Berta Sándor

Biztonsági kockázatokat jelentenek a hálózatba kötött autók

Joao Barros, a Portói Egyetem Elektrotechnikai és Informatikai Intézetének professzora szerint az internet szó hallatán ugyan az emberek többsége elsősorban az asztali számítógépekre és okostelefonokra gondol, de a világháló nem csak ezt jelenti.

"Egyre több új eszköztípus jelenik meg. Az okostelefonokat az érzékelő rendszerek, az autók és a háztartási berendezések követik, de ezek mindegyike egyben új különleges biztonsági kockázatokat is magával hoz. Teljesen új alapokra kell helyezni ezeknek a rendszereknek a biztosítását, hiszen a klasszikus titkosítás túl bonyolult lehet néhány új alkalmazás számára. A járművek esetében ugyanakkor teljesen új értelmet nyer az, hogy fizikailag hol van egy hálózati csomópont" - jelentette ki a szakember a Summer School on Network and Information Security nevű krétai konferencián.

A portói VANET projekt rámutatott: az autósok számára nagyon is fontos, hogy valós időben láthassák hol van éppen egy szabad parkolóhely. A tesztek során összesen 456 helyi taxit szereltek fel GPS-modullal és internethozzáféréssel. Ezekben a megoldásokban azonban igazán hosszú távon vannak lehetőségek. Barros úgy vélte: egy ilyen rendszer akár a közlekedési lámpákat is kiválthatná. A fedélzeti egység mindig megmutatná a vezetőnek, hogy szabadon haladhat-e az adott útszakaszon. Így az autósoknak nem kellene állandóan a közlekedési lámpákat figyelniük.

Szintén hasznos lenne egy ilyen hálózat az információmegosztás szempontjából. Az úton lévő járművek tájékoztathatnák egymást és a vezetőiket az aktuális közlekedési helyzetről, a balesetekről és a dugókról. A nagyszerű lehetőségek ellenére is komoly biztonsági kockázatokat hordoznak magukban az új megoldások. Nem szabad elfelejteni, hogy gyakorlatilag mobil hálózati csomópontokról van szó és könnyen előfordulhat, hogy valaki módosítja egy autó tartózkodási helyét, ezáltal pedig veszélyezteti az általános közlekedésbiztonságot. Rendkívül fontos, hogy a többi autós megbízhasson a gépkocsiktól érkező adatokban.

A portói kutatók emellett vizsgálták a szenzorhálózatok létrehozásának lehetőségeit is. Az általuk létrehozott intelligens menekülési útmutató rendszer különböző érzékelőkből áll és azonnal felismeri, ha például ég egy épület. A szenzorok megállapítják a tűz pontos helyét és ezen információk függvényében a legbiztonságosabb menekülési útvonalat ajánlják a bent tartózkodó embereknek. A gond csak az, hogy nehezen lehet titkosítani az érzékelők közötti kommunikációt. Ráadásul, a hálózat azonnal megbénul, ha csak egyetlen szenzor is meghibásodik, valamilyen okból kiesik, vagy ellopják.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #1
    "Barros úgy vélte: egy ilyen rendszer akár a közlekedési lámpákat is kiválthatná."

    Miutan a francia tgv es japan shinkanzen vonalakon mar jopar evtizede kivaltottak a lampakat fedelzeti szamitogepekkel es kijelzokkel, ez nem szamit ujdonsagnak. Autok eseten csak azert nem hasznaljuk, mert akkor minden autoba kellene egy vevo/kijelzo egyseg, tovabba az emberek nem ezt szoktak meg.

    "Rendkívül fontos, hogy a többi autós megbízhasson a gépkocsiktól érkező adatokban."

    Vagy csak javaslatkent kell ertelmezni a bekuldott jeleket. Autok eseten amugy is fontos az optikai navagacio, mert ha a hibas gps-u auto helyett egy gyerek lep az utra, az is ugyanolyan hibas/ismeretlen poziciojelu akadaly, amit el kellene kerulni. Tehat csak tisztan a gps-ekre amugy nem lehet hagyatkozni, mivel az auto nem egy zart utvonalu kotottpalyas jarmu.

    "A gond csak az, hogy nehezen lehet titkosítani az érzékelők közötti kommunikációt. Ráadásul, a hálózat azonnal megbénul, ha csak egyetlen szenzor is meghibásodik, valamilyen okból kiesik, vagy ellopják."

    Ez hibas allitas, ilyenkor a rendszernek riasztania kell, mintha tuz semmisitette volna meg a szenzort. Normal riasztok eseten is ez tortenik, ha valaki lever egy szenzort, akkor bekapcsolja a riasztot. A kommunikacio titkositasa pedig vpn-ek koraban mar megoldott kerdesnek tekintheto.