MTI

Taxisblokád Francia­országban az Uber ellen

Határozatlan idejű blokádba kezdtek a francia taxisok valamennyi szakszervezet felhívására: országszerte több ezer járművel lezárták a repülőtérre vezető utakat és a nagyvárosok legfőbb kereszteződéseit. A taxisok az Uber közösségi utazásmegosztó szolgáltatás ellen tiltakoznak, amelyet az év eleji betiltás ellenére egyre többen vesznek igénybe. A politikusok megértéssel fogadták a sztrájkolók megmozdulását.

Már kora reggel több száz taxi sorakozott fel a párizsi Roissy-Charles-De-Gaulle repülőtérre vezető utakon, és három terminál felé akadályozták az eljutást. A prefektúra azt kérte az utazóközönségtől, hogy lehetőleg a tömegközlekedési eszközökkel induljanak csak útnak, azaz metróval vagy a vasúti útvonalakon. A repülőteret délután már csak gyalogosan lehetett megközelíteni, a gépkocsival érkezőknek több kilométeres távolságban, egy útakadály előtt kellett letenniük a járműveket.


"Ha nem állítjátok meg az UberPopot, akkor mi fogjuk"

Párizsban a pályaudvarok felé vezető nagyobb útvonalakat is blokkolták. A rendőrség a párizsi körgyűrűn könnygázt is bevetett, hogy az egyik legforgalmasabb, nyugati kivezető utat felszabadítsa. A környéken petárdák is robbantak, a dühös taxisok szemetesek borogattak fel. Ugyanitt az egyik sofőr gépkocsija kerekeit leszerelte és azokat a sztrájkolók a rohamrendőrök elé dobták, hogy akadályozzák a beavatkozást, több taxis pedig két Uber-járművet is felgyújtott, nagy erőkkel vonultak ki a tűzoltók.


"Semmilyen erőszak nem elfogadható és segítjük a rendőri erőket abban, hogy azonosítani és büntetni tudják a rendbontókat" - mondta a BFM TV hírtelevízióban Yann Ricordel, az egyik legnagyobb taxitársaság, a Taxis bleus vezérigazgatója. Hozzátette: "Elszigetelt egyénekről van szó aközött az 55 ezer családanya és apa között, akik ma taxisofőrként dolgoznak Franciaországban". Toulouse-ban mintegy negyven taxi sorakozott fel a pályaudvar előtt és százan igyekeztek a repülőtérre vezető úton.


"Meg akarjuk akadályozni az Ubereseket, hogy klienseket vegyenek fel. Ez határozatlan idejű sztrájk. Addig maradunk itt, amíg a kormány nem dönt végre arról, hogy elérhetetlenné teszi az alkalmazást, amely tisztességtelen versenyt eredményez" - mondta Didier Gouzot, a toulouse-i taxisok szakszervezeti elnöke. Marseille-ben is a repülőteret, a pályaudvart és az autópályára vezető egyik alagutat torlaszolták el a taxisok, Lyonban az Uber regionális irodája körül 22 kilométeres dugót okoztak a taxisok. Országszerte mintegy harminc nagy útlezárást kezdeményezett a 3 ezer sztrájkoló.


A megmozdulást a politikai elit megértéssel fogadta. "Nem hagyhatjuk, hogy a taxisok a zavaros törvénykezés áldozataivá váljanak" - fogalmazott Claude Bartolone, a nemzetgyűlés kormánypárti elnöke. A legnagyobb ellenzéki párt, a jobbközép Köztársaságiak elítélték, hogy az Uber tisztességtelen eszközöket alkalmaz az árak leverésére. Az amerikai központú Uber már Európa sok országában jelen van, és munkamódszere számos helyütt éles tiltakozásokat váltott ki. A szolgáltatás Franciaországban 2014 február óta elérhető, de januárban betiltották. Bernard Cazeneuve belügyminiszter azt kérte a párizsi prefektustól, hogy külön rendeletben tiltsa be az alkalmazás tevékenységét. A sztrájkolók azt kérik, hogy a kormány tegye elérhetetlenné a szolgáltatást.


A szolgáltatás lényege, hogy a rendszeréhez csatlakozó (hivatásos vagy akár nem hivatásos) autósok és leendő utasaik okostelefonra letölthető alkalmazáson keresztül, közvetlenül találhatnak egymásra, és a viteldíj rendezése is a rendszeren keresztül történik. Az autósok közötti az ilyen jellegű kapcsolat megteremtése Franciaországban két év börtönbüntetéssel és 300 ezer eurós pénzbírsággal sújtható. A rendszeres ellenőrzések ellenére a felhasználók megkerülik a törvényt és egyre többen használják a szolgáltatást. Az Uber szerint jelenleg 400 ezer felhasználójuk van elsősorban olyan helyeken, ahol kevés a taxi.

Az elmúlt héten számos összetűzés történt a taxisok és a Uber sofőrjei között: Lyonban egy Uber-utast, Nizzában pedig egy sofőrt bántalmaztak súlyosan a taxisok, a gépkocsikat megrongálták. Az Uber a taxisok szerint tisztességtelen versenyben veszi el a bejegyzett taxisoktól a munkát, miután a szolgáltatást nyújtó sofőrökre nem vonatkoznak a taxisok esetében szigorú követelmények, azaz nem fizetnek járulékokat, adót, nincsen utasbiztosításuk és nem végezték el az államilag szabályozott taxis engedélyhez szükséges 250 órás képzést, amely 150-250 ezer (47 - 78 millió forintba) euróba kerül.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kamionosjoe #25
    Elnézést a kemény megfogalmazásért, de ezek a blokád építők nálam kiverik a biztosítékot.
  • kamionosjoe #24
    Nyugodjatok meg, a következő 100-150 évben még rengeteg kétkezi fizikai munka lesz, aki ilyen munkát akar az fog találni.
  • fonak #23
    A különbség az, hogy most ez gyorsabban és szélesebb körben fog lezajlani (a technológiai szingularitás felé haladó görbe jóval meredekebb szakaszánál tartunk), és nem lesz ami felszívja a munkanélkülivé vált tömegeket.
    Anno ugye a feleslegessé vált mezőgazdasági munkásokat felszívta a gyáripar. Most nem nagyon lehet azzal számolni, hogy a feleslegessé vált fizikai melósokat, sofőröket stb. felszívják majd a szoftverfejlesztő cégek.
  • vegicsek #22
    Igen, amikor megjelentek a kombájnok, és felváltották a kézi aratást, akkor is milliónyi ember került gettóba, és össze is omlott a kapitalizmus. Meg a gőzgépnél is, meg a villanymotornál is.
  • molnibalage83 #21
    Halgatyú kb. 5-6 éve teljesen meghülyült...
  • Zero001 #20
    Igen, mert Franciaország ~hetvenmillió lakosa az egy hivemind, és mindenki ugyanazt gondolja, ugye? Meg nyilván a jellemzően iskolázatlan, főleg bevándorló taxisok lesznek a libertáriánus szabadpiac legfőbb szószólói? Így gondoltad?
  • Zero001 #19
    Neked már egészen biztosan elment a józan eszed.

    Csak egy apró dolog: hogy gondolod a tolólapos takarítást, te gyökér? Mit csinálsz, ha beáll a sofőr a tolólap elé, eltolod őt is? Igen, te biztosan, mert egy pszichopata faszkalap vagy, de ezt épeszű ember nem vállalja be.

    És aztán ebből, hogy valaki a karrierjét félti, illetve van annyira EMBER, hogy poltiikai nézeteltérés miatt azért ölni meg megnyomorítani nem akar másokat*, ebből aztán rittyentesz egy világszintű összeesküvést.

    *ezt a lécet például neked nem sikerült megugranod

    Elárulom, hogy azért szar az életed, mert ekkora agyhalott faszidióta vagy, nem pedig azért, mert titkos összeesküvés van ellened.
  • gemihu #18
    Zero001. Én arra értettem,hogy pont ők vannak oda a nagy szabadságért , így szabadpiacot és a szabadkereskedelmet is támogatniuk kéne,helyette tüntetgetnek, persze ezt is lehet,..
  • Ragnaar #17
    Sajnos ilyen ez a taxis szakma, mivel gyakorlatilag helyismereten (amit 20 ezer forintos GPS jelentősen meg tud támogatni) és jogosítványon kívül egyéb szakértelmet nem igényel, a konkurencia könnyedén tudja nyújtani a szolgáltatás színvonalát. Dehát erről szól a világ, senki nem fizetne szívesen 2x annyit ugyanazért termékért, ha azt olcsóbban is megkaphatja. Akinek pedig számít a taxizás okozta plusz, a feeling, legyen az a sofőr személye, a taxióra, vagy akármi egyéb pl. utasbiztosítás, az továbbra is a taxit fogja választani valószínűleg, ha neki megéri az akár 2x árat is.
    Utoljára szerkesztette: Ragnaar, 2015.06.26. 11:36:36
  • Skylake #16
    Én most elvonatkoztatnék konkrétan az Uber-től. Pontosabban az Uber elleni megmozdulást egy olyan dolognak tekintek, amely a jövőben, ahogy technológiánk potenciálisan alkalmas lesz egyre több emberi munkakör teljes mértékű, maradéktalan kiváltására, állandósulni fognak, és terjedelmükben is sokkal nagyobb volumenűek lesznek.

    Senkinek ne legyen kétsége, a gépekkel, a robotokkal emberekként nem fogunk tudni versenyezni, és ez nem azon fog múlni, hogy „szarul dolgoztam” vagy sem. Teljesen máson fog múlni, azon, hogy a robotoknak nem lesznek emberi esendőségeik, és ezekből adódó emberi igényeik, és kiharcolt jogaik, például:

    - nem fáradnak el,
    - nem vesztenek a precizitásukból, mindig ugyanakkora hatékonysággal dolgoznak,
    - nincsenek érzelmeik, nem gondolkodnak, nincsenek kétségeik, csupán kalkulálnak algoritmusok szerint,
    - nem lesznek betegek,
    - és ami a legfontosabb: nem kell utánuk munkabért, járulékokat fizetni, nem kell nekik szabadnapot, szabadságot adni!

    Mindezek olyan tényezők, amelyeket te alapvetően elvársz, ha te vagy egy gyár főmenedzsere. De fordítsuk meg a dolgot, avagy nézzük, milyen ha a f*sz rosszabik végén állsz – elvégre az a gyakoribb! Tegyük fel, hogy valami gyárban a szalag mellett, vagy gyorsétteremben dolgozol, gályázol, mint egy állat. Ezek tipikusan betanított munkák, könnyen robotizálhatók lesznek a jövőben. Nos, én mint tőkés és a cég menedzsere, azt mondom neked, hogy jövő hónaptól húzhatsz a p*csába, mert robotok fognak dolgozni helyetted! Ekkor te joggal leszel nagyon is dühös, főleg, ha kiderül, miután állást keresel: a szakmádban általános tendencia, hogy az embereket tömegekben rúgják kifelé, és robotokat állítanak helyükre, azaz olyan technológiákkal optimalizálnak, amelyek azon alapulnak, hogy a nem kívánatos, de szükségszerű emberi jellemzőket kiszűrik. Ekkor neked, és számtalan korábban abban a szakmában gályázó sorstársadnak megkezdődik a nyomor. Persze a kapitalista működés eredményeként, ha sok munkanélkülit hozunk létre, akkor nem lesz, aki megvegye a most már robotizált gyárakban termelt sz*rokat, mivel te és sorstársaid a gettóban rohadtok meg, éheztek – hiszen emberek vagytok, ez a bűnötök, hogy nem vagytok robotok.

    Nos, ha ez a folyamat eléri a világ fejlett részét, és a technológia fejlődése eredményeként a teszem azt, a személyszállítástól kezdve, a virágkötészeten át, a hivatali melókig mindent robotok fognak átvenni – mert azok hatékonyabbak, mint az emberek, akkor oda fogunk jutni, hogy emberi mivoltunk tesz minket kitaszítottá. Amikor ez tömegesen meg fog történni, akkor az egész robotizált kapitalizmus össze fog omlani, mivel neked, és a nyomorgó tömegnek senki sem fog semmit juttatni, mert nem vagytok hatékonyak, viszont nem is fogjátok tudni megvenni a termékeket. Elvárják hogy ne legyetek munkaerő, de legyetek fogyasztók egyidejűleg – ez nem fog menni, és ez be fogja dönteni az egészet! Abba sem mennék bele, hogy a társadalmi feszültségek is robotizált technológiákkal lesznek brutálisan elnyomva – így a te saját emberi életed is, felfoghatatlanul kemény módon, („1984-módszer”), vagy pedig totálisan leszedálttá téve – ami viszont társadalmilag nagyon drága, nem kifizetődő, és ezért haszontalan („Szép új világ-módszer”). Ebben a csodálatos korban, amely felé úgy tűnik nagy sebességgel haladunk, te és sorstársaid sokmilliói pedig megismerkednek azzal, milyen amikor a hatékonyág annyira ellened lesz fordítva, hogy az konkrétan a sz*ros életedet veszélyezteti, és mindezt azért, mert „csupán” ember vagy. Bizony, ekkor nem lesz igaz az, hogy „a technikai fejlődést nem lehet sem erőszakkal, sem tiltakozással, sem törvényekkel megállítani. A taxisok vagy most döglenek éhen, vagy majd ha elkészülnek a robotautók. Elavultak ők is, mint a lovak, ez van.” Ugyanis a technikai fejlődés csak addig üdvözölhető, amíg miértünk, emberekért vannak. Ez a fejlődés, azonban már nem értünk van – nem fogunk belőle részesedni, mert emberként csak hátráltatói vagyunk. Pár prominens ember további gazdagodásáért, és biztonságáért fog haladni a technológiai fejlődés, azon az áron, hogy kiküszöbölje minden más ember létét, amelyekre e fejlődés nézőpontjából nincs szükség, mert nem termel hasznot – v.ö. Bentham utilitarizmusa. Ezt viszont ember nem döntheti el más emberről, legalábbis jelenleg még.

    Hogy jön mindez az Uber-hez? Az Uber egy olyan, egyébként szerintem űberprimitív és abszolút nem forradalmi technológia, amely a hatékonyságot összekapcsolt informatikai rendszerek által kényszeríti ki, és ugyan számodra teremt hatékonyságot, de ezt mind azon az áron, hogy másfelől nagyon durván, és abszolút gátlástalanul, és törvénytszegve érvényesíti azt. Okés, mondhatjuk, hogy ez egy fejlődés, és ilyen a kapitalizmus. Azonban az Uber-nek is az a végső célja, amit fent leírtam: előbb-utóbb teljesen kiküszöbölni a felsorolt, hibának tekinthető emberi tényezőket. Nem véletlenül akar a cég önvezető járműveket kifejleszteni – ekkortól sofőrökre sem lesz szüksége. Egyelőre még szüksége van emberekre. De már nem sokáig. Valószínűnek tartom, hogy ezt valamennyire a taxisok is érzik, amelyet leírtam, és noha túlárazott kutyaütőknek tartom őket, megértem azt, hogy féltik a jövőjüket egy olyan technológiával szemben, amely jelenleg még emberi tényezőkön, meg joghézagokon keresztül maximalizálja a hatékonyságot, de amint lehet, az emberi tényezőt is ki fogja küszöbölni a rendszerből, amint erre módja lesz – hiszen a rendszer vegytisztán informatikai alapú így is.