Hunter
Kiosztották a járművek X-díját
Közel három és fél évvel ezelőtt indította útjára az X-díj Alapítvány a legtakarékosabb gépjárművek versenyét. A csapatoknak egy gallon üzemanyaggal legalább 100 mérföldet kellett megtenniük, ami 2,35 literes fogyasztást jelent 100 kilométerre levetítve.
A versenybe benevezett 111 csapat 136 járműve a megmérettetések során folyamatosan fogyatkozott, míg az utolsó körre, egy versenypályán zajló megmérettetésre összesen 7 szerkezet maradt állva. Ezek közül kerültek ki a 10 millió dollár összdíjazású Progressive Automotive díj győztesei, akiket most az összes döntőssel együtt bemutatunk.
Very Light Car
A "főáramlatból" a Virginia állambeli Edison2-é az egyetlen négyüléses, 280 literes csomagtérrel rendelkező jármű, ami állva tudott maradni a sorozatban. Az E85-ös alkohol üzemű Very Light Car (nagyon könnyű autó) névre keresztelt gépük 102,5 mérföld per gallonos fogyasztásával éppen hogy bejutott a küzdelembe, egyedüliként azonban nem volt nehéz dolga, hogy az utolsó körben elhódítsa a kategória győztesének járó 5 millió dollárt, különösen hogy két autóval is képviseltették magukat.
A farmotoros Very Light Car erőforrása egy egyhengeres, turbófeltöltéses, 40 LE teljesítményű, 250 köbcentiméter űrtartalmú motor, amivel 160 km/h végsebességet érhet el. Hátsókerék hajtását egy hatsebességes szekvenciális váltó biztosítja, egy tankolással 950 kilométert tud megtenni, az utasok kényelmét fűtés, légkondicionáló és egy iPod-hoz kialakított hangrendszer biztosítja. Az X-díj versenyen a többszörös Le Mans győztes volt Formula 1-es pilóta, az olasz Emanuelle Pirro ült az egyik VLC volánjánál.
X-Tracer
Az alternatív kategória tandem ágának domináns járműve egy svájci alkotás, az X-Tracer. A kétüléses tandemekben az utas a vezető mögött helyezkedik el, így gyakorlatilag egy kabinnal ellátott motorbicikliről van szó, amit stabilizátor kerekekkel biztosítottak, melyekkel akár 52 fokos dőlési szögben is könnyedén kontrollálható a szerkezet. Hajtását tekintve elektromos, 187,6 mérföld per gallonnal egyenértékű (mpge) üzemanyag-hatékonyságával pedig 2,5 millió dollárt vihetett haza a pénzdíjból a Winterthurban működő Peraves csapat, ami ugyancsak két járművel indult a döntőben.
A hangtalanul suhanó X-Tracerek 250 kilométert tudnak megtenni lítium-ion akkuik egyetlen feltöltésével, ami mindössze egy órát vesz igénybe. Sebességüket tekintve igazi versenymotorok is lehetnének, több mint 240 km/h-val tudnak száguldani, 5 másodperc alatt érik el a 100 km/h sebességet, mindezt egy 204 lóerős elektromos motor biztosítja.
Aptera 2e
A döntő legnagyobb versengése az alternatív kategória kétüléseseinél alakulhatott ki. A kilenc résztvevővel felsorakozó mezőnyből öt különböző jármű indult az egymás mellett elhelyezkedő ülésekkel rendelkező ágban. Az Aptera 2e egy újabb amerikai produkció, a csapat New Yorkban és a virginiai Hamptonban dolgozott a gépen. A jármű teljes egészében elektromos, egy feltöltéssel 100 mérföldet, azaz 160 kilométert tud megtenni.
Az energiatakarékosság érdekében nagy hangsúlyt fektettek az aerodinamikára és a jármű súlyára. A karosszéria kompozit anyagokból készült, ugyanakkor az utasbiztonságot sem hanyagolták el, az ütközési zónák kialakításához és az ütközések erejének elvezetéséhez az autóversenyzés világából vették át a megoldásokat. A járművet légzsákokkal is ellátták.
RaceAbout
A RaceAbout a finn RaceAbout Association autója, egy akkukkal működő elektromos jármű, amit a Helsinkiben található Metropolia Alkalmazott Tudományi Egyetem kutatói és hallgatói terveztek. Az egyetem 20 éves múltra tekint vissza a prototípus autók készítésében. Az X-díjra nevezett autójuk pont belefér a fogyasztási kritériumba, teljesítményét tekintve 6 másodperc alatt gyorsul 100 km/h-ra, végsebessége 200 km/h.
Egy feltöltéssel 200 kilométert tud megtenni. Karosszériája szénszálas, akkui lítium-titanátból készültek. Ezek négy elektromos motort táplálnak, ezáltal egy négykerék hajtású járműről beszélhetünk, melynek összsúlya 1700 kilogramm, ebből az akkuk 550 kilót nyomnak.
Alias
Az Alias a kínai autógyártás felé kacsintgató kaliforniai Zap elektromos háromkerekűje, ugyancsak akkukkal működik, ők a jól bevált lítium-ion technológiára szavaztak. Elsőre talán ezt is inkább egy karosszériával ellátott motornak gondolnánk, azonban jóval több annál. Számos olyan jeggyel is büszkélkedik, ami a hagyományos gépjárművek sajátja, ilyen többek közt a szervokormány és a fedélzeti GPS navigáció. 7,5 másodperc alatt éri el a 100 km/h-t, végsebessége 160 km/h, bár egy feltöltéssel csak 160 kilométert teljesít. Listaára 35 000 amerikai dollár.
TW4XP
Ha autókról van szó, nem maradhat ki Németország sem. Ugyancsak egy háromkerekűvel képviseltette magát, igaz a kerekek elrendezése fordított az Aliasnál alkalmazotthoz képest. A TW4XP (ThreeWheeler 4 X-Prize) azonos nevű járműve az akkumulátorok elektromos energiája mellé egy pedál mechanizmust is kapott, valójában tehát egy elektromos-emberi erő hibridet láthatunk a rosenthali fejlesztőcsapattól. A végleges nevét még keresgélő TW4XP kétszemélyes, végsebessége 130 km/h, 18 másodpercre van szüksége a 100 km/h sebesség elérésére. Ez a szerkezet is csak 160 kilométert tud megtenni egy feltöltéssel, viszont a táv kitartó pedálozással fokozható.
Wave 2
A kategória pénzdíjának másik felét a nevadai Li-ion Motors elektromos Wave 2-je vitte el. Ez futurisztikus külseje és 187 mpge fogyasztása ellenére teljes összkomfortot kínál utasainak légkondicionálóval, elektromos ablakemelővel és GPS navigációval. Ahogy azt a gyártó nevéből már sokan kikövetkeztethették, az áramvonalas kisautó lítium-ion akkukkal üzemel. 12 másodperc alatt gyorsul 100 km/h sebességre, végsebessége 130 km/h körül mozog, egy feltöltéssel 240 kilométert tud megtenni, akkuit több mint 2500-szor lehet újratölteni.
A versenybe benevezett 111 csapat 136 járműve a megmérettetések során folyamatosan fogyatkozott, míg az utolsó körre, egy versenypályán zajló megmérettetésre összesen 7 szerkezet maradt állva. Ezek közül kerültek ki a 10 millió dollár összdíjazású Progressive Automotive díj győztesei, akiket most az összes döntőssel együtt bemutatunk.
Very Light Car
A "főáramlatból" a Virginia állambeli Edison2-é az egyetlen négyüléses, 280 literes csomagtérrel rendelkező jármű, ami állva tudott maradni a sorozatban. Az E85-ös alkohol üzemű Very Light Car (nagyon könnyű autó) névre keresztelt gépük 102,5 mérföld per gallonos fogyasztásával éppen hogy bejutott a küzdelembe, egyedüliként azonban nem volt nehéz dolga, hogy az utolsó körben elhódítsa a kategória győztesének járó 5 millió dollárt, különösen hogy két autóval is képviseltették magukat.
A farmotoros Very Light Car erőforrása egy egyhengeres, turbófeltöltéses, 40 LE teljesítményű, 250 köbcentiméter űrtartalmú motor, amivel 160 km/h végsebességet érhet el. Hátsókerék hajtását egy hatsebességes szekvenciális váltó biztosítja, egy tankolással 950 kilométert tud megtenni, az utasok kényelmét fűtés, légkondicionáló és egy iPod-hoz kialakított hangrendszer biztosítja. Az X-díj versenyen a többszörös Le Mans győztes volt Formula 1-es pilóta, az olasz Emanuelle Pirro ült az egyik VLC volánjánál.
X-Tracer
Az alternatív kategória tandem ágának domináns járműve egy svájci alkotás, az X-Tracer. A kétüléses tandemekben az utas a vezető mögött helyezkedik el, így gyakorlatilag egy kabinnal ellátott motorbicikliről van szó, amit stabilizátor kerekekkel biztosítottak, melyekkel akár 52 fokos dőlési szögben is könnyedén kontrollálható a szerkezet. Hajtását tekintve elektromos, 187,6 mérföld per gallonnal egyenértékű (mpge) üzemanyag-hatékonyságával pedig 2,5 millió dollárt vihetett haza a pénzdíjból a Winterthurban működő Peraves csapat, ami ugyancsak két járművel indult a döntőben.
A hangtalanul suhanó X-Tracerek 250 kilométert tudnak megtenni lítium-ion akkuik egyetlen feltöltésével, ami mindössze egy órát vesz igénybe. Sebességüket tekintve igazi versenymotorok is lehetnének, több mint 240 km/h-val tudnak száguldani, 5 másodperc alatt érik el a 100 km/h sebességet, mindezt egy 204 lóerős elektromos motor biztosítja.
Aptera 2e
A döntő legnagyobb versengése az alternatív kategória kétüléseseinél alakulhatott ki. A kilenc résztvevővel felsorakozó mezőnyből öt különböző jármű indult az egymás mellett elhelyezkedő ülésekkel rendelkező ágban. Az Aptera 2e egy újabb amerikai produkció, a csapat New Yorkban és a virginiai Hamptonban dolgozott a gépen. A jármű teljes egészében elektromos, egy feltöltéssel 100 mérföldet, azaz 160 kilométert tud megtenni.
Az energiatakarékosság érdekében nagy hangsúlyt fektettek az aerodinamikára és a jármű súlyára. A karosszéria kompozit anyagokból készült, ugyanakkor az utasbiztonságot sem hanyagolták el, az ütközési zónák kialakításához és az ütközések erejének elvezetéséhez az autóversenyzés világából vették át a megoldásokat. A járművet légzsákokkal is ellátták.
RaceAbout
A RaceAbout a finn RaceAbout Association autója, egy akkukkal működő elektromos jármű, amit a Helsinkiben található Metropolia Alkalmazott Tudományi Egyetem kutatói és hallgatói terveztek. Az egyetem 20 éves múltra tekint vissza a prototípus autók készítésében. Az X-díjra nevezett autójuk pont belefér a fogyasztási kritériumba, teljesítményét tekintve 6 másodperc alatt gyorsul 100 km/h-ra, végsebessége 200 km/h.
Egy feltöltéssel 200 kilométert tud megtenni. Karosszériája szénszálas, akkui lítium-titanátból készültek. Ezek négy elektromos motort táplálnak, ezáltal egy négykerék hajtású járműről beszélhetünk, melynek összsúlya 1700 kilogramm, ebből az akkuk 550 kilót nyomnak.
Alias
Az Alias a kínai autógyártás felé kacsintgató kaliforniai Zap elektromos háromkerekűje, ugyancsak akkukkal működik, ők a jól bevált lítium-ion technológiára szavaztak. Elsőre talán ezt is inkább egy karosszériával ellátott motornak gondolnánk, azonban jóval több annál. Számos olyan jeggyel is büszkélkedik, ami a hagyományos gépjárművek sajátja, ilyen többek közt a szervokormány és a fedélzeti GPS navigáció. 7,5 másodperc alatt éri el a 100 km/h-t, végsebessége 160 km/h, bár egy feltöltéssel csak 160 kilométert teljesít. Listaára 35 000 amerikai dollár.
TW4XP
Ha autókról van szó, nem maradhat ki Németország sem. Ugyancsak egy háromkerekűvel képviseltette magát, igaz a kerekek elrendezése fordított az Aliasnál alkalmazotthoz képest. A TW4XP (ThreeWheeler 4 X-Prize) azonos nevű járműve az akkumulátorok elektromos energiája mellé egy pedál mechanizmust is kapott, valójában tehát egy elektromos-emberi erő hibridet láthatunk a rosenthali fejlesztőcsapattól. A végleges nevét még keresgélő TW4XP kétszemélyes, végsebessége 130 km/h, 18 másodpercre van szüksége a 100 km/h sebesség elérésére. Ez a szerkezet is csak 160 kilométert tud megtenni egy feltöltéssel, viszont a táv kitartó pedálozással fokozható.
Wave 2
A kategória pénzdíjának másik felét a nevadai Li-ion Motors elektromos Wave 2-je vitte el. Ez futurisztikus külseje és 187 mpge fogyasztása ellenére teljes összkomfortot kínál utasainak légkondicionálóval, elektromos ablakemelővel és GPS navigációval. Ahogy azt a gyártó nevéből már sokan kikövetkeztethették, az áramvonalas kisautó lítium-ion akkukkal üzemel. 12 másodperc alatt gyorsul 100 km/h sebességre, végsebessége 130 km/h körül mozog, egy feltöltéssel 240 kilométert tud megtenni, akkuit több mint 2500-szor lehet újratölteni.