SG.hu
Útdíjfizetési rendszer a T-Systems-től
Az intelligens útdíjfizetési technikának köszönhetően egyre egyszerűbbé válik a használatarányos és így az igazságos útdíj elszámolásának megvalósítása.
Az elektronikus útdíjrendszer magyarországi bevezetésére tervezett közbeszerzési pályázat előkészületeire tekintettel, a T-Systems (Magyarország) és a Satellic Traffic Management (Németország) a Balaton mellett kialakított egy demonstrációs szakaszt, ahol a műholdas helymeghatározáson alapuló útdíjbeszedési technikát mutatják be. Az intelligens útdíjfizetési technikának köszönhetően egyre egyszerűbbé válik a használatarányos és így az igazságos útdíj elszámolásának megvalósítása. "A demonstrációs szakaszon bemutatjuk, hogy milyen kényelmes az akadály nélküli, ún. free-flow típusú útdíjrendszer használata. A díjak automatikusan, a járművek megállítása és sebességkorlátozása nélkül kerülnek megállapításra" - közölte Heike Ballhaus, a Satellic értékesítési igazgatója a mai balatonkenesei rendezvényen, ahol a díjbeszedési technikát a gyakorlatban bemutatták. "Ez a rendszer nem igényel út menti infrastruktúrát, így díjadatgyűjtő hidakat, fizetőkapukat sem. Ezért az itt bemutatott díjfizetési technológia ideális megoldás Magyarország számára" - hangsúlyozta Ablonczy Balázs, a T-Systems üzletágvezető-helyettese.
A hozzávetőleg 30 kilométer hosszú demonstrációs szakasz az M7-es autópályán, valamint a közeli első- és másodrendű főutakon halad. A szakasz bizonyos elemeit a bemutató példájában díjkötelessé tették, így a speciálisan a bemutató céljaira kialakított járművel virtuálisan fizetni kell az úthasználatért.
Az útdíjfizetési rendszer műszaki alapeleme a járműbe épített miniszámítógép. Az úgynevezett on-board unit (OBU) lehetővé teszi az automatikus és használatarányos díjszedést. A matricás rendszertől eltérően itt a ténylegesen megtett útszakaszért kell fizetni. Vagyis az elv: aki többet utazik, többet is fizet. Emellett az úthasználati díjszabás sávosan is kialakítható, például az út besorolásától, a jármű típusától vagy az utazás időpontjától függően. Ennek következtében a korszerű díjfizetési technológia, jövőbe mutató platformként szolgálhat az intelligens forgalomirányító rendszerek számára.
A fedélzeti egység működési elve két bevált technológiára épül: a műholdas helyzetmeghatározásra (GPS) és a mobilkommunikációra (GSM). E két technológia újszerű kombinációját alkalmazzák Németországban is, a tehergépkocsik díjfizetési rendszerében. Az OBU műholdjelek segítségével felismeri saját tartózkodási helyét, és kiszámítja a megtett díjköteles útszakaszok után fizetendő díjakat. Ezeket az adatokat az OBU mobilkommunikáció segítségével egy adatközpontba juttatja el. A használók innen kapják meg rendszeresen számlájukat.
Nincs szükség hidakra, külön forgalmi sávokra vagy fizetőkapukra, amilyenek a hagyományos díjfizető rendszerek esetén használatosak. A díjbeszedésnek ez a módja megfelel az Európai Unió azon elvárásának, hogy biztosítani kell az úthasználatidíj-rendszerek együttműködési lehetőségét.
Az elektronikus útdíjrendszer magyarországi bevezetésére tervezett közbeszerzési pályázat előkészületeire tekintettel, a T-Systems (Magyarország) és a Satellic Traffic Management (Németország) a Balaton mellett kialakított egy demonstrációs szakaszt, ahol a műholdas helymeghatározáson alapuló útdíjbeszedési technikát mutatják be. Az intelligens útdíjfizetési technikának köszönhetően egyre egyszerűbbé válik a használatarányos és így az igazságos útdíj elszámolásának megvalósítása. "A demonstrációs szakaszon bemutatjuk, hogy milyen kényelmes az akadály nélküli, ún. free-flow típusú útdíjrendszer használata. A díjak automatikusan, a járművek megállítása és sebességkorlátozása nélkül kerülnek megállapításra" - közölte Heike Ballhaus, a Satellic értékesítési igazgatója a mai balatonkenesei rendezvényen, ahol a díjbeszedési technikát a gyakorlatban bemutatták. "Ez a rendszer nem igényel út menti infrastruktúrát, így díjadatgyűjtő hidakat, fizetőkapukat sem. Ezért az itt bemutatott díjfizetési technológia ideális megoldás Magyarország számára" - hangsúlyozta Ablonczy Balázs, a T-Systems üzletágvezető-helyettese.
A hozzávetőleg 30 kilométer hosszú demonstrációs szakasz az M7-es autópályán, valamint a közeli első- és másodrendű főutakon halad. A szakasz bizonyos elemeit a bemutató példájában díjkötelessé tették, így a speciálisan a bemutató céljaira kialakított járművel virtuálisan fizetni kell az úthasználatért.
Az útdíjfizetési rendszer műszaki alapeleme a járműbe épített miniszámítógép. Az úgynevezett on-board unit (OBU) lehetővé teszi az automatikus és használatarányos díjszedést. A matricás rendszertől eltérően itt a ténylegesen megtett útszakaszért kell fizetni. Vagyis az elv: aki többet utazik, többet is fizet. Emellett az úthasználati díjszabás sávosan is kialakítható, például az út besorolásától, a jármű típusától vagy az utazás időpontjától függően. Ennek következtében a korszerű díjfizetési technológia, jövőbe mutató platformként szolgálhat az intelligens forgalomirányító rendszerek számára.
A fedélzeti egység működési elve két bevált technológiára épül: a műholdas helyzetmeghatározásra (GPS) és a mobilkommunikációra (GSM). E két technológia újszerű kombinációját alkalmazzák Németországban is, a tehergépkocsik díjfizetési rendszerében. Az OBU műholdjelek segítségével felismeri saját tartózkodási helyét, és kiszámítja a megtett díjköteles útszakaszok után fizetendő díjakat. Ezeket az adatokat az OBU mobilkommunikáció segítségével egy adatközpontba juttatja el. A használók innen kapják meg rendszeresen számlájukat.
Nincs szükség hidakra, külön forgalmi sávokra vagy fizetőkapukra, amilyenek a hagyományos díjfizető rendszerek esetén használatosak. A díjbeszedésnek ez a módja megfelel az Európai Unió azon elvárásának, hogy biztosítani kell az úthasználatidíj-rendszerek együttműködési lehetőségét.