Hunter

Újabb repülőautó koncepció

Egy kicsi, mindössze egy terepjáró méretével vetekedő, könnyű repülőgépet tervezett az MIT egyik munkatársa, melyet összehajtható szárnyaival akár egy garázsban is tárolhatunk és elvileg a közúti forgalomban is megállná a helyét.

Carl Dietrich, az intézet repülésből és űrhajózásból doktori címre pályázó kutatója Transition-nek, azaz "Átmenetnek" keresztelte el járművét. Méreteit tekintve szárnyfesztávja 8,2 méter, a géptest hosszúsága 5,7 méter, míg magassága 2 méter, és összehajtott szárnyakkal a közúton is vezethető.


Kétéltű képességei összességében azt szolgálnák, hogy a polgári repülőtereken történő leszállás után tulajdonosa nemes egyszerűséggel haza vezessen, így nem kell átszállnia egy személygépkocsiba. Dietrich elmondása szerint a Transition levegőben 100 kilométeren 7,5 liter körül, míg közúton 8 litert fogyaszt. Ami a szárazföldi közlekedést illeti, nem okoz neki gondot a "közúti sebességek" elérése, tette hozzá a feltaláló, aki szerint a Transition nem csupán kényelmesebbé, de biztonságosabbá is tenné a közlekedést.

Egy vihar esetén nem kell a levegőben küzdeni a géppel, egyszerűen csak megkeresi az ember a legközelebbi repteret (az Egyesült Államokban 5000 van belőlük) és a landolást követően közúton folytathatja útját. A technikát kifejlesztő Terrafugia nevű cég alapítója és ügyvezetője 12 éve, pilótaengedélye megszerzése óta gondolkozik egy légi személygépjármű ötletén. 2004 szeptemberétől a Szövetségi Repülési Hivatal (FAA) új szabálya, mely szerint mindössze 20 órányi oktatást követően sportrepülői jogosítvány szerezhető, egy lépéssel közelebb vitte az ötletet a megvalósításhoz. A jogosítvánnyal könnyűsúlyú sportrepülőgépeket, többek közt vitorlázó repülőt, autogirokat, és egymotoros repülőgépeket vezethet a delikvens.


A fentieknek persze megvan a hátulütője is a Transition-re nézve, mivel ha felszerelik mindazzal, ami a közúti közlekedéshez szükséges, mint lökhárítók, egyéb ütközésvédelem és a kötelező közúti fények, addigra már meghaladhatja az FAA által előírt súlyhatárt, elvesztve a sportrepülő minősítést.

A NASA Langley Kutató Központjában már jó ideje gondolkoznak a repülő autó ötletén, a fő akadályt azonban pontosan a közúti szabályok által a járműre ráruházott erőteljes súlytöbblet jelenti, ami bizonyos technikákkal csökkenthető, az viszont már az ár rovására megy, igen borsos összeggel emelve meg az amúgy sem olcsó hibrid jármű árát.

Dietrichet azonban nem könnyű eltántorítani, nemrég nyert 30 000 dollárt az MIT-től a projektre, amit egy kis koncepció modell kifejlesztésére fordít. A gép elvileg júliusban mutatkozik be a Wisconsin államban megrendezésre kerülő EAA AirVenture kiállításon. A Terrafugia szeretne egy működő prototípust is elkészíteni ez elkövetkező néhány éven belül, ami elsősorban a befektetői kedv függvénye lehet.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Matthew119 #44
    Vazz, ti aztán sokat néztek TV-t :D Ha oda figyelsz a vezetésére és ellenőrzöd a műszaki állapotát akkor nem gyakran fordulhatna elő lezuhanás... A város fölé egyébként is különleges engedéllyel lehet repülni!
  • AgentKis #43
    Az is baj szerintem, hogy mint az autónál is a vezetői engedély csak pénzért (is) megszerezhatő lenne, idővel státuszszimbólummá válna, sok seggfej gazdag majomkodna vele. Amíg ő maga döglig csak bele addig leszarnám, de amikor elgombázna egy buszt.
    Mondjuk autóval sincs ez másképpen sajna, sőt akinek elég pénze van, még egy ittasan gázolásból jóügyvédekkel kimosva 1-2 hónap után vezet megin.
  • Venom1986 #42
    Besz*rás azért,lassan minden olyan dolog megvalósul amit a scifi filmekben láthatunk!
  • Luise #41
    jaja, azt a cikket itt olvastam én is anno. de ha helikopter, akkor már inkább a 6. napon repcsije!!! :DD
  • dez #40
    "Gyakorlatban igen, de azzal hogy a repülőgép a levegőben van, azzal nem kell munkavégzésnek együtt járnia!"

    Dehogynem. Különben előbb-utóbb leesne. Ez nem léggömb! :)

    "Csak ahhoz kell munka, hogy magasabbra emeljük."

    Nem, ahhoz is kell, hogy ott maradjon, ahol van.

    "A veszteség a légellenállás, és nem a fennmaradás."

    A kettő összefügg: a szárny felhajtóerőt generáló alakja növeli annak légellenállását.
  • Alfa Of NS #39
    Ez inkabb a technologia kiprobalasara jo. Eleg nyilvanvalo, hogy ilyen kinezetu auto soha a budos eletben nem lesz elterjedve.
  • Caro #38
    Gyakorlatban igen, de azzal hogy a repülőgép a levegőben van, azzal nem kell munkavégzésnek együtt járnia!
    Csak ahhoz kell munka, hogy magasabbra emeljük.
    A veszteség a légellenállás, és nem a fennmaradás.
  • dez #37
    A szárnyak olyan kialakításúak, hogy haladás közben kisebb nyomás alakuljon ki felettük, mint alattuk, ami felhajtóerőt képez. (Emiatt nagyobb a légellenállása, mint ha csak egy párhuzamos lap lenne.) Ezt az erőt táplálni kell, ezt is teszi a motor, amikor előre tolja a gépet. De ehhez valóban így is kevesebb energia kell, mint a felszíni guruláshoz, mert ott jóval nagyobb a surlódásból és légellenállásból eredő energiaveszteség. (A gyakori lassítást-gyorsítást nem is számolva.)
  • Caro #36
    Mert?
    A jó szárnynak 0 a légellenállása, a gyakorlatban ennél persze nagyobb, de nem kell extra energia egy repülőgép levegőben tartásához, csak az emelkedéshez.
  • Sanyix #34
    Sztem ennél jelenleg jobb az a kishelikopter, aminek a nevét most nemtudom, de az sima benzinmotorral megy, van 2 és 4 személyes változata, és "csak" 30 milkába fáj :)