Berta Sándor
Egyes vásárlók többet fizetnek másoknál
Az online kereskedők megpróbálnak az ügyfelekhez igazodni, ennek érdekében gyakran személyre szabottan állítják be áraikat is.
Az online vásárlók tekintélyes mennyiségű adatnyomot hagynak maguk után. Minden egyes oldallekérdezéssel és kattintással egyre többet árulnak el magukról, a kedvenc dolgaikról. Ezeket az információkat nemcsak az ajánlatok optimalizálására lehet felhasználni, hanem amelyik kereskedő tudja, hogy az ügyfele mikor, hol és mit vett, az az árakat is ennek megfelelően módosíthatja. Korábban kiszivárgott, hogy az Orbitz amerikai szállásfoglalási portál üzemeltetői akár 30 százalékkal drágább szállásokat ajánlottak a Mac számítógéppel rendelkező felhasználóknak. A trükk kiderülése után az Orbitz közölte, hogy csupán egy tesztről van szó és a gyakorlatot beszüntette, de a Northeastern University tanulmánya szerint a megoldás egyáltalán nem tűnt el.
Ugyanaz a párizsi szállodai szoba lehet 565 és 633 dollár is
Az egyetem kutatói összesen hat amerikai utazási portált és tíz online kereskedőt vizsgáltak meg, köztük volt a Home Depot, a Walmart és a Hotels.com is. Több mint 300 tesztelő kereste fel a honlapokat és mindegyikük különböző böngészőket és operációs rendszereket használt, emellett számos álprofilt is készítettek. Az eredmények egyértelműek: az egységes ár illúzió a világhálón.
A szakemberek több utazási oldalnál és egy kereskedőnél is egyértelmű jeleket találtak arra a vonatkozóan, hogy az ajánlatokat és az árakat a különböző felhasználókhoz igazították. A Hotels.com és az Expedia például különböző csoportokba osztják a látogatókat. Azok, akik a szolgáltatás A szerverén keresztül kerülnek a honlapra olcsóbb ajánlatokat kaptak, mint azok, akik a B szerveren keresztül. Az árkülönbség közel 20 dollárt tett ki. Azt ugyanakkor nem sikerült kideríteni, hogy milyen szempontok alapján kerültek a felhasználók az egyik vagy a másik szerverre. Az elosztást gyakran a sütifájlokra lehetett visszavezetni. Az ügyfél nem tudja befolyásolni, hogy milyen terméket fog látni.
A Home Depot ezzel szemben az okostelefont, a táblagépet és a PC-t használókat különbözteti meg egymástól. A mobil böngészőkön például más személyre szabott ajánlatok jelennek meg. A mobil készülékeken megmutatott termékek átlagosan 100 dollárral voltak drágábbak az asztali számítógépeken megjelenített modelleknél. Az Androidot használóknak ugyanaz az árucikk átlagosan 41 centért drágábban jelent meg a képernyőn. Erre sem sikerült magyarázatot találni.
A Travelocity utazási portál is megkülönbözteti egymástól a mobilokat és a PC-ket használó vásárlókat. Aki okostelefonról vagy tábláról keresi fel az oldalt, az nemcsak más szállodákat lát, hanem néhány esetben még 15 dollárral kevesebbet is kell fizetnie egy-egy szálláslehetőségért. A céghez tartozó Cheaptickets és az Orbitz ugyanakkor alacsonyabb árakkal jutalmazza a hűséges és bejelentkezett tagokat. Aki nincs bejelentkezve, az viszont éjszakánként akár több dollárral is többet fizethet.
A különböző utazási honlapok üzemeltetői és az online kereskedők megerősítették az eredményeket, de nem akarták kommentálni a megállapításokat.
Az online vásárlók tekintélyes mennyiségű adatnyomot hagynak maguk után. Minden egyes oldallekérdezéssel és kattintással egyre többet árulnak el magukról, a kedvenc dolgaikról. Ezeket az információkat nemcsak az ajánlatok optimalizálására lehet felhasználni, hanem amelyik kereskedő tudja, hogy az ügyfele mikor, hol és mit vett, az az árakat is ennek megfelelően módosíthatja. Korábban kiszivárgott, hogy az Orbitz amerikai szállásfoglalási portál üzemeltetői akár 30 százalékkal drágább szállásokat ajánlottak a Mac számítógéppel rendelkező felhasználóknak. A trükk kiderülése után az Orbitz közölte, hogy csupán egy tesztről van szó és a gyakorlatot beszüntette, de a Northeastern University tanulmánya szerint a megoldás egyáltalán nem tűnt el.
Ugyanaz a párizsi szállodai szoba lehet 565 és 633 dollár is
Az egyetem kutatói összesen hat amerikai utazási portált és tíz online kereskedőt vizsgáltak meg, köztük volt a Home Depot, a Walmart és a Hotels.com is. Több mint 300 tesztelő kereste fel a honlapokat és mindegyikük különböző böngészőket és operációs rendszereket használt, emellett számos álprofilt is készítettek. Az eredmények egyértelműek: az egységes ár illúzió a világhálón.
A szakemberek több utazási oldalnál és egy kereskedőnél is egyértelmű jeleket találtak arra a vonatkozóan, hogy az ajánlatokat és az árakat a különböző felhasználókhoz igazították. A Hotels.com és az Expedia például különböző csoportokba osztják a látogatókat. Azok, akik a szolgáltatás A szerverén keresztül kerülnek a honlapra olcsóbb ajánlatokat kaptak, mint azok, akik a B szerveren keresztül. Az árkülönbség közel 20 dollárt tett ki. Azt ugyanakkor nem sikerült kideríteni, hogy milyen szempontok alapján kerültek a felhasználók az egyik vagy a másik szerverre. Az elosztást gyakran a sütifájlokra lehetett visszavezetni. Az ügyfél nem tudja befolyásolni, hogy milyen terméket fog látni.
A Home Depot ezzel szemben az okostelefont, a táblagépet és a PC-t használókat különbözteti meg egymástól. A mobil böngészőkön például más személyre szabott ajánlatok jelennek meg. A mobil készülékeken megmutatott termékek átlagosan 100 dollárral voltak drágábbak az asztali számítógépeken megjelenített modelleknél. Az Androidot használóknak ugyanaz az árucikk átlagosan 41 centért drágábban jelent meg a képernyőn. Erre sem sikerült magyarázatot találni.
A Travelocity utazási portál is megkülönbözteti egymástól a mobilokat és a PC-ket használó vásárlókat. Aki okostelefonról vagy tábláról keresi fel az oldalt, az nemcsak más szállodákat lát, hanem néhány esetben még 15 dollárral kevesebbet is kell fizetnie egy-egy szálláslehetőségért. A céghez tartozó Cheaptickets és az Orbitz ugyanakkor alacsonyabb árakkal jutalmazza a hűséges és bejelentkezett tagokat. Aki nincs bejelentkezve, az viszont éjszakánként akár több dollárral is többet fizethet.
A különböző utazási honlapok üzemeltetői és az online kereskedők megerősítették az eredményeket, de nem akarták kommentálni a megállapításokat.