Dunai Ádám
Felhő felhő hátán
Konferenciát és kiállítást szervezett az Euro Cloud Magyarország Egyesület Euro Cloud Day 2013 - Cloud First$ néven. Az egész napos előadások a felhőtechnológia felhasználási módjaira, fontosabb kérdéseire keresték a választ.
Az Euro Cloud Magyarország szövetség nem kisebb célt tűzött ki már alapításkor magának, minthogy a felhő alapú szolgáltatások európai központját Budapesthez kösse, ezzel létrehozva az új irányzat európai "fellegvárát". Ennek alapfeltétele, hogy hazánkba csábítsák a lehető legtöbb fejlesztőt, és széles körben népszerűsítse a megoldást. A bevezetőben példaként emelték ki, hogy míg Angliában a Burberry ruhaboltba betévedő vásárlót az eladó azonnal a nevén szólítja - köszönhetően a teljesen felhőszolgáltatásra áttért cég megoldásainak - addig hazánkban a legtöbb vállalatban még mindig inkább pendrive-okon adják át egymásnak a dokumentumokat a dolgozók.
A konferencián hamar kiderült, a technológia a válság ellenére egyértelműen felívelőben van, és a kérdések nem is igazából akörül forognak, hogy lesz-e cloud, vagy hogy kell-e, hisz az elmúlt évek trendjei egyértelműen jelzik a szolgáltatás megkerülhetetlenné válását, hanem sokkal inkább érdekes kérdés, hogy milyen mértékben térjenek át a vállalkozások, esetleg maga a kormányzat, és milyen előnyöket nyújthat ez számukra. Szőke Márton angyal befektető előadásában számos példát említett sikeres cloud szolgáltatáson alapuló termékekről, ötletekről, mint például a Tile, ami nem kisebb lehetetlent kísérel meg, mint elveszett dolgaink megtalálását. Az ötlet igen egyszerű: egy kicsi lapocskát ragasztunk a gyakran elvesztett, vagy elhagyásra hajlamos dologra, és amikor nem találjuk, egy mobil applikáció segítségével percek alatt megtalálhatjuk.
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
De hogy jön ide a felhő? Úgy, hogy a fejlesztők itt nem állnának meg: ha ellopják a bicajunkat, rajta egy ilyen Tile "nyomkövetővel" azt a mobil appon bejelölhetjük elveszett tárgynak. Ez az adat felkerül egy felhőbe, és amint bármelyik Tile alkalmazást használó személy elhalad az elveszett Tile-lal megjelölt dolog mellett, azonnal üzenetet küldhet a tulajnak a koordinátákkal. Az ötlet nagy jó, de előfeltételezi hogy létrejöjjön egy közösség, aki használja. Ha Magyarországon csupán 100 felhasználója lesz a kütyünek, nem nagy a valószínűsége, hogy valaha is átrajzolódik a biciklilopási bűnügyi térkép.
A felhőn alapuló startup-ok nagy előnye, hogy minimális infrastruktúra kell hozzájuk. Szinte bárki indíthat ilyet, nem kell drága hardverekre költeni a pénzt, elég csak a főtevékenységre koncentrálni. És persze amellett hogy a mi mindennapjainkat megkönnyebbíti, még a vállalkozást is hatékonyabbá teheti. A "bring your own device - hozd magaddal a saját eszközöd" munkafilozófia úttörője egyértelműen a felhő megoldások, ami által saját tabletünk, mobilunk, gépünk segítségével közösen, együtt tudunk egy adott feladaton dolgozni, akár egyszerre is egy felhőben, akár a Föld két különböző pontjáról. Persze, hogy ki mennyire szeretné, ugyanazon a gépen "élvezni" az esti játékot és a másnapi határidős beszámoló elkészítését az más tészta, de kétségtelen, hogy errefelé haladnak a trendek. Cristopher Laska, a Telenor Magyarország vezérigazgatója is emlékeztetett arra, hogy a felhasználói- és a munkafelhők igen közel helyezkednek el.
Hogy mit hoz a jövő, arról egyelőre senki sem tud biztosat állítani, tény azonban, hogy már napjainkban is rengeteg felhőt használunk, elég a Google és a Microsoft szolgáltatásaira vagy például a Dropboxra gondolni. Az előrejelzések a felhők felfutását jósolják, de ezekkel sosem árt óvatosnak lenni. A Nespresso-t is eleve bukott ötletnek gondolták a megjelenésekor, mégis sikert sikerre halmoz. - hozta a találó példát Mátrai Géza, a salesforce.com hazai igazgatója. Az Euro Cloud szervezet másodjára rendezte meg a konferenciát a témában.
Az Euro Cloud Magyarország szövetség nem kisebb célt tűzött ki már alapításkor magának, minthogy a felhő alapú szolgáltatások európai központját Budapesthez kösse, ezzel létrehozva az új irányzat európai "fellegvárát". Ennek alapfeltétele, hogy hazánkba csábítsák a lehető legtöbb fejlesztőt, és széles körben népszerűsítse a megoldást. A bevezetőben példaként emelték ki, hogy míg Angliában a Burberry ruhaboltba betévedő vásárlót az eladó azonnal a nevén szólítja - köszönhetően a teljesen felhőszolgáltatásra áttért cég megoldásainak - addig hazánkban a legtöbb vállalatban még mindig inkább pendrive-okon adják át egymásnak a dokumentumokat a dolgozók.
A konferencián hamar kiderült, a technológia a válság ellenére egyértelműen felívelőben van, és a kérdések nem is igazából akörül forognak, hogy lesz-e cloud, vagy hogy kell-e, hisz az elmúlt évek trendjei egyértelműen jelzik a szolgáltatás megkerülhetetlenné válását, hanem sokkal inkább érdekes kérdés, hogy milyen mértékben térjenek át a vállalkozások, esetleg maga a kormányzat, és milyen előnyöket nyújthat ez számukra. Szőke Márton angyal befektető előadásában számos példát említett sikeres cloud szolgáltatáson alapuló termékekről, ötletekről, mint például a Tile, ami nem kisebb lehetetlent kísérel meg, mint elveszett dolgaink megtalálását. Az ötlet igen egyszerű: egy kicsi lapocskát ragasztunk a gyakran elvesztett, vagy elhagyásra hajlamos dologra, és amikor nem találjuk, egy mobil applikáció segítségével percek alatt megtalálhatjuk.
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
De hogy jön ide a felhő? Úgy, hogy a fejlesztők itt nem állnának meg: ha ellopják a bicajunkat, rajta egy ilyen Tile "nyomkövetővel" azt a mobil appon bejelölhetjük elveszett tárgynak. Ez az adat felkerül egy felhőbe, és amint bármelyik Tile alkalmazást használó személy elhalad az elveszett Tile-lal megjelölt dolog mellett, azonnal üzenetet küldhet a tulajnak a koordinátákkal. Az ötlet nagy jó, de előfeltételezi hogy létrejöjjön egy közösség, aki használja. Ha Magyarországon csupán 100 felhasználója lesz a kütyünek, nem nagy a valószínűsége, hogy valaha is átrajzolódik a biciklilopási bűnügyi térkép.
A felhőn alapuló startup-ok nagy előnye, hogy minimális infrastruktúra kell hozzájuk. Szinte bárki indíthat ilyet, nem kell drága hardverekre költeni a pénzt, elég csak a főtevékenységre koncentrálni. És persze amellett hogy a mi mindennapjainkat megkönnyebbíti, még a vállalkozást is hatékonyabbá teheti. A "bring your own device - hozd magaddal a saját eszközöd" munkafilozófia úttörője egyértelműen a felhő megoldások, ami által saját tabletünk, mobilunk, gépünk segítségével közösen, együtt tudunk egy adott feladaton dolgozni, akár egyszerre is egy felhőben, akár a Föld két különböző pontjáról. Persze, hogy ki mennyire szeretné, ugyanazon a gépen "élvezni" az esti játékot és a másnapi határidős beszámoló elkészítését az más tészta, de kétségtelen, hogy errefelé haladnak a trendek. Cristopher Laska, a Telenor Magyarország vezérigazgatója is emlékeztetett arra, hogy a felhasználói- és a munkafelhők igen közel helyezkednek el.
Hogy mit hoz a jövő, arról egyelőre senki sem tud biztosat állítani, tény azonban, hogy már napjainkban is rengeteg felhőt használunk, elég a Google és a Microsoft szolgáltatásaira vagy például a Dropboxra gondolni. Az előrejelzések a felhők felfutását jósolják, de ezekkel sosem árt óvatosnak lenni. A Nespresso-t is eleve bukott ötletnek gondolták a megjelenésekor, mégis sikert sikerre halmoz. - hozta a találó példát Mátrai Géza, a salesforce.com hazai igazgatója. Az Euro Cloud szervezet másodjára rendezte meg a konferenciát a témában.