Berta Sándor

Egyes vásárlók többet fizetnek másoknál

Az online kereskedők megpróbálnak az ügyfelekhez igazodni, ennek érdekében gyakran személyre szabottan állítják be áraikat is.

Az online vásárlók tekintélyes mennyiségű adatnyomot hagynak maguk után. Minden egyes oldallekérdezéssel és kattintással egyre többet árulnak el magukról, a kedvenc dolgaikról. Ezeket az információkat nemcsak az ajánlatok optimalizálására lehet felhasználni, hanem amelyik kereskedő tudja, hogy az ügyfele mikor, hol és mit vett, az az árakat is ennek megfelelően módosíthatja. Korábban kiszivárgott, hogy az Orbitz amerikai szállásfoglalási portál üzemeltetői akár 30 százalékkal drágább szállásokat ajánlottak a Mac számítógéppel rendelkező felhasználóknak. A trükk kiderülése után az Orbitz közölte, hogy csupán egy tesztről van szó és a gyakorlatot beszüntette, de a Northeastern University tanulmánya szerint a megoldás egyáltalán nem tűnt el.


Ugyanaz a párizsi szállodai szoba lehet 565 és 633 dollár is

Az egyetem kutatói összesen hat amerikai utazási portált és tíz online kereskedőt vizsgáltak meg, köztük volt a Home Depot, a Walmart és a Hotels.com is. Több mint 300 tesztelő kereste fel a honlapokat és mindegyikük különböző böngészőket és operációs rendszereket használt, emellett számos álprofilt is készítettek. Az eredmények egyértelműek: az egységes ár illúzió a világhálón.

A szakemberek több utazási oldalnál és egy kereskedőnél is egyértelmű jeleket találtak arra a vonatkozóan, hogy az ajánlatokat és az árakat a különböző felhasználókhoz igazították. A Hotels.com és az Expedia például különböző csoportokba osztják a látogatókat. Azok, akik a szolgáltatás A szerverén keresztül kerülnek a honlapra olcsóbb ajánlatokat kaptak, mint azok, akik a B szerveren keresztül. Az árkülönbség közel 20 dollárt tett ki. Azt ugyanakkor nem sikerült kideríteni, hogy milyen szempontok alapján kerültek a felhasználók az egyik vagy a másik szerverre. Az elosztást gyakran a sütifájlokra lehetett visszavezetni. Az ügyfél nem tudja befolyásolni, hogy milyen terméket fog látni.


A Home Depot ezzel szemben az okostelefont, a táblagépet és a PC-t használókat különbözteti meg egymástól. A mobil böngészőkön például más személyre szabott ajánlatok jelennek meg. A mobil készülékeken megmutatott termékek átlagosan 100 dollárral voltak drágábbak az asztali számítógépeken megjelenített modelleknél. Az Androidot használóknak ugyanaz az árucikk átlagosan 41 centért drágábban jelent meg a képernyőn. Erre sem sikerült magyarázatot találni.

A Travelocity utazási portál is megkülönbözteti egymástól a mobilokat és a PC-ket használó vásárlókat. Aki okostelefonról vagy tábláról keresi fel az oldalt, az nemcsak más szállodákat lát, hanem néhány esetben még 15 dollárral kevesebbet is kell fizetnie egy-egy szálláslehetőségért. A céghez tartozó Cheaptickets és az Orbitz ugyanakkor alacsonyabb árakkal jutalmazza a hűséges és bejelentkezett tagokat. Aki nincs bejelentkezve, az viszont éjszakánként akár több dollárral is többet fizethet.

A különböző utazási honlapok üzemeltetői és az online kereskedők megerősítették az eredményeket, de nem akarták kommentálni a megállapításokat.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • AgentKis #10
    Ha valaki kérdezi, akkor pl. ezért nem szeretném, ha felmérnék a "szokásaimat" akármilyen módon is, legyen az okosautó, okosotthon, okostelefon, pontgyűjtőkártya vagy bármi más...
  • Elmin #9
    Csak az a baj, hogy nem az fizet többet akinek több van hanem az aki mondjuk egy drágább készülékről kérte az ajánlatot. Az, hogy neki drágább telefonja, számítógépe van az lehet azért is, mert egy két évig gyűjtött rá, és nem azért mert gazdagabb.
    Meg persze ugyanazért fizet többet nem pedig egy ténylegesen többet érő dologért. Olyan ez mintha neked többet kéne fizetned ugyanazért a párizsiért mint a szomszédnak.

    "Akinek kevesebb van, raaldozza az idot, hogy a legjobb ajanlatot megtalalja, es igy olcsobban megkapja a termeket."
    Ezzel az a baj, hogy hiába áldozná rá az időt a cikk szerint nem is kapja meg az olcsóbb ajánlatot csak egy ajánlatot kap és még azt sem tudja, hogy mások más árat kapnak. Ezáltal a választási lehetőség sem létezik.
  • Archenemy #8
    "De ha bizonyos alacsonyabb vasarloereju celcsoportoknak kedvezmenyt adnak "
    hú ez hibás, kijavítom gyorsan:
    "De ha bizonyos magasabb vásárlóerejű célcsoportoknak minden ok nélkül felárat számolnak, csak mert megtehetik"
  • DontKillMe #7
    "Az online kereskedők megpróbálnak az ügyfelekhez igazodni, ennek érdekében gyakran személyre szabottan állítják be áraikat is."
    -Nagyon disztingváltan fogalmaztál. Pedig sokkal egyszerűbben is el lehet mondani a lényeget (igaz, vulgárisabb). Egy rohadt szemétláda, lehúzós ganyé banda. Ez a logika egyébként a nagyobb kínai dealer oldalakon már rég megy.
  • Sequoyah #6
    Az emberek folyton sirnak, h kapzsi multik... De ha bizonyos alacsonyabb vasarloereju celcsoportoknak kedvezmenyt adnak azt tiltsuk be? Csak en erzem ezt logikatlannak?
  • kvp #5
    Az, hogy regisztralt vagy visszatero vasarloknak kedvezmenyeket adnak, az teljesen renben van. Ellenben az, hogy szem vagy borszin, vallas vagy a felhasznalt szamitogep tipusa alapjan megkulonboztessenek embereket es ugyanarra a termekre mas arat mondjanak a vilag nyugati reszen tiltott megkulonboztetesnek szamit. Ebbol a szempontbol teljesen mindegy, hogy csak azert mondtak magassabb arat, mert tapasztaltak, hogy biztonyos termekek hasznaloi atlagosan tobb penzzel rendelkeznek vagy egyszeruen csak zsidonak tuno neve van, mindketto torvenyellenes.

    Innentol az oldalaknak (mint ahogy europaban jopar orszagban kotelezo is) publikalniuk kell az arkepzesi poltikajukat es amennyiben ettol elternek, szigoru buntetest es karteritest kell fizetniuk. (reszben az okozott anyagi, reszben az erkolcsi kar miatt) Mint kiderult jopar online ceg megprobal trukkozni, ami joreszt a megengedobb amerikai torvenyek miatt lehetseges, de pl. ott is hivatalbol kiborulnanak azon ha ki lenne irva egy etteremre, hogy fehereknek 50% kedvezmeny. Az online oldalak eddig azert usztak meg, mert senki nem vegzett osszehasolnito elemzest es nincs hivatalos arlistajuk, amit egy hatosag ellenorizni tudna. A fenti problema egyik lehetseges megoldasa a hivatalos, hatosagilag is ellenorzott arlistak bevezetese lesz, ahol dokumentalni kell, hogy ki es miert kaphat milyen merteku kedvezmenyt. Ez utobbi egyebkent ujabban Magyarorszagon is egyre tobb teruleten kotelezove kezd valni.
  • Sequoyah #4
    Kozgazdasaglikag teljesen megalapozott a differencialt arazas, es mar mindenhol regota megszokott, hogy az akinek tobb penze van, tobbet fizet (pl az uj modellek ezert tobbszorosen dragabbak a fel evesnel).
    Es ezt a jelenseget teljes mertekben tamogatom is, mivel egy egyenlobb vilaghoz vezet. Akinek kevesebb van, raaldozza az idot, hogy a legjobb ajanlatot megtalalja, es igy olcsobban megkapja a termeket. Akinek meg sok penze van, megveszi a dragabbat. De a lehetoseg elottuk is nyitva all.
  • Austin Bailey #3
    Én úgy értelmezem, hogy a 2-es eset történik, mivel a drágább kategóriába kerülő váráslók az olcsóbb ajánlatokat nem látják, tehát ha ő el akar menni monjuk Firenzébe, akkor hiába van plusz szolgáltatás ahhoz, hogy ő a drágább ajánlatot látja, mivel neki vagy az van vagy a semmi, ezért neki elmenni Firenzébe egyszerűen többe kerül.
  • Cat #2
    Nem olvastad végig.

    1. Nyilvánvalóan ugyanarról a termékről van szó.
    2. Nem csak az Apple felhasználókat különböztetik meg, hanem a mobilról érkezőket.
    3. Nem csak árról, hanem ajánlott termékekről is szó van.
    4. Fogalma sincs a cégnek, hogy mi alapján történik valójában a megkülönböztetés, csak tippek vannak.

    "nem csak etikátlan, hanem csalás"
    Ebben egyáltalán nem vagyok biztos. Személyre szabott kedvezmények mindenhol vannak, gondolj csak az autóvásárlásra. Egy vidéki nyugdíjasnak bizonyíthatóan más árat mondd a kereskedő, mint egy fővárosi fiatalnak - Totalcaron volt erről jó cikk. Meg még kapásból a UPC csomagajánlata jut eszembe, ami egy új termékre adott árnál figyelembe veszi, hogy milyen régi az ügyfél és hogy milyen szolgáltatásokra fizetett elő.
  • Tetsuo #1
    A két dolgot élesen el kellene választani, mert ahogy látom, a cikkben összemosódik, talán a rossz fordítás vagy más miat... de NAGYON nem mindegy, hogy most akkor az egyik vagy a másik eset történik!

    1. A cégek az Apple platformját (vagy bármely más különcséget) használóknak drágább szobákat/szolgáltatásokat ajánlanak.
    Vagy:
    2. A cégek az Apple platformját használóknak ugyanazt a szobát/szolgáltatást ajánlják drágábban!

    Ez utóbbi eset nem csak etikátlan, hanem csalás és indulhatnak a perek tízezrei...