Berta Sándor
A Dell szerint nem halott a PC
A tőzsdéről való kilépés jó hatással volt a cégre, vezetőjük szerint a befektetőknek való megfelelés, a rövid távra gondolkodás nagyon káros lehet.
"A vállalat visszavásárlása lehetővé tette a számunkra, hogy újra közép és hosszútávon gondolkodjunk. Egy Dell méretű, tőzsdén bejegyzett cég esetében, amelynek 15 milliárd dollár negyedéves bevételt és egymilliárd dolláros nyereséget kell produkálnia, gyakorlatilag az összes menedzser és vezető 90 napos szakaszokban gondolkodik, s mindenki csak a negyedéves célok teljesítésére koncentrál. Mindez jó és kevésbé jó eredményekhez egyaránt vezethet. A Dell esetében mindkettőre volt példa." - fejtette ki Michael Dell.
"A tőzsdén bejegyzett társaságoknál a menedzserek alig gondolnak arra, hogy milyen új üzletet kell 1 vagy 2 év múlva elindítaniuk. Ehhez olyan beruházásokra és kiadásokra lenne szükség, amelyek rövid távon a nyereségesség kárára mennének. Ráadásul egy ilyen cég vezetője nem is értesül a körülötte lévő jó ötletekről, mert ő is teljesen a negyedéves számokra összpontosít. Ez most megváltozott, mert ki tudtuk magunkat szabadítani ebből a - mondjuk úgy - börtönből és ezáltal sokkal jobban együtt tudunk működni az ügyfeleinkkel és a partnereinkkel. Emellett több pénzt tudunk kutatásra és fejlesztésre fordítani, emiatt pedig valóban gyorsabban növekedünk, globálisan pedig megelőzzük ezen a területen az IBM-et vagy éppen a Hewlett-Packardot. Az elmúlt hat negyedévben növelni tudtuk a PC-k területén a piaci részesedésünket. A tőzsdék fontos szerepet játszanak, de nagyon örülök, hogy magánvállalkozássá váltunk" - tette hozzá.
A menedzser szerint alapvető probléma van a rövid távú tervezéssel, ami nem csak a pénzügyi szektort érinti, hanem az oktatást és a politikát is. Ennek a gondolkodásnak mindenhol káros következményei vannak és nem hiszi, hogy ez a dolog kizárólag az Amerikai Egyesült Államokra lenne jellemző. A tőzsde ráadásul olyan, mint egy érzelmi hullámvasút. Az emberek egy része úgy véli, hogy a PC halott, ami szerinte túlzás, s ezek a túlzások gondoskodnak arról, hogy gyakran hektikusan változik az egyes vállalatok értéke.
Elmondása szerint nagyon sok cégvezető kereste meg azért, mert kíváncsi volt a tapasztalataira. Olyan helyzetbe akartak kerülni, hogy több kockázatot vállalhassanak, új piacokba fektethessenek be és gyorsabban reagálhassanak a változásokra. A befektetések kifizetődtek és az év első felében sikerült 2,4 milliárd dollár adósságot törleszteniük, ami jóval több a tervezettnél.
"Az IT-iparban a szoftver egyre fontosabb lesz a hardvernél. Az ügyfeleink elvárják a hardverekből, a szoftverekből, a kapcsolódó szolgáltatásokból (ide értve a finanszírozást is) álló konstrukciókat. Az új szoftverek és szolgáltatások létrehozása időbe telik. Azonosítanunk kell a tartós trendeket és utána eldönteni, hogy a különböző képességeket mi magunk fejlesztjük ki vagy más szolgáltatók felvásárlása útján jutunk hozzájuk. Ezután tájékoztatjuk az ügyfeleinket az új ajánlatainkról, de nem csupán termékeket kell szállítanunk, hanem az azokon túlmutató szakértelmet is. Egy bank például napjainkban azt várja el tőlünk, hogy a hitelnyújtástól kezdve a kiberbiztonságig mindenhez értsünk. Csapatokat hoztunk létre és az elmúlt években több mint 40 vállalkozást vásároltunk fel, amelyek közül sok a szoftverekkel, a szolgáltatásokkal és a biztonsággal foglalkozott" - hangsúlyozta a Dell alapító-vezérigazgatója.
Michael Dell szerint a Hewlett-Packard éppúgy a legnagyobb vetélytársuknak számít, mint az IBM és a CSC. Van PC-üzletáguk, kínálnak hardvereket a számítógép-központok számára, s van saját szoftver-, illetve szolgáltatási részlegük. apjainkban a teljes IT-ipar globális bevétele kb. 3 billió dollár, és ennek a hatalmas összegnek a 2 százaléka a Dell zsebébe vándorol. Csak tíz IT-szolgáltató szerzi meg az összeg 1 százalékát és egyetlen piaci szereplő sem kapja meg a pénz 6 százalékát, vagyis még bőven van tér a növekedés számára. Mindez azt jelenti, hogy ha ők nyernek is, az nem jelenti automatikusan azt, hogy egy vetélytársuk veszít.
A vezető nyilatkozata szerint lesznek még további összeolvadások. A következő 5-10 év szempontjából szükséges legfontosabb technológiákat már megszerezték, de más területeken is megjelenhetnek, így például nemrég vettek meg egy olyan társaságot, amely előrejelzéseket készítő elemzőszoftvereket fejleszt. De alapvetően nem akarnak mindenkit felvásárolni, csak azért, mert éppen egy bizonyos szakértelemre van szükségük, a partneri kapcsolatok és a szövetségek is fontosak a számukra.
"A Hewlett-Packardtól és az IBM-től az különböztet meg minket, hogy mi növekszünk, ők pedig az ellenkező utat járják be. A termékkínálatunk sokkal jobban megfelel a jövő kihívásainak. Nagyon jó pozícióban vagyunk a nyílt szabványú szoftverek piacán, s egyre inkább a kis és a közepes vállalatok felé fordulunk, ez is megkülönböztet minket a konkurenseinktől. A PC-üzlet nő és nyereséges. Az asztali számítógépek továbbra is fontosak a cégek számára, mert az emberek azok segítségével bonyolítják a mindennapi üzleteiket."
"Az okostelefonok és a táblagépek iránti lelkesedés jogos volt, de kiderült, hogy a PC-t túl korai volt halottnak nyilvánítani. 1,8 milliárd PC van világszerte és ezek 35 százaléka 4 évesnél idősebb. Az elmúlt 6-9 hónapban pont azokból a társaságokból profitáltunk, amelyek számítógépein még mindig Windows XP fut, ami nem biztonságos és a mindennapi munka szempontjából is rossz. A hardverek mellett vannak olyan biztonsági megoldásaink is, amelyek lefedik a tableteket, az okostelefonokat és a laptopokat" - szögezte le az üzletember. Michael Dell már 2011-ben azt nyilatkozta, hogy kitartanak a PC-üzletáguk mellett. "Mi nagy mértékben különbözünk a vetélytársainktól. Meggyőződésünk ugyanis, hogy a különböző eszközök és hardverek továbbra is fontosak" - jelentette ki akkor a cégalapító.
"A vállalat visszavásárlása lehetővé tette a számunkra, hogy újra közép és hosszútávon gondolkodjunk. Egy Dell méretű, tőzsdén bejegyzett cég esetében, amelynek 15 milliárd dollár negyedéves bevételt és egymilliárd dolláros nyereséget kell produkálnia, gyakorlatilag az összes menedzser és vezető 90 napos szakaszokban gondolkodik, s mindenki csak a negyedéves célok teljesítésére koncentrál. Mindez jó és kevésbé jó eredményekhez egyaránt vezethet. A Dell esetében mindkettőre volt példa." - fejtette ki Michael Dell.
"A tőzsdén bejegyzett társaságoknál a menedzserek alig gondolnak arra, hogy milyen új üzletet kell 1 vagy 2 év múlva elindítaniuk. Ehhez olyan beruházásokra és kiadásokra lenne szükség, amelyek rövid távon a nyereségesség kárára mennének. Ráadásul egy ilyen cég vezetője nem is értesül a körülötte lévő jó ötletekről, mert ő is teljesen a negyedéves számokra összpontosít. Ez most megváltozott, mert ki tudtuk magunkat szabadítani ebből a - mondjuk úgy - börtönből és ezáltal sokkal jobban együtt tudunk működni az ügyfeleinkkel és a partnereinkkel. Emellett több pénzt tudunk kutatásra és fejlesztésre fordítani, emiatt pedig valóban gyorsabban növekedünk, globálisan pedig megelőzzük ezen a területen az IBM-et vagy éppen a Hewlett-Packardot. Az elmúlt hat negyedévben növelni tudtuk a PC-k területén a piaci részesedésünket. A tőzsdék fontos szerepet játszanak, de nagyon örülök, hogy magánvállalkozássá váltunk" - tette hozzá.
A menedzser szerint alapvető probléma van a rövid távú tervezéssel, ami nem csak a pénzügyi szektort érinti, hanem az oktatást és a politikát is. Ennek a gondolkodásnak mindenhol káros következményei vannak és nem hiszi, hogy ez a dolog kizárólag az Amerikai Egyesült Államokra lenne jellemző. A tőzsde ráadásul olyan, mint egy érzelmi hullámvasút. Az emberek egy része úgy véli, hogy a PC halott, ami szerinte túlzás, s ezek a túlzások gondoskodnak arról, hogy gyakran hektikusan változik az egyes vállalatok értéke.
Elmondása szerint nagyon sok cégvezető kereste meg azért, mert kíváncsi volt a tapasztalataira. Olyan helyzetbe akartak kerülni, hogy több kockázatot vállalhassanak, új piacokba fektethessenek be és gyorsabban reagálhassanak a változásokra. A befektetések kifizetődtek és az év első felében sikerült 2,4 milliárd dollár adósságot törleszteniük, ami jóval több a tervezettnél.
"Az IT-iparban a szoftver egyre fontosabb lesz a hardvernél. Az ügyfeleink elvárják a hardverekből, a szoftverekből, a kapcsolódó szolgáltatásokból (ide értve a finanszírozást is) álló konstrukciókat. Az új szoftverek és szolgáltatások létrehozása időbe telik. Azonosítanunk kell a tartós trendeket és utána eldönteni, hogy a különböző képességeket mi magunk fejlesztjük ki vagy más szolgáltatók felvásárlása útján jutunk hozzájuk. Ezután tájékoztatjuk az ügyfeleinket az új ajánlatainkról, de nem csupán termékeket kell szállítanunk, hanem az azokon túlmutató szakértelmet is. Egy bank például napjainkban azt várja el tőlünk, hogy a hitelnyújtástól kezdve a kiberbiztonságig mindenhez értsünk. Csapatokat hoztunk létre és az elmúlt években több mint 40 vállalkozást vásároltunk fel, amelyek közül sok a szoftverekkel, a szolgáltatásokkal és a biztonsággal foglalkozott" - hangsúlyozta a Dell alapító-vezérigazgatója.
Michael Dell szerint a Hewlett-Packard éppúgy a legnagyobb vetélytársuknak számít, mint az IBM és a CSC. Van PC-üzletáguk, kínálnak hardvereket a számítógép-központok számára, s van saját szoftver-, illetve szolgáltatási részlegük. apjainkban a teljes IT-ipar globális bevétele kb. 3 billió dollár, és ennek a hatalmas összegnek a 2 százaléka a Dell zsebébe vándorol. Csak tíz IT-szolgáltató szerzi meg az összeg 1 százalékát és egyetlen piaci szereplő sem kapja meg a pénz 6 százalékát, vagyis még bőven van tér a növekedés számára. Mindez azt jelenti, hogy ha ők nyernek is, az nem jelenti automatikusan azt, hogy egy vetélytársuk veszít.
A vezető nyilatkozata szerint lesznek még további összeolvadások. A következő 5-10 év szempontjából szükséges legfontosabb technológiákat már megszerezték, de más területeken is megjelenhetnek, így például nemrég vettek meg egy olyan társaságot, amely előrejelzéseket készítő elemzőszoftvereket fejleszt. De alapvetően nem akarnak mindenkit felvásárolni, csak azért, mert éppen egy bizonyos szakértelemre van szükségük, a partneri kapcsolatok és a szövetségek is fontosak a számukra.
"A Hewlett-Packardtól és az IBM-től az különböztet meg minket, hogy mi növekszünk, ők pedig az ellenkező utat járják be. A termékkínálatunk sokkal jobban megfelel a jövő kihívásainak. Nagyon jó pozícióban vagyunk a nyílt szabványú szoftverek piacán, s egyre inkább a kis és a közepes vállalatok felé fordulunk, ez is megkülönböztet minket a konkurenseinktől. A PC-üzlet nő és nyereséges. Az asztali számítógépek továbbra is fontosak a cégek számára, mert az emberek azok segítségével bonyolítják a mindennapi üzleteiket."
"Az okostelefonok és a táblagépek iránti lelkesedés jogos volt, de kiderült, hogy a PC-t túl korai volt halottnak nyilvánítani. 1,8 milliárd PC van világszerte és ezek 35 százaléka 4 évesnél idősebb. Az elmúlt 6-9 hónapban pont azokból a társaságokból profitáltunk, amelyek számítógépein még mindig Windows XP fut, ami nem biztonságos és a mindennapi munka szempontjából is rossz. A hardverek mellett vannak olyan biztonsági megoldásaink is, amelyek lefedik a tableteket, az okostelefonokat és a laptopokat" - szögezte le az üzletember. Michael Dell már 2011-ben azt nyilatkozta, hogy kitartanak a PC-üzletáguk mellett. "Mi nagy mértékben különbözünk a vetélytársainktól. Meggyőződésünk ugyanis, hogy a különböző eszközök és hardverek továbbra is fontosak" - jelentette ki akkor a cégalapító.