Berta Sándor
Új veszélyt jelent a hibrid autók némasága
Ugyan a szinte zajtalan működésű hibrid autók előnyei vitathatatlanok, vannak azonban komoly kockázatok is. A legnagyobb problémát az jelenti, hogy gyakorlatilag nem lehet meghallani, ha egy ilyen jármű közeledik.
Ez különösen akkor okoz gondot, hogy ha az úttest egy szakaszát nem lehet belátni vagy ha a zebrára lelépő személy már öreg, esetleg látássérült. Az általában zavaró zajok a hangtalanul működő hibrid autók esetében hiányoznak, és megzavarhatják az emberek tájékozódását. Mivel a járókelők megszokták, hogy egy autónak van motorzaja, ennek elmaradása furcsa lehet.
Japánban rendkívül népszerűek a hibrid autók. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a szigetországban három hónapja ezek a modellek vezetik az eladási toplistákat. "A Toyotánál még nincsenek konkrét tervek arra vonatkozóan, hogy beépítsünk-e akusztikus jelzőket. Amennyiben viszont erre általános igény van, akkor természetesen foglalkozni fogunk a kérdéssel" - ismerte el Paul Nolasco, a cég szóvivője a BBC-nek.
Thomas Feßl, az osztrák Közlekedésbiztonsági Kuratórium (KFV) közlekedésbiztonság-ökonómiai vezetője szerint a motorzajok hiánya elsősorban azokban a helységekben jelenthet problémát, ahol a nagyon alacsony engedélyezett sebesség miatt - például a kertvárosokban, lakózónákban - már a gumik gördülése okozta zajt is alig lehet hallani. A komoly kockázatot jelentő helyzetet világszerte felismerték a szakemberek és már el is indították az első kutatóprojekteket. Konkrét megoldásokról egyelőre azonban még nem lehet beszélni. A japán közlekedési minisztérium mindenesetre már létrehozott egy bizottságot, amelynek feladata egy átfogó jelentés készítése.
"Kissé túlzónak tartom azt, ahogy a problémát kezelik. Elvégre egy 30 kilométer/órás sebességgel haladó autó esetében tökéletesen lehet hallani a gumik súrlódását" - nyilatkozta Gerd Lottsiepen, a Német Közlekedési Klub (VCD) közlekedéspolitikai szóvivője. A szakember hozzátette, hogy alacsonyabb sebességnél a vezetők jobban kontrollálni tudják a járművet és az eseményeket, így vészhelyzet esetén gyorsan fékezhetnek. Továbbá azt sem árt figyelembe venni, hogy vannak más, a járműveikkel gyakran 30 kilométer/órás sebességgel közlekedő személyek is, például a kerékpárosok, akiket szintén alig lehet meghallani.
Ez különösen akkor okoz gondot, hogy ha az úttest egy szakaszát nem lehet belátni vagy ha a zebrára lelépő személy már öreg, esetleg látássérült. Az általában zavaró zajok a hangtalanul működő hibrid autók esetében hiányoznak, és megzavarhatják az emberek tájékozódását. Mivel a járókelők megszokták, hogy egy autónak van motorzaja, ennek elmaradása furcsa lehet.
Japánban rendkívül népszerűek a hibrid autók. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a szigetországban három hónapja ezek a modellek vezetik az eladási toplistákat. "A Toyotánál még nincsenek konkrét tervek arra vonatkozóan, hogy beépítsünk-e akusztikus jelzőket. Amennyiben viszont erre általános igény van, akkor természetesen foglalkozni fogunk a kérdéssel" - ismerte el Paul Nolasco, a cég szóvivője a BBC-nek.
Thomas Feßl, az osztrák Közlekedésbiztonsági Kuratórium (KFV) közlekedésbiztonság-ökonómiai vezetője szerint a motorzajok hiánya elsősorban azokban a helységekben jelenthet problémát, ahol a nagyon alacsony engedélyezett sebesség miatt - például a kertvárosokban, lakózónákban - már a gumik gördülése okozta zajt is alig lehet hallani. A komoly kockázatot jelentő helyzetet világszerte felismerték a szakemberek és már el is indították az első kutatóprojekteket. Konkrét megoldásokról egyelőre azonban még nem lehet beszélni. A japán közlekedési minisztérium mindenesetre már létrehozott egy bizottságot, amelynek feladata egy átfogó jelentés készítése.
"Kissé túlzónak tartom azt, ahogy a problémát kezelik. Elvégre egy 30 kilométer/órás sebességgel haladó autó esetében tökéletesen lehet hallani a gumik súrlódását" - nyilatkozta Gerd Lottsiepen, a Német Közlekedési Klub (VCD) közlekedéspolitikai szóvivője. A szakember hozzátette, hogy alacsonyabb sebességnél a vezetők jobban kontrollálni tudják a járművet és az eseményeket, így vészhelyzet esetén gyorsan fékezhetnek. Továbbá azt sem árt figyelembe venni, hogy vannak más, a járműveikkel gyakran 30 kilométer/órás sebességgel közlekedő személyek is, például a kerékpárosok, akiket szintén alig lehet meghallani.