Berta Sándor
Információs sztrádák lesznek az autópályákból
A következő években eljöhet az internettel összekötött autók kora. A Continental, a Peugeot és a Deutsche Telekom legalábbis azzal számolnak, hogy a járművek fedélzeti rendszerei képesek lesznek felolvasni a beérkező e-maileket és leírni a lediktált leveleket.
Az autógyártó cégek és a programjaikat támogató távközlési vállalatok úgy vélik, hogy 4-5 éven belül mindennapossá válhatnak az internethozzáférések a felsőkategóriás autókban. Ez azt jelenti, hogy már minden sorozatban gyártott modell képes lesz internetelérést biztosítani, e-maileket küldeni és fogadni, online multimédiás tartalmakat lejátszani. "A jövőben felolvastathatjuk a számítógéppel a beérkező e-mailjeinket, de akár le is diktálhatjuk neki az elküldendő leveleinket. Ez a technika legkésőbb a következő 4-5 esztendőn belül már a sorozatban gyártott gépkocsikban is megjelenik. Természetesen először a felső kategóriás járművekben fog debütálni" - nyilatkozta Elmar Degenhart, a Continental első embere.
A Deutsche Telekom mellett a Continental az egyik olyan cég, amely hisz abban, hogy az autók összeköthetők az internettel. Jelenleg kissé utópisztikusnak tűnik, hogy valaki már hazafelé tartva, a volánnál ülve lekérdezze az e-mailjeit vagy kikeresse és meghallgassa a kedvenc YouTube-videoklipjeit, esetleg automatikusan továbbítsa a szervizbe a gépkocsi legfontosabb műszaki jellemzőit. Ugyanakkor mindez koránt sem álom. A Mercedes-Benz jövő tavasszal érkező SLK modelljeiben már lesz internethozzáférés. Ezt a Command nevű platform teszi lehetővé. "Ezután alig egy évet vesz majd igénybe, hogy minden autóban internet legyen" - jósolta Thomas Weber, a Daimler kutatási részlegének vezetője.
A németek mellett a franciák sem szeretnének lemaradni. A Peugeot ajánlatában olyan csomagok szerepelnek, amelyeknél 340 euróért bárki vezeték nélküli internethozzáférést vásárolhat. Az egyetlen kikötés, hogy a csomagot legfeljebb négy készüléken lehet használni. Az eszközök lehetnek okostelefonok, tábla PC-k, laptopok vagy játékkonzolok. Hasonló szolgáltatással már a Ford és a BMW is jelentkezett. Az egyetlen probléma, hogy a csomagokat csak a vezető útitársai használhatják.
Az autók fedélzeti rendszereinek szoftverpiacán régi ismerősként üdvözölheti egymást az Apple és a Microsoft. A PwC előrejelzése szerint az első szolgáltatásokat alighanem az üzletemberek tudják majd megfizetni és az első 3-5 évben ezek a megoldások különleges extraként szerepelnek majd az árajánlatokban.
A fejlesztőknek elsősorban azt kell megoldaniuk, hogy az internetezés ne vonja majd el a figyelmet a vezetéstől, hiszen az utakon a biztonság az elsődleges. Az ADAC nem véletlenül szorgalmazza, hogy csak a fontos tartalmak legyenek elérhetők a gépkocsikban. A távlati célok között egyértelműen a számítási felhő technológián alapuló szolgáltatások megjelenése szerepel. A BMW és az Intel együttműködésének köszönhetően 2008-tól elérhető a Carconnect-csomag, de a Daimlernek, az Audinak és a Peugeotnak is van hasonló szolgáltatása. Ezek mindegyike a WLAN-on alapul és általában lehetővé teszi az internetelérések autón belüli megosztását egy a poggyásztérben vagy máshol elhelyezett router segítségével.
A Daimler már most is tesztel számítási felhőn alapuló megoldásokat, amelyek között egyaránt vannak internetes rádiók, navigációs programok, elektronikus levelezőrendszerek és kommunikációs platformok. Mindegyik esetében közös vonás, hogy a szükséges szoftvereket nem a fedélzeti rendszerbe integrálják, hanem távoli szervereken kapnak helyet. A Continental és a Deutsche Telekom hasonló megoldáson dolgozik, melynek neve Autolinq és amely az LTE-re épül. Az Autolinq minden új modellbe szériatartozékként bekerül majd.
Az autógyártó cégek és a programjaikat támogató távközlési vállalatok úgy vélik, hogy 4-5 éven belül mindennapossá válhatnak az internethozzáférések a felsőkategóriás autókban. Ez azt jelenti, hogy már minden sorozatban gyártott modell képes lesz internetelérést biztosítani, e-maileket küldeni és fogadni, online multimédiás tartalmakat lejátszani. "A jövőben felolvastathatjuk a számítógéppel a beérkező e-mailjeinket, de akár le is diktálhatjuk neki az elküldendő leveleinket. Ez a technika legkésőbb a következő 4-5 esztendőn belül már a sorozatban gyártott gépkocsikban is megjelenik. Természetesen először a felső kategóriás járművekben fog debütálni" - nyilatkozta Elmar Degenhart, a Continental első embere.
A Deutsche Telekom mellett a Continental az egyik olyan cég, amely hisz abban, hogy az autók összeköthetők az internettel. Jelenleg kissé utópisztikusnak tűnik, hogy valaki már hazafelé tartva, a volánnál ülve lekérdezze az e-mailjeit vagy kikeresse és meghallgassa a kedvenc YouTube-videoklipjeit, esetleg automatikusan továbbítsa a szervizbe a gépkocsi legfontosabb műszaki jellemzőit. Ugyanakkor mindez koránt sem álom. A Mercedes-Benz jövő tavasszal érkező SLK modelljeiben már lesz internethozzáférés. Ezt a Command nevű platform teszi lehetővé. "Ezután alig egy évet vesz majd igénybe, hogy minden autóban internet legyen" - jósolta Thomas Weber, a Daimler kutatási részlegének vezetője.
A németek mellett a franciák sem szeretnének lemaradni. A Peugeot ajánlatában olyan csomagok szerepelnek, amelyeknél 340 euróért bárki vezeték nélküli internethozzáférést vásárolhat. Az egyetlen kikötés, hogy a csomagot legfeljebb négy készüléken lehet használni. Az eszközök lehetnek okostelefonok, tábla PC-k, laptopok vagy játékkonzolok. Hasonló szolgáltatással már a Ford és a BMW is jelentkezett. Az egyetlen probléma, hogy a csomagokat csak a vezető útitársai használhatják.
Az autók fedélzeti rendszereinek szoftverpiacán régi ismerősként üdvözölheti egymást az Apple és a Microsoft. A PwC előrejelzése szerint az első szolgáltatásokat alighanem az üzletemberek tudják majd megfizetni és az első 3-5 évben ezek a megoldások különleges extraként szerepelnek majd az árajánlatokban.
A fejlesztőknek elsősorban azt kell megoldaniuk, hogy az internetezés ne vonja majd el a figyelmet a vezetéstől, hiszen az utakon a biztonság az elsődleges. Az ADAC nem véletlenül szorgalmazza, hogy csak a fontos tartalmak legyenek elérhetők a gépkocsikban. A távlati célok között egyértelműen a számítási felhő technológián alapuló szolgáltatások megjelenése szerepel. A BMW és az Intel együttműködésének köszönhetően 2008-tól elérhető a Carconnect-csomag, de a Daimlernek, az Audinak és a Peugeotnak is van hasonló szolgáltatása. Ezek mindegyike a WLAN-on alapul és általában lehetővé teszi az internetelérések autón belüli megosztását egy a poggyásztérben vagy máshol elhelyezett router segítségével.
A Daimler már most is tesztel számítási felhőn alapuló megoldásokat, amelyek között egyaránt vannak internetes rádiók, navigációs programok, elektronikus levelezőrendszerek és kommunikációs platformok. Mindegyik esetében közös vonás, hogy a szükséges szoftvereket nem a fedélzeti rendszerbe integrálják, hanem távoli szervereken kapnak helyet. A Continental és a Deutsche Telekom hasonló megoldáson dolgozik, melynek neve Autolinq és amely az LTE-re épül. Az Autolinq minden új modellbe szériatartozékként bekerül majd.