MTI

Visszatartott tanulmány a vezetés közbeni mobilozásról

Politikai okokból visszatartotta az amerikai Országos Közlekedésbiztonsági Hivatal az autóvezetés közbeni mobilozás veszélyeiről szóló nagyszabású tanulmányát, amely többek között arra is rámutat, hogy pusztán a mobilhasználat betiltása nem megoldás, ugyanis a kihangosított telefon szintén elvonja a vezető figyelmét az útról.

A hivatal korábbi vezetője, Jeffrey Runge a The New York Timesban nyilatkozott a több száz oldalas tanulmány visszatartásának okairól. Mint elmondta, nem akart szembekerülni bizonyos kongresszusi tagokkal, akik úgy ítélték meg, hogy lobbiérdekeket szolgált volna az adatok nyilvánosságra hozatala. Az ellentábor ugyanakkor támadja a közlekedési minisztériumot, amiért nem lépett fel határozottan a vezetést veszélyeztető, a figyelmet elvonó tevékenységek ellen, amelyek a halálos közlekedési balesetek számának növekedéséhez és helytelen vezetési gyakorlat elterjedéséhez vezetett.

A The New York Times a hét elején tette fel honlapjára a tanulmány megállapításait. A kutatásból kiderült, hogy 2000 és 2002 között négy százalékról hat százalékra nőtt a vezetés közben mobilozók száma. A rendőrség által jelentett összes közlekedési baleset mintegy 25 százalékában játszott szerepet a vezető gondatlansága. A figyelmet elvonó tevékenységek között növekedést mutat a mobilhasználat.

A közlekedésbiztonsági hivatal azt az ajánlást fogalmazta meg, hogy "az autósok vezetés közben ne használjanak mobilt, csak vészhelyzetben". Azt nem javasolták, hogy törvényileg tiltsák meg a vezetés közbeni, kihangosítás nélküli mobilozást, mivel az nem oldaná meg a problémát. Sőt az autósok azt gondolhatnák, hogy a kihangosítás biztonságosabb. A tanulmány azonban leszögezte: a baj gyökere, hogy a mobilozás - kihangosítóval vagy anélkül - mindenképpen elvonja a vezető figyelmét az útról.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Tetsuo #5
    160as frontalisnal igy is-ugy is meghalsz, nem az ov ol meg, hanem barmi amihez hozzaersz.
    oldalso utkozesnel sem az ovtol halsz meg es az ujabb autok mar kikapcsoljak az ovet baleset utan (pl viz alatt v maskor)
    persze neha nem jo ha be van csatolva, de azert jo ha becsatolod, mert %ban nagyobb eselyed van a tulelesre becsatolt ovvel.. mit nem ertesz ezen? szerinted egy ovgyarto vilag-osszeeskuves van, v mi?
  • polarka #4
    Pontosan. Ehhez a tanulmány max azért kellett, h hivatalosan is bizonyítva legyen. De ki az aki nem gondolta, h elvonja ígyis-úgyis a figyelmet? Alap.
  • Atyuska #3
    ..és a fecsegő nők szintén elvonják a vezető figyelmét az útról. Azokat is ki kéne tiltani.
  • Boba Fett #2
    Hát érdekes, amikor... Amikor itthon régen először hallottam ezt a vezetés közben kihangosítva mobilozós törvényt, akkor is azt gondoltam, hogy a kihangosítótól nem fogok jobban a vezetésre és kevésbé a telefonra figyelni. Erre ezek szerint ők csak most jöttek rá...
  • szombi #1
    És azt is eltitkolják világszerte, hogy a biztonsági öv nemcsak véd, ölni is képes!
    Ha 160-al nekirohansz egy szembejövő kamionnak, hiába az öv, megdöglesz!
    Ha oldalról nekedmennek, akkor sem véd meg, csak akadályoz a gépkocsi elhagyásában!