Berta Sándor
Megbízható alkatrészek kellenek az intelligens autókhoz
Egyre gyakrabban esik szó az intelligens autókról, azonban arról már sokkal kevesebb szót ejtenek a híradások, hogy milyen követelményeknek is kell megfelelniük az ezekbe a járművekbe beépített alkatrészeknek. Pedig egyáltalán nem mindegy, hogy egy autós milyen berendezésekre is bízza az életét.
"A kérdés azért sem mindegy, mert a repülőgépek után az autókba építik be a legtöbb számítástechnikai, elektronikai alkatrészt" - nyilatkozta Volker Schanz, a VDE információtechnikai társaságának ügyvezetője. Az ITG célja a kutatás-fejlesztés, az információs technikák alkalmazása az adat- és a kommunikációs technikákban, valamint a környezetvédelemben, a gyógyszer- és a járműgyártásban való támogatása és elősegítése.
Volker Schanz elmondta, hogy napjainkban felső kategóriás személygépkocsijában körülbelül 70 aktív berendezés és 13 000 passzív elektronikus alkatrész található. Ezek az eszközök végeznek szinte mindent, legyen szó a hőmérséklet, a motorteljesítmény, a fékek vagy a szórakoztató elektronikai rendszerek szabályozásáról. Az autókba épített elektronikus alkatrész élettartama átlagosan 6 000 és 11 000 óra között mozog, ez azt jelenti, hogy az adott szenzor körülbelül 250-460 napig működőképes. Ez 50 kilométer/órás átlagsebesség mellett 300 000-550 000 kilométer megtételét is jelentheti. A tehergépkocsikba épített alkatrészek élettartama átlagosan 20 000 óra.
Az intelligens autó projektekben éppen ezért egyre fontosabb szerepet kapnak ezek az alkatrészek. A fedélzeti számítógépes vagy navigációs rendszereknek sok mindent ki kell bírniuk - némileg eltúlozva akár a sivatagi vagy a sarkvidéki körülményeket is. Mint azt Schanz elmondta, általánosan elfogadott követelmény, hogy egy intelligens autóba beépített érzékelőnek plusz 125 és mínusz 40 Celsius-fokban is működnie kell.
Az intelligens autók létrehozásának célja a jelenleginél gyorsabb és biztonságosabb közlekedés megvalósítása, ami a dugók vagy a baleseti helyszínek kikerülésével valósulhat meg. Emellett azonban figyelni kell arra is, hogy ne a számítógéptől függjön a vezető élete, mert ha például meghibásodik az autó ajtóvezérlése, az illető bennéghet. Volker Schanz éppen ezért vitaindítónak szánta az általa elmondottakat és szerinte fontos, hogy ilyen részletekre is odafigyeljenek az intelligens autókat gyártó cégek, ne pedig csak a vevőcsalogató technikai részletek reklámozására koncentráljanak.
"A kérdés azért sem mindegy, mert a repülőgépek után az autókba építik be a legtöbb számítástechnikai, elektronikai alkatrészt" - nyilatkozta Volker Schanz, a VDE információtechnikai társaságának ügyvezetője. Az ITG célja a kutatás-fejlesztés, az információs technikák alkalmazása az adat- és a kommunikációs technikákban, valamint a környezetvédelemben, a gyógyszer- és a járműgyártásban való támogatása és elősegítése.
Volker Schanz elmondta, hogy napjainkban felső kategóriás személygépkocsijában körülbelül 70 aktív berendezés és 13 000 passzív elektronikus alkatrész található. Ezek az eszközök végeznek szinte mindent, legyen szó a hőmérséklet, a motorteljesítmény, a fékek vagy a szórakoztató elektronikai rendszerek szabályozásáról. Az autókba épített elektronikus alkatrész élettartama átlagosan 6 000 és 11 000 óra között mozog, ez azt jelenti, hogy az adott szenzor körülbelül 250-460 napig működőképes. Ez 50 kilométer/órás átlagsebesség mellett 300 000-550 000 kilométer megtételét is jelentheti. A tehergépkocsikba épített alkatrészek élettartama átlagosan 20 000 óra.
Az intelligens autó projektekben éppen ezért egyre fontosabb szerepet kapnak ezek az alkatrészek. A fedélzeti számítógépes vagy navigációs rendszereknek sok mindent ki kell bírniuk - némileg eltúlozva akár a sivatagi vagy a sarkvidéki körülményeket is. Mint azt Schanz elmondta, általánosan elfogadott követelmény, hogy egy intelligens autóba beépített érzékelőnek plusz 125 és mínusz 40 Celsius-fokban is működnie kell.
Az intelligens autók létrehozásának célja a jelenleginél gyorsabb és biztonságosabb közlekedés megvalósítása, ami a dugók vagy a baleseti helyszínek kikerülésével valósulhat meg. Emellett azonban figyelni kell arra is, hogy ne a számítógéptől függjön a vezető élete, mert ha például meghibásodik az autó ajtóvezérlése, az illető bennéghet. Volker Schanz éppen ezért vitaindítónak szánta az általa elmondottakat és szerinte fontos, hogy ilyen részletekre is odafigyeljenek az intelligens autókat gyártó cégek, ne pedig csak a vevőcsalogató technikai részletek reklámozására koncentráljanak.