Hunter

Kiosztották a járművek X-díját

Közel három és fél évvel ezelőtt indította útjára az X-díj Alapítvány a legtakarékosabb gépjárművek versenyét. A csapatoknak egy gallon üzemanyaggal legalább 100 mérföldet kellett megtenniük, ami 2,35 literes fogyasztást jelent 100 kilométerre levetítve.

A versenybe benevezett 111 csapat 136 járműve a megmérettetések során folyamatosan fogyatkozott, míg az utolsó körre, egy versenypályán zajló megmérettetésre összesen 7 szerkezet maradt állva. Ezek közül kerültek ki a 10 millió dollár összdíjazású Progressive Automotive díj győztesei, akiket most az összes döntőssel együtt bemutatunk.


Very Light Car

A "főáramlatból" a Virginia állambeli Edison2-é az egyetlen négyüléses, 280 literes csomagtérrel rendelkező jármű, ami állva tudott maradni a sorozatban. Az E85-ös alkohol üzemű Very Light Car (nagyon könnyű autó) névre keresztelt gépük 102,5 mérföld per gallonos fogyasztásával éppen hogy bejutott a küzdelembe, egyedüliként azonban nem volt nehéz dolga, hogy az utolsó körben elhódítsa a kategória győztesének járó 5 millió dollárt, különösen hogy két autóval is képviseltették magukat.

A farmotoros Very Light Car erőforrása egy egyhengeres, turbófeltöltéses, 40 LE teljesítményű, 250 köbcentiméter űrtartalmú motor, amivel 160 km/h végsebességet érhet el. Hátsókerék hajtását egy hatsebességes szekvenciális váltó biztosítja, egy tankolással 950 kilométert tud megtenni, az utasok kényelmét fűtés, légkondicionáló és egy iPod-hoz kialakított hangrendszer biztosítja. Az X-díj versenyen a többszörös Le Mans győztes volt Formula 1-es pilóta, az olasz Emanuelle Pirro ült az egyik VLC volánjánál.


X-Tracer

Az alternatív kategória tandem ágának domináns járműve egy svájci alkotás, az X-Tracer. A kétüléses tandemekben az utas a vezető mögött helyezkedik el, így gyakorlatilag egy kabinnal ellátott motorbicikliről van szó, amit stabilizátor kerekekkel biztosítottak, melyekkel akár 52 fokos dőlési szögben is könnyedén kontrollálható a szerkezet. Hajtását tekintve elektromos, 187,6 mérföld per gallonnal egyenértékű (mpge) üzemanyag-hatékonyságával pedig 2,5 millió dollárt vihetett haza a pénzdíjból a Winterthurban működő Peraves csapat, ami ugyancsak két járművel indult a döntőben.

A hangtalanul suhanó X-Tracerek 250 kilométert tudnak megtenni lítium-ion akkuik egyetlen feltöltésével, ami mindössze egy órát vesz igénybe. Sebességüket tekintve igazi versenymotorok is lehetnének, több mint 240 km/h-val tudnak száguldani, 5 másodperc alatt érik el a 100 km/h sebességet, mindezt egy 204 lóerős elektromos motor biztosítja.


Aptera 2e

A döntő legnagyobb versengése az alternatív kategória kétüléseseinél alakulhatott ki. A kilenc résztvevővel felsorakozó mezőnyből öt különböző jármű indult az egymás mellett elhelyezkedő ülésekkel rendelkező ágban. Az Aptera 2e egy újabb amerikai produkció, a csapat New Yorkban és a virginiai Hamptonban dolgozott a gépen. A jármű teljes egészében elektromos, egy feltöltéssel 100 mérföldet, azaz 160 kilométert tud megtenni.

Az energiatakarékosság érdekében nagy hangsúlyt fektettek az aerodinamikára és a jármű súlyára. A karosszéria kompozit anyagokból készült, ugyanakkor az utasbiztonságot sem hanyagolták el, az ütközési zónák kialakításához és az ütközések erejének elvezetéséhez az autóversenyzés világából vették át a megoldásokat. A járművet légzsákokkal is ellátták.


RaceAbout

A RaceAbout a finn RaceAbout Association autója, egy akkukkal működő elektromos jármű, amit a Helsinkiben található Metropolia Alkalmazott Tudományi Egyetem kutatói és hallgatói terveztek. Az egyetem 20 éves múltra tekint vissza a prototípus autók készítésében. Az X-díjra nevezett autójuk pont belefér a fogyasztási kritériumba, teljesítményét tekintve 6 másodperc alatt gyorsul 100 km/h-ra, végsebessége 200 km/h.

Egy feltöltéssel 200 kilométert tud megtenni. Karosszériája szénszálas, akkui lítium-titanátból készültek. Ezek négy elektromos motort táplálnak, ezáltal egy négykerék hajtású járműről beszélhetünk, melynek összsúlya 1700 kilogramm, ebből az akkuk 550 kilót nyomnak.


Alias

Az Alias a kínai autógyártás felé kacsintgató kaliforniai Zap elektromos háromkerekűje, ugyancsak akkukkal működik, ők a jól bevált lítium-ion technológiára szavaztak. Elsőre talán ezt is inkább egy karosszériával ellátott motornak gondolnánk, azonban jóval több annál. Számos olyan jeggyel is büszkélkedik, ami a hagyományos gépjárművek sajátja, ilyen többek közt a szervokormány és a fedélzeti GPS navigáció. 7,5 másodperc alatt éri el a 100 km/h-t, végsebessége 160 km/h, bár egy feltöltéssel csak 160 kilométert teljesít. Listaára 35 000 amerikai dollár.


TW4XP

Ha autókról van szó, nem maradhat ki Németország sem. Ugyancsak egy háromkerekűvel képviseltette magát, igaz a kerekek elrendezése fordított az Aliasnál alkalmazotthoz képest. A TW4XP (ThreeWheeler 4 X-Prize) azonos nevű járműve az akkumulátorok elektromos energiája mellé egy pedál mechanizmust is kapott, valójában tehát egy elektromos-emberi erő hibridet láthatunk a rosenthali fejlesztőcsapattól. A végleges nevét még keresgélő TW4XP kétszemélyes, végsebessége 130 km/h, 18 másodpercre van szüksége a 100 km/h sebesség elérésére. Ez a szerkezet is csak 160 kilométert tud megtenni egy feltöltéssel, viszont a táv kitartó pedálozással fokozható.


Wave 2

A kategória pénzdíjának másik felét a nevadai Li-ion Motors elektromos Wave 2-je vitte el. Ez futurisztikus külseje és 187 mpge fogyasztása ellenére teljes összkomfortot kínál utasainak légkondicionálóval, elektromos ablakemelővel és GPS navigációval. Ahogy azt a gyártó nevéből már sokan kikövetkeztethették, az áramvonalas kisautó lítium-ion akkukkal üzemel. 12 másodperc alatt gyorsul 100 km/h sebességre, végsebessége 130 km/h körül mozog, egy feltöltéssel 240 kilométert tud megtenni, akkuit több mint 2500-szor lehet újratölteni.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Piel #20
    Mint előttem is kifejtették mások is, az energiafelhasználás az egyik oldala csak ezeknek a próbálkozásoknak! A másik oldala az akkumulátorok és a környezetszennyezés.
  • Piel #19
    "A megoldás magukban az emberekben van. Az kell, hogy megértsük egymást. Tudatában kell lennünk, hogy közösen vagyunk felelősek egymásért és a környezetünkért. Amíg ezt nem fogjuk föl, addig mindig mindenből hiány lesz. Semmivel nem fogunk megelégedni, és soha semmi nem lesz elég jó."

    Addig amíg emberek a másik ember kihasználásával akar világuralomra törni, addig minden normális ember veszélyben van. Úgy a Föld is!


  • sanyicks #18
    El kéne felejteni már a jó öreg kénsavas akksikat, és a NiCd akksikat is amiből a kadmium a veszélyes. NiMH akksiknál mi a veszélyes? A nikkel, vagy a hidroxid? Hát egyik sem igazán.
    De még a normális (nem gányolt) hibrid hajtás is jóval előnyösebb mint a közvetlen robbanómotoros hajtás a jelenlegi autókban, és olcsóbb... persze a gyártása mert ugye a kapitalizmus arról szól hogy annyit húznak le az emberről amennyit tudnak.
  • Justil #17
    Ez kimondva, leírva szép, csak megvalósulni soha nem fog. Még ha legalább errefelé tendálna a világ, de nem. Még hogy majd nem követelünk többet, meg személyes áldozatot hozunk a közösségért, mi?

    Pedig tényleg szép elgondolás :)
  • nagylzs #16
    Etanol és biodízel hát igen... A biomasszás energiával az a baj, hogy a Föld egy nagy részén éheznek az emberek. Mi meg arra használjuk a termőföldet hogy ne kelljen annyit gyalogolnunk. Ez ellentmondásnak tűnhet...

    Nem egy konkrét technológia lesz az orvosság az energiaválság betegségére. A megoldás magukban az emberekben van. Az kell, hogy megértsük egymást. Tudatában kell lennünk, hogy közösen vagyunk felelősek egymásért és a környezetünkért. Amíg ezt nem fogjuk föl, addig mindig mindenből hiány lesz. Semmivel nem fogunk megelégedni, és soha semmi nem lesz elég jó.

    Minél inkább ráébredünk arra, hogy egymásra vagyunk utalva, és hogy csak az a jó ami mindenki számára jó, annál inkább fogunk harmóniában élni egymással és a környezetünkkel. Annál inkább képesek leszünk arra, hogy ne követeljünk többet mint amennyire szükségünk van. Ez vezet majd oda, hogy nem lesz hiány energiából és élelmiszerből sem.

    Addig is, nagyon jó hogy vannak ezek az új technológiák. Jó hogy van ez a verseny, mert ezzel is növeljük a rendelkezésre álló eszközök tárházát. De ezek csak akkor hasznosak, ha mindenki javát szolgálják. Próbáljuk ebben a szellemben felhasználni őket. :-)
  • Ender Wiggin #15
    Csak azt felejted el, hogy etanolt és biodízelt is egyre több helyen állítanak elő. Ezeknek meg semmi köze az olajhoz. De szép próbálkozás volt. Amúgy meg egy atomháború esetén k*rvára nem a benzinár lesz a legnagyobb problémád...
  • Ahoy #14
    Azért ne feledjék a fanyalgók (szokás szerint tömegével a rosszmájú kommentek)
    hogy az olajtartalékaink végesek nagyon durván! Emellett pedig sehol sem tartunk az alternatív autózás terén. Most lenne egy Izrael-Irán atomháború USA beavatkozással, szépen elzárhatják az olajat, és már is olyan világválság lesz, hogy örülhetünk ha enni tudunk valamit. Ilyenkor egy nem benzinüzemű autó aranyat érhet. 99%-a meg beszopja az embereknek, ha brutálmagas lesz az olajár.
  • Ender Wiggin #13
    Amíg lesznek dízelek, addig kár sírni a CO2 miatt. És való igaz, hogy az áramot erőmű termelik ennek is, plusz az elhasznált aksikat is csak tárolni/megsemmisíteni kell. Vagy is ez sem forradalmian környezet kímélő.
  • sanyicks #12
    Egyáltalán nem... ugyanis egy nagy erőmű sokkal hatékonyabb mintha kis motorokban alakulna át mozgási energiává, ráadásul manapság olyan szűrők kerülnek rájuk, hogy semmi káros nem szabadul fel.
    És persze a szennyezést csökkenti még az is, hogy vannak atom, víz és szélerőművekt is, na meg az autókon a regeneratív fék.
  • jaspercry #11
    ez az :)