Napi Online
Átment az elektronikai vizsgán a Toyota
A tőzsdei befektetők hangos tapssal - ötszázalékos részvényár-emelkedéssel - üdvözölték az amerikai közlekedésbiztonsági hatóság (NHTSA) jelentését, amely szerint nem elektronikus hiba okozta egyes Toyota- és Lexus-modellek szándékolatlan gyorsulását és az ebből eredő baleseteket.
Előfordulhatott, hogy a gázpedál beszorult vagy a vezető lába alatt lévő szőnyeg gyűrődött fel, akadályozva a gáz elvételét, vagy a sofőr azt hitte, hogy a féket nyomja, miközben még mindig gyorsított - állapította meg a tíz hónapig tartó vizsgálat. A Toyota 2009-ben és 2010-ben összesen 12 millió autóját volt kénytelen visszahívni a szervizekbe különböző hibák miatt, a legsúlyosabb gyanú azonban az volt, hogy a mechanikus gázpedált helyettesítő elektronikus gázszabályzó rendszer - amelyet a benzin-elektromos autókban alkalmaznak - "önállósíthatja" magát, öngyilkos száguldásba hajszolva az autót. Az NHTSA bevonta a vizsgálatba az USA űrkutatási hivatalának (NASA) szakértőit is, akik 280 ezer programsort vizsgáltak át a gázadást szabályozó szoftverben, de nem találtak hibát.
A hatóságok ugyanakkor a botránysorozat nyomán gondolkodnak a gombnyomásos indítási rendszerek standardizálásán, ami garantálhatja, hogy bármikor leállítható legyen a motor. Kötelezővé tehetik a brake override system beszerelését, amely a féknek biztosít elsőbbséget, ha azt érzékeli, hogy a vezető egyszerre nyomja a gázt és a féket, illetve előírhatják a fekete dobozok beszerelését az autókba.
Előfordulhatott, hogy a gázpedál beszorult vagy a vezető lába alatt lévő szőnyeg gyűrődött fel, akadályozva a gáz elvételét, vagy a sofőr azt hitte, hogy a féket nyomja, miközben még mindig gyorsított - állapította meg a tíz hónapig tartó vizsgálat. A Toyota 2009-ben és 2010-ben összesen 12 millió autóját volt kénytelen visszahívni a szervizekbe különböző hibák miatt, a legsúlyosabb gyanú azonban az volt, hogy a mechanikus gázpedált helyettesítő elektronikus gázszabályzó rendszer - amelyet a benzin-elektromos autókban alkalmaznak - "önállósíthatja" magát, öngyilkos száguldásba hajszolva az autót. Az NHTSA bevonta a vizsgálatba az USA űrkutatási hivatalának (NASA) szakértőit is, akik 280 ezer programsort vizsgáltak át a gázadást szabályozó szoftverben, de nem találtak hibát.
A hatóságok ugyanakkor a botránysorozat nyomán gondolkodnak a gombnyomásos indítási rendszerek standardizálásán, ami garantálhatja, hogy bármikor leállítható legyen a motor. Kötelezővé tehetik a brake override system beszerelését, amely a féknek biztosít elsőbbséget, ha azt érzékeli, hogy a vezető egyszerre nyomja a gázt és a féket, illetve előírhatják a fekete dobozok beszerelését az autókba.