Napi Online

Kétütemű, kéthengeres dízel a Daihatsutól

Kéthengeres, 1200 köbcentiméteres, kétütemű dízelmotort mutatott be a frankfurti autókiállításon a Toyota-csoporthoz tartozó Daihatsu Co. A 88 lóerős (65 kW), 230 Nm maximális nyomatékú erőforrás a világ első és eddig egyetlen ilyen technikájú motorja.

A kétütemű motor elvileg hatékonyabb lehet, mint a négyütemű, hiszen a főtengely minden fordulatára esik egy meghajtó - égési - periódus, ám ennek az az ára, hogy egyszerre kell megszabadítani a hengereket a kipufogógáztól és besűríteni az új üzemanyag-levegő keveréket. Erre összetett megoldást dolgoztak ki a japánok.

Hibrid rendszerrel távolítják el az égéstermékeket: ezek egy része a hengerfejbe fúrt lyukakon - a dugattyú alsó holtpontjánál - távozik, majd innen elvezetve - egy levegő-visszahűtőn át tovább sűrítve - meghajtja a common rail üzemanyag-befecskendező rendszer turbófeltöltőjét. A maradék kipufogógáz a hengerfej tetejének szélén, két szelepen át jut ki a motorból, miközben a hengerfej közepén nagy nyomással áramlik be az új robbanó keverék, amelyet a felfelé mozgó dugattyú összesűrít. A keverék nyomását az említett "sima" turbón kívül egy, a motorról meghajtott szuperturbó is növeli, a gyakoribb robbanások miatti pluszhő kezelésére pedig hőálló anyagokat és speciális hűtést alkalmaznak.

Mindent egybevetve, az autógyár fejlesztői szerint a motor teljesítheti az Euro V. környezetvédelmi normát, amely évek múlva lép érvénybe.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • rigidus #4
    A gazolajos hutessel is van rogton nehany gond. A viz hoelvezeto-kepessege joval magasabb akarmilyen folyekony szenhidrogenenel, tehat nem biztos, hogy kepes azt a homennyiseget elszallitani ami keletkezik. Ebbol kovetkezik, hogy joval nagyobb hutoradiatorra, ventillatorra lenne szukseg, amelyeknek helyigenye is van. Konnyen elkepzelheto, hogy a hutorendszer nagyobb helyet foglalna mint maga a motor. A masik, hogyha a "hideg" gazolajjal szeretnenk kompenzalni a hianyzo hoelvezeto-kepesseget az uzemanyagbearamlas annal joval kisebb mint amennyit a motor elfogyaszt. A harmadik pedig, hogy mennyire lehet egy ilyent biztonsagosan uzemeltetni.

    Osztatlan egesteru dizelmotorok mar kb 30-40 eve vannak. Kozvetlenbefecskendezesu motorok, vagy masneven Perkins-motorok. (a feltalalo neverol)

    A kulonbsege az elokamras motoroktol, hogy itt nem a hengerfejbe van az elo-egester, hanem a dugattyu tetejebe van kialakitva egy orvenykamra. A porlaszto, a forro dugattyuba porlasztja bele az uzemanyagot.

    Perkins motor dugattyuja
  • szombi #3
    Az egyéb technikai gond a motor kenése.
    A kétütemű benzines motornál a benzinbe keverik a keverékolajat, amely a forgattyúházat megkeni.
    A levegővel nem lehet keverékolajat összekeverni, hacsak nagyon finoman elporlasztanák.
    Amúgy szerintem a leggazdaságosabb megoldás az lenne, hogy a hűtősapkában nem víz lenne,
    hanem gázolaj: az előmelegített üzemanyag könnyebben meggyullad a robbanótérben,
    és emiatt lehet osztatlan égésterű motort is készíteni. Ami jóval gazdaságosabb...
  • Xantia #2
    Azért diesel-ben a kétütemű nem olyan nagy környezetkárosítás, mert a motor tiszta levegőt szív be. Azaz ha kimegy a kipufogó nyiláson, akkor csak hüti azt, csökkentve a nitrogenoxidok kialakulását. Kétütemű diesel elterjedését eddig is inkább egyéb technikai problémák akadályozták.
  • pilóta #1
    Azért azt vitatnám, hogy az első és egyetlen, mert elég sok kétütemű dízel hajómotor készül. Arra nagyon jó, mert gazdaságos, viszont csak bizonyos fordulatszámtartományban jó, ezért nem használták eddig autókban. Lehet, hogy a japók megoldották ezt a problémáját...