Berta Sándor
Ausztriában kamerákkal figyelnék a gyalogátkelőket
Nyugati szomszédunknál abban bíznak, hogy a zebrák közelében elhelyezett térfigyelő kameráknak köszönhetően csökkenni fog a gyalogátkelőknél elütött emberek száma.
Az első videokamerákat Bécs 19. kerületében, a Döblinger Haupstrasse és a Pokornygasse kereszteződésében helyezték el. A programot Rudi Schicker bécsi közlekedési tanácsnok és Klaus Robatsch, a Közlekedésbiztonsági Kuratórium (KfV) fővárosi képviselője indította és Ausztriában egyedülálló kezdeményezésnek számít.
"Bécsben folyamatosan a közlekedésbiztonság növelését célzó keretfeltételek javításán dolgozunk. E folyamat során az aktuális technológiai fejlesztéseket sem hagyhatjuk figyelmen kívül" - nyilatkozta Rudi Schicker. Klaus Robatsch az intézkedés tudományos hátterét hangsúlyozta és hozzátette: reméli, hogy a megoldásnak komoly megelőző hatása lesz. A szakember szerint a védettnek minősített útszakaszokon (járdákon, zebrákon) bekövetkező balesetek egy része a megengedett sebesség túllépésére vezethető vissza. Azt várják, hogy a térfigyelő kameráknak köszönhetően az autósok jobban fognak figyelni a gyalogosokra és ezáltal javulni fog a közlekedési morál.
A közlekedési szakértők nem véletlenül választották ki a döblingi kereszteződést, idén tavasszal ugyanis egy autós elgázolt ott egy diákot, aki át akart menni az utcán. A vizsgálatok megállapították, hogy a kereszteződés biztonságtechnikai szempontból nagyon jól felszerelt volt, ennek ellenére az elmúlt tíz évben már történt itt baleset. A kamerák felszerelése mellett kijelöltek egy olyan zónát, amelynek területén a gépkocsik legfeljebb 30 km/h-s sebességgel közlekedhetnek és kiszélesítették a járdát. A projekt összesen 35 000 euróba került.
"A Közlekedésbiztonsági Kuratóriummal együtt úgy döntöttünk, hogy e változtatások mellett videomegfigyelést is bevezetünk" - közölte Schicker. A kereszteződésben minden a közlekedésben részt vevő járművet és személyt lefotóznak, függetlenül attól, hogy gyalogosról, a villamosról leszálló emberekről, kerékpárosokról vagy autósokról van-e szó. Klaus Robatsch elmondta: a közelségi szenzorok azonnal élesítik a három videokamera objektívjét, amint egy autó vagy gyalogos a kereszteződéshez közelít. Két készülék kifejezetten a járműforgalmat figyeli, míg a harmadik a gyalogátkelőhöz közelítő gépkocsikra összpontosít. A rendszer az adatokat névtelenül tárolja el és kiszűri a rendszámokat is.
A programot és a megfigyelések eredményeit egy esztendő múlva értékeli ki a KfV. Ekkor vizsgálják majd meg azt is, hogy a felvételek alkalmasak-e az esetleg szabálysértést vagy bűncselekményt elkövető személyek azonosítására. A három kamera felszerelése és a hozzájuk tartozó rendszer kiépítése egyébként kereken 120 000 euróba került. Ez az összeg 40 000 euróra csökkenthető, ha sikerül a megoldást egész Ausztriában elterjeszteni.
Az első videokamerákat Bécs 19. kerületében, a Döblinger Haupstrasse és a Pokornygasse kereszteződésében helyezték el. A programot Rudi Schicker bécsi közlekedési tanácsnok és Klaus Robatsch, a Közlekedésbiztonsági Kuratórium (KfV) fővárosi képviselője indította és Ausztriában egyedülálló kezdeményezésnek számít.
"Bécsben folyamatosan a közlekedésbiztonság növelését célzó keretfeltételek javításán dolgozunk. E folyamat során az aktuális technológiai fejlesztéseket sem hagyhatjuk figyelmen kívül" - nyilatkozta Rudi Schicker. Klaus Robatsch az intézkedés tudományos hátterét hangsúlyozta és hozzátette: reméli, hogy a megoldásnak komoly megelőző hatása lesz. A szakember szerint a védettnek minősített útszakaszokon (járdákon, zebrákon) bekövetkező balesetek egy része a megengedett sebesség túllépésére vezethető vissza. Azt várják, hogy a térfigyelő kameráknak köszönhetően az autósok jobban fognak figyelni a gyalogosokra és ezáltal javulni fog a közlekedési morál.
A közlekedési szakértők nem véletlenül választották ki a döblingi kereszteződést, idén tavasszal ugyanis egy autós elgázolt ott egy diákot, aki át akart menni az utcán. A vizsgálatok megállapították, hogy a kereszteződés biztonságtechnikai szempontból nagyon jól felszerelt volt, ennek ellenére az elmúlt tíz évben már történt itt baleset. A kamerák felszerelése mellett kijelöltek egy olyan zónát, amelynek területén a gépkocsik legfeljebb 30 km/h-s sebességgel közlekedhetnek és kiszélesítették a járdát. A projekt összesen 35 000 euróba került.
"A Közlekedésbiztonsági Kuratóriummal együtt úgy döntöttünk, hogy e változtatások mellett videomegfigyelést is bevezetünk" - közölte Schicker. A kereszteződésben minden a közlekedésben részt vevő járművet és személyt lefotóznak, függetlenül attól, hogy gyalogosról, a villamosról leszálló emberekről, kerékpárosokról vagy autósokról van-e szó. Klaus Robatsch elmondta: a közelségi szenzorok azonnal élesítik a három videokamera objektívjét, amint egy autó vagy gyalogos a kereszteződéshez közelít. Két készülék kifejezetten a járműforgalmat figyeli, míg a harmadik a gyalogátkelőhöz közelítő gépkocsikra összpontosít. A rendszer az adatokat névtelenül tárolja el és kiszűri a rendszámokat is.
A programot és a megfigyelések eredményeit egy esztendő múlva értékeli ki a KfV. Ekkor vizsgálják majd meg azt is, hogy a felvételek alkalmasak-e az esetleg szabálysértést vagy bűncselekményt elkövető személyek azonosítására. A három kamera felszerelése és a hozzájuk tartozó rendszer kiépítése egyébként kereken 120 000 euróba került. Ez az összeg 40 000 euróra csökkenthető, ha sikerül a megoldást egész Ausztriában elterjeszteni.