Hunter
Sikerekkel zárult a robotjárművek versenye
A tavalyi katasztrofális próbálkozások után idén sikerült győztest hirdetni a Pentagon által robotjárművek számára kiírt 2 millió dollár díjazású Grand Challenge versenyen.
Tavaly egyetlen gép sem érte el a célvonalat, sőt többségük már az első kilométereken feladta a küzdelmet. Így az idei futam - melyen négyen is befutottak a célba - kifejezetten nagy technikai ugrásnak számít a robot vezérelt járművek fejlődésében. A Pentagon, illetve kutatási ügynöksége, a DARPA célja, hogy az emberi személyzet nélküli járművekkel biztonságosabbá tegye a hadviselést katonái számára.
A tavalyi kudarc után szinte mindenki visszatért a rajzasztalok mellé járműveik mesterséges intelligenciájának tökéletesítése érdekében, így végeredményben fejlettebb megoldásokkal és a legújabb szenzorokkal, lézerekkel, kamerákkal és radarokkal állhattak rajthoz.
A győztes: Stanley
A 211 kilométeres Mojave-sivatagban kijelölt pályát a Stanford Egyetem Stanley névre keresztelt átalakított Volkswagen Touaregje teljesítette a leggyorsabban. A durva, kanyargós sivatagi és hegyi szakaszokat kizárólag számítógépes agyára, műholdas navigációs rendszerére és szenzoraira hagyatkozva 6 óra 53 perc alatt tette meg. A győztes jármű egy alap Touareg R5 dízel, de kasztnija alapos átépítésen és megerősítésen esett át. A gép navigációs műszereitől beérkező adatokat pedig hat Pentium M számítógép dolgozta fel. A 2 milliós csekket Sebastian Thrun, a Stanford Egyetem számítógéptudósa vehette át, ami busásan behozta az egyetem és a szponzorok által a járműbe fektetett 500 000 dollárt.
A második helyen a Carnegie Mellon Egyetem Sandstorm, azaz Homokvihar elnevezésű vörös Humveeje futott be, 7 óra 4 perc alatt teljesítette a távot. Őt egy másik Hummer, a Highlander követte. A dobogósokon kívül már csak egy gép, a Los Angelesi Metairie hallgatóinak műve, egy Ford Escape hibrid fejezte be a versenyt.
A Sandstorm egy viszonylag öreg járgányból, egy 1986-os HMMWV 998 modellből készült, míg a szintén a Carnegie által átdolgozott Highlander már egy jóval fiatalabb, 6,5 literes gyári turbódízel motorral szerelt 1999-es H1 Hummeren alapul. A negyedik helyezett Gray Team GrayBot elnevezésű robotjárműve egy 2005-ös Ford Escape, melyre főként energiahatékony hibrid technológiája és jó terepjáró képességei miatt esett a választás.
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
A huszonhármas mezőnyben volt még egy jármű ami végigment a pályán, egy 16 tonnás teherautó, a TerraMax, ez a gép azonban már kicsúszott a rendelkezésre álló 10 órából. A sivatagi pályával a szervezők nem titkolt célja az afgán és iraki terepviszonyok szimulálása volt, sőt három alagúton is át kellett haladniuk, melyek blokkolták a GPS-jeleket.
Az nem igazán ismert hogyan tervezi a Pentagon az itt felvonult technikák hasznosítását a katonai alkalmazásokban, Thrun azonban előre bocsátotta, hogy ő személy szerint az automatizált rendszereket az új generációs személygépjárművekben reméli viszontlátni, így téve biztonságosabbá a közlekedést mindenki, nem csupán a hadsereg számára. A Volkswagennek pedig remek reklám a Stanley, a cég több promóción is szeretné bemutatni a verseny győztes konstrukciót.
Tavaly egyetlen gép sem érte el a célvonalat, sőt többségük már az első kilométereken feladta a küzdelmet. Így az idei futam - melyen négyen is befutottak a célba - kifejezetten nagy technikai ugrásnak számít a robot vezérelt járművek fejlődésében. A Pentagon, illetve kutatási ügynöksége, a DARPA célja, hogy az emberi személyzet nélküli járművekkel biztonságosabbá tegye a hadviselést katonái számára.
A tavalyi kudarc után szinte mindenki visszatért a rajzasztalok mellé járműveik mesterséges intelligenciájának tökéletesítése érdekében, így végeredményben fejlettebb megoldásokkal és a legújabb szenzorokkal, lézerekkel, kamerákkal és radarokkal állhattak rajthoz.
A győztes: Stanley
A 211 kilométeres Mojave-sivatagban kijelölt pályát a Stanford Egyetem Stanley névre keresztelt átalakított Volkswagen Touaregje teljesítette a leggyorsabban. A durva, kanyargós sivatagi és hegyi szakaszokat kizárólag számítógépes agyára, műholdas navigációs rendszerére és szenzoraira hagyatkozva 6 óra 53 perc alatt tette meg. A győztes jármű egy alap Touareg R5 dízel, de kasztnija alapos átépítésen és megerősítésen esett át. A gép navigációs műszereitől beérkező adatokat pedig hat Pentium M számítógép dolgozta fel. A 2 milliós csekket Sebastian Thrun, a Stanford Egyetem számítógéptudósa vehette át, ami busásan behozta az egyetem és a szponzorok által a járműbe fektetett 500 000 dollárt.
A második helyen a Carnegie Mellon Egyetem Sandstorm, azaz Homokvihar elnevezésű vörös Humveeje futott be, 7 óra 4 perc alatt teljesítette a távot. Őt egy másik Hummer, a Highlander követte. A dobogósokon kívül már csak egy gép, a Los Angelesi Metairie hallgatóinak műve, egy Ford Escape hibrid fejezte be a versenyt.
A Sandstorm egy viszonylag öreg járgányból, egy 1986-os HMMWV 998 modellből készült, míg a szintén a Carnegie által átdolgozott Highlander már egy jóval fiatalabb, 6,5 literes gyári turbódízel motorral szerelt 1999-es H1 Hummeren alapul. A negyedik helyezett Gray Team GrayBot elnevezésű robotjárműve egy 2005-ös Ford Escape, melyre főként energiahatékony hibrid technológiája és jó terepjáró képességei miatt esett a választás.
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
A huszonhármas mezőnyben volt még egy jármű ami végigment a pályán, egy 16 tonnás teherautó, a TerraMax, ez a gép azonban már kicsúszott a rendelkezésre álló 10 órából. A sivatagi pályával a szervezők nem titkolt célja az afgán és iraki terepviszonyok szimulálása volt, sőt három alagúton is át kellett haladniuk, melyek blokkolták a GPS-jeleket.
Az nem igazán ismert hogyan tervezi a Pentagon az itt felvonult technikák hasznosítását a katonai alkalmazásokban, Thrun azonban előre bocsátotta, hogy ő személy szerint az automatizált rendszereket az új generációs személygépjárművekben reméli viszontlátni, így téve biztonságosabbá a közlekedést mindenki, nem csupán a hadsereg számára. A Volkswagennek pedig remek reklám a Stanley, a cég több promóción is szeretné bemutatni a verseny győztes konstrukciót.