Berta Sándor

Beszélő bor és intelligens bevásárlókocsi

A bevásárlóközpontoknak lépést kell tartaniuk a digitális világgal, ha nem akarnak háttérbe szorulni.

Könyveket, műszaki cikkeket és ruhákat sokan vásárolnak az interneten, de a friss élelmiszerekkel némileg más helyzet, ezért van még jövőjük a sarki kisboltoknak. Stephan Becker-Sonnenschein kereskedelmi szakértő elmondta, hogy az első szupermarketek idejében, a második világháború után az embereknek még használati útmutatóra volt szükségük és úgy érezték magukat, mintha tolvajok lennének. Nehéz volt ugyanis megszokniuk, hogy bármit leemelhetnek a polcokról, fizetniük majd csak később, a pénztárnál kell. Most az élelmiszer-kereskedelem újabb korszakváltás előtt áll, a digitális technológiák elterjedésével ismét változik a szolgáltatás minősége és egyúttal kényelmesebb is lesz a vásárlás.

S hogy mit hozhat a közeljövő? Gerrit Kahl, a Mesterséges Intelligencia Kutató Központ (DFKI) munkatársa kifejlesztett egy intelligens bevásárlókocsit, amely navigációs rendszerrel is rendelkezik, így ismeri az utat a boltba és követi oda a felhasználót. Az eszköz ráadásul képes folyamatosan összeadni a behelyezett élelmiszerek árát. Kahl úgy véli, hogy a vásárlás során oldottabb hangulatra lenne szükség. Ezt elősegíthetné, ha a berakott áru - például egy francia fehérbor - a származási helyére jellemző akcentussal tájékoztatna. Az allergiákkal kapcsolatos információkat tartalmazó mobil pedig figyelmeztethetné az arra érzékenyeket, hogy az általuk kinézett müzliszeletben mogyoró van.

Az online élelmiszer-kereskedelem 2025-ig 6 százalékos piaci részesedésre tesz majd szert. Növekedési lehetőségeik elsősorban a specializálódó szolgáltatásoknak vannak, például a vegetáriánus áruházláncoknak. Az emberek egyre inkább olyan termékeket keresnek, amelyek kötődnek a származási helyükhöz. Az ár mellett egyre fontosabb a minőség és a biztonság, és az is, hogy az adott élelmiszer mennyire egészséges.

A texasi MediaCart Holding már 2008-ban forgalmazott elektronikus kijelzővel felszerelt intelligens bevásárlókocsikat, amelyek nemcsak a kiválasztott áru megkeresésében, a vonalkód leolvasásában és termékek sorban állás nélküli kifizetésében segítették a vásárlókat. Az eszközöket a Microsoft hirdetésekkel látta el.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)