Berta Sándor
Különböző technológiák segíthetnének az idősebb vezetőknek
A Newcastle Egyetem tudósai olyan új technológiát fejlesztenek ki, amely az idős autósoknak lehetővé teszi, hogy az eddiginél hosszabb ideig maradjanak a forgalomban.
Sok 60-70 éves ember azért nem vezet, mert látási zavarok vagy a reakcióidő lelassulása miatt később reagálnak a különböző dolgokra és helyzetekre. Mindez egyúttal azt is jelenti, hogy a korábbinál elszigeteltebben és kevésbé aktívan élnek. A brit kutatók által megalkotott készülék célja az volt, hogy felmérjék az idős emberek vezetési szokásait, és megtalálják, hogy milyen helyzetek okozzák számukra a legnagyobb stresszt. Ennek megállapításához többek között szemmozgást követő érzékelőket használtak és értékelték stressz-szintjüket. A kidolgozott Granny-Nav nevű navigációs eszköz minden körülmények között a legbiztonságosabb útvonalat keresi ki. A SIDE program keretében megvalósított fejlesztés célja az életminőség javítása.
A projekt keretében a Newcastle Egyetem munkatársai egy elektromos autót mozgó laboratóriummá változtattak át. A DriveLAB többek között navigációs berendezésekkel, éjjellátó rendszerekkel és intelligens sebességfigyelő megoldásokkal rendelkezik. Alkalmas az autós koncentrációjának, stresszértékeinek és vezetési szokásainak a megfigyelésére, illetve ellenőrzésére, így tökéletesen meg tudja állapítani, hogy mikor kezd el fáradni a vezető. A DriveLAB prototípusát eddig 20 olyan személy tesztelte Anglia és Skócia útjain, akik nyolcvan évesnél idősebbek voltak. Phil Blythe professzor szerint különösen a vidéken élő idősek számára elengedhetetlen az autó, csak így tudnak ugyanis közlekedni, ráadásul függetlenek maradnak és tovább el tudják látni magukat.
"Sok ember egész élete az autóvezetésen alapul. Megpróbálunk olyan utakat találni, amelyeken az idősek is hosszabb ideig biztonsággal közlekedhetnek. A többségünk arra számítana, hogy az idősebb vezetők mindig lassabban haladnak, mint a többi autós. Kiderült azonban, hogy számukra nehézséget jelent egy alacsony sebesség állandó betartása" - összegezte a tapasztalatokat dr. Amy Guo, a tudósok egyike. Blythe közölte, hogy az új fejlesztés elkerüli például a fokozott figyelmet kívánó, nagyívben történő kanyarodást, és máris számos autógyártó élénken érdeklődött iránta. Azt ugyanakkor nem tudta megmondani, hogy a DriveLAB megoldásai mikor jelenhetnek meg a járművekben.
Sok 60-70 éves ember azért nem vezet, mert látási zavarok vagy a reakcióidő lelassulása miatt később reagálnak a különböző dolgokra és helyzetekre. Mindez egyúttal azt is jelenti, hogy a korábbinál elszigeteltebben és kevésbé aktívan élnek. A brit kutatók által megalkotott készülék célja az volt, hogy felmérjék az idős emberek vezetési szokásait, és megtalálják, hogy milyen helyzetek okozzák számukra a legnagyobb stresszt. Ennek megállapításához többek között szemmozgást követő érzékelőket használtak és értékelték stressz-szintjüket. A kidolgozott Granny-Nav nevű navigációs eszköz minden körülmények között a legbiztonságosabb útvonalat keresi ki. A SIDE program keretében megvalósított fejlesztés célja az életminőség javítása.
A projekt keretében a Newcastle Egyetem munkatársai egy elektromos autót mozgó laboratóriummá változtattak át. A DriveLAB többek között navigációs berendezésekkel, éjjellátó rendszerekkel és intelligens sebességfigyelő megoldásokkal rendelkezik. Alkalmas az autós koncentrációjának, stresszértékeinek és vezetési szokásainak a megfigyelésére, illetve ellenőrzésére, így tökéletesen meg tudja állapítani, hogy mikor kezd el fáradni a vezető. A DriveLAB prototípusát eddig 20 olyan személy tesztelte Anglia és Skócia útjain, akik nyolcvan évesnél idősebbek voltak. Phil Blythe professzor szerint különösen a vidéken élő idősek számára elengedhetetlen az autó, csak így tudnak ugyanis közlekedni, ráadásul függetlenek maradnak és tovább el tudják látni magukat.
"Sok ember egész élete az autóvezetésen alapul. Megpróbálunk olyan utakat találni, amelyeken az idősek is hosszabb ideig biztonsággal közlekedhetnek. A többségünk arra számítana, hogy az idősebb vezetők mindig lassabban haladnak, mint a többi autós. Kiderült azonban, hogy számukra nehézséget jelent egy alacsony sebesség állandó betartása" - összegezte a tapasztalatokat dr. Amy Guo, a tudósok egyike. Blythe közölte, hogy az új fejlesztés elkerüli például a fokozott figyelmet kívánó, nagyívben történő kanyarodást, és máris számos autógyártó élénken érdeklődött iránta. Azt ugyanakkor nem tudta megmondani, hogy a DriveLAB megoldásai mikor jelenhetnek meg a járművekben.