Berta Sándor

Ausztriában kamerákkal figyelnék a gyalogátkelőket

Nyugati szomszédunknál abban bíznak, hogy a zebrák közelében elhelyezett térfigyelő kameráknak köszönhetően csökkenni fog a gyalogátkelőknél elütött emberek száma.

Az első videokamerákat Bécs 19. kerületében, a Döblinger Haupstrasse és a Pokornygasse kereszteződésében helyezték el. A programot Rudi Schicker bécsi közlekedési tanácsnok és Klaus Robatsch, a Közlekedésbiztonsági Kuratórium (KfV) fővárosi képviselője indította és Ausztriában egyedülálló kezdeményezésnek számít.

"Bécsben folyamatosan a közlekedésbiztonság növelését célzó keretfeltételek javításán dolgozunk. E folyamat során az aktuális technológiai fejlesztéseket sem hagyhatjuk figyelmen kívül" - nyilatkozta Rudi Schicker. Klaus Robatsch az intézkedés tudományos hátterét hangsúlyozta és hozzátette: reméli, hogy a megoldásnak komoly megelőző hatása lesz. A szakember szerint a védettnek minősített útszakaszokon (járdákon, zebrákon) bekövetkező balesetek egy része a megengedett sebesség túllépésére vezethető vissza. Azt várják, hogy a térfigyelő kameráknak köszönhetően az autósok jobban fognak figyelni a gyalogosokra és ezáltal javulni fog a közlekedési morál.

A közlekedési szakértők nem véletlenül választották ki a döblingi kereszteződést, idén tavasszal ugyanis egy autós elgázolt ott egy diákot, aki át akart menni az utcán. A vizsgálatok megállapították, hogy a kereszteződés biztonságtechnikai szempontból nagyon jól felszerelt volt, ennek ellenére az elmúlt tíz évben már történt itt baleset. A kamerák felszerelése mellett kijelöltek egy olyan zónát, amelynek területén a gépkocsik legfeljebb 30 km/h-s sebességgel közlekedhetnek és kiszélesítették a járdát. A projekt összesen 35 000 euróba került.

"A Közlekedésbiztonsági Kuratóriummal együtt úgy döntöttünk, hogy e változtatások mellett videomegfigyelést is bevezetünk" - közölte Schicker. A kereszteződésben minden a közlekedésben részt vevő járművet és személyt lefotóznak, függetlenül attól, hogy gyalogosról, a villamosról leszálló emberekről, kerékpárosokról vagy autósokról van-e szó. Klaus Robatsch elmondta: a közelségi szenzorok azonnal élesítik a három videokamera objektívjét, amint egy autó vagy gyalogos a kereszteződéshez közelít. Két készülék kifejezetten a járműforgalmat figyeli, míg a harmadik a gyalogátkelőhöz közelítő gépkocsikra összpontosít. A rendszer az adatokat névtelenül tárolja el és kiszűri a rendszámokat is.

A programot és a megfigyelések eredményeit egy esztendő múlva értékeli ki a KfV. Ekkor vizsgálják majd meg azt is, hogy a felvételek alkalmasak-e az esetleg szabálysértést vagy bűncselekményt elkövető személyek azonosítására. A három kamera felszerelése és a hozzájuk tartozó rendszer kiépítése egyébként kereken 120 000 euróba került. Ez az összeg 40 000 euróra csökkenthető, ha sikerül a megoldást egész Ausztriában elterjeszteni.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Kara kán #10
    Igen, valóban jobb ötlet a nyomógombos lámpa, de ha valakiknek sok a pénzük, ám szereljenek fel videokamerát is.
    Amúgy nem mindig az autós a hibás, rengeteg a bunkó gyalogos is.
    Főleg este, buszmegállók környékén van sok szabálytalan gyalogos; őket is keményen kellene büntetni, ha pl. a nekik piros lámpa ellenére átrohannak az úttesten.

    A másik probléma a kivilágítatlan kerékpárosok. Sem macskaszem, sem lámpa elől, sem láthatósági mellény. Az ilyenekkel mit kellene csinálni?

  • chuky123 #9
    Kamerák helyett inkább nyomógombos lámpát épitenének. Úgy elkerülnék a baleseteket. Látom ott is vannak "hombár" fejüek mint nálunk. MO-n is volt vmi akció "Gerilla gyalogosok" részéröl akik 2x2 sávos gyorsforgalmi úton probáltak zebrán áttérni és szidták az autósokat hogy nem engedik át öket. Persze lámpa nem védte öket. Inkább lámpáért tüntetnének és nem az autósok ellen.
  • aaaaa #8
    Arra biztos jó lesz, hogy jól megbüntessék és lehúzzák az embereket, akik "nem adják meg az elsőbbséget" a gyalogosoknak. Bár odakint ez normálisabb keretek között működik, az autók általában megállnak, ha gyalogos vár az átkelésre. Másrészt a gyalogosok sem akkora parasztok arrafelé, hogy olyan szinten átrohangáljanak a piros lámpánál, vagy körültekintés nélkül, mint ahogy itt nálunk teszik. A büntetésekből vissza fog jönni az ára pár héten belül, tudják mit csinálnak. :)
  • duke #7
    Nem rossz otlet, de nalunk a kamera melle egy nehezgeppuskat is felkene szerelni, es ha valaki 30-nal gyorsabban mereszel kozeledni a zebrahoz, akkor tuzetnyitna. Talan igy meglehetne fekezni a kozveszelyes elmebetegeket, mert a penzbuntetes szart sem er.
  • AgentKis #6
    A videómegfigyelés arra jó, hogy legyenek f@sza kis balesetvideók a neten...
  • AgentKis #5
    "A kamerák felszerelése mellett kijelöltek egy olyan zónát, amelynek területén a gépkocsik legfeljebb 30 km/h-s sebességgel közlekedhetnek és kiszélesítették a járdát. A projekt összesen 35 000 euróba került." Annyiból már lehet, hogy egy gyalogos alul- vagy felüljáró is kijött volna... Nálunk 3m autópálya is kijön belőle...
  • hangulati #4
    biztos beparazott a kameraktol wazze. csak ott allsz tehetetlenul, mikozben csak azt lesik, hogy eleg tehetetlenul allsz-e ott. vannak lazadok is. ami itt zajlik, az vicc. tenyleg, valamelyik nap ki fogom probalni, hogy fel tudok-e hergelni egy birkat annyira, hogy megtamadjon. ha sikerul, beszamolok rola. ha nekem megsem sikerulne, ugy kerni fogom a kameramatyik segitseget. ha nekik sem sikerul, tobbe nem vonom ketsegbe Isten letet, ezt megigerem. En mondom, a ko a kamerahoz kepest kismiska. Ha kore kenyer, akkor kamerara puha pihe. Hogy raknak a kamerajukat a... oda, na.
  • Atomreaktor #3
    ja végül is az előrelátó gondolkodás és az emberek biztonsága hülyeség. minek ilyenekre költeni
  • mad mind #2
    Ha belegondolok, hogy a minap három embert próbált elütni egy barom, egy lassítóval ellátott gyalogátkelőhelyen, akkor egyet tudok érteni velük.
    Megálltak a kocsik, a gyalogok elkezdtek átmenni, mikor a sorból egy barom kivágott, átment a szembesávba, centikkel elhúzott a gyalogosok előtt és a szembejövő buszba majdnem belerohanva bebizonyította, hogy mekkora állatoknak adnak jogsit manapság.
  • astrobal #1
    ezek se tudják már mire költeni a lóvéjukat.