Napi Online
Magyar érdektelenség a hibrid autók iránt
Az autók fogyasztásának - és ezzel környezeti károkozásának - csökkentésére kifejlesztett számtalan műszaki megoldás közül külföldön jelenleg a hibrid autók aratják a legnagyobb piaci sikert - jórészt annak köszönhetően, hogy drágaságukat jelentős adókedvezmény enyhíti. A magyar parlamentben viszont minden forintnyi adóteher-csökkentésért meg kell küzdeni.
A hibrid meghajtás háromféle szerkezetet takarhat. Ide szokták sorolni - tulajdonképpen hibásan - azt a sokféle autóban alkalmazott megoldást, amelynél a jármű megállásakor automatikusan leállnak a hengerek, induláskor pedig a gázpedál érintésére a motor - ugyancsak önműködően - bekapcsol. Az energiamegtakarítás körülbelül 10 százalék. A második fajtához tartozik például a Honda Insight, Civic és Accord, ezekben a benzinmotor mellett egy villanymotor van, mely csak gyorsításkor működik. A villanymotort egy akkumulátor táplálja, amely az autó fékezésekor töltődik. Mindez a Civicnél városban 65, országúton 25 százalékos benzinmegtakarítást eredményez a "sima" benzines változathoz képest.
A harmadik fajta legismertebb képviselője a Toyota Prius. Bonyolult szerkezet, amelynek két motorja közül induláskor és alacsony sebességnél a benzines egyáltalán nem működik. Normál tempónál és hirtelen gyorsításkor már a benzinmotor is bekapcsol. Az akkumulátor itt is fékezéskor töltődik. Mivel a Priusnak csak hibrid változata van, közvetlen összehasonlítást nem lehet tenni, de a hasonló kategóriájú benzines autókhoz képest körülbelül 40 százalékkal alacsonyabbra teszik a fogyasztását. A Honda és Toyota hibrid autói egyaránt 110 gramm körüli szén-dioxid-kibocsátással tesznek meg egy kilométert, miközben a benzines autók átlaga 192 gramm. A Prius pedig - a városi forgalomban jórészt csak villanyüzemű lévén - a légtisztaság szempontjából is verhetetlen.
Ezen előnyök ára 4-5 ezer dolláros gyártási többletköltség, amelyet a vevőre áthárítva és a jelenlegi amerikai benzinárral számolva 450 ezer kilométernyi úton térül meg, míg egy átlagos autó ennek kevesebb mint a harmadát futja. A Toyotánál az előállítási költséget öt éven belül legalább 2 ezer dollárral szeretnék csökkenteni, így válna a vevő számára reális időtartamon belül megtérülő befektetéssé a hibridautó választása. Úgy tűnik, a cég kalkulációjában nem számol az adókedvezménnyel, pedig az USA-ban jövőre már 2750 dollárral csökkentheti az adóját egy Prius-vásárló. (A hibrid Honda Insight esetében ez 1750, a Civicnél 2350 dollár lesz.)
Az adókedvezmény az erősödő környezetvédelmi szemlélettel és a benzinár emelkedésével megtámogatva az USA-ban rohamosan bővül a Prius és az újonnan piacra dobott Lexus RX iránti igény, a megrendelt autókra hónapokat kell várni, és az idén már várhatóan 300 ezer darabot adnak el ezekből. Ez idő szerint a felsorolt japán márkák tarolnak a piacon, de rövid időn belül egyebek közt hibrid Ford Escape SUV-ok, Mercedesek és Subaruk megjelenése várható az utakon.
Érdektelenség és adóvita Magyarországon
A magyar piacon a Prius 1999-ben piacra dobott első változatából összesen húsz kelt el, a múlt ősztől nálunk is bevezetett új modellből 2004 végéig harmincat vásároltak, idén pedig várhatóan félszáz talál új gazdára - tájékoztatott Holland Éva, a Toyota Motor Hungary Kft. (TMH) kommunikációs igazgatóságának munkatársa. Így a magyar utakon összesen körülbelül száz Prius fut, ami még részarányosan is elenyésző. Pedig a mostani modell alapváltozata az első generációs Priusnál csaknem félmillió forinttal kevesebbe, szűk hétmillióba kerül.
A nyugati példákon felbuzdulva sokan követelik, hogy a magyar úrvezetőket állami ösztönzőkkel buzdítsák környezetbarát autók vásárlására. Legutóbb a parlament környezetvédelmi bizottsága tárgyalta azokat az ellenzéki képviselőktől érkező módosító indítványokat, amelyek növelnék a hibridautók adókedvezményét. Erre az egyik megoldás az ilyen járművek áfamentessé tétele, a másik a regisztrációs adó felére csökkentése lenne. Az előbbit azért nem támogatta a környezetvédelmi bizottság többsége, mert az áfamentes termékek európai uniós listájára autótípusok eddig egyáltalán nem kerültek fel, a regisztrációs adó felére csökkentéséről szóló javaslat pedig azért okafogyott, mert erre az évre külön díjtételt állapítottak meg - az "egyéb személygépkocsik" kategóriában - a hibridautók számára. Ez az összeg - a kétféle környezetvédelmi besorolású motoroknál - egységesen 158 ezer forint, vagyis itt jelenik meg az a nem túl bőkezű kedvezmény, amelyet a törvényjavaslat a hibridautóknak szán. (Egy Prius kategóriájú dízelautó regisztrációs adója 263, egy benzinesé 345 ezer forint.)
Orosz Sándor, a környezetvédelmi bizottság szocialista alelnöke szerint a javaslatok nem felelnek meg együttesen a magyarországi adótörvénykezésnek és az ide vonatkozó európai uniós szabályozásnak. A kormánypárti képviselők azonban a szándékot értékelve "csak" tartózkodtak a szavazástól és várják, illetve maguk is keresik a minél kedvezőbb megoldást.
Az előterjesztők - mint egyikük, Parragh Dénes fideszes képviselő elmondta - ezután újabb javaslatokat vetettek fel. Az egyik ötlet szerint a legkisebb áfakulcs legyen érvényes az ilyen autókra, vagy legalább a regisztrációs adójuk legyen nullakulcsos. Parragh tisztában van azzal, hogy ez utóbbi esetben a 158 ezer forintos adókönnyítés csak elenyésző mértékben, körülbelül 2 százalékkal tenné olcsóbbá a Priust, ám jelzés értékű lenne, hogy a kormány támogatja a jelenleg legjobb környezetvédelmi megoldású termékek vásárlását.
A honi közélet egyébként eddig nemcsak igazán jelentős anyagi ösztönzőkkel, de "személyes példamutatással" sem nagyon mozdította előre a környezetkímélő autózás ügyét. A környezetvédelmi tárcának nincs a tulajdonában hibridautó. Ennek magyarázatául a szaktárca sajtóosztályától azt kaptuk, hogy a központi közbeszerzésre vonatkozó jogszabályok alapján összeállított listán nem szerepel ilyen jármű. A közintézmények vezetői közül tudomásunk szerint egyedül Derce Tamás IV. kerületi polgármester jár Priusszal. Derce szerint elvárható lenne, hogy legalább a környezetvédelemmel foglalkozó szervezetek, intézmények vezetői hibridautót használjanak.
Honda Insight |
A harmadik fajta legismertebb képviselője a Toyota Prius. Bonyolult szerkezet, amelynek két motorja közül induláskor és alacsony sebességnél a benzines egyáltalán nem működik. Normál tempónál és hirtelen gyorsításkor már a benzinmotor is bekapcsol. Az akkumulátor itt is fékezéskor töltődik. Mivel a Priusnak csak hibrid változata van, közvetlen összehasonlítást nem lehet tenni, de a hasonló kategóriájú benzines autókhoz képest körülbelül 40 százalékkal alacsonyabbra teszik a fogyasztását. A Honda és Toyota hibrid autói egyaránt 110 gramm körüli szén-dioxid-kibocsátással tesznek meg egy kilométert, miközben a benzines autók átlaga 192 gramm. A Prius pedig - a városi forgalomban jórészt csak villanyüzemű lévén - a légtisztaság szempontjából is verhetetlen.
Lexus RX |
Az adókedvezmény az erősödő környezetvédelmi szemlélettel és a benzinár emelkedésével megtámogatva az USA-ban rohamosan bővül a Prius és az újonnan piacra dobott Lexus RX iránti igény, a megrendelt autókra hónapokat kell várni, és az idén már várhatóan 300 ezer darabot adnak el ezekből. Ez idő szerint a felsorolt japán márkák tarolnak a piacon, de rövid időn belül egyebek közt hibrid Ford Escape SUV-ok, Mercedesek és Subaruk megjelenése várható az utakon.
Érdektelenség és adóvita Magyarországon
A magyar piacon a Prius 1999-ben piacra dobott első változatából összesen húsz kelt el, a múlt ősztől nálunk is bevezetett új modellből 2004 végéig harmincat vásároltak, idén pedig várhatóan félszáz talál új gazdára - tájékoztatott Holland Éva, a Toyota Motor Hungary Kft. (TMH) kommunikációs igazgatóságának munkatársa. Így a magyar utakon összesen körülbelül száz Prius fut, ami még részarányosan is elenyésző. Pedig a mostani modell alapváltozata az első generációs Priusnál csaknem félmillió forinttal kevesebbe, szűk hétmillióba kerül.
A nyugati példákon felbuzdulva sokan követelik, hogy a magyar úrvezetőket állami ösztönzőkkel buzdítsák környezetbarát autók vásárlására. Legutóbb a parlament környezetvédelmi bizottsága tárgyalta azokat az ellenzéki képviselőktől érkező módosító indítványokat, amelyek növelnék a hibridautók adókedvezményét. Erre az egyik megoldás az ilyen járművek áfamentessé tétele, a másik a regisztrációs adó felére csökkentése lenne. Az előbbit azért nem támogatta a környezetvédelmi bizottság többsége, mert az áfamentes termékek európai uniós listájára autótípusok eddig egyáltalán nem kerültek fel, a regisztrációs adó felére csökkentéséről szóló javaslat pedig azért okafogyott, mert erre az évre külön díjtételt állapítottak meg - az "egyéb személygépkocsik" kategóriában - a hibridautók számára. Ez az összeg - a kétféle környezetvédelmi besorolású motoroknál - egységesen 158 ezer forint, vagyis itt jelenik meg az a nem túl bőkezű kedvezmény, amelyet a törvényjavaslat a hibridautóknak szán. (Egy Prius kategóriájú dízelautó regisztrációs adója 263, egy benzinesé 345 ezer forint.)
Orosz Sándor, a környezetvédelmi bizottság szocialista alelnöke szerint a javaslatok nem felelnek meg együttesen a magyarországi adótörvénykezésnek és az ide vonatkozó európai uniós szabályozásnak. A kormánypárti képviselők azonban a szándékot értékelve "csak" tartózkodtak a szavazástól és várják, illetve maguk is keresik a minél kedvezőbb megoldást.
Az előterjesztők - mint egyikük, Parragh Dénes fideszes képviselő elmondta - ezután újabb javaslatokat vetettek fel. Az egyik ötlet szerint a legkisebb áfakulcs legyen érvényes az ilyen autókra, vagy legalább a regisztrációs adójuk legyen nullakulcsos. Parragh tisztában van azzal, hogy ez utóbbi esetben a 158 ezer forintos adókönnyítés csak elenyésző mértékben, körülbelül 2 százalékkal tenné olcsóbbá a Priust, ám jelzés értékű lenne, hogy a kormány támogatja a jelenleg legjobb környezetvédelmi megoldású termékek vásárlását.
A honi közélet egyébként eddig nemcsak igazán jelentős anyagi ösztönzőkkel, de "személyes példamutatással" sem nagyon mozdította előre a környezetkímélő autózás ügyét. A környezetvédelmi tárcának nincs a tulajdonában hibridautó. Ennek magyarázatául a szaktárca sajtóosztályától azt kaptuk, hogy a központi közbeszerzésre vonatkozó jogszabályok alapján összeállított listán nem szerepel ilyen jármű. A közintézmények vezetői közül tudomásunk szerint egyedül Derce Tamás IV. kerületi polgármester jár Priusszal. Derce szerint elvárható lenne, hogy legalább a környezetvédelemmel foglalkozó szervezetek, intézmények vezetői hibridautót használjanak.