Napi Online
Kétütemű, kéthengeres dízel a Daihatsutól
Kéthengeres, 1200 köbcentiméteres, kétütemű dízelmotort mutatott be a frankfurti autókiállításon a Toyota-csoporthoz tartozó Daihatsu Co. A 88 lóerős (65 kW), 230 Nm maximális nyomatékú erőforrás a világ első és eddig egyetlen ilyen technikájú motorja.
A kétütemű motor elvileg hatékonyabb lehet, mint a négyütemű, hiszen a főtengely minden fordulatára esik egy meghajtó - égési - periódus, ám ennek az az ára, hogy egyszerre kell megszabadítani a hengereket a kipufogógáztól és besűríteni az új üzemanyag-levegő keveréket. Erre összetett megoldást dolgoztak ki a japánok.
Hibrid rendszerrel távolítják el az égéstermékeket: ezek egy része a hengerfejbe fúrt lyukakon - a dugattyú alsó holtpontjánál - távozik, majd innen elvezetve - egy levegő-visszahűtőn át tovább sűrítve - meghajtja a common rail üzemanyag-befecskendező rendszer turbófeltöltőjét. A maradék kipufogógáz a hengerfej tetejének szélén, két szelepen át jut ki a motorból, miközben a hengerfej közepén nagy nyomással áramlik be az új robbanó keverék, amelyet a felfelé mozgó dugattyú összesűrít. A keverék nyomását az említett "sima" turbón kívül egy, a motorról meghajtott szuperturbó is növeli, a gyakoribb robbanások miatti pluszhő kezelésére pedig hőálló anyagokat és speciális hűtést alkalmaznak.
Mindent egybevetve, az autógyár fejlesztői szerint a motor teljesítheti az Euro V. környezetvédelmi normát, amely évek múlva lép érvénybe.
A kétütemű motor elvileg hatékonyabb lehet, mint a négyütemű, hiszen a főtengely minden fordulatára esik egy meghajtó - égési - periódus, ám ennek az az ára, hogy egyszerre kell megszabadítani a hengereket a kipufogógáztól és besűríteni az új üzemanyag-levegő keveréket. Erre összetett megoldást dolgoztak ki a japánok.
Hibrid rendszerrel távolítják el az égéstermékeket: ezek egy része a hengerfejbe fúrt lyukakon - a dugattyú alsó holtpontjánál - távozik, majd innen elvezetve - egy levegő-visszahűtőn át tovább sűrítve - meghajtja a common rail üzemanyag-befecskendező rendszer turbófeltöltőjét. A maradék kipufogógáz a hengerfej tetejének szélén, két szelepen át jut ki a motorból, miközben a hengerfej közepén nagy nyomással áramlik be az új robbanó keverék, amelyet a felfelé mozgó dugattyú összesűrít. A keverék nyomását az említett "sima" turbón kívül egy, a motorról meghajtott szuperturbó is növeli, a gyakoribb robbanások miatti pluszhő kezelésére pedig hőálló anyagokat és speciális hűtést alkalmaznak.
Mindent egybevetve, az autógyár fejlesztői szerint a motor teljesítheti az Euro V. környezetvédelmi normát, amely évek múlva lép érvénybe.