SG.hu

Indul a digitális tachográf-rendszer

A Közlekedési Főfelügyelet digitális tachográf rendszert vezet be, amelynek feladata egyes közúti közlekedésben alkalmazott szabályok betartásának ellenőrzése.

A Közlekedési Főfelügyelet (KFF) digitális tachográf rendszert vezet be a közlekedés biztonsága és a tisztességes verseny szempontjából egyaránt fontos szabályok betartásának ellenőrzésére. A rendszer használathoz szükséges digitális tanúsítványok tachográfkártyákra történő kibocsátásáról öt éven keresztül a NetLock Kft. vállalata gondoskodik. A megállapodás keretében a vállalat 51 000 elektronikus tanúsítványt bocsát ki a Közlekedési Főfelügyelet közreműködésével. A projekt fontosságát jelzi, hogy ma Magyarországon nagyságrendileg 10 000 tanúsítvány lehet forgalomban. Az új rendszer a közúti közlekedésben alkalmazott analóg tachográf rendszert váltja fel és kizárja a visszaélések lehetőségét az üzemanyag manipuláció, a pihenőidők és sebességkorlátok be nem tartását illetően.

A digitális tachográf előnye, hogy a fentiek könnyebben ellenőrizhetők nemcsak a hatóság, hanem az üzemeltető részéről is. Bevezetésével az elektronikus aláírás felhasználhatósági területeinek száma tovább bővül. Az elektronikus tanúsítványokat jelenleg elsősorban az elektronikus levelezéseknél, elektronikus számlázásban és bizonylatmegőrzésben, elektronikus cégeljárásban, elektronikus vizsgajelentéseknél, elektronikus számlázásnál, elektronikus magánnyugdíjpénztári tagdíjbevallások beküldésénél, valamint az ügyfélkapuhoz történő elektronikus regisztrációnál alkalmazzák. Az analóg tachográf rendszer digitálissal való felváltása egy lépéssel közelebb visz az elektronikus ügyintézés elterjedéséhez.

Az új digitális tachográf rendszerben használatos kártyák megszemélyesítésére, kézbesítésére, valamint a tanúsítvány kiadó feladatainak ellátására a KFF többször írt ki Európai Uniós közbeszerzési pályázatot. A legutóbbi kiírás sikeresnek bizonyult, ennek lezárása után 2006. január 24-én döntöttek a Pénzjegynyomda Rt., és a pályázatban hitelesítés-szolgáltató alvállalkozóként jelen lévő NetLock Kft. mellett. A nyertesek kiválasztásánál elsősorban az ár, a műszaki kivitelezés és a vállalt határidők játszották a fő szerepet.

"Büszkék vagyunk arra, hogy a Pénzjegynyomda Rt.-vel közösen elnyertük ezt a tendert és a következő öt évben 51000 tanúsítvánnyal látjuk el a Közlekedési Főfelügyelet Tachográf rendszerét. A projekt során a KFF-től folyamatosan érkező kártyamegszemélyesítési és tanúsítványkibocsátással kapcsolatos adatokat dolgozzuk fel, majd elvégezzük az egyes igénylőkhöz tartozó tanúsítványok kibocsátását. Ezt követően a NetLock által kibocsátott tanúsítványok a Pénzjegynyomda Rt.-hez kerülnek, ahol megtörténik a tachográfkártyák gyártása, vizuális és elektronikus megszemélyesítése" - mondta Rózsahegyi Zsolt, a NetLock Kft. ügyvezető igazgatója.

A tachográf olyan elektronikus érzékelő, amely a jármű használata során számos adatot rögzít, például a jármű sebességét, a buszok és teherautók indulási és megállási időpontját. Képes érzékelni az összesen megtett távolságot, illetve az egyes utak hosszát is. A tachográf segítségével a hatóságok hatékonyabban tudják ellenőrizni a fuvarozó cégeket. Az eszköz alkalmazásával könnyen megállapítható, hogy a vállalatok betartatják-e a gépjárművezetőkkel a kötelező pihenőidőt, nem dolgoztatják-e túlzott mértékben a sofőröket. A kötelező pihenőidők betartása segíthet elkerülni a sofőrök fáradtságából eredő baleseteket, melyre számos példa volt az elmúlt években Magyarországon is.

A 3.5 tonna feletti vagy - a vezetővel együtt - 9 főnél több személyt szállító gépjárművek esetén a vezetési- és pihenőidőket központilag szabályozzák. E szabályok betartásának ellenőrzésére eddig az analóg tachográfot alkalmazták. Ezt az adatrögzítő eszközt a közelmúltban felváltotta a digitális technológián alapuló új típusú, menetíró készülék, melynek hitelesítéséhez 4 féle (gépjárművezetői, műhely-, tulajdonosi (céges) és ellenőri kártya) chipkártyákra kibocsátott tanúsítványra van szükség. A KFF 51.000 db kártyamennyiséggel számol az első 5 évre, melynek várható összetétele a következő:

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!