Berta Sándor
Ozon - az orosz Amazon
Egy orosz konzorcium a nyugati kereskedelmi platformok babérjaira tör, s mindezt úgy teszi, hogy figyel az ügyfeleire.
Ami az Amerikai Egyesült Államokban az Amazon, az Oroszországban az Ozon. A vállalatot 1998-ban online könyvkereskedésként alapították, de ma már öt cég tartozik a csoporthoz: az Ozon.ru kereskedőház, a cipőket forgalmazó Sapato.ru, az Ozon.travel utazási iroda, az O-Courier logisztikai vállalkozás és az Ozon Solutions, amely a másik négy társaságnak segít az online kereskedelemben. A konzorcium tavaly 750 millió dollár bevételt könyvelt el, ami közel 50 százalékos növekedés 2012-höz képest. A különböző oldalakra körülbelül 17 millió ember regisztrálta magát, az Ozon.ru-n naponta több 750 000 kattintást jegyeznek fel. Oroszországban és Kazahsztánban körülbelül 2200 olyan bolt van, ahonnan a vásárlók elhozhatják a megrendelt csomagokat. Oroszországban a kiskereskedelem bevételeinek csak a 2 százaléka keletkezik online, de ez az arány jövőre elérheti az 5 százalékot.
"Amikor az internetes kereskedelem növekedni kezdett Oroszországban, akkor még csak kevés embernek volt hitelkártyája. Nagyon kevesen bíztak ebben a vásárlási módban. Jelenleg az Ozon.ru-n a megrendelések háromnegyedénél még mindig készpénzzel fizetnek a felhasználók. Három évvel ezelőtt ez az arány még 85 százalék volt. Oroszországban nagyon komolyan kell venni a megrendelőket, telefonon kell velük kapcsolatot tartani. Számukra az a jó szolgáltatás, amelynél a kereskedő felhívja őket. Amikor valaki először rendel nálunk, az egyik munkatársunk azonnal felhívja és köszönti, majd pedig felajánlja a segítségét. Ezután azért is felhívjuk, hogy tájékoztassuk, mikor érkezik a megrendelt árucikk. Érkezés előtt fél órával a futár is felhívja az illetőt. S közben még SMS-t is küldünk. Az orosz fogyasztóknak nagyon fontos, hogy azt érezzék, mindent az ellenőrzésünk alatt tartunk és hogy a portál nem személytelen, hanem ott van mögötte egy ember is. Lassan rávezetjük őket arra, hogy úgy is lehet rendelni, hogy valakivel telefonon beszélnének, de ez egy hosszú folyamat. Saját csomagszállító cégünk van, amit már más vállalatok is igénybe vesznek. Emellett több mint 2000 boltban van lehetőség a személyes átvételre és fizetésre. Egyes bolttulajdonosok az alkalmazottaink, mások a szerződött partnereink” - fejtette ki Maëlle Gavet, az Ozon.ru vezetője.
A menedzser hozzátette, hogy Oroszországban most körülbelül 70 millióan használják az internetet, így sokkal könnyebb lett üzleteket kötni. Fejlődött a vasúti hálózat és könnyebbé váltak az átutalások. Tíz évvel ezelőtt lehetetlen volt tőkéhez jutni, ezzel szemben nemrég 150 millió dollárt gyűjtöttek össze. 2011-ben és 2012-ben nagyon agresszív módon hirdettek, az a kampány növelte az ismertségüket. Az Ozon.ru forgalmának körülbelül 30 százalékát még mindig a könyvek teszik ki. Ezen a területen helyi szinten 50-60 százalékos a piaci részesedésük. Emellett tavaly óta ők számítanak a legnagyobb orosz online utazási irodának is. Ezzel azonban nem elégednek meg, a kozmetikumok, sportszerek, gyerekeknek szánt termékek tekintetében is elsők akarnak lenni.
„Az Amazon időközben megnyitotta a moszkvai irodáját, de az elmúlt 2 évben nagyon csendben volt. Az eBay ugyanakkor túlzottan arra összpontosít, hogy az orosz fogyasztók vásárolhassanak az amerikai szolgáltatóknál. Ez a stratégia nagyon jól működik azoknál az árucikkeknél, amelyeket az orosz emberek az importtilalmak miatt nem tudnak a hazájukban megvásárolni. A konkurencia nem zavar, de az annál inkább, ha a vetélytársaink úgy tudnak növekedni, hogy elfelejtenek adót fizetni" - jegyezte meg az Ozon első embere.
Maëlle Gavet végül leszögezte, hogy Oroszországban még ma is sok dolgot el lehet érni, ha az ember kockáztat. Szereti ezt az államot, mert nagyon dinamikus, de tény, nem igazán egyszerű ott élni. De ugyanez volt a helyzet Indiában és Dél-Afrikában is, ahol korábban tanácsadóként dolgozott és élt.
Ami az Amerikai Egyesült Államokban az Amazon, az Oroszországban az Ozon. A vállalatot 1998-ban online könyvkereskedésként alapították, de ma már öt cég tartozik a csoporthoz: az Ozon.ru kereskedőház, a cipőket forgalmazó Sapato.ru, az Ozon.travel utazási iroda, az O-Courier logisztikai vállalkozás és az Ozon Solutions, amely a másik négy társaságnak segít az online kereskedelemben. A konzorcium tavaly 750 millió dollár bevételt könyvelt el, ami közel 50 százalékos növekedés 2012-höz képest. A különböző oldalakra körülbelül 17 millió ember regisztrálta magát, az Ozon.ru-n naponta több 750 000 kattintást jegyeznek fel. Oroszországban és Kazahsztánban körülbelül 2200 olyan bolt van, ahonnan a vásárlók elhozhatják a megrendelt csomagokat. Oroszországban a kiskereskedelem bevételeinek csak a 2 százaléka keletkezik online, de ez az arány jövőre elérheti az 5 százalékot.
"Amikor az internetes kereskedelem növekedni kezdett Oroszországban, akkor még csak kevés embernek volt hitelkártyája. Nagyon kevesen bíztak ebben a vásárlási módban. Jelenleg az Ozon.ru-n a megrendelések háromnegyedénél még mindig készpénzzel fizetnek a felhasználók. Három évvel ezelőtt ez az arány még 85 százalék volt. Oroszországban nagyon komolyan kell venni a megrendelőket, telefonon kell velük kapcsolatot tartani. Számukra az a jó szolgáltatás, amelynél a kereskedő felhívja őket. Amikor valaki először rendel nálunk, az egyik munkatársunk azonnal felhívja és köszönti, majd pedig felajánlja a segítségét. Ezután azért is felhívjuk, hogy tájékoztassuk, mikor érkezik a megrendelt árucikk. Érkezés előtt fél órával a futár is felhívja az illetőt. S közben még SMS-t is küldünk. Az orosz fogyasztóknak nagyon fontos, hogy azt érezzék, mindent az ellenőrzésünk alatt tartunk és hogy a portál nem személytelen, hanem ott van mögötte egy ember is. Lassan rávezetjük őket arra, hogy úgy is lehet rendelni, hogy valakivel telefonon beszélnének, de ez egy hosszú folyamat. Saját csomagszállító cégünk van, amit már más vállalatok is igénybe vesznek. Emellett több mint 2000 boltban van lehetőség a személyes átvételre és fizetésre. Egyes bolttulajdonosok az alkalmazottaink, mások a szerződött partnereink” - fejtette ki Maëlle Gavet, az Ozon.ru vezetője.
A menedzser hozzátette, hogy Oroszországban most körülbelül 70 millióan használják az internetet, így sokkal könnyebb lett üzleteket kötni. Fejlődött a vasúti hálózat és könnyebbé váltak az átutalások. Tíz évvel ezelőtt lehetetlen volt tőkéhez jutni, ezzel szemben nemrég 150 millió dollárt gyűjtöttek össze. 2011-ben és 2012-ben nagyon agresszív módon hirdettek, az a kampány növelte az ismertségüket. Az Ozon.ru forgalmának körülbelül 30 százalékát még mindig a könyvek teszik ki. Ezen a területen helyi szinten 50-60 százalékos a piaci részesedésük. Emellett tavaly óta ők számítanak a legnagyobb orosz online utazási irodának is. Ezzel azonban nem elégednek meg, a kozmetikumok, sportszerek, gyerekeknek szánt termékek tekintetében is elsők akarnak lenni.
„Az Amazon időközben megnyitotta a moszkvai irodáját, de az elmúlt 2 évben nagyon csendben volt. Az eBay ugyanakkor túlzottan arra összpontosít, hogy az orosz fogyasztók vásárolhassanak az amerikai szolgáltatóknál. Ez a stratégia nagyon jól működik azoknál az árucikkeknél, amelyeket az orosz emberek az importtilalmak miatt nem tudnak a hazájukban megvásárolni. A konkurencia nem zavar, de az annál inkább, ha a vetélytársaink úgy tudnak növekedni, hogy elfelejtenek adót fizetni" - jegyezte meg az Ozon első embere.
Maëlle Gavet végül leszögezte, hogy Oroszországban még ma is sok dolgot el lehet érni, ha az ember kockáztat. Szereti ezt az államot, mert nagyon dinamikus, de tény, nem igazán egyszerű ott élni. De ugyanez volt a helyzet Indiában és Dél-Afrikában is, ahol korábban tanácsadóként dolgozott és élt.