taxis engedélyhez szükséges 250 órás képzést, amely 150-250 ezer (47 - 78 millió forintba) euróba kerül.