Berta Sándor
Információs sztrádák lesznek az autópályákból
A következő években eljöhet az internettel összekötött autók kora. A Continental, a Peugeot és a Deutsche Telekom legalábbis azzal számolnak, hogy a járművek fedélzeti rendszerei képesek lesznek felolvasni a beérkező e-maileket és leírni a lediktált leveleket.
Az autógyártó cégek és a programjaikat támogató távközlési vállalatok úgy vélik, hogy 4-5 éven belül mindennapossá válhatnak az internethozzáférések a felsőkategóriás autókban. Ez azt jelenti, hogy már minden sorozatban gyártott modell képes lesz internetelérést biztosítani, e-maileket küldeni és fogadni, online multimédiás tartalmakat lejátszani. "A jövőben felolvastathatjuk a számítógéppel a beérkező e-mailjeinket, de akár le is diktálhatjuk neki az elküldendő leveleinket. Ez a technika legkésőbb a következő 4-5 esztendőn belül már a sorozatban gyártott gépkocsikban is megjelenik. Természetesen először a felső kategóriás járművekben fog debütálni" - nyilatkozta Elmar Degenhart, a Continental első embere.
A Deutsche Telekom mellett a Continental az egyik olyan cég, amely hisz abban, hogy az autók összeköthetők az internettel. Jelenleg kissé utópisztikusnak tűnik, hogy valaki már hazafelé tartva, a volánnál ülve lekérdezze az e-mailjeit vagy kikeresse és meghallgassa a kedvenc YouTube-videoklipjeit, esetleg automatikusan továbbítsa a szervizbe a gépkocsi legfontosabb műszaki jellemzőit. Ugyanakkor mindez koránt sem álom. A Mercedes-Benz jövő tavasszal érkező SLK modelljeiben már lesz internethozzáférés. Ezt a Command nevű platform teszi lehetővé. "Ezután alig egy évet vesz majd igénybe, hogy minden autóban internet legyen" - jósolta Thomas Weber, a Daimler kutatási részlegének vezetője.
A németek mellett a franciák sem szeretnének lemaradni. A Peugeot ajánlatában olyan csomagok szerepelnek, amelyeknél 340 euróért bárki vezeték nélküli internethozzáférést vásárolhat. Az egyetlen kikötés, hogy a csomagot legfeljebb négy készüléken lehet használni. Az eszközök lehetnek okostelefonok, tábla PC-k, laptopok vagy játékkonzolok. Hasonló szolgáltatással már a Ford és a BMW is jelentkezett. Az egyetlen probléma, hogy a csomagokat csak a vezető útitársai használhatják.
Az autók fedélzeti rendszereinek szoftverpiacán régi ismerősként üdvözölheti egymást az Apple és a Microsoft. A PwC előrejelzése szerint az első szolgáltatásokat alighanem az üzletemberek tudják majd megfizetni és az első 3-5 évben ezek a megoldások különleges extraként szerepelnek majd az árajánlatokban.
A fejlesztőknek elsősorban azt kell megoldaniuk, hogy az internetezés ne vonja majd el a figyelmet a vezetéstől, hiszen az utakon a biztonság az elsődleges. Az ADAC nem véletlenül szorgalmazza, hogy csak a fontos tartalmak legyenek elérhetők a gépkocsikban. A távlati célok között egyértelműen a számítási felhő technológián alapuló szolgáltatások megjelenése szerepel. A BMW és az Intel együttműködésének köszönhetően 2008-tól elérhető a Carconnect-csomag, de a Daimlernek, az Audinak és a Peugeotnak is van hasonló szolgáltatása. Ezek mindegyike a WLAN-on alapul és általában lehetővé teszi az internetelérések autón belüli megosztását egy a poggyásztérben vagy máshol elhelyezett router segítségével.
A Daimler már most is tesztel számítási felhőn alapuló megoldásokat, amelyek között egyaránt vannak internetes rádiók, navigációs programok, elektronikus levelezőrendszerek és kommunikációs platformok. Mindegyik esetében közös vonás, hogy a szükséges szoftvereket nem a fedélzeti rendszerbe integrálják, hanem távoli szervereken kapnak helyet. A Continental és a Deutsche Telekom hasonló megoldáson dolgozik, melynek neve Autolinq és amely az LTE-re épül. Az Autolinq minden új modellbe szériatartozékként bekerül majd.
Az autógyártó cégek és a programjaikat támogató távközlési vállalatok úgy vélik, hogy 4-5 éven belül mindennapossá válhatnak az internethozzáférések a felsőkategóriás autókban. Ez azt jelenti, hogy már minden sorozatban gyártott modell képes lesz internetelérést biztosítani, e-maileket küldeni és fogadni, online multimédiás tartalmakat lejátszani. "A jövőben felolvastathatjuk a számítógéppel a beérkező e-mailjeinket, de akár le is diktálhatjuk neki az elküldendő leveleinket. Ez a technika legkésőbb a következő 4-5 esztendőn belül már a sorozatban gyártott gépkocsikban is megjelenik. Természetesen először a felső kategóriás járművekben fog debütálni" - nyilatkozta Elmar Degenhart, a Continental első embere.
A Deutsche Telekom mellett a Continental az egyik olyan cég, amely hisz abban, hogy az autók összeköthetők az internettel. Jelenleg kissé utópisztikusnak tűnik, hogy valaki már hazafelé tartva, a volánnál ülve lekérdezze az e-mailjeit vagy kikeresse és meghallgassa a kedvenc YouTube-videoklipjeit, esetleg automatikusan továbbítsa a szervizbe a gépkocsi legfontosabb műszaki jellemzőit. Ugyanakkor mindez koránt sem álom. A Mercedes-Benz jövő tavasszal érkező SLK modelljeiben már lesz internethozzáférés. Ezt a Command nevű platform teszi lehetővé. "Ezután alig egy évet vesz majd igénybe, hogy minden autóban internet legyen" - jósolta Thomas Weber, a Daimler kutatási részlegének vezetője.
A németek mellett a franciák sem szeretnének lemaradni. A Peugeot ajánlatában olyan csomagok szerepelnek, amelyeknél 340 euróért bárki vezeték nélküli internethozzáférést vásárolhat. Az egyetlen kikötés, hogy a csomagot legfeljebb négy készüléken lehet használni. Az eszközök lehetnek okostelefonok, tábla PC-k, laptopok vagy játékkonzolok. Hasonló szolgáltatással már a Ford és a BMW is jelentkezett. Az egyetlen probléma, hogy a csomagokat csak a vezető útitársai használhatják.
Az autók fedélzeti rendszereinek szoftverpiacán régi ismerősként üdvözölheti egymást az Apple és a Microsoft. A PwC előrejelzése szerint az első szolgáltatásokat alighanem az üzletemberek tudják majd megfizetni és az első 3-5 évben ezek a megoldások különleges extraként szerepelnek majd az árajánlatokban.
A fejlesztőknek elsősorban azt kell megoldaniuk, hogy az internetezés ne vonja majd el a figyelmet a vezetéstől, hiszen az utakon a biztonság az elsődleges. Az ADAC nem véletlenül szorgalmazza, hogy csak a fontos tartalmak legyenek elérhetők a gépkocsikban. A távlati célok között egyértelműen a számítási felhő technológián alapuló szolgáltatások megjelenése szerepel. A BMW és az Intel együttműködésének köszönhetően 2008-tól elérhető a Carconnect-csomag, de a Daimlernek, az Audinak és a Peugeotnak is van hasonló szolgáltatása. Ezek mindegyike a WLAN-on alapul és általában lehetővé teszi az internetelérések autón belüli megosztását egy a poggyásztérben vagy máshol elhelyezett router segítségével.A Daimler már most is tesztel számítási felhőn alapuló megoldásokat, amelyek között egyaránt vannak internetes rádiók, navigációs programok, elektronikus levelezőrendszerek és kommunikációs platformok. Mindegyik esetében közös vonás, hogy a szükséges szoftvereket nem a fedélzeti rendszerbe integrálják, hanem távoli szervereken kapnak helyet. A Continental és a Deutsche Telekom hasonló megoldáson dolgozik, melynek neve Autolinq és amely az LTE-re épül. Az Autolinq minden új modellbe szériatartozékként bekerül majd.