Berta Sándor

Az emberi hibákat nem tudják kijavítani a navigációs rendszerek

Bármennyire is jól programozzák a GPS-vevőket, a felhasználók rossz döntéseit a legtöbb esetben nem képesek kiküszöbölni, így nem az ő hibájuk, ha az autós eltéved.

Barry Brown, a Mobil Life Center munkatársa megjelentette The Normal Natural Troubles of Driving With GPS című anyagát. A kutató azt vizsgálta, hogy a felhasználók miként alkalmazzák a mobil kommunikációs és navigációs eszközöket. Kiderült, hogy a navigációs hibákért nem a készülékek, hanem az emberek a felelősek. A szakember úgy vélte, hogy a vezetők jelentős része túlzottan makacs, képtelen elismerni, ha hibázik és arra megy, amerre akar. Ráadásul mindezt tetézi még az is, hogy sokan közülük nem rendelkeznek alapvető navigációs ismeretekkel sem, és nem hajlandók figyelembe venni a szoftverek útvonal-javaslatait.


Brown videokamerákat szerelt diákok és a szüleik gépkocsijaiba, s az eszközök mindent rögzítettek. A felvételeken láthatók voltak a navigációs készülékeknek adott instrukciók, az autósok reakciói és a többi utassal folytatott beszélgetéseik. A videók kielemzése után a kutató létrehozott egy listát, amely a tapasztalt problémák mellett tartalmazta az adott útvonalat, a járművek helyzetét és a navigációs rendszerek adatait. A legtöbb probléma rossz emberi döntésekre, de nem a szoftverfejlesztők vagy a térképek hibáira vezethető vissza. Ennek ellenére csak kevés autós ismerte el, hogy hibázott.

A TomTom cég adatai alapján jelenleg az Egyesült Államokban és Európában közlekedő autók 25 százalékában van GPS. A korszerű eszközök vizuális információkkal és utasításokkal látják el a vezetőket, a tapasztalatok viszont azt mutatják, hogy a kiegészítő képernyő nélküli vezetés sokkal biztonságosabb. Andrew L. Kun, a New Hampshire Egyetem tudósa és kollégái szimulátor segítségével vizsgálták, hogy az emberek mennyi ideig nézik a járműbe szerelt kijelzőt. Az eredmény: a felhasználók általában több mint 200 milliszekundumon keresztül nem az utat figyelték. Mindez kimutatható hatással van a vezetési szokásokra és a koncentrációra.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • daninet #7
    Szerintem a legtöbb gond a rossz térképekkel van. Az amerikai sakktábla városokban és az autópályákon nem túl életszerű tesztelni ezeket. Menjenek el örögországba, vagy horvátországba, ahol olyan szű utcák vannak főútnak jelölve néha, hogy az autó nem megy el, vagy a hegyre vezető majdnem függőleges homokút a kijelölt elkerülő szakasz.
    Amerikaiakat egyébként sem szabad alapul venni, még egy váltós autót sem tudnak kezelni.
  • fapapi #6
    A cikk nem erről szól tudom, de az én véleményem az, hogy a legnagyobb probléma a navigációs szoftverek silány minőségű hardveren futnak. Sokszor azért történik tévedés mert amire megmozdul a készülék, már rég be kellett volna kanyarodni. Több fejlesztő készüléke is volt már nálam, de sokszor jelez pl. jobbra kanyarodást, és semmi más nem történik, csak van egy nagyobb kanyar. Biztos nagy szerepe van az emberi tényezőnek is, de biztos vagyok benne, ha teljesen ismeretlen helyen járunk nem fogunk önálló döntéseket hozni, mert nem is tudjuk merre kell menni. Persze lehet a vezető a béna, de ha ezek a készülékek időben és pontos utasításokat tudnának végrehajtani kevesebb lenne a probléma!
  • zsoltrex #5
    még egy dolog, indulás elött térképre kell nézni és már képben is van az ember(nem pedig fütyülünk rá, mert van GPS-ünk).
  • zsoltrex #4
    Na persze. Igazság van benne, de minimális. Hegyi utakon, ahol az ember, azt sem tudja, hogy a kanyar ami következik jobbra, vagy balra fog tovább haladni és mindez kitűnő látásviszonyok mellett, akkor mit csinál ködben. Havi egy két alkalommal ilyen úton járok és nagy hasznát veszem ilyen helyzetben a gps, természetesen nem támaszkodom rá 100%-n mert a kanyar élessége nincs megfelelően beállítva, de összességében jól segít. Másik fele a dolognak, lehet, h csak autópályán tesztelték a gps-t és ott tökéletesen teljesített, de azért van hagyni való utánuk. Sokszor megjártam, hogy ki kellett kapcsolnom, mert azt sem tudta, h merre a merre és nem azért, mert nem tudnám megfelelően beállítani, elég jól értek hozzájuk, minden elektronikai kütyün pillanatok alatt kibogozom magam. Üzleteknél, vagy csomópontoknál ilyenkor megállok és nagyon hamar értékes információkat lehet szerezni és még el sem téved az ember, plusz megmondják, hogy hol lehet jó kaját enni, nem föltétlen étterem, hanem a második faluban ennél a kapunál egy néni nagyon finom halat süt és ott érdemes ebédelni. Sokszor az éttermi kaja meg sem közelíti, amit az ilyen emberek képesek készíteni, abba benne van a szívük lelkük és százszor egészségesebb árban is jól jár az ember. Nagy kitérő után, gps jó dolog, de nem tökéletes műszer, legalábbis kimondatlanul ezt szűrtem le a cikkből és az emberek okolhatóak az eltévedés esetén.
  • Vorpal #3
    Sose keseregj, egyszer majd te is megkomolyodsz.
  • gavran213 #2
    És te mégis szántál rá 7 szót.
  • Ender Wiggin #1
    Ez akkora hülyeség, hogy szót sem érdemel...