Napi Online

Magyar érdektelen­ség a hibrid autók iránt

Az autók fogyasztásának - és ezzel környezeti károkozásának - csökkentésére kifejlesztett számtalan műszaki megoldás közül külföldön jelenleg a hibrid autók aratják a legnagyobb piaci sikert - jórészt annak köszönhetően, hogy drágaságukat jelentős adókedvezmény enyhíti. A magyar parlamentben viszont minden forintnyi adóteher-csökkentésért meg kell küzdeni.


Honda Insight
A hibrid meghajtás háromféle szerkezetet ta­kar­hat. Ide szokták sorolni - tulaj­don­kép­pen hibá­san - azt a sokféle autóban alkalmazott megoldást, amelynél a jármű megállásakor automa­ti­ku­san leállnak a hengerek, induláskor pedig a gázpedál érintésére a motor - ugyancsak önmű­ködően - bekapcsol. Az energiamegtakarítás körülbelül 10 százalék. A második fajtához tartozik például a Honda Insight, Civic és Accord, ezekben a benzinmotor mellett egy villanymotor van, mely csak gyorsításkor működik. A villanymotort egy akkumulátor táplálja, amely az autó fékezésekor töltődik. Mindez a Civicnél városban 65, országúton 25 százalékos benzinmegtakarítást eredményez a "sima" benzines változathoz képest.

A harmadik fajta legismertebb képviselője a Toyota Prius. Bonyolult szerkezet, amelynek két motorja közül induláskor és alacsony sebességnél a benzines egyáltalán nem működik. Normál tempónál és hirtelen gyorsításkor már a benzinmotor is bekapcsol. Az akkumulátor itt is fékezéskor töltődik. Mivel a Priusnak csak hibrid változata van, közvetlen összehasonlítást nem lehet tenni, de a hasonló kategóriájú benzines autókhoz képest körülbelül 40 százalékkal alacsonyabbra teszik a fogyasztását. A Honda és Toyota hibrid autói egyaránt 110 gramm körüli szén-dioxid-kibocsátással tesznek meg egy kilométert, miközben a benzines autók átlaga 192 gramm. A Prius pedig - a városi forgalomban jórészt csak villanyüzemű lévén - a légtisztaság szempontjából is verhetetlen.


Lexus RX
Ezen előnyök ára 4-5 ezer dolláros gyártási többletköltség, amelyet a vevőre áthárítva és a jelenlegi amerikai benzinárral számolva 450 ezer kilométernyi úton térül meg, míg egy átlagos autó ennek kevesebb mint a harmadát futja. A Toyotánál az előállítási költséget öt éven belül legalább 2 ezer dollárral szeretnék csökkenteni, így válna a vevő számára reális időtartamon belül megtérülő befektetéssé a hibridautó választása. Úgy tűnik, a cég kalkulációjában nem számol az adókedvezménnyel, pedig az USA-ban jövőre már 2750 dollárral csökkentheti az adóját egy Prius-vásárló. (A hibrid Honda Insight esetében ez 1750, a Civicnél 2350 dollár lesz.)

Az adókedvezmény az erősödő környezetvédelmi szemlélettel és a benzinár emelkedésével megtámogatva az USA-ban rohamosan bővül a Prius és az újonnan piacra dobott Lexus RX iránti igény, a megrendelt autókra hónapokat kell várni, és az idén már várhatóan 300 ezer darabot adnak el ezekből. Ez idő szerint a felsorolt japán márkák tarolnak a piacon, de rövid időn belül egyebek közt hibrid Ford Escape SUV-ok, Mercedesek és Subaruk megjelenése várható az utakon.

Érdektelenség és adóvita Magyarországon

A magyar piacon a Prius 1999-ben piacra dobott első változatából összesen húsz kelt el, a múlt ősztől nálunk is bevezetett új modellből 2004 végéig harmincat vásároltak, idén pedig várhatóan félszáz talál új gazdára - tájékoztatott Holland Éva, a Toyota Motor Hungary Kft. (TMH) kommunikációs igazgatóságának munkatársa. Így a magyar utakon összesen körülbelül száz Prius fut, ami még részarányosan is elenyésző. Pedig a mostani modell alapváltozata az első generációs Priusnál csaknem félmillió forinttal kevesebbe, szűk hétmillióba kerül.

A nyugati példákon felbuzdulva sokan követelik, hogy a magyar úrvezetőket állami ösztönzőkkel buzdítsák környezetbarát autók vásárlására. Legutóbb a parlament környezetvédelmi bizottsága tárgyalta azokat az ellenzéki képviselőktől érkező módosító indítványokat, amelyek növelnék a hibridautók adókedvezményét. Erre az egyik megoldás az ilyen járművek áfamentessé tétele, a másik a regisztrációs adó felére csökkentése lenne. Az előbbit azért nem támogatta a környezetvédelmi bizottság többsége, mert az áfamentes termékek európai uniós listájára autótípusok eddig egyáltalán nem kerültek fel, a regisztrációs adó felére csökkentéséről szóló javaslat pedig azért okafogyott, mert erre az évre külön díjtételt állapítottak meg - az "egyéb személygépkocsik" kategóriában - a hibridautók számára. Ez az összeg - a kétféle környezetvédelmi besorolású motoroknál - egységesen 158 ezer forint, vagyis itt jelenik meg az a nem túl bőkezű kedvezmény, amelyet a törvényjavaslat a hibridautóknak szán. (Egy Prius kategóriájú dízelautó regisztrációs adója 263, egy benzinesé 345 ezer forint.)


Orosz Sándor, a környezetvédelmi bizottság szocialista alelnöke szerint a javaslatok nem felelnek meg együttesen a magyarországi adótörvénykezésnek és az ide vonatkozó európai uniós szabályozásnak. A kormánypárti képviselők azonban a szándékot értékelve "csak" tartózkodtak a szavazástól és várják, illetve maguk is keresik a minél kedvezőbb megoldást.

Az előterjesztők - mint egyikük, Parragh Dénes fideszes képviselő elmondta - ezután újabb javaslatokat vetettek fel. Az egyik ötlet szerint a legkisebb áfakulcs legyen érvényes az ilyen autókra, vagy legalább a regisztrációs adójuk legyen nullakulcsos. Parragh tisztában van azzal, hogy ez utóbbi esetben a 158 ezer forintos adókönnyítés csak elenyésző mértékben, körülbelül 2 százalékkal tenné olcsóbbá a Priust, ám jelzés értékű lenne, hogy a kormány támogatja a jelenleg legjobb környezetvédelmi megoldású termékek vásárlását.

A honi közélet egyébként eddig nemcsak igazán jelentős anyagi ösztönzőkkel, de "személyes példamutatással" sem nagyon mozdította előre a környezetkímélő autózás ügyét. A környezetvédelmi tárcának nincs a tulajdonában hibridautó. Ennek magyarázatául a szaktárca sajtóosztályától azt kaptuk, hogy a központi közbeszerzésre vonatkozó jogszabályok alapján összeállított listán nem szerepel ilyen jármű. A közintézmények vezetői közül tudomásunk szerint egyedül Derce Tamás IV. kerületi polgármester jár Priusszal. Derce szerint elvárható lenne, hogy legalább a környezetvédelemmel foglalkozó szervezetek, intézmények vezetői hibridautót használjanak.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • lpmorpheus #69
    "Magyar érdektelen­ség a hibrid autók irátn" => Magyar pénztelenség, és tájékozatlanság a hibrid autók iránt. Sajnos ez így lenne helyén való.
  • archkoven #68
    Na ezt most jól megkaptam:)
  • Caro #67
    Hagyd csak, a Stargate 9. szezonjában volt erről egy jó rész.
    Mikor Vala beszólt a szenátornak, hogy az ilyen férfiak azért akarnak batár dolgokat, hogy ellensúlyozzák a férfiasságuk hiányát...
    LOL
  • [NST]Cifu #66
    Sziklaszilárd elhatározásod lett, hogy kibannoltatod magad innen, vagy mi?

    Ha valamit nem értesz az egy dolog, de sértegetni másokat azért, mert őket érdekli, szimplán visszataszító magatartás... (egyes helyeken intolerancia néven ismerik amúgy)
  • archkoven #65
    Röhögnöm kell ezen a sok szánalmas fajankón!:)
    Ez az egész téma csak a puhapöcsűeket foglalkoztatja.
  • B@tk@ #64
    " Ez idő szerint a felsorolt japán márkák tarolnak a piacon, de rövid időn belül egyebek közt hibrid Ford Escape SUV-ok, Mercedesek és Subaruk megjelenése várható az utakon."

    Ford Escape-k mar jopar honapja rohangalnak az utakon!
  • Caro #63
    A szén nanocső kilépési munkája a legjobb a világon, és gyártható belőle félvezető is. Szóval lehet nemsokára az lesz a napelemek alapanyaga.
  • Epikurosz #62
    Hülyeség, amit írsz.
    Talál fel egy olcsó, környezetbarát technológiát, azt a multik sem tudnák elleheteleníteni. Egyszerűen elkezdik az eberek gyártani a barkácsműhelyükben, és azzal közlekednek. slusz passz.
    Sajnos, nincs ilyen olcsó és öko meghajtási mód. Egyelőre.

    Mondok egy példát:
    Azért, hogy napenergiával működtess két szaros 40-es égőt kb. 200 ezer forint befektetésre van szükség, napelemekkel, aksival, inverterrel miegymással együtt. Ki bolond ennyit költeni?
    A környezetvédők azt mondják, hogy megéri, mert 20 év alatt megtérül az ára.
    Ez nem igaz.
    Ha veszel 100 forintért két 40-es égőt, azt működteted 20 évig napi 12 órát, akkor az ár:
    100 Ft +
    0,040 KW x 12 óra x 365 nap x 20 év = 3504 kWh x 30 Ft. = 105.120 Ft.

    Tehát kb. 40 év alatt térülne meg a napelemes cucc ára.
    Igenám, de 40 évig nem is bírják ezek a holmik, hanem csak úgy tíz , talán 15, évig.
    Nem beszélve arról, hogy 10-15 év múlva olyan új technológia jöhet ki, amely a ma vett napelemes "energiatakarékos" bagázst elavulttá teszi.

    Úgyhogy, nincs itt semmilyen összeesküvés.
    A pénz beszél, és a kutyák ugatnak - ennyi.
  • Szalma #61
    (Komolyan csak gratulálni tudok annak, aki kitalálta, hogy egy normál belsőégésű motor hogyan élhet tovább, ha már elfogynak a finomítható szénhidrogének tömegei... Ez aztán az innováció!

    Ráadásul kicsit gazdaságtalan. Akkora nyomáson már puszta levegővel is lehet pár száz km-t menni.)

    Szeretettel:
    Szalma
  • RedRiot #60
    Esetleg hidrogénmeghajtás? A BMW kb. 30 éve kisérletezik vele. Normális menettulajdonságok, normális hang, annyi hogy sima gőz jön ki a kipuffból. A hidro-tartályt 30 év alatt sikerült 7-es BMW csomagtartónyiról egy nagyobb koffer méretére zsugorítani. Annyi baj van csak, hogy a hidrogént ahhoz, hogy meghajtson egy autót kb. -230 fokon kell tartani, meg vmi abnormális nyomáson. Én azért drukkolok ennek a megoldásnak. Ráadásul ha jól emléxem KITT is hidrogénmeghajtsú volt! :)